KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/február
MAGYAR MŰHELY
• Tóth Péter Pál: A tisztesség mint esztétikum Gulyás János (1946-2021)
• Benke Attila: Az igazságtalanság kódja Beszélgetés Deák Kristóffal
• Kránicz Bence: „Sokkal közelebb jött a háború” Beszélgetés Pálfi Györggyel
MAGYAR PANTHEON
• Pápai Zsolt: Mesés férfi kurblival A kép mesterei: Zsitkovszky Béla (1868-1930)
MAGYAR ZSÁNER
• Paár Ádám: „Csipkebokor a szállásom” Magyar betyárfilmek
GUTENBERG-GALAXIS KONTRA INTERNET
• Sipos Júlia: A Gutenberg-galaxistól a Világhálóig Beszélgetés Kovács Istvánnal és Pléh Csabával
SPORTMOZI
• Simonyi Balázs: „Gyorsabban, magasabbra, erősebben?” Sportfilmek
• Roboz Gábor: Odafent egyszerű Dokumentumfilmek szikla- és hegymászásról
• Margitházi Beja: Az aszfalt hercegei Stacy Peralta – Catherine Hardwicke: Dogtown urai
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Schubert Gusztáv: Kalandok az Ínség-tengeren Hugo Pratt: Corto Maltese
ÚJ RAJ
• Vincze Teréz: Hosszan mesélt rövid történet Ryusuke Hamaguchi
SZERZŐI NOSZTALGIAHULLÁM
• Varró Attila: Megrekedt fejlődés Paul Thomas Anderson: Licorice Pizza
• Huber Zoltán: A nosztalgia veszélyei Párhozamos önéletrajzok: Cuarón / Branagh
• Kovács Kata: A szerző ifjúsága Paolo Sorrentino: Isten keze
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: A filmmoly Veress József: Könyvbe bújt filmek
KRITIKA
• Báron György: Feltételes szabadság Asghar Farhadi: A hős
• Gelencsér Gábor: Anyák a teljes idegösszeomlás szélén Pedro Almodóvar: Párhuzamos anyák
• Fekete Tamás: „Ember lesz az én kisunokám” Deák Kristóf: Az unoka
• Baski Sándor: Komfortos nyúlüreg Lana Wachowski: Mátrix: Feltámadások
• Lovas Anna: Pozitív üzenet Mamoru Hosoda: Belle
MOZI
• Pozsonyi Janka: Kilenc nap
• Pazár Sarolta: Az észak királynője
• Rudas Dóra: Szexfantáziák
• Bonyhecz Vera: Gyűlölök és szeretek
• Benke Attila: Vaksötét 2.
• Herczeg Zsófia: Kaptár: Racoon City
• Kránicz Bence: Pókember: Nincs hazaút
• Kovács Patrik: Kingsman: Kezdetek
• Varró Attila: 355
• Huber Zoltán: Veszélyes
STREAMLINE MOZI
• Árva Márton: Zsarufilm
• Alföldi Nóra: Danielle és a süvet
• Forgács Nóra Kinga: Az utolsók
• Roboz Gábor: Az elveszett lány
• Vajda Judit: Ne nézz fel
• Bartal Dóra: Rose dala
• Varró Attila: Crazy Love
• Kovács Kata: Maelström
• Déri Zsolt: Angéle
• Nagy V. Gergő: Mr. Sloane szórakozik

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Kingsman: Kezdetek

Kovács Patrik

The King’s Man – amerikai-angol, 2021. Rendezte: Matthew Vaughn. Írta: Matthew Vaughn és Karl Gajdusek. Kép: Ben Davis. Zene: Dominic Lewis. Szereplők: Ralph Fiennes (Orlando), Harris Dickinson (Conrad), Gemma Arterton (Polly), Djimon Hounsou (Shola), Rhys Ifans (Raszputyin). Gyártó: 20th Century Studios. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 130 perc.

 

Hollywoodban ma nagyítólencsével is alig találunk olyan sikeres, hosszú életű blockbuster-szériát, mely ne a szuperhősök iránti csillapíthatatlan rajongást aknázná ki. A kevés kivételek egyike a Matthew Vaughn köpönyegéből előbújt Kingsman, mely első, A titkos szolgálat című epizódjával két „cserbenhagyott” nézői réteg igényeit is kielégítette: egyrészt azokét, akik az elmúlt időszakban megcsömörlöttek a gumiruhába bújt világmegmentők dömpingjétől, másrészt a meggyőződéses James Bond-fanatikusokat, akik nehezen viselték, hogy a filmfolyam világképét a Daniel Craig-érában – emlékezzünk csak a tíz évvel ezelőtti Skyfallra – jóval karcosabbra, sötétebbre formálta a korszellem. A Kingsman huncut, szinte megátalkodott játékossággal idézte a kémfilmes hagyományt. Afféle posztmodern pastiche-ként működött: az alapvetően komikus hangütésű, ráadásul rakétasebességgel száguldó cselekményt szinte keresztbeszőtték a műfajidegennek ható, ultraerőszakos mészárlásjelenetek. Vaughn még a színészválasztásban is jeleskedett: Colin Firth, Samuel L. Jackson és Michael Caine karizmája valósággal beragyogta ezt a vérzivataros, ám kissé bárgyú modern mesét.

A hanyatlás tendenciája már az Aranykör című folytatással kezdetét vette, a franchise-t sajátos trilógiává kerekítő harmadik epizóddal pedig egyre meredekebbé válik e szomorú zuhanórepülés. Fenemód látványos és energiától duzzadó, mégis Janus-arcú mozi született. A King’s Man – A kezdetek, mely az előző fejezetekben megismert titkosszolgálat eredettörténetét beszéli el, nemcsak pontatlanul szerkesztett cselekménye miatt okoz csalódást, hanem azért is, mert a vérbő erőszakorgiák szünetében az alkotók komolykodásra adják a fejüket: olyan témákban (modern hadviselés, pacifizmus és kolonializmus) próbálnak mélyre ásni, melyek alapvetően idegenek a Kingsman-sorozat alaptónusától. Jóllehet a színészgárda pompás (kivált Ralph Fiennes és a Raszputyin szerepében tündöklő Rhys Ifans), ez sajnos édeskevés a boldogsághoz.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/02 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15262