KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/augusztus
KIESLOWSKI ÖRÖKSÉGE
• Szíjártó Imre: Tízparancsolatok Kie¶lowski emlékezete
• Kie¶lowski Krzysztof: A valóság dramaturgiája Krzysztof Kie¶lowski
SZÖRNYEK ÉS HÉROSZOK
• Varga Zoltán: Rajzfilmrajongó álmodozó Joe Dante szörnyecskéi
• Szabó Ádám: Istenek hajnala Nicolas Winding Refn és a heroizmus – 2. rész.
GYILKOSOK KUPÉJA
• Kránicz Bence: A hölgy egy kissé bogaras Sébastien Japrisot-adaptációk
• Ádám Péter: Foglalkozása: közellenség A Mesrine-dosszié
• Pernecker Dávid: Az ördög ügyvédei Az O.J. Simpson-eset
• Varró Attila: A nézőpont kérdése Japán krimik
DROG ÉS MOZI
• Bilsiczky Balázs: Tűcsere Merre tart a magyar drogfilm?
• Pernecker Dávid: A falak ránk zárulnak Drog-filmek látványvilága
• Baski Sándor: Füst által homályosan A mozi és a fű
ERŐMŰVÉSZET
• Sepsi László: „A dzsungel az otthonom” Őserdei fantáziák: Tarzan és Maugli
• Kránicz Bence: Előkelő idegen Tarzan legendája
• Huber Zoltán: Poénok és pofonok Bud Spencer (1929 - 2016)
• Huber Zoltán: Poénok és pofonok Bud Spencer (1929 - 2016)
MAGYAR MŰHELY
• Várkonyi Benedek: Testről és lélekről Beszélgetés Enyedi Ildikóval
• Lénárt András: Mediterrán diktátorok árnyékában Vajda László nemzetközi karrierje
FESZTIVÁL
• Varga Balázs: Az erőd ereje Mediawave
KÍSÉRLETI MOZI
• Lichter Péter: A magányos meteorit Roger Deutsch portréja
TELEVÍZÓ
• Ardai Zoltán: Nyílt mezőn Labdarúgó EB 2016
• Csiger Ádám: Cseh noir Mammon
KRITIKA
• Varró Attila: Kelta glamúr Sing Street
MOZI
• Árva Márton: Szex receptre
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Francia bárka Frankofónia
MOZI
• Baski Sándor: Szex, mámor, rock n’roll
• Sepsi László: Micsoda spanyol éjszaka!
• Vajda Judit: A zátony
• Kovács Kata: Mike és Dave esküvőhöz csajt keres
• Parádi Orsolya: A messzi észak
• Roboz Gábor: Palackposta
• Zsubori Anna: Szellemirtók
• Kránicz Bence: Játszma
DVD
• Gelencsér Gábor: A ménesgazda
• Pápai Zsolt: A tolonc
MOZI
• Varró Attila: A kis kedvencek titkos élete
DVD
• Benke Attila: A hét mesterlövész
• Szoboszlay Pál: Éjféli látomás
• Kránicz Bence: A lökött tesó
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A hét mesterlövész

Benke Attila

The Magnificent Seven – amerikai, 1960. rendező: John Sturges. Szereplők: Yul Brynner, Charles Bronson, Steve McQueen. Forgalmazó: Intercom. 125 perc.

 

Furcsa módon a western műfaja művészileg akkor ért a csúcsra, mikor pénzügyi szempontból meredek lejtmenetbe kezdett a Vadnyugat mítosza az Egyesült Államokban. Az ötvenes-hatvanas évek fordulóján olyan korszakos remekművekkel ajándékoztak meg minket az alkotók, mint Az utolsó napnyugta, az Aki lelőtte Liberty Valance-t, a Délutáni puskalövések, Az utolsó cowboy vagy éppen A hét mesterlövész.

John Sturges kései westernjét a kritikusok és filmrajongók közül is sokan szapulják amiatt, hogy Kurosawa A hét szamuráj című mesterművét szinte jelenetre pontosan lemásolta. Azonban ezek az értelmezések meglehetősen felszínesek és igazságtalanok. Egyfelől Kurosawa bevallása szerint is a negyvenes-ötvenes évek westernjeiből merített ihletet szamurájfilmjéhez. Másfelől A hét mesterlövész csak történetszinten remake, valójából Amerika politikai klímájától elválaszthatatlan, egyedi alkotás.

A fent említett filmek rendezőihez hasonlóan John Sturges is ellentmondásosan ábrázolja a fegyverforgató hős és a bajba jutott közösség viszonyát. A csavargó ex-szamurájok (roninok) helyett most erős fegyverforgató egyéniségek indulnak el nem saját hazájuk kis falujába, hanem idegen ország (Mexikó) területére gyámoltalan földműveseket védelmezni. Ez az apró változtatás pedig nagyon is fontos az amerikai történelem fejleményeit tekintve. A hatvanas évek elején a frissen megválasztott John F. Kennedy elnök hirdette meg az úgynevezett „Új határvidék” politikát, mely többek között a Vadnyugat fogalmának interkontinentális kiterjesztését jelentette. Avagy az amerikaiak számára katasztrofálisan végződő vietnami háborúba ekkor kezdett el egyre inkább belefolyni az Egyesült Államok, a „mesterlövészek” vezére. John Sturges westernje Kurosawa történetvázát felhasználva elmélkedik közvetett, szimbolikus formában az idegen, fejlődő ország inváziójának jogosságáról, illetve az amerikai demokrácia terjesztésének kulturális korlátairól. Azaz A hét mesterlövész nemcsak egy remek remake, hanem fontos politikai parabola is, mely mintegy figyelmeztet az amerikai szuperhatalmi pozícióval járó negatív tendenciákra – így Sturges westernje a mához is szól.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/08 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12848