KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/november
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Varió egy témára Sára Sándor képi világa
• Pólik József: Az elrabolt emlékezet A Rákosi-korszak történelmi filmjei – 2. rész
• Zalán Márk: „Közfeladatot látunk el” Beszélgetés Ráduly Györggyel
• Kránicz Bence: Dr. Jekyll és Mr. Hyde az erdélyi havasokban Beszélgetés Bagota Bélával
• Benke Attila: Hóba temetett bűnök Valan – Az angyalok völgye
• Herczeg Zsófia: „A képzés a hallgatóért van” Beszélgetés Kiss Melindával
VESZÉLYES GYEREKKOR
• Soós Tamás Dénes: Beszélnünk kell Benniről Beszélgetés Dr. Herczog Máriával és Dr. Máté Gáborral
• Schubert Gusztáv: Örvényben Kontroll nélkül
FILM / SZÍNHÁZ
• Darida Veronika: Kegyetlenség és provokáció Pasolini és Fassbinder színháza
BŰNFILM
• Kovács Patrik: A lázadó mester Hitchcock és az európai modernizmus
• Szíjártó Imre: Zárt rendszerek Lengyel bűnfilmek és politika
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Huber Zoltán: Bűnös jellemek Ed Brubaker – Sean Phillips: Criminal
STREAMLINE MOZI
• Pernecker Dávid: Befejezetlen valóság Kate Purdy és Raphael Bob-Waksberg: Undone
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Hatalmas nagy hazugságok Velence
• Baski Sándor: Fények az éjszakában CineFest 2019
KRITIKA
• Kolozsi László: A hegyek ura Monos
• Szalkai Réka: Lélekrablók Lótolvajok
KÖNYV
• Kovács Patrik: Bergman beájulna Kránicz Bence – Lichter Péter: Kalandos filmtörténet
MOZI
• Kovács Kata: Cseng mester konyhája
• Baski Sándor: A legfehérebb nap
• Nevelős Zoltán: Ragadozók
• Roboz Gábor: Amundsen
• Huber Zoltán: Az aszfalt királyai
• Fekete Tamás: Pavarotti
• Alföldi Nóra: Szerelemre kattintva
• Benke Attila: Gemini Man
• Vajda Judit: NászszezON
• Tüske Zsuzsanna: Demóna: A sötétség úrnője
• Kovács Patrik: Prédák
• Varró Attila: Rambo V: Utolsó vér
DVD
• Pápai Zsolt: Ray
• Kránicz Bence: Színház a világ
• Gelencsér Gábor: A két korona – Szent Maximilian Kolbe atya élete
• Kovács Patrik: Rés a pajzson
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Magyar Műhely

Valan – Az angyalok völgye

Hóba temetett bűnök

Benke Attila

Skandináv stílusú  erdélyi thriller az elsőfilmes Bagota Béla rendezésében.

 

A kortárs magyar filmrendezők közül néhányan a lélekelemző, társadalomkritikus és sötét tónusú skandináv krimik és thrillerek (Erik Skjoldbjærg: Álmatlanság, 1997; Niels Arden Oplev: A tetovált lány, 2009; Óskar Thór Axelsson: Emlékszem rád, 2017; Christoffer Boe: A 64-es betegnapló, 2018) zsánerelemeit használták fel történeteik elmeséléséhez. A „nordic noirok”-hoz köthető magyar bűnügyi filmek (Sopsits Árpád: A martfűi rém, 2016; Pacskovszky József: A tökéletes gyilkos, 2017; Ujj Mészáros Károly: X – A rendszerből törölve, 2018) sorát gyarapítja a Valan – Az angyalok völgye, amelyet rendezője, az elsőfilmes Bagota Béla bevallottan többek között azért készített el, mert rajong az északi bűnfilmekért.

A Valan egy hófödte erdélyi bányavárosban játszódik. Az iskolás Péter testvére, Juli eltűnik az 1989 végi román forradalom káoszában, és maradványai csak 30 évvel később kerülnek elő. A magát is hibáztató fiú felnőtt korában rendőrnyomozóként fiatal lányok megmentésével próbál kompenzálni. Amikor húga tetemének előkerülése hírére Brassó bűnös városából visszatér Valanba, újabb tinédzserlányok eltűnése kelti fel a figyelmét, és fanatikus nyomozásba kezd. Ebben segítségére van egykori tanára és nagybátyja, János, akinek meggyőződése, hogy a kisváros pusztulása és a lányok esetei isteni ítélet jelei.

Bagota Béla kiválóan megrendezett, feszült pszichothrillere erős atmoszférával rendelkezik. Bár Bagota eredetileg magyarországi helyszínen képzelte el a történetet, ám szerencsés véletleneknek (időjárási körülmények), illetve Kántor László producernek köszönhetően a rendező az erdélyi Balánbánya mellett döntött. Erdély azért is remek választás, mert az ottani, végtelennek tűnő, az embert szinte elnyelő hegyvidéki táj, valamint a sűrű erdők eleve misztikusak, túlvilági hangulatot árasztanak magukból (Mátyássy Áron 2015-ös thrillerje, a Víkend ezt már bizonyította). A Valant beborító, vakítóan fehér hóban csak itt-ott sötétlik néhány szigetszerű telek. Garas Dániel nagytotáljaiban a pusztuló kisváros képileg is úgy jelenik meg, mintha az Isten lassan kiradírozná a címszereplő települést Románia térképéről annak múltbeli és jelenbeli bűnei és sötét titkai miatt. Ugyanakkor hangsúlyos, hogy a hófehér tájat még mindig lakják emberek, akik gyarlóságaik ellenére méltók a megváltásra. Ezért a kisváros Péter lelkének kivetülése is: bár János és más karakterek is a múlt traumájának feldolgozását, Juli halálának elfogadását sürgetik (az egykori tanár telefonos lelkisegély szolgálatot működtet), a főhős makacsul ellenáll az emlékek „kiradírozásának”, a felejtésnek, és a végsőkig kitart az igazság mellett.

Remek munkát végeztek a romániai magyar színészek a főszerepekben. Közülük is kiemelkedik Hatházi András, aki zseniális visszafogottsággal formálja meg az elesetteken segítő, ugyanakkor a város pusztulását megérdemelt bibliai csapásként értelmező Jánost. Egyenrangú partnere a főhőst alakító Krisztik Csabának. Akármennyire jól kidolgozott és eljátszott elsőfilm a Valan, azért vannak gyenge pontjai. Bár Bagota Béla pszichológiai thrillert, és nem történelmi filmet készített, elnagyolta műve történelmi és társadalmi vonatkozásait. Épp csak utal rá, hogy Péter az államszocializmus évei alatt a diktatúrát kiszolgáló rendőrség tagja volt. Kár, hogy Bagota nem hangsúlyozta ezt a fontos információt. Péter és Lilla, az egyik eltűnt kislány édesanyja kapcsolata is lehetett volna kidolgozottabb. Továbbá a Valan túlságosan is „skandinávos”, éppen ezért kiszámítható. Azaz aki látott már északi zsánerfilmet, annak Péter lelkileg szétcsúszott és János vallási fanatikus karaktere jól bejáratott klisé, így a fordulatok már a játékidő első harmadától kitalálhatók. Mindezek ellenére Bagota Béla műve feszült zsánerfilm, izgalmas dráma, amely sajnos aktuális eseményekhez is köthető, hiszen mostanában arról szóltak a hírek, hogy Romániában több tinédzserlány eltűnt, akik közül az egyiket meg lehetett volna menteni, ha a rendőrök között akad olyan elszánt nyomozó, mint amilyen Péter a filmben.

 

 

Valan – Az angyalok völgye – magyar–román, 2019. Írta és rendezte: Bagota Béla. Kép: Garas Dániel. Producer: Kántor László, Kulcsár Zsuzsanna. Zene: Márkos Albert. Szereplők: Krisztik Csaba (Péter), Hatházi András (János), Mátray László (Miklós), Pál Emőke (Lilla), Cservák Zoltán (fiatal Péter), Tauber Boglárka (Juli), Tollas Gábor (Dragos), Nyakó Júlia (Kati). Gyártó: Matrix Film. Forgalmazó: Mozinet. 100 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/11 17-18. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14310