Juraj HerzJuraj Herz (1934 – 2018)Valóságos és képzelt sátánokZalán Vince
Nemcsak leghíresebb
filmjét, A hullaégetőt nézzük
hátborzongva, A cseh új hullám rendezői közül ő volt legfogékonyabb a
rettenetre.
Közép-Kelet Európai
történet? Juraj Herz 1934-ben született Késmárkon (jó ismerői szerint
folyékonyan beszélt magyarul), gyermekfejjel megjárta és túlélte a
koncentrációs tábort, s ahogyan az évkönyvek írják róla: szlovák származású
cseh filmrendező. Mégis: nehezen rendbe szedhető tapasztalatai nem emésztették
fel becsvágyát: Prágában tanulta és megtanulta a filmezést. Rendezői diplomát
szerzett, színészkedett is, sőt, megpróbálkozott az írással is, gyakorlott
forgatókönyvíró válik belőle. S bemutatkozott a (főképp az ifjúság által)
kedvelt Szemafor színházban is, rendezőként. Asszisztenskedett (mint később
kiderült) két filmtörténeti jelentőségű filmben: Brynych náci időket idéző Transzport
a paradicsomba című alkotásában (játszott is benne), valamint Kadar-Klos
éles vitákat kiváltott mozidarabjában, A vádlottban. De a
legfontosabb mégis csak az, hogy megbecsült rendezője lett az európai
filmművészetet megújító cseh új hullámnak, még ha annak nem is első vonalában
emlegetett tagja.
Ugyanúgy kezdte, mint a
többiek – Hraballal. Ő is ott szerepelt a Hrabal-novellákon alapuló csodás
film-antológia, a Gyöngyök a mélyben rendezőinek listáján, méghozzá A
hulladékgyűjtőben című filmjével, amelynek megformálása éppolyan
nagyszerűség, mint Menzel, Němec, Schorm és a többiek alkotásai – nem sorolva
közéjük Věra Chytilová remekét, A Világ automata büfébent.
Csakhogy. Juraj Herz filmjének vetítési ideje több mint harminc perc, vagyis
egy átlagos játékfilm idejének egyharmada. Így és ezért – Ivan Passer
Hrabal-adaptációjával – Unalmas délután – kikerült az antológiából, a
cseh új hullámot szárnyra bocsátó, bemutató összeállításból. Ráadásul (!) egy
félórás játékfilmet semmilyen módon nem lehetett megjelentetni a
filmforgalmazásban, ezért A hulladékgyűjtőben -nek rendkívül mostoha
sors jutott – vetítései igen-igen kivételes alkalmak voltak. Juraj Herz tehát
mindjárt startnál lemaradt s ez (is) erősen befolyásolta pályafutásának
alakulását.
Pedig A
hulladékgyűjtőben megérdemli figyelmünket. Igaz, első pillanatra némileg
hagyományosabbnak tetszik, mint a rendező-társak produkciói, bármit is értsünk
ez alkalommal hagyományon. Magam arra, gondolok, hogy a társ-filmekhez képest
kevesebb benne az újdonság, az ismeretlen fordulat, a friss szemlélet. Viszont
többet tartalmaz náluknál azokból az ízekből, amik ismert vagy ismerni vélt
műfajokra emlékeztetik a nézőt, így a filmvígjátékra vagy a filmburleszkre.
Herz filmjében is,
akárcsak a többiekében Hrabal mondatai, szövegei viszik „fuvola-szólamot”. A
filmjének alapjául szolgáló Münchausen című novella (ami magyarul
megjelent Tükrök árulása kötetben) dialógusai, monológjai adják
lényegében magának a filmnek is a szövegét. (A forgatókönyvet az íróval közösen
írták.) A rendezés meg sem próbálja cselekményesre „fordítani” Hrabal írását,
ne adj Isten, „filmszerűvé” alakítani az eredeti novellát. Ám annál gondosabban
alakítja ki – építi föl azt a négy-öt helyszínt, amelyben a dialógusok
elhangzanak. Legtökéletesebbre a főhelyszín, maga a hulladékgyűjtő sikerült,
szinte nincs egyetlen négyzetcentiméter, amelyet ne használna ki, ne ruházna
föl valamilyen funkcióval. Nemcsak maga a hatalmas hulladékpapír-hegy, az óriás
mérleg, vagy a présgép, hanem a lichthof, a pincenyílás, az ajtók, a falra
ragasztott képek, poszter-maradványok, legkülönbözőbb (felcsavarozott) tárgyak
és szerkezetek összessége adja azt a lepukkadt, világ-vége környezetet, és
annak fájdalmasan jókedvű hangulatát, amelyben a film karakteres alakjai
megjelennek. A helyszín kiemelt fontossága érdekében a rendezés jól érzékelhetően
csökkenti a kameramozgás szerepét; inkább a közelképek, a ráközelítések lesznek
a hangsúlyosak. Nincsenek benne „bravúros”, „új hullámos” megoldások. (Kivétel
talán a kocsma-helyszín, ahol a „szűkre épített” teret a kameramozgás oldja, a
ritmusosság lehetőségét nyújtva a képváltásoknak.) A film operatőre, a
tapasztalt, a több mint tíz éve a pályán tevékenykedő Rudolf Milič, akivel Herz
A vádlott című filmben is hamarosan együtt fog dolgozni.
A hulladékgyűjtőben másik „tartóoszlopa” a színészi játék, mindenekelőtt a két
főszereplő, Václav Halama (Haň»a) és Frantiąek Ketzek (a Főnök) kimagasló
teljesítménye. Játékuk jól szolgálja a rendezői szándékot: az alakok tudatos,
feltűnő elrajzoltságát. Ez az elrajzoltság vonatkozik külső megjelenésükre
(jelmezre, sminkelésre) éppúgy, mint iróniával átitatott magatartásukra. Olykor
keserűen vidámkodnak, máskor meg vidámkodva zuhannak a kétségbeesésbe. Ám az
élet cseleivel szemben mindvégig fölényben maradnak. Híven az eredeti
novellához, Herz filmjében is szép komótosan felfűrészelik (Haň»a és a
sekrestyés) az egykor, a templomban megcsodált faszobrokat (szerzeteseket,
puttókat). Könyörgő szemű fejek, imádkozó kezek, angyalszárnyak hullnak alá –
miközben a szereplők mindennapi munkaként húzogatják a fűrészt, mert a hiszen „ez
az élet”. (Hogy aztán jó néhány szekvenciával később a Főnök úr a lefűrészelt
darabokból válogatva, új „saját szobrot” állítson össze.) Mintha, s nemcsak a
főszereplők, hanem a többiek is, menekülnének valami (a sorsuk?) elől a mesébe,
a fantáziába, a lehetetlenbe. A filmben egyetlen, közvetlen társadalomkritikai
hangsúly sincs. Nem is hiányzik.
Juraj Herz már első,
egészestés játékfilmjeiben (Az ötödik lovas a félelem írónőjének, Hana
Bělohradskának regénye nyomán: Ráktérítő, 1967; A sánta ördög,
1968) bizonyítékát adja (később aztán az egész munkásságára jellemző) kivételes
vonzódását (a főképp vígjátékba oltott) bűnesetekhez, a horror rémséges
kiszámíthatatlanságához, a mindig (többnyi bennünk is) jelenlévő rettegéshez.
Igazi „kiugrása” 1969-ben következik be A hullaégetővel (Spalovač mrtvol), sokan és sokáig úgy is
emlegetik – nevét behelyettesítve – mint A hullaégető rendezőjét.
Az 1969. március 14-én
bemutatott film Ladislav Fuks regényén alapszik. Fuks jeles cseh prózaíró, több
regénye, ideértve A hullaégetőt is, olvasható magyarul. A forgatókönyvet
Herz és Fuks együtt írták, a gyártást ugyanazok, Jiří Sebor és Vladimír Bor
karolták föl, akik az évtized elején Miloą Forman indulását (is) segítették. A
film operatőre Stanislav Milota. Milota nem végzett főiskolát, a kamera
közelében-mellett, majd mögötte, a gyakorlatban sajátította el a mesterséget, A
hullaégető az első játékfilmje.
A nézőnek már az első
képsorok után föltűnik a (fekete-fehér) film különös fogalmazásmódja, amelyet a
rendező következetesen végigvisz az utolsó képkockáig, ilyeténképpen megalkotva
egy sajátos stílust, amely egységbe fogja magát a filmet. A másfélórás
hosszúsághoz képest rendkívül sok premier plánt és szuper-közelit használ, és a
tágasabb képeknél többnyire fix-beállításokat. Különösség, hogy ezeket nem
sietősen (nemhogy avantgárd módon!) kapcsolja össze, hanem mondhatni lassúdad
tempóban – mintegy „tartózkodó” tempót kölcsönözve filmjének, amely ilyenformán
pontos megjelenítője annak a belső, lelki folyamatnak, amely a főhősben,
Kopfrkingl úrban lezajlik, s amiről Herz valójában beszélni akar. Így jön létre
A hullaégető – bocsátassék meg nekem – kenetteljes tónusa, amely
nyugodt, szelíd, alig van benne zaklatottság, ugyanakkor „simasága”
visszataszító és vészt jóslóan hátborzongató. Igazi telitalálat. A történet a
múlt század harmincas éveinek második felében játszódik, cseh földön, amikor a
Harmadik Birodalom lerohanja és megszállja az országot, ami természetesen
megváltoztatja a főhős – egy nem is olyan soká hírhedtté vált üzem – egy
krematórium vezető-beosztottjának életét is. Kopfrkingl úr hivatását szerető és
értő „mesterember”, aki akkurátusan gondoskodik feleségéről, gyermekeiről, a
meghitt családi otthonról. Csakhogy az új idők új magatartást követelnek tőle –
karlendítést, párttagságot, zsidógyűlöletet –, amely követelések teljesítése
fokról-fokra belső késztetéssé válik benne, majdhogynem észrevétlenül, mígnem
egyszer csak felakasztja nem tiszta árja származású feleségét és öldöklő
vasrudat emel gyermekeire. Mindez úgy történik, mintha ez volna a dolgok
rendje. A Kopfrkingl urat alakító Rudolf Hruąínský játéka döbbenetes. Egyszerre
behízelgően kedves és fenyegető. Leggyakoribb arckifejezése a mosoly.
Tulajdonképpen mindent mosolyogva csinál, mosolyogva magyaráz, oktat-nevel,
mosolyogva fogadja a számára kellemetlen kijelentéseket, mosolyogva változtatja
meg véleményét. Mosolya áttörhetetlen, legalábbis annak látszik. Herz filmjében
mégis megpróbálja megmutatni nekünk, hogy mit rejt „a mosolyok országa”.
A hullaégető bemutatója után egy hónappal lép a hatalom csúcsára Gustav Husak.
Az új vezetésnek egyáltalán nem tetszik Juraj Herz filmje. Sőt, „aktualitása”
miatt gyűlölik. Filmrendező-társait ért retorziókhoz képest azonban Herzcel „kesztyűs
kézzel” bánnak, még ebben az évben Maupassant nyomán új filmet rendezhet (Múlt
édes játékai). 1971-ben színvonalas, kosztümös filmet forgat Jaroslav Havlíček
(magyarul is olvasható) szép regényéből: Petróleumlámpák. Herz szinte
lírai érzékenységgel rajzolja meg egy idősödő nő férjhez menetelének, tragikus,
gyermektelenségre ítélt házasságának történetét, a huszadik század első
évtizedeiben, külső-belső kiszolgáltatottságát. Mondjuk így: a
petróleumlámpa-magányt.
A hetvenes évek elejétől
sorban forgatja azokat a filmjeit, amik alapján egyesek joggal nevezik a „rémszatíra-specialistájának”
(Ardai Zoltán), mások Mogiana című filmje láttán „a közép-európai
szürrealizmus” jeles képviselőjének (Antal István). Kétségtelen: ezekben az
években mind gondolatilag, mind amennyire a játékfilmes eszközök megengedik,
erősen közeledik Svankmajer világlátásához. (Egyik filmjében szerepel is a
nagyszerű animátor.) Mindazonáltal ezeknek a filmjeinek egyike sem hasonlítható
A hullaégető gondolatiságának erejéhez és stilisztikai remekléséhez.
Mintha maga is beletörődött volna a vígjátékok, krimik (Maigret-filmet is
rendezett!), a maga profi-szintű rutinjával könnyen, gond nélkül kivitelezhető
világába. Az 1990-es évektől kezdve sokat dolgozik Németországban, háromszor is
elnyeri a bajor filmdíjat. Egyik utolsó, jelentős vállalkozása a 2010-ben
forgatott Habermann, amelyben (némiképpen visszatérve A hullaégető
problematikájához) attraktív módon mutatja, hogyan pusztul el egy szudéta-német
férj és egy cseh feleség prosperáló gazdasága és boldog házassága, amidőn
Hitler hadserege cseh földre lép.
Ladislav Fuks A
hullaégető elé Giovanni Papini szavait idézi (gondolom a Fülep Lajos által
is méltatott Krisztus története című munkájából): „A sátán akkor a
legravaszabb, amikor azt állítja magáról, hogy nincs”. Mintha Juraj Herz egész
életműve erre a napjainkban is érvényes igazságra figyelmeztetné nézőit.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|