FesztiválSitges 2018Csontzene vastapssalBaski Sándor
A világ legnagyobb műfaji mustráján is bebizonyosodott, hogy hiába a streamszolgáltatók térnyerése, ma jobban megéri fesztiválra járni, mint valaha.
A színvonalas fesztiváloknak eddig sem volt
szükségük cégérre, a közösségi élmény ígérete és a premier előtti vetítések
exkluzivitása önmagában is elég vonzerőt jelent. Amióta a Netflix, az Amazon és
a többi streamszolgáltató már nem csak a sorozatpiac trónjára tör, de A-kategóriás
mozifilmeken is viszont akarja látni a logóját, még inkább felértékelődtek a
különféle mustrák. Aki az alapvetően nagyvásznas fogyasztásra gyártott filmeket
valóban nagy vásznon szeretné látni, annak sokszor egy fesztiválvetítés az egyetlen
esélye; az Amazon egyelőre még hajlandó a saját produkcióit limitált időre
mozikba küldeni, de a Netflix már a gondolattól is elzárkózik, a vörösszőnyeges
felvonulásról viszont ők sem akarnak lemondani.
Míg Cannes tavaly nyíltan
száműzte a streamelésre szánt filmeket a programjából, a többi
fesztiválszervező nem ennyire finnyás. A világ legpatinásabb műfaji mustráján,
Sitgesben több olyan filmet is bemutattak, amely pár nappal a fesztivál vége
után otthonról is egy kattintással elérhető lett, de a Hotel Melia 1400
férőhelyes Auditorijában egészen más az élmény, mint odahaza a fotelben. Pláne,
ha az egyik szóban forgó produkció olyan sokkolóan gátlástalan akciópornó, hogy
talán még egy, a katalánnál visszafogottabb közönség sem tudná megállni tömeges
felhördülések, hitetlenkedő nevetések és spontán tapsviharok nélkül.
Az indonéz Timo Tjahjanto
alighanem a világrekordok könyvébe szeretett volna bekerülni, amikor
megrendezte Az éjszaka eljön értünket
(The Night Comes for Us), ennyi
csonttörést, ínszakadást, csonkolást, szúrt és lőtt sebet ugyanis aligha
sikerült másnak szűk kétórába belezsúfolnia a mozi eddigi története során. Nem
előzmény nélküli a mutatvány, a szintúgy indonéz A rajtaütés és a folytatása magasra helyezték a lécet, de Tjahjanto
és stábja helyből megugrotta. A történet természetesen szóra sem érdemes, a
pornóesztétika jegyében a szándékosan túljátszott drámai jelenetek csak pár
percre szakítják meg az összefüggő akcióorgiát, miközben az író-rendező magától
értetődő természetességgel teszi zárójelbe a fizika törvényeit, és mindazt,
amit az emberi test tűrőképességéről eddig tudtunk. Könnyedén paródiába
fulladhatna a film, sőt látszólag ez is történik, a túlzás esztétikájából mégis
egy új minőség születik, hasonlóan ahhoz, ahogy annak idején John Woo a
hagyományos pisztolypárbajokból heroic
bloodshedet varázsolt.
A rajtaütés walesi rendezője, Gareth
Evans is örömmel bólintott rá a Netflix ajánlatára, egy újabb kortárs
harcművészeti film helyett azonban kosztümös horrort rendezett. Az Apostol (Apostle) a 20. század fordulóján játszódik, főszereplője egy
hitéből kiábrándult misszionárius, aki elrabolt húgát akarja kimenteni egy
rejtélyes szekta karmai közül. Thomas (Dan Stevens) maga is beépül a Wales partjai
mellett, egy kis szigeten berendezkedett közösségbe, amely első pillantásra szabályos,
a legfőbb vallási vezető által irányított autoriter rendszernek tűnik. Evans
lassan fedi fel a kártyáit, fokozatosan derül csak ki, hogy a szekta egy helyi
pogány kultusznak hódol, és Jacknek nem csak az egymással is vetélkedő vezetőséggel
kellene szembenéznie, de saját világnézete is megkérdőjeleződik. Az Apostol legizgalmasabb aspektusa – A vesszőből font emberéhez hasonló
vidéki horrormiliő megteremtése mellett – a főszereplőhöz kapcsolódó elvárások
kiforgatása. Thomast mint domináns, fizikailag is fenyegető karaktert vezeti be
a történet, joggal számíthat rá a néző – elvégre egy Garth Evans-filmet néz –,
hogy egy ponton kezébe veszi az irányítást, és véres bosszút áll. A férfi ehhez
képest a játékidő jelentős részében a tehetetlen megfigyelő szerepére van
kárhoztatva, majd maga is áldozattá válik, mielőtt a fináléban értelmet nem
nyernek szenvedései.
Ügyesen zsonglőrködik a
műfaji konvenciókkal a kanadai Adam B. Stein és Zach Lipovsky író-rendező
párosa is. Annak ellenére, hogy a Freaks
az első mozifilmjük, dramaturgiai megoldásait nyugodtan tanítani lehetne a
helyes expozíció szabályait tárgyaló kurzusokon. Az a szerencsés néző, aki a
címén kívül semmit nem tud a filmről, az első pár perc alapján aligha képes a
műfaját megtippelni. A kislányát egy hermetikusan elzárt lakásban egyedül
nevelő apa (Emile Hirsch) története lehetne akár pszichológiai dráma is A szoba után szabadon, de egy
élhetetlenül toxikus Földön játszódó poszt-apokaliptikus rémmese is. Később,
amikor a kislány az apai tiltás ellenére mégis utcára merészkedik, és
találkozik a gyanúsan kedves fagyiárussal (Bruce Dern), a klasszikus
emberrablós thriller vagy a slasher irányába is elágazhatna a történet – és
akkor a lakásban időnként megjelenő, kísértetszerű nőt még nem is említettük.
A Freaks világának mitológiája apránként tárul csak fel, és ha a
puzzle darabjai ismerősek is lehetnek a különleges képességekkel megáldott
és/vagy megátkozott mutánsokról szóló filmekből, illetve sorozatokból, az információk
kreatív adagolásának és a szokatlan nézőpontválasztásnak köszönhetően az
izgalomszint akkor sem csökken, amikor már sejthetjük, hova fut ki a
cselekmény. A viszonylag alacsony költségvetés, a független filmeket idéző
karakterközpontú forgatókönyv és a kiváló színészi játék is szavatolja, hogy a Freaksre akkor is emlékezünk majd,
amikor a legtöbb egyszer használatos szuperhősfilm már a feledés jótékony
homályába veszett.
*
Noha a sitgesi közönség
leginkább a vegytiszta műfaji filmekre vevő, a programban természetesen akadnak
olyan produkciók, amelyek önmagukon túlmutatva alaposan kilógnak ebből a
keretből. Ilyen az Oscar-díjas
forgatókönyvíró, Armando Bó (Birdman, Biutiful), Animalja is, amely flörtöl ugyan a thriller és a horror műfajával,
de leginkább szatíraként működik. A főszereplő, az ötvenes éveit taposó Antonio
a kispolgári boldogság mintaképe, van jól fizető állása (egy vágóhidat vezet),
és poszterre kívánkozóan idilli családja. Magánmennyországa akkor kezd
repedezni, amikor hirtelen megbetegszik, és új vesére lenne szüksége. Fia az
ideális donorjelölt, de az utolsó pillanatban meggondolja magát. Antonio
biztosítja róla, hogy nem neheztel rá ezért, de egyre jobban frusztrálja, hogy
hiába tartja a társadalom hasznos tagjának magát, a vesevárólistán elfoglalt
pozícióját ez a legkevésbé sem befolyásolja, ráadásul úgy érzi, a felesége sem
támogatja őt eléggé. A konzervatív, törvénytisztelő férfi kétségbeesésében illegális
módszerekhez is hajlandó nyúlni. Megismerkedik egy fiatal, munkanélküli férfivel,
Gabriellel, aki jelentős összegért kész megválni a veséjétől, de látva, hogy
milyen körülmények közt él Antonio, egyre többet és többet követel tőle.
Az író-rendező
érzékletesen illusztrálja, hogy a halálfélelem árnyékában hogyan lép ki
társadalmi és családi szerepeiből az az ember, aki a krízis bekövetkezése előtt
valójában nem volt önazonos, és a boldogságot is csak hazudta magának. Hogy a
bőrét mentse, mindössze családját, felső-középosztálybeli státuszát és legvégül
az identitását kell feladnia, míg a helyzetét kihasználó Gabriel ugyanezért a
veséjével fizet. Az Animalban mindkét
fél bűnös, Antonio vétke a kevélység, az ingyenélő, napról napra vegetáló
fiatal pár pedig a jóra való restségük és az irigységük miatt nem méltóak a
szimpátiánkra.
A Piercing főszereplője is egy álarcától megszabaduló családapa (Christopher
Abbott), aki méltó ellenfélre talál. Reed üzletember, szerető férj és egy
újszülött édesapja, de titokban sötét vágyak kínozzák. Bejelentkezik egy
hotelbe, hogy kiélje ezeket. Prostituáltat rendel, gyilkosságra készül, de a
szobájába becsöngető nőről (Mia Wasikowska) rövid úton kiderül, hogy maga is
mentális problémáktól szenved. A szerepek felcserélődnek, az áldozatjelölt
átveszi az irányítást, és végül az agresszor szerepét is. Nicolas Pesce filmje
sokkoló, provokatív és szürreális, vagyis méltó a forrásműhöz, a tematikailag
rokon Meghallgatás (Takashi Miike,
1999) sztoriját is jegyző Ryû Murakami regényéhez.
Sajátos női bosszúfilm a
fesztivál legaktuálisabb, leghúsbavágóbb filmje, az Assassination Nation is, amely A
salemi boszorkányok alaphelyzetét igazítja hozzá a digitális világhoz.
Salem városának nyugalmát egy hackertámadás bolygatja fel, előbb csak a polgármester
és az iskolaigazgató legféltettebb titkai kerülnek napvilágra, végül a város
szinte minden lakosának kiteregetik a szennyesét; szabadon lehet a privát
levelezésekben és a fotókban böngészni. A gyanú néhány gimnazista lányra
terelődik, és a magukból kivetkőzött átlagpolgárok – élükön természetesen a
középiskola tesztoszterontól fűtött focistáival – elindulnak meglincselni a
bűnbakokat a hatóságok asszisztálása mellett.
Sam Levinson filmje egyszerre
szatíra, tanmese és 21. századi gimifilm a Bajos
csajok és a Spring Breakers közös
metszetében, amely bátran kommentálja az online világban felerősödött
csordaszellemet, a képmutatást mint az on- és az offline közösségek alapvető
kötőanyagát, a rasszizmust, szexizmust, illetve a legnagyobb amerikumot mind közül, a
fegyverkultuszt. Teszi mindezt a lehető legtrendibb formában, klipszerű
stílusban, exploitation filmekbe illő vizuális megoldásokkal. Ha az vitatható
is, hogy a hangnemkeverés mikor, mennyire működik, a film technikai
kivitelezése makulátlan – az elismerés ezért jelentős részben Rév Marcell
operatőrt illeti.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|