KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/január
ÚJ-HOLLYWOOD
• Greff András: Mi űzi az üldözőt? Paul Schrader megszállottjai
• Kovács Patrik: Egy világcsavargó Hollywoodban Bob Rafelson (1933-2022)
• Gyöngyösi Lilla: A kék szem átka Paul Newman
A MELODRÁMA ARCAI
• Pápai Zsolt: „Az időnek kaputt” A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 3. rész
• Varró Attila: Zsigeri pátosz Test és melodráma 1.: A jövő bűnei
• Kránicz Bence: A barátom odafent Felix Van Groeningen – Charlotte Vandermeersch: Nyolc hegy
MAGYAR MŰHELY
• Rudas Dóra: A kapunyitási pánik nemi differenciái Így maradtam
• Pauló-Varga Ákos: A szomorúság háromszöge Kárpáti György Mór: Jövő nyár
• Földényi F. László: Mi rejlik a bőr alatt? Nemes Anna: Beauty of the Beast
• M. Tóth Éva: Animációs „így jöttem” Kollarik Tamás – Takó Sándor: Csupó Gábor
FRANCIA KÖNYVEK
• Ádám Péter: A „könyv-ember” Truffaut irodalmi átdolgozásai
• Barabás Klára: „A történet soha nem ment ki a divatból” Beszélgetés Josée Dayannal
• Demus Zsófia: A befogadás szabadsága Luc Jacamon – Matz: A gyilkos (Le Tueur)
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A madárcsicsergés is gyanús Rich Vreeland
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Láthatatlan mozi Avantgárd és kísérleti filmek archiválása
FESZTIVÁL
• Bakos Gábor: A látvány diadala Szolnok – Alexander Trauner ART/FILM Fesztivál
• Navarrai Mészáros Márton: Jégbe zárva Reykjavík
TELEVÍZÓ
• Orosdy Dániel: A repülő pingvin Hugo Blick: Az angolok
KRITIKA
• Huber Zoltán: Szépítő távolság Steven Spielberg: A Fabelman család
• Gyöngyösi Lilla: Nem nyugodnak békében Madarász Isti: Átjáróház
MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Eltitkolt történetek
• Kolozsi László: Valaki hall engem
• Csomán Sándor: A látogatás
• Bonyhecz Vera: Azt mondta
• Hegedűs Zsófia: A kis Nicolas
• Benke Attila: Vérapó
• Varró Attila: Gátlástalan örökösök
• Alföldi Nóra: Az új játék
STREAMLINE MOZI
• Huber Zoltán: Bardo
• Pozsonyi Janka: Lady Chatterley szeretője
• Árva Márton: Csoda
• Varga Zoltán: Wendell és Wild
• Rudas Dóra: Toto, a hős
• Déri Zsolt: Meet Me In The Bathroom

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Csoda

Árva Márton

The Wonder – brit-ír, 2022. Rendezte: Sebastián Lelio. Írta: Emma Donoghue regényéből Alice Birch. Kép: Ari Wegner. Zene: Matthew Herbert. Szereplők: Florence Pugh (Lib), Kíla Lord Cassidy (Anna), Tom Burke (William), Niamh Algar (Kitty). Gyártó: House Productions / Element Pictures. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 103 perc.

A 2018-as Oscar-díját követően Sebastián Lelio csak kultúrközeget váltott, szerzői kombinatorikája a régi. Miután legutóbbi két chilei filmjének angolszász változatát is leforgatta (a Gloriából valódi önremake készült Gloria Bell címmel, az Egy fantasztikus nő néhány kulcsmotívumát pedig A rabbi meg a lánya ismételte londoni orthodox zsidó közegben), idei nagyjátékfilmje a 19. századi ír vidék kulisszái között taglalja a káros patriarchális tradíciók, a fojtogató család és a saját test feletti rendelkezés témáit. Mindehhez az alapanyagot a női felszabadulás iránt Lelióhoz hasonlóan elkötelezett, ír-kanadai Emma Donoghue (A szoba) regénye szolgáltatja.

A csoda a viktoriánus korszak „koplaló lányainak” eseteit dolgozza át fikciós történetté. Főhőse az angol ápolónő, Lib, aki egy szegény és mélyen vallásos családhoz kap meghívást, hogy két hétig figyelje a saját állítása szerint hónapok óta kizárólag mennyei mannán élő, 11 éves Annát. A szkeptikus Lib azonnal csalásra utaló nyomokat keres, a krimit ígérő helyzetbe ugyanakkor hamar bekúszik a fenyegetettség érzése is, akárcsak a mocsaras vidék képeire a baljós köd. A regényhez képest leegyszerűsített viszonyrendszerben a törékeny kamaszlány önjelölt szent helyett együgyű áldozatként jelenik meg, a többi mellékszereplő titokzatossága mögött pedig egyre határozottabban sejlik fel a fenyegetően maradi vakbuzgóság. Így míg Donoghue-nál a szövevényes bibliai szövegelemzésekre a pontról pontra lekövetett testi hanyatlás profán drámája felel, Lelio adaptációja ismét egy erős női karakter és az általa felbolygatott – gyáva és bigott – közeg ellentétének kiélezésére szorítkozik. De ahogy a Libet alakító Florence Pugh sem ér korábbi bravúrjai (Lady Macbeth, Fehér éjszakák) közelébe, úgy a rendező tézisekben fogalmazó közelítésmódja is megfáradtnak hat. Akárcsak a filmstúdióból induló önreflektív keret, a film is megelégszik azzal, hogy az elrettentő történet jelenkori áthallásait hangsúlyozza, ahelyett, hogy igazán elmerülne az illúzió(törés) természetének kutatásában.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15635