NeowesternDeadwood – A filmTíz év múlvaNevelős Zoltán
Régóta várt lezárása a neves
tévésorozatnak, amely mindig is jóval több volt vadnyugati kalandnál.
A
cselekmény szerint tíz év telt el azóta, hogy elvesztettük a fonalat a
határvidéki bányásztelep és alakuló város, a legendás Deadwood lakóinak sorsát
illetően. A civilizáció születéséről még mindig van mit mondani, izgalmas a
zsánermiliő és izgalmas újra látni, kicsit megöregedve e jól megírt-megformált
figurákat, és hallani ezt az egyedi, míves nyelvezetet.
A
valóságban tizenhárom év telt el azóta, hogy váratlanul nem folytatódott az HBO
három évadot, összesen 36 epizódot megért sorozata, és a híresztelt két
folytatás-tévéfilm helyett végre elkészült egy, amely összeterelve az eredeti
szereplők hadát, meglehetősen rövidnek érződő utószóként lezárja ezt a
televíziós nagyregényt.
Ha
valami kiemeli ezt a produkciót a megannyi remake, spin-off és kései folytatás
trendjéből, az nyilvánvalóan az, hogy ennek a zárófejezetnek már akkor rég el
kellett volna készülnie. A kérdés az, mennyiben sikerült az eredeti minőséghez
visszatalálni, és közben ahhoz képest valami újat, eredetit is megvalósítani az
alkotóknak? A forgatókönyvet a sorozat szülőatyja, David Milch írta, a rendező,
Daniel Minahan pedig négy Deadwood
epizódot vezényelt le annak idején.
A
tízévnyi ugrással 1889-ben találjuk Deadwoodot, amikor lakói épp Dél-Dakota
állam megalapítását ünneplik. A viszonyok szemmel láthatóan civilizáltabbakká
váltak, ami azonban nem jelenti azt, hogy ne lehetne még mindig a hely kínai
vállalkozója, Wu disznai elé vetni az eltűntetni kívánt holttesteket. Mintha
megállt volna az idő: a város minden jeles lakója a helyén, csak őszebb,
ráncosabb egy kicsit. A békebíró még mindig Seth Bullock (Timothy Olyphant), és
még itt van a felejthetetlenül szókimondó Al Swearengen (Ian McShane) is, a Gem
Saloon nevű kocsma és bordélyház ura. Az újjáépített díszletek közt hamar
visszatalálunk a sorozat hangulatához, habár láthatóan kevesebb a sár, és kissé
már derűsebben süt a nap.
Az
állami ünnepségekre visszatér a városba a harmadik évad vérfagyasztó antagonistája,
az időközben kaliforniai szenátorrá előlépett George Hearst iparmágnás, új
üzleti tervekkel a tarsolyában, amelyekkel kapcsolatban aligha számíthatunk
bármi jóra. Miközben Bullock üzlettársa, a zsidó Sol Star és Trixie, az
örömlány, az egész szereplőgárda egyik legkeményebb karaktere, családi örömök
elé néznek, a nőnek erős érzelmi felindulásban sikerül újra magára vonnia
Hearst gyilkos szándékát, és innentől ármányban nincs megállás.
A Deadwood világának középpontjában annak
a kényes egyensúlynak a vizsgálata és folyamatos alakulása áll, amely a törvényen
kívüliség és a törvényesség, a hideg számítás és a könyörület, a szabadjára
engedett erőszak és a lelkiismeret szavának követése között feszül. „Nem az a
dolgom, hogy kövessem a törvényt, hanem hogy értelmezzem és érvényt szerezzek
neki.” – mondja Bullock, aki amellett, hogy ezt teszi a legnagyobb
hősiességgel, olykor az indulatainak is meglehetősen szabad teret enged. Ebben
az etikai erőtérben és tíz évvel tovább a civilizált társadalom felé vezető
úton vajon hogyan festenek az esélyek, ha a gyilkos önérdek egy olyan
szörnyetegének megfékezéséről van szó, mint Hearst?
A
sorozat legszínesebb karaktere, Al, aki az események megfigyelésének,
elemzésének és az azokra való értő reagálásnak legfőbb, ám távolról sem pozitív
figurája volt, most feltűnően a háttérbe húzódik és egy ponton ki is mondja,
hogy fogalma sincs, mit lépjen. Súlyos májbaj kínozza, egy végigalkoholizált
élet eredménye, az öregedés mellett ez vonja ki őt a cselekményalakító szereplők
közül. Viszont megfigyelő jelenléte mindvégig hangsúlyos, a főbb konfliktusokat
szinte az ő szemén keresztül követjük. Elfoglalva pedig leginkább azzal van,
mit hogyan hagy örökül maga után. Kínálkozik az értelmezés, hogy az alkotó David
Milch, akinél néhány éve Alzheimer-kórt diagnosztizáltak, ebben a tekintetben
is önarcképet rajzolt a figurában.
Több
ponton is villanásnyi flashbackek magyarázzák egy-egy fordulat előzményét, de
valójában ez az eddig nem alkalmazott eszköz is csupán a sorozat ismerőinek
szóló emlékeztető, aligha az újonnan érkező nézők meghódítására szolgál. Ez a
film a rajongóknak szóló ajándék, megőrizve a sorozat értékeit és tovább építve
annak világát.
Deadwood – A film (Deadwood: The
Movie) – amerikai, 2019. Rendezte: Daniel Minahan. Írta: David Milch. Kép: David
Klein. Zene: Reinhold Heil. Szereplők: Seth Bullock (Timothy Olyphant), Al
Swearengen (Ian McShane), Gerald McRaney (George Hearst), Molly Parker (Alma),
Paula Malcomson (Trixie), John Hawkes (Sol Star), W. Earl Brown (Dan). Gyártó:
HBO Film. 110 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|