KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/szeptember
KÉPHATALOM
• Szilágyi Anna: Csivitelő forradalom Újmédia
• Deák Dániel: Egyenes adás a jövőbe Interaktív televíziózás
• Várkonyi Benedek: Rendszerváltás videóval Beszélgetés Elbert Mártával
• Örkény Antal: Polgári szolgálat Válságjelek-kiállítás
GŐZPUNK
• Beregi Tamás: Etűdök gőzturbinára Steampunk történelem
• Teszár Dávid: Teljes gőzzel hátra Steampunk-anime
• Kovács „Tücsi” Mihály: Az ostrom Budavár, 1849
• Vajda Judit: Felcsavart Potterméter Harry Potter és a Félvér Herceg
ROMCOM
• Darab Zsuzsa: Szerelem a négyzeten Romantikus komédiák
• Varró Attila: Két világ közt Római vakáció
• Szabó Noémi: Cukormáz George Cukor és a romkom
PRESSBURGER
• Takács Ferenc: Egy angol úr Miskolcról Emeric Pressburger és a forgatókönyvírás dicsősége
• Vincze Teréz: Expresszionizmus lábujjhegyen Vörös cipellők
FORMAN
• Zalán Vince: Sem hazugság, sem utópia Miloš Forman cseh tetralógiája – 1.rész
• Báron György: Forman kísértetei Fordulatok
FESZTIVÁL
• Muhi Klára: Animálunk, ergo vagyunk Kecskemét: Kaff 2009
HATÁRSÁV
• Szíjártó Imre: Nagy mennyország A határon túli magyar film
KRITIKA
• Csillag Márton: Francia illatok Rózsaszín sajt
MOZI
• Roboz Gábor: Egy kis gubanc
• Varró Attila: Hajsza a föld alatt
• Galambos K. Attila: Kiságyúk
• Tüske Zsuzsanna: Férj és feleség
• Vajda Judit: Két szerető
• Forgács Nóra Kinga: Vénasszonyok nyara
• Vajda Judit: Karate kölyök
• Gyenge Zsolt: Gyors meló
• Sepsi László: GI Joe : A kobra árnyéka
• Kovács Marcell: Kísértetjárás Connecticutban
• Schreiber András: Fanboys – Rajongók háborúja
DVD
• Pápai Zsolt: Fennsíkok csavargója
• Pápai Zsolt: Kínai történet I–III (Volt egyszer egy Kína)
• Klág Dávid: Időbűnök
• Tosoki Gyula: Példátlan példaképek

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Egy kis gubanc

Roboz Gábor

In the Loop – angol, 2009. Rendezte: Armando Iannucci. Írta: Armando Iannucci, Jesse Armstrong és mások. Kép: Jamie Cairney. Zene: Adem Ilhan. Szereplők: Tom Hollander (Simon Foster), Peter Capaldi (Malcolm Tucker), Anna Chlumsky (Liza), Mimi Kennedy (Karen Clarke). Gyártó: BBC Films / UK Film Council. Forgalmazó: Cirkofilm. Feliratos. 102 perc.

 

Csupán idő kérdése volt, hogy egy élcelődő vígjáték formájában is megszülessen a korunk talán legsúlyosabb politikai krízisévé vált közel-keleti konfliktusra adott mozis reakció, és az sem olyan meglepő, hogy a görbe tükröt a kifinomult humorérzékéről már nem egyszer tanúbizonyságot tett angol filmgyártás egy képviselője tartja a helyzet elé. Az Egy kis gubanc ráadásul szakavatott alkotó munkája, a brit és az amerikai oldalt egyaránt megszurkáló szatíra ugyanis a szigetország rádiós és televíziós közegén edződött Armando Iannucci népszerű sorozata, a helyi kormány működését kifigurázó The Thick of It leszármazottja.

A skót tévérendező nagyjátékfilmes debütálásának pergő cselekményét a nemzetközi kapcsolatokért felelős miniszter, Simon Foster egy meggondolatlan kijelentése lendíti mozgásba, a végzetes baklövést elkövető férfi ugyanis egy rádióműsorban az amerikaiak közel-keleti katonai beavatkozásának lehetőségét firtató megjegyzésre reagálva az „előre nem látható” jelzővel illeti az esetleges háborút. Az élelmes jenkik számára lassacskán bábuvá alacsonyodó Foster (többek között újdonsült asszisztense és a miniszterelnök mocskosszájú kommunikációs igazgatójának társaságában) a továbbiakban elkeseredetten igyekszik ellavírozni a percről percre szorongatóbbá váló szituációban. A szinte végig különféle irodákban bonyolódó történetet Iannucci a korábbi szériájából átvett dokumentarista stílusban adja elő, a frappánsan felskiccelt karakterek és különösen a verbális sziporkákkal, obszcenitásokkal illetve feltűnően sok pop-kulturális utalással feldobott párbeszédek pedig rendkívül élő közeget tárnak a néző elé. A szüntelen hatalmi játszmák, a dörzsölt információ-sáfárkodás és az esetenként hóhérszerephez jutó média által meghatározott világ felvágott nyelvű bemutatásával a film olyan szférát ábrázol, amely karikírozottságával együtt is felveti a kérdést, hogy az elvileg felelős gondolkodásért fizetett döntéshozók egész biztosan alkalmasak-e a robbanásveszélyes helyzetek kezelésére.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/09 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9929