Juraj HerzJuraj Herz rémmeséiMacskaszemen keresztülVarga Zoltán
Horror és humor
összekapcsolása, hallucinációkkal teli látványok fémjelzik Juraj Herz
szürrealisztikus ihletésű rémmeséit.
Pontosan ugyanazon a
napon – 1934. szeptember 4-én – született Juraj Herz és Jan ©vankmajer. Lehetne
ez csupán szerencsés véletlen is, ám alighanem jóval több annál: a cseh
újhullám kései remeke, A hullaégető (1968)
nemrég elhunyt rendezője és a szürrealista animáció fenegyereke életútja és
életműve is sok párhuzamot mutat, a közös katonai szolgálattól kezdve a
bábszínházi tanulmányokon át a tényleges művészi együttműködésig. Juraj Herz
színészként tűnt fel ©vankmajernél: a Schwarzwalde
úr és Edgar úr utolsó trükkjében (1964), az animátor debütáló
rövidfilmjében az egyik címszereplő maszkjába rejtőzve vívott végzetessé váló
bűvészpárbajt, később A lakás (1969)
keménykalapot viselő titokzatos figurájaként – kezében élő csirkével – szó
szerint ellebegett a meggyötört főszereplő előtt. ©vankmajer tervezte a
díszletet Herz egyik rémséges mesefilmjéhez, A kilencedik szívhez (1979), míg felesége, Eva ©vankmajerová az
animált főcímben működött közre. Herz és ©vankmajer rokonsága azonban mindenekelőtt
a morbid humor iránti leplezetlen érdeklődésben, s a halál, a bomlás, a
pusztulás sötéten komikus láttatásában érhető tetten. Olyan ©vankmajer-filmek,
mint a Koporsósdi (1966) vagy a Csonttár (1970), a mulandósághoz
társított alapvető képi motívumok – a koporsók és a koponyák – halmozásával
animációs „kísérőfilmjei” lehetnének A
hullaégetőnek. Herz éjfekete humorú főművében a halált az élet elé helyező,
megzavarodott tudat és az életellenes rezsim hatalomátvétele talál egymásra; a
szürrealista ihletettségről árulkodó ötletek pedig a filmes expresszionizmust
továbbgondoló stílusba ágyazódva válnak provokatív látomássá. A hullaégető olyan művészi csúcspont az
életműben, melynek színvonalához Herz későbbi filmjei kevéssé nőttek fel; a
film emblematikus jegyei azonban – kiváltképp horror és humor összekapcsolása,
illetve a hallucinációkkal átitatott látványvilág – a rendező további munkáiban
is vissza-visszatértek. Még azokat a filmjeit is átszínezték, amelyek mesei
alapjuk révén akár a családi közönséget is célozhatták volna – Herz azonban a
meséket rémmesékként kezelte, míg a horrorokat fekete komédiákká oldotta.
Koporsót cipelnek a Morgiana (1972) nyitóképén, mintha csak
közvetlenül A hullaégető szellemi
folytatása kezdődne, pedig a remekmű lidérces fekete-fehér fényképezését színes
képek váltják fel, a cselekmény ideje pedig egy évszázaddal korábbra
helyeződik. Juraj Herz mindössze ujjgyakorlatnak tartotta a Morgianát, méltatói viszont jobbára komoly
figyelmet szentelnek neki. Egyszerre gótikus tapintású és a századvégi
szecesszióval is rokonítható film, melynek a kosztümös közeget átlényegítő
egzaltáltsága – legalábbis legjobb pillanataiban – akár Huszárik Zoltán Szindbádjának szépségét is eszünkbe
juttathatja. Ámde a cselekményt a rút uralja, a testi és a lelki romlás áll a
középpontban: a bűntudat miatti szorongás és az intrika szálainak
összegabalyodása, valamint a fizikai leépülés folyamata bomlik ki két
ellentétes jellemű ikernővér viszályában – Viktoriát és Klarát egyaránt Iva
Janľurová játssza, s különösen a húgát megmérgező, szikár Viktoria
megformálásában sziporkázik. A Morgiana
címszereplője az a kékszemű macska, akit Viktoria magával visz költözésekor, s
aki kezdettől fogva akaratlan szemlélője – utóbb maga is potenciális áldozata –
a cselszövéseknek, amelyek végül (mind a nézőt, mind az intrikust megkavarva) a
méregkeverőt veszejtik el. A macska nézőpontjába helyező mozgó beállítások
lehetőséget adnak Herznek, hogy A
hullaégetőben is előszeretettel alkalmazott alsó nézőpontokat hosszabb
ideig alkalmazza és mozgékonyabbá tegye (hasonlóképpen él majd egyik
hagyományos építkezésű mesefilmjében, az 1991-es A békakirályban, amikor a békává változott herceg mozgását
érzékelteti szubjektív beállításokban). Miközben a cselekményvezetés akadozni
látszik, a képépítkezésnek ez az eszköze élénkíti a filmet; továbbá azok a
nagylátószögű beállítások vonzzák a néző tekintetét, amelyek főként Klára
egyensúlyvesztését, gyengülését érzékeltetik – kivált ha prizma-effektussal dúsulnak, elrajzolttá-túlszínezetté téve a képtartalmakat.
Hasonló stílusban, szédítő élményéként megjelenítve láthatók a sziklás
vidékeken Viktoria kisstílű gaztettei is. A „macskaszem” bevonása a
képszervezésbe megidézheti Vojtěch Jasný klasszikusát, az Amikor jön a macskát (1963): míg ott a varázslátással megáldott cirmos
pillantása leleplezi, hogy kiben mi lakozik, itt csak közönyös szemlélő, néma
cinkos, értetlen túlélő lehet a macska. A fényképezés egyéb túlzásai pedig,
főleg a színezést érintő stilizáció, a Százszorszépek
(1966) extravagáns fogásait is folytatják – nem véletlenül, hiszen mindkét film
operatőre Jaroslav Kučera volt.
Ugyancsak Herz kosztümös
filmjei közé tartoznak mesei hangolású művei, amelyek inkább rémmesék, mintsem a műfaj
hagyománykövető változatai. A financiális megfontolásokból párhuzamosan forgatott
A szűz és a szörnyeteg (1978) és A kilencedik szív képviselik ezt a
vonulatot. Előbbi a mozimitológiában is kitüntetett szerepet játszó
archetipikus történet, a szépség és a szörnyeteg meséjének újraértelmezésére
vállalkozik, jóval Jean Cocteau álomszép változata után, de megelőzve a Disney
Stúdió vagy éppen Christophe Gans nagyszabású verzióit. A Herz-variáció
mindenekelőtt borongós víziót fest a szörnyetegről s az annak lepusztult,
kiürült kastélyába költöző szépségről; a szörny önmarcangoló belső monológokkal
kísért bolyongásai, űzöttsége, meghasonlása adják a film legerősebb rétegét.
Sokáig csak a horrorfilmek kedvelt vizuális eszköze, a szubjektív kamera
érzékelteti a szörnyeteg jelenlétét; később megjelenésével s mozgásával inkább
az operaház fantomját idézi, semmint bármelyik elődjét vagy utódját a mese más
feldolgozásaiból. Herz szörnyetegének különlegessége, hogy leginkább a
madárforma dominál benne: köpönyegét szárnyaknak is nézhetjük, feje pedig keselyűére
emlékeztethet. A kilencedik szív
meseinek tűnő szüzséjében a vándordiák főhős az udvaribolond kíséretében
vállalkozik arra, hogy megmentse a hercegnőt, aki a fondorlatos asztrológus
ármányai miatt sínylődik – a bizarr díszletekkel teli, al- és másvilági
utazásra invitáló filmnek A szűz és a szörnyeteghez
hasonlóan nem a cselekménye, hanem delejező atmoszférája az igazán megkapó.
Herz némely kortárs
közegben játszódó filmje sem nélkülözi a rémmesébe illő bonyodalmakat, illetve
a szürrealisztikus fordulatokat – egyaránt ezt példázza a Vámpír négy keréken (1981) és a Passzázs
(1997). Az előbbiben Herz a populáris kultúra egyik legnagyobb múltú
rémfiguráját értelmezi át drasztikusan, az utóbbiban pedig a modern művészfilm
eszközeihez nyúl vissza. A Vámpír négy
keréken orvos főszereplője, akit Jiří Menzel alakít, hosszas nyomozást
folytat, hogy bebizonyítsa a Ferat cég versenyautójáról: a jármű embervérrel
működik, az autó a pedálon keresztül kiszívja a sofőr vérét. Herz opusza az
újító vámpírfilmek sorába illik, denevérré váló Drakula vagy kéjvágyó Carmilla
helyett maga a négykerekű a vámpírveszedelem; ilyen módon géppé, konkrétan
közlekedési eszközzé válik (és fokozódik le) a vámpír figuratípusa, s ezzel
közelebb kerül a korabeli horror tengerentúli rémeihez, A rettegés autója vagy a Christine
megelevenedő járműveihez, mint a valódi vámpírokhoz. Éppen ezt hivatott
ellensúlyozni, hogy egy jelenetben ódon vámpírfilmet vetítenek le, amelyben
maga Juraj Herz személyesíti meg a celluloid-Drakulát, rémálmában pedig a
főhőst az autó motorja elevenen kezdi fölfalni. A vámpír metaforikus
értelmezése felé vezet a végkifejlet: a vámpírok tevékenységével állítható
párhuzamba, ahogyan a Ferat cég használja ki és dobja el (áldozza fel)
alkalmazottait; a társaság előretöréséhez pedig akaratán kívül, hasonlóan Roman
Polanski botcsinálta vámpírvadászaihoz, az orvos végül maga is asszisztál,
nyomozása negatív reklámként világszenzációvá avatja a gyilkos Skodát. A Vámpír négy keréken folytatásaként hat,
hogy a Passzázs is a
gépjármű-túlkínálatba belefúló civilizáció víziójával nyit, de konkrétabb
előképre támaszkodik a film: Federico Fellini Nyolc és féljének legendás nyomasztó nyitánya idéződik meg az
esőverte forgalmi dugó láttatásával, ahonnan a főhős útja labirintusszerű
bolyongásba vezet. A tér- és időviszonyok összezavarása, a személyek kilétének
elmosódása és a figurák megtöbbszöröződése kíséri a Forman nevű főhős hagymázas
útját, amely a nézőt is rendkívül komoly kihívás elé állítja. Juraj Herz minden
bizonnyal legkafkaibb filmje lélekmélyi szorongásokat ötvöz a társadalmi
útvesztők képzetével – az életmű egyik legfegyelmezetlenebb és
legszürrealistább munkáját eredményezve, ahol a kiút, a fellélegzés lehetősége:
illúzió csupán.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 0 átlag: - |
 |
|