KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/április
KRÓNIKA
• N. N.: Carlo Ludovico Bragaglia (1894–1998)
FILMSZEMLE
• Bori Erzsébet: A finnugor kapcsolat Játékfilmek
• N. N.: A 29. Magyar Filmszemle díjai
• Balassa Péter: Minden látszat ellenére Szenvedély
• Kovács András Bálint: A domináns férfi alkonya A postás mindig kétszer csenget
• Schubert Gusztáv: Dupla vagy szimpla? Presszó
• Simó György: Kis tétek, nagy dolgok Dokumentumfilm
• Muhi Klára: Kísérleti szemle Kisjátékfilmek
• Szőnyei Tamás: Tévéisten lába A televíziók és a mozgóképgyártás
FESZTIVÁL
• Reményi József Tamás: Hiányzol, Mrs. Nugent! Berlin
MULTIMÉDIA
• Hirsch Tibor: Győz a Posta! A jövő hirnöke
• Kömlődi Ferenc: A digitálbohóc R. U. Sirius
• Nyírő András: Arcimboldo-megabyte Silvers mozaikok
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: Én, Glauziusz Bikácsy Gergely: Buñuel-napló
• Takács Ferenc: Önarckép, brit színekben

• Bori Erzsébet: Le a gravitációval! Maya Deren mozgóképei
• N. N.: Shirley Clarke filmjei
• Antal István: Nincs kapcsolat Shirley Clarke
FILMZENE
• Fáy Miklós: Egy film két zenéje A játékos
• Hideg János: Lányerő Spice World
KRITIKA
• Bikácsy Gergely: Világegyetem, Kaucsuksarok Playtime
• Dániel Ferenc: Ázsia, gyorsbüfé A folyó
• Turcsányi Sándor: Kelet-magyar szoljanka A rózsa vére
LÁTTUK MÉG
• Turcsányi Sándor: A vasálarcos
• Hegyi Gyula: Copland
• Takács Ferenc: Vörös sarok
• Hungler Tímea: G. I. Jane
• Csordás Lajos: A bunyós
• Békés Pál: A hazug
• Ardai Zoltán: Különösen veszélyes
• Bori Erzsébet: Letaszítva
• Tamás Amaryllis: Három a nagylány
• Turcsányi Sándor: Anasztázia

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Glauber Rocha halálára

N. N.

 

1981. augusztus 22-én Rio de Janeiróban, 42 éves korában meghalt Glauber Rocha. A brazil film új hullámának, a „cinema nôvo”-nak legismertebb, legvitatottabb alkotója volt. Filmkritikusként kezdte, majd dokumentumfilmeket rendezett. A hatvanas évek közepén-végén világszerte ismertté vált, a különböző nemzeti új hullámok legfontosabb filmesei között is vezető szerepet játszott. Művészetét olykor Godard-éhoz, máskor a korai Jancsóéhoz hasonlították. Jelentős művei közül (Isten és Ördög a Nap földjén, 1964), A föld transzban (1967), Antonio das Mortes (1969), A hétfejű oroszlán (1970). Magyarországon csak a Föld transzbant mutatták be.

A hetvenes évek sehol sem kedveztek az új hullámnak, Brazíliában pedig az évtized közepéig rendkívül erős jobboldali diktatúra uralkodott, mely csak néhány éve enyhített politikai gyakorlatán. Más jelentős brazil rendezőkhöz hasonlóan Rocha 1971-ben száműzetésbe kényszerült, évek múlva tért csak haza. A tavalyi velencei fesztiválon bemutatott utolsó filmjét, A föld korát ellentmondásosan, de inkább elutasítóan fogadta a nemzetközi kritika. Glauber Rocha a hírek szerint nehéz helyzetben, elszigetelten halt meg. S vele a hatvanas évek filmnyelvi és társadalmi forradalmainak egyik jelentős alakja.

 

GLAUBER ROCHA FILMJEI

 

Rövidfilmek

 

1957 Un día na rampa (Egy nap a rakparton)

1958 O patio (Az udvar)

1959 A cruz na praça (Kereszt a téren)

1966 Amazonas, Amazonas

Maranhão 66

 

Játékfilmek

1962 Barravento

1964 Dens e o Diabo na terra do sol (Isten és

Ördög a Nap földjén)

1967 A föld transzban (Terra em transe)

1968 Cancer (Rák)

1969 Antonio das Mortes (Halálosztó Antonio)

1970 Der leone has sept cabezas (A hétfejű oroszlán)

Cabezas cortadas (Levágott fejek)

1973 Historia do Brazil (Brazília története)

1974 O nascimento dos Deuses (Az istenek születése) – forgatókönyvíró

1975 Claro

1977 Di Cavalcanti (Cavalcantiról)

1979 Jorje Amado no cinema (Jorje Amado a moziban)

1980 A idade da terra (A föld kora)

1963-ban jelent meg A brazil filmművészet kritikus szemmel (Revisão Critica do Cinema Brasileiro) című könyve.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/11 02. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7262