Film/Tévé/RemakeKettős szerepbenAz illúzió mestereiHuber Zoltán
Le Carré és Park Chan-wook világa hibátlanul egészíti ki egymást. A mozgóképes
adaptációkat tekintve John le Carré kimondottan szerencsés szerzőnek mondhatja
magát. Kiváló kémtörténeteit olyan alkotók vitték vászonra, mint Martin Ritt,
Sidney Lumet, John Boorman vagy Fernando Meirelles, de nemrég Tomas Alfredson,
Anton Corbijn és Susanne Bier is izgalmas feldolgozásokat készítettek. Az
impozáns névsorhoz most kortárs dél-koreai film egyik legismertebb alakja, Park
Chan-wook csatlakozott. A The Little Drummer Girl (Kettős szerepben) hat részes minisorozata hasonlóan markánsra sikerült,
mint a fentebb sorolt alkotók adaptációi.
A
még le Carré mércéjével mérve is különösen szövevényes Kettős szerepben
nem először keltette fel a filmesek érdeklődését. Az izraeli mesterkém és a
rejtőzködő palesztin terrorista, illetve a frontvonalba kerülő brit színésznő
macska-egér játszmából 1984-ben George Roy Hill rendezett filmet, mérsékelt sikerrel.
A számos karaktert mozgató sztorit még a bő két órás játékidő ellenére is
alaposan fel kellett pörgetni, az alkotók legnagyobb melléfogása mégis az, hogy
a huszonéves lány központi figuráját egy harmincas amerikai nőre cserélték. Diane
Keaton elhibázott alakításában Charlie egy
kissé naiv karakternek tűnik, ami teljesen aláássa a könyv gondosan kimunkált
szerkezetét.
Park
Chan-wook friss feldolgozása messzire kerüli az efféle buktatókat, sőt,
bőségesen jut ideje a karakterek összetett viszonyrendszerével foglalkozni. A
dél-koreai rendezőt ráadásul a legkevésbé sem a kémkedés felszíne, az operatív
akciók vagy átverések érdeklik. Park már csak azért is ideális tolmácsa le
Carré szövegének, mert a két alkotót tulajdonképp igen hasonló problémák
foglalkoztatják. Bár alapvetően más irányokból, de a valóság és az illúzió
játéka, az álarcok és a szerepek mögött megbújó karakterek mindkét alkotónál
központi jelentőségűek.
A
sorozat a regény azon motívumait helyezi fókuszba, melyek Park eddigi filmjeiben
is rendre felbukkantak. A The Little Drummer Girl néha
szinte teljesen zárójelezi a kémjátszmát és inkább a fikció természetével, a
színlelés lélektani vonatkozásaival foglalkozik. Az izraeli hírszerző csapat
mintha csak a tökéletes filmet hajszoló stáb lenne, élükön a látnok zsarnoki
rendezővel, aki a nagy műért mindenre hajlandó. Kurtz folyamatosan úgy
manipulálja a valóságot, hogy minél szorosabb kontroll alatt tarthassa az ügy
szereplőit. A sorozat pontosan azt teszi a nézővel, amit Kurtzék a
célszemélyekkel, folyamatosan megtéveszt és összemossa a látszatot a tényleges
eseményekkel.
Charlie,
a huszonéves színésznő a kémekhez és terroristákhoz hasonló megszállott, a
beépülés veszélyes feladatát azért vállalja, mert abban végre a képességeihez
méltó szerepet pillantja meg. A rejtélyes tartótisztjéhez fűződő különös szerelmi
viszonya is hasonló vágyakból fakad. A lány szinte mániákusan szeretné
megpillantani az őt beszervező Gadi valódi személyiségét, a szenvedélyét épp az
tüzeli fel, hogy képtelen átlátni a férfin. Az élettel teli, vad és impulzív Charlie
ellentmondásos figurája igazi telitalálat, az őt alakító Florence Pugh nevét érdemes
megjegyeznünk.
A The Little Drummer Girl a folyamatos ingerözönhöz
szoktatott nézőtől koncentráltabb figyelmet kér, ám épp azért lesz több egy
fordulatos kémsorozatnál, mert az aprólékosan árnyalt figurák végig
kiismerhetetlenek maradnak. Park lassan építkezve, nagyon takarékosan adagolja
az információkat és szinte észrevétlenül növeli a feszültséget. A rá jellemző
intenzív színhasználat, az aprólékosan kimért kompozíciók és az ötletes
kameramozgások mellett gyakran meglepő megoldásokat választ. Fontos
párbeszédeknél rántja el a kamerát vagy egészen messziről közelítve mutatja a
szereplőket, azt a különös érzetet keltve, mintha mi magunk is rejtőzködő
megfigyelők lennénk.
Már
a producerek előző, Susanne Bier levezényelte szériája, a The Night Manager
(Éjszakai szolgálat) is fényesen
bizonyította, le Carré művei a megfelelő kezekben ideális sorozat-alapanyagok.
A brit író pókhálószerűen szétterülő, az olvasót folyamatosan elbizonytalanító
majd végül fejbe kólintó történetei a kisebb képernyőn máshogyan működhetnek,
mint a nagyobb költségvetésű, ám törvényszerűen rövidebb játékidejű filmek
esetében. Park Chan-wook tökéletesen ráérzett a formában rejlő lehetőségekre és
a rendelkezésére álló hat órában képes visszaadni a le Carré-regények izgalmas komplexitását.
Kettős szerepben (The Little Drummer Girl) – angol-amerikai
tévésorozat, 2018. Rendezte: Park Chan-wook. Írta: John le Carré regényéből
Micahel Lesslie és Claire Wilsson. Kép: Kim Woo-hyung. Zene: Jo Yeong-wook.
Szereplők: Florence Plough (Charlie), Alexander Skarsgård (Becker), Michael Shannon (Kurtz),
Michael Moshonow (Litvak), Simona Brown (Rachel). Gyártó: The Ink Factory /
AMC/ BBC. 6x55 perc.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 0 átlag: - |
 |
|