KönyvGyenge Zsolt: Kép, mozgókép, megértésKiazmus és felemásságStőhr Lóránt
Filmek a fenomenológia tükrében.
A kortárs filmelmélet irányzatai közül
végre a filmfenomenológia is elnyerte méltó hazai helyét a filmes
szakirodalomban. Gyenge Zsolt a filmelemzés fenomenológiai elméletéről írott
doktori értekezését adta ki könyv formájában (Kép, mozgókép, megértés – Egy fenomenológiai filmelemzés
elmélete). A jeles kritikus és a MOME oktatója erős
elméleti alapozásra épít, saját értelmezői keretet alkot, majd ahogyan az illik,
egymástól távol eső művek csoportján teszteli elméletét, így hozza meg olvasója
kedvét, hogy maga is a fenomenológia szemüvegén át lássa a filmvilágot.
A szerző az első elméleti fejezetben a
fenomenológia egyik legismertebb alakja, Maurice Merleau-Ponty filozófiáját
értelmezve annak filmelméleti adaptációját nyújtja. A fenomenológia többi huszadik
századi nagyágyúja, Husserl, Heidegger, Sartre nem kap helyet az elmélet
ismertetésében és mozgóképes adaptációjában, nem is beszélve a kétezres években
rendkívül erős magyar fenomenológiáról. A kiáltó űrre csak részben szolgál
magyarázattal a filmfenomenológia történetének, sajátos megközelítésmódjának és
alapvető kérdésének értő, kritikus szellemű bemutatása, amelyből elsősorban a Merleau-Ponty
iránti különleges vonzalom olvasható ki, feltehetően azért, mert a francia
filozófus az érzékszervi tapasztalatok közül kitüntetett szerepet szánt
elméletében a látásnak. Gyenge kötetének kettős érdeme,
hogy azon túl, hogy széles körben népszerűsíti, a filozófiában nem jártas
olvasó számára is segít világosabbá és használhatóbbá tenni az elméletet.
Mire is jó a fenomenológia a filmelmélet és filmkritika kezében? A
fenomenológia a testbe vetett emberi lét tapasztalatára épül, s ekként a filmi
befogadás pontosabb megértéséhez kiváló segédtudomány. A számos lehetséges
testi, érzékszervi alaptapasztalat közül Gyenge Zsolt a láthatóvá tett látó
aktussal és a látható térrel foglalkozik, s említi ugyan, de behatóan nem
elemzi a látás és hallás által indukált testi tapasztalatot, a különféle érzéki
élmények egymással való összefüggéseit. A könyv alapfogalmai a látás, a
perspektíva, a nézőpont, a keret és a kiazmus (vagyis „a látó és látott …
egymásba fonódása”), amelyeket a szerző film sajátosságainak megfelelően
vizsgál. A könyv egyik sarkköve a mozgókép két lényegi vonásának kimutatása, vagyis,
hogy a képi ábrázolások közül „a film volt az első, ahol a (képkereten belül) látható tér és az ábrázolt
tér nem esett egybe,” valamint az, hogy a film „nem csak a látás aktusát, hanem
a látó látásnak való kitettségét, láthatóságát … is állandóan megtapasztalhatóvá
teszi”. A kötet egyik legerősebb
elméleti megállapítása a „felemásság” fogalmának bevezetése, amely egyszerre
érzékelteti a másság tapasztalatát, amit a filmbéli látás kelt, és azt, hogy a
néző megőrzi saját tapasztalatát is. A fenomenológiai
fejtegetéseit rögtön átélhetővé és alátámasztottá teszi A mama és a kurva és a Mulholland
Drive egy-egy részletének finom elemzésével.
Az elmélet próbája a filmben ritkán maga a
filmkészítés, inkább a filmelemzés: milyen új szempontokat ad, hogyan bővíti
egy-egy alkotás megértését az adott elmélet? Gyenge Zsolt a fenomenológia
filmelemzésben való alkalmazhatóságát két életművön és a kortárs
videóművészeten keresztül meggyőzően teszteli. A
három fejezetből kiemelkedik Abbas Kiarostami rendezéseinek elemzése, amelyben
Gyenge kitűnően játékba hozta a könyvben előzőleg vizsgált filmfenomenológiai
problémákat. A második elemző fejezetet Roy Andersson munkásságának szánta a
szerző, és meggyőzően érvelt amellett, hogyan bontja le a voyeur hatalmi
pozícióját a „felemás” nézői tapasztalat tudatosítása. A svéd rendezőről szóló
fejezet mégis töredékesnek tűnik, mert Dicsőség
világa című rövidfilmjét követő két nagyjátékfilm elemzésének kevés teret
szentel, legújabb nagyjátékfilmjéről (Egy
galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről) pedig érthetetlen módon nem
is tud a szöveg. A harmadik, videóművészetről szóló fejezetben történetileg
kiterjeszti a mozgóképek fenomenológiai vizsgálatát és meggyőzően elemzi a
kontextus jelentőségét a galériák világában futó videóművek esetében.
Gyenge Zsolt könyve az elmélettel magabiztosan dolgozó, élvezetes olvasmány,
amelynek megjelenése nyomán okkal reménykedhetünk, hogy követőkre lel,
gazdagodik és kiterjed – akár magyar filmekre is – a hazai filmfenomenológia
elemzői gyakorlata.
L’Harmattan Kiadó, 2017.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|