KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/szeptember
• Vaskó Péter: Minotaurusz-rend Titkos társaságok
• Beregi Tamás: A király álma Arthur-legendárium
• Kubiszyn Viktor: Kémiai menyegző Az okkult film
• Molnár Gál Péter: Orfeusz alászállt Marlon Brando
• N. N.: Marlon Brando (1924–2004)
MAGYAR FILM
• Hirsch Tibor: Csak a húszéveseké… Fiatal film
• Varga Balázs: Egyről a kettőre Török Ferenc: Szezon

• Fekete Ibolya: „Kívül van a történelmen” Holocaust és mozgókép
• Kemény György: Halál-klip Auschwitz Album
TELEVÍZÓ
• Dániel Ferenc: Aranylábak A berni gyász
DVD
• Pápai Zsolt: Missouri, kolorlokál Vincente Minelli: Találkozz velem St. Louisban
KRITIKA
• Bikácsy Gergely: Nevető viaszarcok Pedro Almodóvar: Rossz nevelés
• Vágvölgyi B. András: Kampányfilm Michael Moore: Fahrenheit 9/11
• Muhi Klára: Euroszkeccs Európai víziók
LÁTTUK MÉG
• Takács Ferenc: Terminál
• Vincze Teréz: Az élet nélkülem
• Nevelős Zoltán: McDagadsz
• Pápai Zsolt: Carandiru
• Vaskó Péter: A hazugsággyáros
• Varró Attila: A sötétség krónikája
• Hungler Tímea: Garfield
• Köves Gábor: Az igazi szőke
• Dóka Péter: A semmi

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Áramlat

Alföldi Nóra

Undertow – amerikai, 2004. Rendezte: David Gordon Green. Szereplők: Jamie Bell, Josh Lucas, Dermot Mulroney. Forgalmazó: Best Hollywood. 108 perc.

 

Nehéz gyerekkor, nehéz kamaszkor, hirtelen jövő túl nagy felelősség vagy éppen a megcsömörlés az ifjúkori lézengéstől – nagyravágyó auteur-palánták számára Truffaut óta nyerő témák. A fesztiválüdvöske író–rendező, David Gordon Green 2000 óta szimatolja körbe a felnőtté válás érzékeny témáját, melyet hol szerelmi melodrámába, hol thrillerbe ágyaz. Az eddig független pályán mozgó Green munkáit hazájának kritikusai már egy ideje melegen üdvözlik, idén a Judd Apatow bábáskodásával készült Ananász Expresszel pedig a mainstreambe is katapultálta magát.

Sorban az ötödik, Áramlat című munkája a Munn gyerekek történetét meséli el, akik valahol Georgia állam egyik eldugott szegletében nagyjából olyan körülmények között vegetálnak özvegy apjukkal, mintha csak a texasi láncfűrészes gyilkos szolidabb kiadású famíliája lennének. Kis disznóóljuk idilljét a rabruhát frissiben levedlett nagybácsi érkezése zavarja meg, ki régi lidérceket kieresztve a palackból megöli a srácok apját, majd keresztülkergeti őket a fél megyén, végeláthatatlan odüsszeiára ítélve őket.

Green az idejekorán felcseperedő gyerekek világát a filmjei állandó helyszínéül szolgáló szutykos déli miliő szaftos megfestésével exponálja, melyet az epizódszereplők groteszk rajzával, nyers brutalitással, finom misztikummal és kellemesen tolakodó szimbolikával tarkít. Itt-ott felhabzik stilizálizálási vágya, máshol gyönyörűen érvényesül a producer, Terrence Malick finom lírája – Green érti a dolgát, képességei alapján minden esélye megvan rá, hogy Wes Anderson-i magaslatokat hódítson meg.

Extrák: Előzetesek.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/01 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9643