KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/február
NEOWESTERN
• Varró Attila: Nem nőnek való vidék Női westernek
• Roboz Gábor: A halál torkában A visszatérő
• Baski Sándor: Vissza a gyökerekhez Aljas nyolcas
KÉTARCÚ HOLLYWOOD
• Parragh Ádám: Bábok színpadán Charlie Kaufman
• Kárpáti György: Folytatása mindig következik Hollywoodi franchise
• Sepsi László: Galaktikus örökmozgó Star Wars: Az ébredő Erő
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás: „Kakukktojás voltam mindig” Beszélgetés Bereményi Gézával
• Pápai Zsolt: Festő a felvevőgéppel Zsigmond Vilmos (1930-2016)
• Kolozsi László: Az utolsó pillanatban Gondolj rám
• Teszár Dávid: A Kékarcú Isten tanítása Menla hagyatéka
• Schubert Gusztáv: Magyar átok Egy passió kálváriája
• Soós Tamás Dénes: Jobban teljesít Aranyélet
NŐI NAPLÓK
• Ádám Péter: Szolgák és urak Egy szobalány naplója
• Tüske Zsuzsanna: Nők keretben Joy és Carol
FILM / REGÉNY
• Sándor Anna: Szoba kilátás nélkül Emma Donoghue: A szoba
• Vajda Judit: Az emberrablás boldogsága Lenny Abrahamson: A szoba
BETILTOTT VÁGYAK
• Kis Katalin: Hideg/meleg LMBTQ-filmek: Románia, Oroszország
KÍSÉRLETI MOZI
• Horeczky Krisztina: A táncfilm kezdetei A táncfilm kezdetei
ÁZSIAI PANORÁMA
• Stőhr Lóránt: Érzelem és érzelem Tajvani hullámok – 3. rész
KRITIKA
• Jankovics Márton: A nagy családegyesítés Férfiak és csirkék
• Andorka György: Portré három ülésben Steve Jobs
TELEVÍZÓ
• Csiger Ádám: Vérvörös cipellők Kegyetlen tánc
MOZI
• Huber Zoltán: Egy tökéletes nap
• Baski Sándor: A nagy dobás
• Teszár Dávid: A boldogság titka
• Kovács Bálint: A pince
• Forgács Nóra Kinga: Az én szerelmem
• Árva Márton: Emlékek őrzői
• Kovács Kata: Szeleburdi svéd család kirándul
• Soós Tamás: Creed – Apollo fia
• Sepsi László: Az 5. hullám
DVD
• Soós Tamás Dénes: VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan
MOZI
• Csiger Ádám: Barátság extrák nélkül
DVD
• Soós Tamás Dénes: Szeretet és köszönet
• Pápai Zsolt: Selma
• Gelencsér Gábor: Szirmok, virágok, koszorúk
• Kránicz Bence: A hamisító
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Szirmok, virágok, koszorúk

Gelencsér Gábor

Magyar, 1984. Rendezte: Lugossy László. Szereplők: Cserhalmi György, Grazyna Szapolowska, Jiří Adamira, Boguslaw Linda, Őze Lajos. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet. 102 perc.

 

Lugossy László életműve mindössze három egészestés játékfilmet számlál, ezek azonban egytől-egyik igen kimunkált, súlyos darabok. Az immár harminc éve készült legutóbbi opus, a Szirmok, virágok, koszorúk miközben magán viseli a korszak szellemiségét, a mai nézőt is megszólító, drámai erejű alkotás.

Az 1848–49-es szabadságharc bukása után játszódó történet a hetvenes–nyolcvanas években népszerű történelmi analízisek sorába tartozik. E filmek a jancsói absztrakt parabolák és a Várkonyi-féle romantikus-kalandos történelmi filmek között helyezkednek el: kevésbé stilizáltak, noha témájukkal erős aktuálpolitikai áthallásokat fogalmaznak meg; a hiteles miliők és karakterrajzok önértékükön is sodró erejű történeteket mesélnek el, amelyeknek ugyanakkor távlatos gondolati tartalmuk van. A Szirmok… témájához kapcsolható filmekkel illusztrálva mindezt, a Szegénylegények és a Kőszívű ember fiai szélső pólusa közti tartományt kell magunk elé képzelnünk, ahol a kevésbé radikális formavilágú, közéleti érdeklődésű alkotók az apályos szellemiségű jelen helyett a múltban keresnek közéleti indíttatású, súlyos erkölcsi kérdéseket felvető drámai történeteket.

Lugossy filmje bővelkedik a bukott forradalom és szabadságharc utáni választások igencsak aktuális, a kádári konszolidáció által újratermelt dilemmáiban. Elfogadni a demoralizáló passzivitást, pragmatista módon megalkudni, avagy hinni egy újabb felkelés lázálmos eszméjében? – 1849 és 1956 (vagy 1968) után egyaránt fogas kérdések. A film mai (újra)nézői talán kevésbé fogékonyak e párhuzamokra, ám ami ezek nélkül „marad” a filmből, az önmagában, a történelmi keretek, illetve az általánosítható emberi magatartások kontextusában is épp eléggé megrendítő és elgondolkodtató, s ez a vállalkozás időtállóságát bizonyítja. Jól felépített történet, érdekes karakterek, kitűnő színészi alakítások, míves képi világ, pontosan dekódolható szimbolika – a nyolcvanas évek hagyománytisztelő akadémista irányzatának legfőbb értékei sűrűsödnek össze Lugossy László filmjében.

Ám hogy a rendezőnek volt érzéke a bátrabb stilizációs formák iránt is, azt az extra tartalom közt helyet kapó egyetlen Balázs Béla Stúdióban forgatott kisjátékfilmje, az 1968-as Különös melódia bizonyítja Karinthy Frigyes abszurd groteszk írói világának ihletett adaptációjával.

Extrák: Lugossy László: Különös melódia (BBS, 1968)


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/02 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12603