AnimációJan ©vankmajer-portré – 2. részSzétmállott babaházakVarga Zoltán
A Švankmajer-rövidfilmekben minden életre kel és elpusztul, a horrort azonban fekete humor ellenpontozza.
„A szabadság témája –
lényegében az egyetlen téma, amely miatt még van értelme ecsetet, tollat vagy
kamerát kézbe venni” – Jan ©vankmajer ugyan A gyönyör összeesküvői bemutatásakor
fogalmazott így (lásd Filmvilág 1997/5),
de ez az alkotói eszmény az egész életműre kiterjeszthető, s különös nyomatékot
kap akkor, ha a diktatórikus államberendezkedéssel szegezzük szembe. ©vankmajer
animációs rövidfilmjeinek döntő többsége ugyanis – mint utaltam rá,
kisebb-nagyobb megszakításokkal – a kommunista rezsim alatt készült, s nem nehéz
úgy értelmezni őket, hogy bennük a képzelet szabadsága és az álmok
zabolázatlansága nyújt menedéket a mindennapi valóság béklyói és a történelem
csapásai elől. Ám bármennyire is csábító a ©vankmajer-rövidfilmeket kapcsolatba
hozni a közép-kelet-európai animáció „áthallásosságával”, ezópuszi beszédmódjával
(lásd Filmvilág 2014/6), a
sztálinizmust ostorozó burkolt kritika mégsem meghatározó jelenség ©vankmajer
munkáiban.
Mint az alkotó is
fogalmazott, filmjeiben az emberi lélek és a civilizáció sokkal mélyebben
gyökerező problémái fejeződnek ki. ©vankmajer közel három évtizedet átfogó
rövidfilmes mozgókép-termése a kezdetektől fogva kiélezi az ellentétet a
mindent mozgásba hozó játékosság és a mindent fölemésztő romlás között.
Szétcincált testek és tárgyak, kilapított játékbabák, csapból kicsorduló
szemgolyók, ledarált nyelvek – csak néhány rémképet felidézve – tolonganak a
©vankmajer-animációk képsoraiban. A bukásra ítélt, végül önmagát is fölfaló
civilizáció horrorja azonban szinte mindig – a szürrealista ihlet számára
alapvető fontosságú – fekete humorral telítődik ©vankmajernél, s ennek
köszönhetően filmjei legalább annyira felvillanyozóak, mint dermesztőek.
A ©vankmajer-rövidfilmek
terjedelmi skálája a 20 másodperctől a fél óráig ível, leginkább 10-15 percesek;
általában nem történetmesélő jellegűek, s többnyire az emberi beszédet is
mellőzik. Néhány filmet persze – különösen a figurák összecsapására építő
alapszituáció esetében – a hagyományosabb dramaturgiai építkezés felől is meg
lehet közelíteni. De sokkal jellemzőbb rájuk a részegységekre tagolódó
szerkesztésmód, amely rendezett blokkokban, fejezetekre bontva, tételekbe
sorolva kínálja a hajmeresztő, olykor szédületesen gyors, szinte
kaleidoszkópként kavargó látványokat. (A kollekciók halmozása a manierizmus ihletésére
is visszavezethető, de ©vankmajer legalább annyira magyarázza gyerekkorától
kezdődő gyűjtőszenvedélyével.) A logikus elrendezésnek és a látvány
burjánzásának ellentéte a szeriális (azaz
sorozatelvű) elbeszélésmódot alkalmazó ©vankmajer-animációk egyik legerősebb
paradoxona. Nem kevésbé kihívó jellegzetesség, hogy ©vankmajer miközben
tapintható közelségbe hozza tárgyait, kihangsúlyozza anyagi tulajdonságaikat
(felszínüket, formájukat), velük-általuk eközben olykor filozófiai mélységű
gondolatokat is artikulál – legyen szó a természet rendszerezéséről vagy a
párbeszéd, a megértés kérdéseiről.
Az alkotó első rövidfilmes
periódusában (1964–72) domináló báb- és tárgymozgatás a második korszakban
(1979–92) egészül ki a gyurma egyre invenciózusabb alkalmazásával, s általa
©vankmajer mintegy szó szerint tapintható formát ad magának a lebomlásnak, a
szétmállásnak, új megjelenésmóddal gazdagítva a korábbi filmjeiben is
olyannyira jellegzetes vonulatot. S bár ©vankmajer rövidfilmjei rendkívül
sokarcúak, lenyűgöző és zavarba ejtő formai változatosság fémjelzi őket, mégis
ezer szállal kapcsolódnak egymáshoz: mélyükben ugyanazt a képzelőerőt és
ugyanazokat a szorongásokat fedezhetjük föl. A ©vankmajer-rövidfilmek szoros
kapcsolathálója a rendező számos visszatérő alkotótársának is köszönhető: a
társtervező Eva ©vankmajerová mellett kiemelendő a zeneszerző Zdeněk Liąka, az
animátor Bedřich Glaser vagy éppen az operatőr Svatopluk Malý neve.
Bábok bűvölete, tárgyak mágiája
A Semafornál és a Laterna
Magikánál töltött évek ©vankmajer filmes debütálását s első rövidfilmjeinek
világát is alapvetően befolyásolták; nevével először Emil Radok 1958-as Johanes doktor Faust című bábfilmjének
stáblistáján lehet találkozni. Faust mitikus figurája és a hús-vér színészeket
bábokkal együtt felléptető színpadi gyakorlat még sokáig „kísérti” a rendezőt,
a Faust-leckéig egészen biztosan. A
bábok olyan Gólemek, fogalmazott ©vankmajer, amelyek a valóság pogromjai ellen
hivatottak védelmezni őt. Az 1964-es Schwarzwalde
úr és Edgar úr utolsó trükkje, a Koporsósdi
(Rakvičkárna, 1966) és a félórás Don Juan (Don ©ajn, 1969) aktivizálják a legtisztábban ©vankmajer
bábszínházas tapasztalatait: a bábok maszkját magukra öltő színészektől kezdve
a kesztyűbábként ugrabugráló Paprikajancsi és Pojáca kettősén át az
életnagyságú – valójában emberekkel „eljátszatott” – marionettfigurákat hívják
színpadra ezek a művek. A debütáló filmben két bűvész próbál – egyre nagyobb
dühvel, egyre kevésbé leplezhető irigységgel – a másik fölébe kerekedni, s ádáz
küzdelmük mindkettejüket elveszejti. ©vankmajer itt nemcsak a rá olyannyira
jellemző attrakciós montázst és közelkép-használatot alkalmazza olyan magától
értetődően, mintha már sokadik filmjét komponálta volna, de egyúttal felavatja
a műveiben visszatérő, más-más formát öltő párbaj-szituációt is. Az egymás
legyőzésének, stílszerűen szólva, legyőzhetetlen kényszere nem csupán a Koporsósdi csak veszteseket eredményező
bábharcában tér vissza, de később A
párbeszéd lehetőségeinek is egyik vezérmotívuma lesz, nem beszélve a
sportolókat egymásnak eresztő vérgőzös meccsről a Férfias játékokban (Muľne hrý,
1988) vagy a kannibállakomává fajuló zabálásversenyről az Ételben (Jidlo, 1992). A népi bábjátékot megidéző
Don Juan főhőse többszörös gyilkossá
válik, s lehasított bábarcok, összeszurkált bábtestek kísérik útját. ©vankmajer
a Don Juanban kilép a bábszínház keretei közül; a montázs révén a kint és a
bent, a színpadtér és a valódi park közege rendszeresen váltakozik a filmben, megelőlegezve
a Faust-leckét.
A legkorábbi
©vankmajer-filmek közül ujjgyakorlatnak hat a J. S. Bach: Fantázia G-mollban (J.
S. Bach: Fantasie g-moll, 1965),
de szikár fekete-fehér képein már jól kivehető a művész vonzalma a kopott
felületek, az elnyűtt bútorok vagy éppen rozoga ablakkeretek iránt. Az
ugyancsak 1965-ös, osztrák támogatással készült Játék kövekkel (Spiel mit
Steinen) a rendező tárgyanimációs kreativitásának ragyogó bizonyítéka,
egyúttal az első opusz, ahol megidéződik a manierista festészet különös
géniusza, Giuseppe Arcimboldo munkássága. A faliórához erősített csapból kövek
folynak ki, amelyek számtalan alakzatba rendeződnek, többek között emberi
figurákra és cselekvésekre (például a csók és az erőszak képeire) egyaránt ráismerhetünk
általuk. Az egész életműben az egyik legbizarrabb s a ©vankmajerrel foglalkozó
tanulmányokban a legszívesebben emlegetett rövidfilmek közé tartozó alkotás a Historia naturae (1967), melynek főcíme
a természettudományos hátteret, alcíme pedig (Szvit) a zenei szerkesztésmód jegyében alkalmazott tételes tagolódást
előlegezi (minden egységben különböző zenei műfaj hallható). Tárgyanimációja
szakkönyvek ábráival, anatómiai rajzaival váltakozik, fő attrakciója pedig csontvázak
és preparátumok mozgatása: alig 10 perces, ámde rendkívül sűrű „gyorstalpaló”
rendszertanból és egy kis ízelítő a tápláléklánc farkastörvényeiből – a filmet
tagoló visszatérő képen egy ember emeli ajkaihoz a villára tűzött húst, mígnem
maga is csontvázként végzi.
Meglepő, hogy első
szürrealista filmjének ©vankmajer az 1968-as A kertet tartja, azt a művét, amelyben csakis élőszereplős képsorok
láthatók, nem tartalmaz animációt. A kert
nem a látványalkotás, hanem alapszituációja miatt szürrealista: két régi
barát találkozásakor kiderül, az egyikük otthonát körülvevő kerítés emberekből,
élő, lélegző, hús-vér nőkből és férfiakból áll – mintha mi sem lenne
természetesebb. A vendég végül beáll a sorba, ő is a kerítés részévé válik.
Hasonlóan kevés eszközzel dolgozó, végig szabadban játszódó fekete-fehér film A kert, mint Němectől Az ünnepségről és a vendégekről:
mindkettő parabolikus talány szabadság és alávetettség, lázadás és megalkuvás
lehetőségeiről. Ha A kert a
tárgyszerepet magára vállaló ember filmje, ©vankmajer következő munkáiban
tárgyak és emberek bonyolult viszonyát helyezi fókuszba. Az ismét osztrák
finanszírozással létrejött Piknik
Weissmann-nal (Picknick mit Weissmann,
1968) a ©vankmajer-animációktól szokatlan módon nem kopár belső terekbe vezet,
hanem réten, virágok közt láttatja a tárgyak szabadidős játszadozását, hogy
aztán a súlytalannak hitt délutáni móka annál morbidabb végkifejletbe
torkolljon: a címszereplőnek már csak a holtteste tűnik fel, a tárgyak vették
át a hatalmat. Szintén az ember ellen szegülő tárgyvilág dominálja A lakást (Byt, 1969), ©vankmajer
egyszerre legkafkaibb és leginkább burleszkszerű (kifejezetten a némafilmeket
idéző) alkotását. Sötéten humoros fekete-fehér lidércnyomásának majdnem végig
névtelen főhőse lepusztult lakásban vergődik, ahol ha eszik, kanalából kiesik
az étel, pohara összetöpörödik, mikor inna belőle, ágya szétforgácsolódik, ha
belefekszik – és így tovább. A Csöndes
hét a házban (Tichý týden v domě,
1969) az előbbi film antitéziseként elkülöníti az embert és a tárgyat: a
kémkedni küldött látogató csak külső megfigyelője, nem kárvallottja a szobákban
zajló eseményeknek; ©vankmajer hagymázas ötletei teljesen hang nélküli,
áttűnésekkel szaggatottá tett szekvenciákban jelennek meg. Itt debütál a
szerzői védjeggyé váló animált nyelv, amely ezúttal igen szerencsétlen véget ér
(darálóba mászik bele), s itt jelenik meg első ízben a gyurma is – ekkor még
fiókból kiáramló masszaként.
Ember és tárgy viszonyának
talán még az előzőeknél is zavarba ejtőbb vízióit kínálja a Csonttár (Kostnice, 1970) és a Jabberwocky
(®vahlav aneb ąatičky Slaměného Huberta,
1971). A kerthez hasonlóan a Csonttár sem tartalmaz animációt – de
élőszereplős képsorokat sem: fekete-fehér képein a sedleci osszárium többezer
csonttal, koponyával berendezett belső terei láthatók. Eredetileg az
idegenvezető bornírt szövege adta a hangsáv anyagát, ezt a változatot azonban
nem engedték bemutatni, így sokáig csak az a verzió volt elérhető, amely egy
Jacques Prévert-verset és zenekíséretet társított a képekhez. A Jabberwocky ©vankmajer első kalandozása
Lewis Carroll nyomán, az Alice
Tükörországban nonszensz versikéje nyitja a filmet, amely a gyerekjátékok
(babák, játékkatonák) módfelett fantáziadús széttrancsírozásának lajstromává
válik, ahol egyebek között játékbabák főzik meg és fogyasztják el egymást a
kellemes teadélután során. A gyerekfantáziához visszanyúló, a romboló képzetek
kiélését fölerősítő virgonc látomás a Jabberwocky,
amely ©vankmajer egyik frappáns aforizmáját is kétségkívül igazolja: „A
szürrealizmus olyan forradalom, amely az élet és a tárgyak »mágikus
funkcióihoz« kíván visszatérni.”
Út a sötétségbe
A kert, A lakás és a Csonttár
egyaránt irritálta az „illetékes elvtársakat”, a Jabberwockyt betiltották, az 1972-es Leonardo naplóját
követően pedig – amelyben ©vankmajer a reneszánsz mester rajzainak animálását a
mindennapi életet megjelenítő dokumentum-felvételekkel váltogatta – magát a
rendezőt tiltották el több mint fél évtizedre a filmkészítéstől. Az 1979-ben
befejezett Az otrantói várkastély
alapozta meg a soron következő ©vankmajer-filmek gótikus vonulatát, amely
hamarosan a romantikus rémirodalom zsenije, Edgar Allan Poe novelláinak
ąvankmajeri értelmezéseivel folytatódott, 1980-ban Az Usher-ház végével (Zánik
domu Usherů) és három év múlva az Inga,
gödör, reménységgel (mindkettő fekete-fehér). Természetesen egyik film sem
hagyományos adaptáció – az irodalmi háttér mindenesetre a filmtervek hivatalos
elfogadtatását is segítette. A Horace Walpole-könyvből merítkező Az otrantói várkastély színes
könyvillusztrációk figuráit mozgatja papírkivágásos animációval – s ennek
ellenpontjaként fekete-fehér képsorokon vitatkozik arról a riporter és a
régész, hogy Walpole regénye vajon Itáliában vagy cseh földön játszódik-e
valójában. Az Usher-ház végének
borongós képsoraiban tárgyak (székek, koporsók) és természeti elemek
(fagyökerek, sár) animálása helyettesíti az emberszereplőket, míg az Inga, gödör, reménység az inkvizíció
(vagy akár a sztálinista hatalom…) kínzókamrájába, halált hozó masinák közé zárja
főhősét, kinek mindvégig szubjektív pozíciójába kényszeríti a nézőt.
E gótikus ihletésű ©vankmajer-filmekhez
csatlakozik a talán mindannyiuknál érdekesebb 1983-as Le a pincébe, amelyben a rendező a legszemélyesebb félelmeire, sőt a
gyerekkori emlékeire hagyatkozik (kivételes módon a film nem Prágában, hanem
Pozsonyban készült). A bérház pincéjébe krumpliért lemerészkedő kislányt a
sötétség, az ólálkodó macska és a lépcsőfordulóban látott emberek (a
cukrosbácsi, a takarítónő) baljós alteregói kísértik „odalent”. A tárgyanimáció
a kosárból elillanó krumplikat hozza mozgásba; menekülésük miatt a kislány arra
kárhoztatik, hogy újra lemerészkedjen félelmei birodalmába. A sötétség
költészete éppolyan delejező a Le a
pincébe képsoraiban, mint Werner Herzog Nosferatujának
múmiákon pásztázó döbbenetes nyitányában vagy Jacques Tourneur Leopárdemberének azon jeleneteiben,
amelyek a fiatal lány rettegéssel teli éjszakai útját mutatják meg.
Hamm, bekaplak!
Jan ©vankmajer rövidfilmes
főműve, a tárgy- és gyurmaanimációt alkalmazó 1982-es A párbeszéd lehetőségei a valaha készült legjelentősebb animációs
filmek egyike. Három tételből álló film (triptichon),
mint korábban a papírkivágásokat és rajzokat mozgató, a rendező halványabb
művei közé tartozó Et cetera (1966),
később pedig az Étel. A „tényszerű”,
a „szenvedélyes” és a „kimerítő” dialógus koncepcióira kínál variációkat a
film, amely az emberi kapcsolatokat, egymás megértésének törekvéseit (és ennek
kudarcait) kifogyhatatlan fantáziával, s nem utolsó sorban páratlan
érzékiséggel eleveníti meg. A második egységben például a vonzalom és a
taszítás vizuális metaforái – a szeretők kéjes összeolvadásától a gyűlölet
vehemenciájának testet szétszaggató extázisáig – egyszerre univerzálisan
érthetőek és sokértelműek. A párbeszéd
lehetőségei a lautréamont-i szürrealista szépségeszmény („a varrógép és az
esernyő véletlen találkozása a boncasztalon”) csúcsra futtatása, csak itt
kulcsok fúródnak káposztába, fogkrémet nyomnak cipőkre, ollókkal hasogatnak
almákat s még hosszasan sorolhatnánk: a film első és harmadik egysége
sziporkázó – s nem mellesleg matematikai (kombinatorikai) precizitással
kalkulált – katalógusa a tárgyak „véletlen találkozásainak”. A tárgyak
konstellációja a Giuseppe Arcimboldo előtti főhajtásokat is betetőzi: a „tényszerű”
dialógusban ételekből, háztartási eszközökből és irodaszerekből összeállított
emberfigurák ajka nyílik szólásra – hogy aztán felfalják, majd kiköpjék
egymást, az „eszmecsere” jegyében.
Az 1980-as évek középső
harmada ismét hiátust jelent ©vankmajer rövidfilmes munkásságában, a Valami Alice-t követően azonban
folytatódik a sor, s 1988–92 között nem akármilyen filmcsokrot eredményezett a
művész kreativitása. Ezek a filmek továbbviszik a gyurma formálásának és
amortizációjának látványosságait A
párbeszéd lehetőségeiből, s néhány esetben az animációs formák keverése a
korábbiaknál is vegyesebb látványvilágot eredményez. A Hugh Cornwell dalához
készített zseniális klip, az 1988-as Másfajta
szerelem (Another Kind of Love) a
hús-vér énekest, pixillációját és gyurmából felépített alteregóját kombinálja
tárgyanimációval s egy gyurmahölgy megelevenedésével; míg az ugyanezen évből
származó Férfias játékok a hasonló
keveredést kiegészíti a tévénéző-karakter papírkivágásos másolatainak
mozgatásával és valódi meccseken készült dokumentum-felvételek beiktatásával. A
Férfias játékok a ąvankmajeri pusztításfantáziák
egyik legtalálékonyabb darabja, itt tűnik föl az életmű egyik legszürreálisabb
képe is, a csapból csorgó szemgolyóval. Talán ez a rövidfilmje áll a
legközelebb a hagyományos értelemben vett horrorhoz, bár helyesebb volna
horrorkomédiaként méltatni inkább. Sportszatírájában a futballisták számának
csökkentése helyettesíti a gólokat, s a gyurmafejű játékosok a lehető legbizarrabb
módokon roncsolják szét egymást – a focipályán és a tévénéző otthonában
egyaránt. A mindössze 20 másodperces Flora
(1989) az Arcimboldo-rajongást és a szétmállás megjelenítésének fixációját
sűríti: gyümölcsből-zöldségből kirakott, ágyhoz kötözött gyurmaarcú embere a
szemünk láttára porlad szét pillanatok alatt. Hasonlóan tömör, de derűsebb az
egyetlen percnyi Szerelmes hús (Zamilované maso, 1989), amelyben
©vankmajer két hússzelet táncaként és szeretkezéseként koreografálja meg az
egymásra találás eufóriáját, míg a forró olaj el nem választ. A Sötétség, világosság, sötétség (Tma, světlo, tma, 1989) a címével
ellentétben nem triptichon, egyetlen célirányos folyamat lekövetését kínálja az
eseménysor: hogyan állnak össze a gyurmafigura különálló testrészei „értelmes”,
működőképes egésszé – emberré. A testi fejlődés nyilvánvaló modellezését az
teszi igazán szürreálissá, hogy az óhatatlanul az anyaméhet is jelképező zárt
tér voltaképpen babaház, akár a Valami
Alice egyik helyszíne is lehetne – e szűkös térben játszódik le a belső szervek
és a testrészek fekete humorban bővelkedő, jellegzetesen ąvankmajeri képzettársításokkal
operáló randevúja.
A rendszerváltást követően
©vankmajer csupán két rövidfilmet készített, s egyikben sem engedett
radikalizmusából. Bár a rendező szerint valamennyi műve politikailag
elkötelezett, csak az 1990-es A
sztálinizmus vége Csehországban (Konec
stalinismu v Čechách) mondható az egyetlen explicit módon politikai
hangolású művének, amelyben hazája megelőző fél évszázadát foglalja össze,
fotómontázsok, gyurma- és tárgyanimáció közreműködésével. A két évvel későbbi Étel immár önálló filmet szentel ©vankmajer
evéssel és ételekkel kapcsolatos obszesszióinak, háromfogásos menüként
szervírozva a csípős gondolatokat és keserű állításokat. Az Étel a kedvelt párbaj-szituációt is
újraértelmezi a kapitalista versenytársadalom metaforájaként: akinek több
adatott, az legyőzi (illetve bekebelezi, elfogyasztja) a nála kevésbé
rátermetteket, míg a legtehetősebbek végül saját magukat falják föl. Negyedszázad
múltán a ąvankmajeri vízió „a nagy zabálásról” még hátborzongatóbban aktuális,
mint keltezésekor. Időközben azonban a cseh művész már nem a rövidfilmekben,
hanem egészestés alkotásokban találta meg önkifejezésének új közegét.
(Folytatjuk)
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|