Magyar MűhelyBeszélgetés Bereményi Gézával„Kakukktojás voltam mindig”Soós Tamás
Januárban lett 70 éves a
Megáll az idő és az Eldorádó szerzője. Ennek apropójából
tekintettük át vele a filmes pályafutását.
Kevesen tudják, hogy a hetvenes években a Pannónia Filmstúdióban
dolgozott.
Az egyetem elvégzése
után dolgoztam ott ún. szinkrondramaturgként, aki tömöríti, illetve a
szájmozgáshoz illeszti a külföldi filmek szövegét. Csodálatos munka volt az egy
fiatalnak, a munkaidő kötetlen, ha akartam, éjjel mentem be dolgozni. Másképpen
működtek akkoriban a filmjogok, ha a magyar forgalmazó szabadtéri moziban
vetített egy kétrészes nyugati filmet, a szinkrondramaturg átvághatta azt egyrészesre.
Ezt nagyon élveztem. Volt úgy, hogy egy film elejét a végére tettem, így
filmdramaturgiát is tanultam. Büszkén emlékszem Andrzej Wajda Menyegző című filmjére, amit a stúdiónál
nem voltak hajlandóak lefordítani, olyan szentnek számított az összetett,
metaforikus, verses szövege. Ezért rám bízták, én pedig egy Magyarországon
tanuló lengyel egyetemistát kértem fel a nyersfordításra, az alapján írtam át szájmozgáshoz
a szöveget. Az itteni Lengyel Kultúra vezetője megmutatta Wajdának a magyar
változatot, aki el volt ragadtatva tőle, és a Nemzeti Színházban az én szinkronszövegemmel
szerette volna megrendezni Wyspianski darabját.
Fiatalon jó barátságba került Bódy Gáborral, akinek még egy amatőr
filmjében is szerepelt.
19 évesek voltunk mind a
ketten, amikor összebarátkoztunk. Utána másfél évig szinte el sem váltunk
egymástól, folyton beszélgettünk. Ő volt az első eredeti tehetség, akivel
találkoztam. Aztán másfél év múltán én felmondtam a barátságot. Bódy nem
értette, miért. Megmondtam neki, hogy nagyképű lett. Nem szerettem azt a pózt,
amit fölvett. Később, amikor megtudtam, hogy tégla volt, eszembe jutott, hogy talán
azt gondolta, tudom ezt róla. Pedig nem tudtam.
Nem került szóba, hogy írjon neki filmet?
Ő akarta, de én
megtagadtam, mert ez az ajánlat már a szakításunk után jött. Valami azt súgta,
ne tegyem. Én pedig mindig is hallgattam erre az érzékemre.
Jancsó Miklóssal is hamar munkakapcsolatba került, hiszen Cseh
Tamás a közösen szerzett dalaikat énekelte Jancsó filmjeiben, a Még kér a népben, a Szerelmem,
Elektrában, a Jézus Krisztus
horoszkópjában, a Kék Duna keringőben. Hogyan dolgoztak Jancsóval?
Jancsó megmondta, hány
dalt kér, más kikötése nem volt. Én elolvastam a forgatókönyvet, Tamás
megmutatta a dallamot, és megírtam rá a dalszöveget. Jancsó meghallgatta a szerzeményt,
és eldöntötte, a film melyik részében lesz rá szüksége, vagy szüksége lesz-e rá
egyáltalán. Személyesen akkor találkoztam vele, amikor kimentem a Még kér a nép forgatására meglátogatni
Tamást. Nagyon közvetlen viszonyba kerültünk. Jancsó mindig felismerte a fiatal
tehetségeket, kíváncsi volt rájuk.
Jancsó kedvenc Cseh Tamás–Bereményi Géza-dala a Lee van Cleef volt. Mi fogta
meg Lee van Cleef karakterében annyira, hogy dalszöveget írjon róla?
A zene, amit Cseh Tamás
elém tárt. Balladás, westernes zene volt, és nekem Lee van Cleef jutott eszembe
róla. Ő westernszínész volt, igaz, nem túlságosan ismert westernszínész, de
Jancsó személyesen is ismerte. Azt is tudom, Jancsót mi fogta meg benne. Szerinte
az élet egyik legfőbb értéke a túlélés volt. Ezért arra kért minket, hogy a „Hátat
a falnak és megdögleni” sort „Hátat a falnak és nem megdögleni”-re változtassuk.
Első forgatókönyvét, a Romantikát Kézdi-Kovács Zsoltnak írta.
1971-ben történhetett,
hogy Kézdi-Kovács Zsolt, aki Jancsó első asszisztense volt, megkeresett, hogy
írjak neki forgatókönyvet a második filmjéhez. Kezében volt A svéd király című első novelláskötetem,
de nyilván Jancsó referenciája is számított. Írtam is neki egy filmet, a Romantikát, ami nagy bukás lett.
Emlékszem, a Ludas Matyi karikatúralap címlapján egy pesti polgár karikatúrája
volt, amint a fejéből két gondolatbuborék jön ki: az egyik egy üres nézőterű
stadion, amiben egy érdektelen focimeccs folyik, a másik egy mozi portálja, amire
ki van írva, hogy „Romantika. Új
magyar film”, és a kép alatt az aláírás: „Hova ne menjek vasárnap?”.
Miért nem szerették a filmet?
Mert összefüggéstelen
volt. Anti-film. Ahogy a buta diák elképzeli a filmezést. De én mindjárt nagy
filmmel akartam kezdeni. Mégis a Romantika
lett az én filmes iskolám, mert kimentem a forgatásra, és jelenetről jelenetre
láttam, hogyan lesz az elképzelésből film. Nagyon sokat tanultam belőle. Én állami
költségen, drágán végeztem el a „filmiskolát”.
Utána egy személyes történetet, A
kedves szomszédot írta Kézdinek.
Annyiban volt személyes,
hogy azon a helyen játszódott, ahol laktam. A szükséglakásokban lakó emberek
rovaréletéről szólt. Azt már nem szégyellem, az már film volt. Ezután sorra
következtek a forgatókönyvírói munkák. Színdarabokat is írtam, de
forgatókönyvíró lettem.
A Megáll az idő forgatókönyvét a kamaszéveiről tervezett
regény néhány fejezetéből írta. Miben lett más a film, mint a regény?
Annyiban, hogy
megvalósult, a regényt viszont félretettem. Rengeteget írtam, de rossz hangot
ütöttem meg. Az írás kezdetén tovább kellett volna dolgoznom az anyagon,
ehelyett én továbbmentem egy rossz úton, így született 110 felesleges oldal.
A Megáll az idő tele van a korszakot tömören megfogalmazó
és sokat idézett mondattal. Ezek, mint az „Aki kérdez, az faggat, mert őt is
faggatják” vagy „A kúrás nem szentség”, benne voltak már a regénykezdeményben
is?
Mind a kettőt egyenesen
az életből vettem. Még angyalkorban voltunk, és az egyik osztálytársam
tanácstalan volt, mit kezdjen az apjától ellopott pornográf képekkel. Elkezdtük
hát árulni a felsősöknek. Utána egy jezsuita pap járt hozzám, akit a tanárom
ajánlott be a szüleimnek, hogy ő fogja megmenteni a lelkemet a pornográfiától.
A jezsuita rend be volt tiltva Magyarországon, úgyhogy ez a pap munkásnak
álcázta magát, napközben Csepelen dolgozott egyszerű munkásként. Az „Aki
kérdez, az faggat” mondatot a nevelőapámtól hallottam, ez volt az ő életének
nagy tanulsága. Nem pont ezekkel a szavakkal, de azt mondta nekem, hogy „Mindig
nagyon vigyázz és ne szólj semmit, mert be akarnak ugrasztani”. Meg azt is
mondta, hogy „Ha feljelentesz minket, akkor megverlek”. Kilenc éves voltam
akkor.
Hogyan született meg a film talán legikonikusabb mondata, a „Jó,
hát akkor itt fogunk élni”?
‘56-ban a szüleim azt
akarták, hogy menjünk ki nyugatra. A szomszédokért jött egy kocsi, ami kivitte
őket, és mondták, hogy mi is mehetünk. Az volt a terv, hogy Bécsen keresztül utazunk,
és Párizsban fogunk élni, a szüleim ugyanis mind a ketten tudtak franciául. De
rám bízták, hogy menjünk-e vagy sem. Ha azt mondják, hogy jó, akkor most
csomagolunk, akkor mentem volna velük. De így, hogy megkérdezték, nemet mondtam.
És akkor az édesanyám szóról szóra azt mondta, hogy „Jó, akkor itt fogunk élni”.
Mire a nevelőapám dühösen felpattant, és elhagyta a szobát.
A Megáll az idő előtt Gothár Péternek több vizsga- és
tévéfilmjéhez is írt forgatókönyvet. Ezután viszont nem dolgoztak újra együtt.
Miért?
Mert megmondtam neki,
hogy nem dolgozunk többet együtt. Untam már a filmeseket, és Gothár Péter
nagyon szakember nekem.
1985-ben már saját maga rendezett filmet a forgatókönyvéből, ebből
lett A tanítványok.
Filmrendező akkoriban az
lehetett, aki elvégezte a Filmművészeti Főiskolát. A rendezők akár forgatókönyvírókkal
dolgoztattak, akár maguk írták a filmeket, a nevüket mindig kiírták a főcímre
forgatókönyvíróként is, tudniillik ők biztosították a munkalehetőséget a
forgatókönyvírónak, amely mint mesterség nem is létezett, képzése sem volt. Én
egy idő múlva rájöttem, mennyire hátrányos helyzetű szakma a forgatókönyvírás,
és minél nagyobb sikert arattak a filmek, amiknek én írtam a forgatókönyvét,
annál rosszabb lett a kedvem. Magamban elhatároztam, hogy nem írok több
forgatókönyvet. Különösen a Megáll az idő
esetében bántott, hogy áruba bocsátottam a kamaszkoromat, de senkiben nem
merült fel, hogy egyáltalán van forgatókönyvírója a filmnek, és az történetesen
én vagyok. Ez a film Nemeskürty István stúdiójában készült, aki egyik nap
behívatott az irodájába – ez ‘83-ban vagy ‘84-ben lehetett –, és elmondta, hogy
év végén távozik a stúdió éléről, de egy filmre még van pénze a stúdiónak, és annak
a forgatókönyvét velem akarja megíratni. Mondtam neki, hogy rosszkor szólt,
mert épp most határoztam el, hogy felhagyok a forgatókönyvírással. Győzködött, hogy
bármelyik magyar filmrendező szívesen rendezne filmet az én forgatókönyvemből, válasszak
egyet közülük. Én erre azt mondtam, nem létezik olyan. Nemeskürty némi
gondolkodás után azt válaszolta: „Én tudok egyet: és ha te lennél az? Megengedhetem
magamnak ezt az utolsó csínyt, hogy rendezz egy filmet a saját forgatókönyvedből”.
Akkor mégis elvállaltam. Még aznap találkoztam egy barátommal, aki elmesélte,
hogy éppen egy dr. Magyary Zoltán nevű közigazgatás-professzorral foglalkozik, aki
a két világháború között maga köré gyűjtötte a kitűnő diákokat, és egy titkos
társaságot csinált, amivel a magyar közigazgatás jövőbeli megújításán dolgoztak.
Azonnal eldöntöttem, hogy ebből szeretnék forgatókönyvet írni. Mert tudtam,
hogy a múlttal nem le-, hanem elszámolni kell, hiába volt akkoriban ennek az
ellenkezője a divat. Nemeskürty pedig elfogadta a forgatókönyvet, és onnantól
kezdve filmrendező lettem. Stábszervezés volt az első munkám, de kiderült, hogy
nem akarnak velem dolgozni a gyártásvezetők, sőt a felkért operatőr sem, mert
megbízhatatlan kezdőnek tartanak. Később aztán maguktól jelentkeztek emberek, és
nagyon jó stábom lett. Csupa éhes emberből állt, nem jóllakott filmesekből. A
vállukon vittek és mindent megoldottak.
Sokszor említette már, hogy nem szerette a szerzői filmeket, így
gondolom a szerzői elméletet se, amely meghatározta a hatvanas-hetvenes évek
európai filmjét. A magyar származású, de amerikai forgatókönyvíró, Joe
Eszterhas szerint a film szerzője nem a rendező, hanem a forgatókönyvíró,
hiszen ő találja ki a történetet. Egyetért vele?
A film 90 %-ban
szakmunka. Szakemberek csinálják a világosítóktól az asszisztensekig, és a
szakmunkában nincs művészet. Művészet a filmkészítés ösztönös részében van.
Szerintem tehát azé a film, aki kitalálja, és aki először hisz benne.
Megérdemli a producer, hogy ő vegye át az Oscar-díjat, ha ő hitt először abban
a filmben. Mert arra nincs magyarázat, miért pont abban a témában hisz az
ember. A másik, amit nem lehet megmagyarázni, az a casting. A szereplőválasztás
is zsigerből történik.
Eperjes Károlyban mi fogta meg annyira, hogy szinte minden filmjében
szerepeltette?
Most már nem bírom
Eperjest. A politizálással elrontotta a színészetét is. De régen nagyon
eredeti, kitűnő színész volt. Meg kell nézni a teljesítményét az Eldorádóban, és ott a válasz. Eperjes nagyon
alkalmas volt a férfias szerepekre, és Magyarországon kevés volt a férfias
színész. És kortalan az arca, harminc körül volt, amikor a negyvenöt éves nagyapát
játszotta az Eldorádóban. Mások azt
tanácsolták, hogy Bodrogi Gyulával játszassam a szerepet. Biztos vagyok benne,
hogy Bodrogi játszott volna a filmben, ha én csak a forgatókönyvet írom és
odaadom azt egy rendezőnek.
Hogyan született meg az Eldorádó?
Akkoriban nem úgy volt,
hogy az ember eltervezett valamit, amit mindenáron végre akart hajtani, és azt
lehetett, hanem mindenre felkérték az embert, és ha már felkérték, akkor
megcsinálta. 1987-ben, amikor én már régóta színházi író voltam és novellista,
Kardos Sándor operatőr és Ozorai András gyártásvezető felkeresett a lakásomon.
Azt vizionálták, hogy változni fognak a dolgok, és ha fél éven belül nem
nyújtok be egy forgatókönyvet, akkor nem csinálhatok több filmet, mert akinek
csak egy filmje volt korábban, az nem fog pénzt kapni egy újabb film
elkészítésére, olyan idők jönnek. Akkor eszembe jutott a nagyapám, akiről írtam
már egy kisregényt, tehát feldolgoztam a történetet, és villámgyorsan, szinte
az élőbeszéd sebességével megírtam az Eldorádó
című film forgatókönyvét. Miközben azt írtam, megvilágosodásom támadt – életem
első tudatos, szakszerű filmdramaturgiai cselekedete volt –: rájöttem, hogy egy
filmsztori lépésekből áll, két-hat jelenetet kitevő lépésekből, és ennek alapján
gondoltam végig a készülő forgatókönyv tervét. Mivel az Eldorádó egy kereskedőről fog szólni, aki üzleteket köt, a filmet
is különböző üzletekre osztottam fel. Az elején bemutatjuk, milyen ez az ember,
hogy ha leverik, akkor talpra áll, és elintézi a dolgot, mert nagy túlélő és
zseniális kereskedő. Ez volt a kereskedő és a betörők jelenete. Majd jött az
unoka születése, akit a nagyapa megvesz a vejétől, ez volt az üzlet a vejjel.
Két pozitív üzlet után jönnie kellett egy negatívnak, mert így működik a
filmírás. Szerettem volna bemutatni a korabeli politikát is, így született az
üzlet a kommunistákkal jelenetsor, amelynek a végén megverik a nagyapát, de
visszatér a gyerekhez, aki diftériás lesz, és a nagyapa arannyal kiváltja. Ez
volt az üzlet a halállal. A film vége a második üzlet a halállal, ami már nem
sikerül. Így haladtam végig lépésről lépésre a filmen – összesen 12 jelenetsor
terve született meg –, és ezt a lépésenkénti módszert tanítom ma is a
diákjaimnak, akik szerintem nagyon jól tudják hasznosítani.
Régebben úgy gondolta, hogy mivel az Eldorádó egy kereskedőről
szól, és piacon kezdődik, ezért piacon is kellett volna végződnie, magyarul ki
kellett volna hagyni belőle ‘56-ot.
De aztán évtizedekkel
később rájöttem, hogy mégis jól csináltam. Írtam belőle egy színdarabot, amely
a piacon végződik, és úgy is jó lett, de egy magyar filmből nem lehet kihagyni
a közelmúltat. Így jó az Eldorádó,
ahogy elkészült. Jobb az ösztön, mint az utólagos fontolgatás.
Az Eldorádó közvetlenül a rendszerváltás előtt, 1988-ban
készült. Beleszólt még akkor a cenzúra a filmbe?
‘88 telén fejeződött be
a film forgatása, és a tél elején vettük fel az ‘56-os jeleneteket. Négy tank
kellett a filmbe, amiket a Budapesti Városparancsnokságtól kellett kérni. Le is
volt beszélve minden, de az előző napi forgatás végén odajött hozzám a
gyártásvezető, Ozorai András, és azt mondta, hogy a magyar filmtörténetben
először nem ad forgatáshoz tankot a Budapesti Városparancsnokság. Nem volt mit
tenni, bementünk, hogy beszéljünk velük. Az őszhajú városparancsnok és egy
fiatal őrnagy fogadott minket, akit ráállítottak a városparancsnokra
megfigyelőként, hogy az ne csináljon semmi botorságot így ‘88 vége felé. Az
őrnagy elkezdte mondani a mondókáját. „Jelenleg Budapest olyan, mintha egy
puskaporos hordó volna, elég egy szikra és felrobban, és a honvédség nem
engedheti meg magának, hogy tankok menjenek Budapest utcáin, mert bármikor
tüntetés lehet, és a lázadás leverése a honvédség dolga. A filmben ugyanis van
egy ellenforradalmár, aki lázító beszédet intéz a lakossághoz.” Erre én mint
halálra rémült rendező: „És ha átírom azt a beszédet?” – kérdeztem a
városparancsnok szemébe fúrva a szememet. A városparancsnok – akkor szólalt meg
először, úgy hiszem – azt mondta: „Ha maga átírja azt a jelenetet, és aláírja a
papírt, akkor én beteszem azt a páncélszekrényembe, és ha ellenforradalmi
lázadás törne ki Budapesten, akkor ön lesz a felelős”. „De én most szeretném
átírni, mert sürgős lenne” – mondtam. „Jó, megvárjuk.” Leültem hát a városparancsnokkal
és a nyikhaj őrnaggyal, és átírtam a jelenetet, amiben így az államrendszerhez
lojális lakosság ‘56-ban meg akart lincselni egy ellenforradalmárt. A városparancsnok
elzárta a papírokat, és azt mondta: „Holnap lesz négy tank”. Mit mondjak, nagyon
bírtam azt a korabeli városparancsnokot. Ilyen idők voltak azok.
Korábban előfordult, hogy át kellett írnia valamelyik
forgatókönyvét a cenzúra nyomására?
Nem. Ködszurkálás folyt,
nem tudtak hozzászólni a filmjeimhez. Kakukktojás voltam mindig is, és egy
ilyen filmmel, aminek minden mondata más, mint a többi magyar filmé, nem tudtak
mit kezdeni. Valódi emberekről szólt, akiket az életből ismertem. A Megáll az időben sem találták meg, mit
kéne betiltani, pedig abban a filmben annyi elhallgatott dolog volt, hogy az
egyik kritikus azt írta, hogy a megkövesedett problématömeget valósággal
rárobbantja a nézőre. De mondok egy másik példát. A tanítványok után félrevont az akkori filmfőigazgató, és azt
mondta nekem négyszemközt: „Azt hiszed, nem láttam, hogy a szereplők a múltbeli
jelenetekben mindig felfelé mennek a lépcsőkön, a korunkbeliekben pedig lefelé?”
Így közölte bizalmasan, milyen enyhék voltak velem, amikor elfogadták A tanítványokat.
Az ‘56-os forradalom visszatérő téma a filmjeiben. A Megáll az idő története a
forradalom után kezdődik, az Eldorádó
pedig a harcok közepette ér véget a nagyapa halálával. Tévéfilmje, a Szabadság
tér ‘56 az amerikai követség szemszögén
keresztül láttatja az eseményeket. A Szabadság, szerelmet is ideszámolva négyszer nyúlt a témához,
de egyik filmben sem mutatta meg ‘56-ot a saját szemszögéből. Miért?
‘56-ban tízéves voltam,
és három nagy dolog történt velem. Ott voltam a parlamenti sortüzet követően,
amikor a mentőautók még nem érkeztek oda, de a gyilkosok már eltűntek. Kimentem
a terepre, és beálltam néhány kábán mozgó alak közé. Szembesültem a „menjünk-e
nyugatra?” kérdéssel is, amit már meséltem. És a harcok során szétlőtték a
házunkat, míg mi lent voltunk a pincében. Ezeket valahogy nem tudtam megírni. Lehet,
hogy azóta sem tudok mit kezdeni ‘56-tal, mert olyan nagy dolog volt. Egy ‘56-ban
született, egyébként nagyon tehetséges rendező mondta nekem, hogy „Rajtad
nagyon látszik, hogy szemtanú voltál ‘56-ban. Olyan romantikus vagy”. Én ezt
lekicsinylésnek vettem, mert a romantikus nem néz szembe a realitással és
eltúlozza a dolgokat. „És milyen az, aki nem látta ‘56-ot?” – kérdeztem. „Az
tudja, milyen az élet. Végtelen, unalmas, sivár lapály.” Igaz: én ezt nem
vagyok hajlandó belátni. Vas István költőnek van egy verse ‘56-ról, a címét nem
tudom, de az első sorára emlékszem: „A város megváltotta magát, és meg tudott
váltani engem”. Aki látta ‘56-ot, az hisz a megváltásban. Hisz abban, hogy
lehet változni.
A Szabadság, szerelem forgatókönyvének megírásában is részt vett.
A film kapcsán sokat beszéltek arról, szabad-e hollywoodi dramaturgiával feldolgozni
ezt a témát.
Lehet ‘56-ról hollywoodi
dramaturgiával mesélni, de az felemás lesz. A hollywoodi dramaturgiához
hozzátartozik, hogy a végén van megoldás. A kelet-európaihoz pedig
hozzátartozik, hogy nincs; hogy az élet függetlenül majd csak dönt valahogy. Az
amerikai film kiutat mutat, de nem azért, mert ők szeretnek derűlátók lenni,
hanem mert ez az amerikai tapasztalat. Mikor az Eldorádót vetítették Londonban, a vetítés után felállt egy férfi, és
elmondta, hogy tetszett neki a film, de egy dolgot nem ért: miért veri agyon a
lovát a főszereplő? Elmagyaráztam, hogy azért, mert csapás érte, és
Magyarországon van egy szokás, hogy ha a szőlősgazdának elveri az eső a
termését, akkor ő is odaáll bottal és veri a fürtöket: Lássuk uramisten, mire
megyünk ketten! „Érdekes” – válaszolta ő – „mi, angolok úgy vagyunk ezzel, hogy
ha valami bajunk van, akkor nem verjük agyon a lovunkat, hanem felülünk rá,
elmegyünk és elintézzük.”
A rendszerváltás előtt csinált még egy filmet, amely erős
lenyomata annak a kornak: a Meteót Monory Mész Andrással.
A Meteo az ún. holnapután filmek műfajába tartozik. Monory András
hozta a témát, de közösen írtuk, nagyon élveztem. Andrásnak már nagyon
határozott elképzelése volt a filmről, amikor felkért engem. Én támasznak
kellettem, mert első film volt, és velem könnyebben megcsinálhatta, mert Bereményi
akkor már filmesnek számított.
Mi volt a Meteo legprecízebb jóslata a jövőre nézve?
Az időjárás mint korunk
válsága. Felhőcskét nagy látnoknak tartom.
Hogyan élte meg a rendszerváltást?
Úgy, mint a többség. Hogy
na, most minden rendben lesz. De én 1989-et, amikor minden addigi ideológia
tökéletesen megszűnt, és az azt követő tíz évet is átgombfociztam egy
barátomnál. Kimaradtam a nagy osztozkodásból.
1993-ban megcsinálta A
turnét, de utána a 2002-es A Hídemberig nem rendezett nagyjátékfilmet.
A turné szintén egy true story,
vidékre járó színészek élményeiből állt össze. Tulajdonképpen arról szól, hogy
milyen az a szeretetreméltó ember, aki teljesen erkölcstelen. Utána pár évig azért
nem csináltam filmet, mert színházban dolgoztam. Rendeztem, és prózát is írtam.
Az elmúlt évtizedekben több megvalósulatlan filmterve is elhíresült
az Álmos fejedelemről szóló Levédiától a Hunyadi János-filmig. Elengedte már
ezeket a terveket?
El, mert olyan politikai
dolgokba nyúltak bele, hogy még évtizedekig nem érdemes megcsinálni őket. A
történelmi témákhoz még mindig teljesen hazug a viszonyunk, így pedig nem lehet
velük elfogulatlanul elszámolni, csak leszámolni. Nem cenzurális okok miatt
haltak hamvába ezek a filmek, nem tilos megcsinálni ezeket, csak megdobálnak
érte. És aki szarral birkózik, hiába győz, szaros lesz.
Ennek ellenére jól viselte, amikor A Hídember kapcsán
kritizálták, vagy amikor a Honfoglalás-filmterve ellen tüntettek.
Már gyerekkoromban
kitapasztaltam, milyen az, ha támadnak. Amikor a Honfoglalás-film miatt
fenyegetés ért, csak nevettem rajta. Ez volt nyár elején. Nyár közepén egyszer
csak ideggyulladás támadt a bal combomban, és ötven napig feküdnöm kellett. Se
előtte, se utána nem volt ilyen betegségem. Nyilvánvalóan egy lefojtásról volt
szó. Akkor megemésztettem.
További filmek?
Jelenleg az önéletrajzomat
írom, és amint befejezem, belekezdek egy filmbe. Tulajdonképpen elégedett
vagyok a filmes pályafutásommal, és szívesen csinálnék még filmeket. Számomra
ez egy sikertörténet, mert hiába vagyok kakukktojás, megtaláltam az utat a
közönséghez.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 16 átlag: 5.06 |
|
|