KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1985/május
KRÓNIKA
• Koltai Ágnes: Afrikai filmhét

• A szerkesztőség : BBS
• Báron György: Kor-körképek Jegyzetek a Balázs Béla Stúdió új filmjeiről
• Tábor Ádám: Egy fény-érzékeny film Ex-kódex
• Kovács András Bálint: Utazás a filmképben Timár Péter etűdjeiről
• Szilágyi Ákos: Szentimentális archeológia „Sír. lobog a szeretet...”
• Koltai Tamás: Akárhol Európában Sortűz egy fekete bivalyért
• Zsugán István: Kőbánya, Montparnasse, Budapest Beszélgetés Szabó Lászlóval
• Székely Gabriella: Házikabát és tornacipő Uramisten
• Ardai Zoltán: Háttér, arcképpel Eszterlánc
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Csala Károly: Profán próféta Tengiz Abuladze

• Barna Imre: Alex a Paradicsomban Flashdance
• Fáber András: Lassan, énekelve Merguerite Duras és a filmpróza
• N. N.: Marguerite Duras filmjei
LÁTTUK MÉG
• Bérczes László: Lebegés
• Boros József: A föld fia
• Gáti Péter: Madonna, milyen csendes az este
• Hegyi Gyula: Tudom, hogy tudod, hogy tudom
• Koltai Ágnes: Kizökkent világ
• Schreiber László: A tej színe
• Harmat György: Maraton életre-halálra
• Sneé Péter: Menekülés a győzelembe
• Kapecz Zsuzsa: Anna Pavlova
TELEVÍZÓ
• Faragó Vilmos: A történelem dramaturgiája Széchenyi napjai
• Reményi József Tamás: Tizenkét kérdőjel A Fiatal Művészek Stúdiójának filmjeiről
KÖNYV
• Koltai Ágnes: Így filmeztek ti

             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Start két keréken

Tosoki Gyula

Breaking Away – amerikai, 1979. Rendezte: Peter Yates. Szereplők: Dennis Christopher, Dennis Quaid, Daniel Stern. Forgalmazó: Fantasy Film. 101 perc.

A hatvanas–hetvenes évek Hollywoodjában és off-Hollywoodjában külön ágat képeznek azok a – jobb híján – nemzedéki közérzetfilmekként felcímkézhető opuszok, amelyek önkereső fiatalokat és a felnőtté válással járó problémákat állítják fókuszba. Szép raja ez a korszak amerikai mozijának, olyan művekkel, mint az Üdvözletek, a Ki kopog az ajtómon?, az Aljas utcák vagy az American Graffiti.

A már a hetvenes évek végén született Start két kerékent minden idők egyik legjobb sportfilmjeként magasztalják máig a kritikusok, pedig – szerencsére – kevésbé sportos, és inkább nemzedéki darab; leginkább talán Milius Nagyszerdájára emlékeztet, de annál olajozottabb, könnyedebb és szórakoztatóbb. Hőse négy barát, közelebbről egyikük: a kerékpárőrült Dave, aki egyszerre szembesül a sikertelenséggel a magán- és a közélet különböző frontjain, mígnem akarata és kitartása diadalhoz juttatja. Az igazán nagy pillanatok nem a túlhabzó – és valóban sportos – húszperces fináléban, hanem az ez előtti nyolcvan percben találhatóak, egészen pontosan a hétköznapok apró-cseprő eseményeit finom humorral bemutató jelenetekben. Olybá tűnik, mintha Peter Yates rendező (Bullitt; John és Mary; Az öltöztető) ürügyként fogta volna a fel a sportfilm műfaját ahhoz, hogy egy kedves kisrealista történetet forgasson. Ötvenévesen dirigálta le moziját, de üdítően fiatalos szemlélettel és nagy érzékenységgel – és ezért még a szivárványos happyend is megbocsátható neki.

Extrák: Filmográfiák; előzetes.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/03 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10555