KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/május
MAGYAR MŰHELY
• Szekfü András: Álombrigádtól Angyali üdvözletig Beszélgetés Jeles Andrással
• Pauló-Varga Ákos: Előítélet-spirál Császi Ádám: Háromezer számozott darab
• Bazsányi Sándor: Saját nyelv? Kárpáti György Mór: Saját erdő
• Varga Zoltán: Közönségből közösség Beszélgetés Bárdos Ferenc filmklub-vezetővel
REBELLIS RENDEZŐK
• Lénárt András: Az utolsó spanyol bástya Carlos Saura (1932 – 2023)
• Gervai András: Amerika felfedezése Michael Moore, a „provokátor”
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szép Eszter: Ajtók szabad terekbe Nick Sousanis: Unflattening
A ZSÁNER TÜKRÉBEN
• Rudas Dóra: A fantázia elidegeníthetetlensége LMBT a kortárs rajzfilmekben
• Benke Attila: Ördög bújt beléjük Kortárs amerikai démonhorrorok
• Huber Zoltán: Tükörjátékok Hasonmás-filmek
VIDEÓJÁTÉK
• Beregi Tamás: Márió és a varázslók D&D és Super Mario adaptációk
• Mosolygó Miklós: Kamera által pixelesen A videójáték-adaptációk története – 1. rész
ELFELEJTETT ŐSÖK ÁRNYAI
• Kiss Dalma: Keserédes nosztalgia Joan Micklin Silver
FESZTIVÁL
• Gyürke Kata: A hétköznapok misztériuma Berlin
• Boronyák Rita: Az észt álom Észt Hét 2023
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Néma jéghegyek A filmrestaurálás kihívásai
FILM + ZENE
• Schubert Gusztáv: Zseni a futószalagnál Két könyv Rózsa Miklósról
• Déri Zsolt: Hatról az ötre Scott Neustadter és Michael H. Weber: Daisy Jones & The Six
KRITIKA
• Varró Attila: Öntudatfilm Ari Aster: Amitől félünk
• Kránicz Bence: A Paradicsom fantomja Albert Serra: Pacifiction
• Baski Sándor: Ahogy azt a kaszkadőr elképzeli Chad Stahelski: John Wick: 4. felvonás
• Navarrai Mészáros Márton: Érzelmek iskolája Szövényi-Lux Balázs: Az első kettő
MOZI
• Varró Attila: Suzume
• Csomán Sándor: Rubikon – A Föld végnapjai
• Kiss Dalma: Mások gyerekei
• Gyöngyösi Lilla: Egy boldog ember
• Alföldi Nóra: Rodeó
• Kovács Patrik: A szörny
• Kovács Kata: A konyhafőnök
• Bárány Bence: Shazam! Az istenek haragja
• Rudas Dóra: Renfield
• Buzsik Krisztina: Szupercella
• Kolozsi László: A nemzet aranyai
• Huber Zoltán: Air
STREAMLINE MOZI
• Fekete Tamás: Oldalak egy képregényből
• Tüske Zsuzsanna: A bostoni fojtogató
• Herczeg Zsófia: Marcel The Shell With Shoes On
• Rudas Dóra: A teszt
• Kiss Dalma: Sweetie
• Vajda Judit: Boldogság
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Két magyar road comic

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

A bostoni fojtogató

Tüske Zsuzsanna


Boston Strangler – amerikai, 2023. Rendezte és írta: Matt Ruskin. Kép: Ben Kutchins. Zene: Paul Leonard-Morgan. Szereplők: Keira Knightley (Loretta), Carrie Coon (Jean), Alessandro Nivola (Conley), Chris Cooper (Jack). Gyártó: 20th Century Studios / Scott Free Productions. Forgalmazó: Disney+. Szinkronizált. 112 perc.

 

Ahogy David Fincher Mindhunterjének köszönhetően 2017-ben a kályhától indulva kísérhettük végig a sorozatgyilkos fogalmának világrajöttét, úgy 2023-ban – Matt Ruskin író-rendező jóvoltából – az alműfajt Új-Hollywoodban hódító útjára indító bostoni fojtogató rémlegendájának születése mellett bábáskodhatunk. Az oknyomozó újságírók főszerepbe helyezésével az igaz sztorik feldolgozásában jártas Ruskin (Crown Heights) egyszerre lépked az élvonalbeli kolléga dokumentarista jegyeket viselő opusza, a Zodiákus nyomdokain, valamint a valóságot híven rekonstruáló Az elnök emberei útján. Így aztán a tárgyszerűség és nem a divat mondja meg Ruskinnak, hogy a szemszög – szemben az 1968-as, klasszikus verzió többszálú történetével – ezúttal két újságírónőhöz tartozik.

Loretta McLaughlin a Boston Record American életmód rovatában női témákkal kényszerül elaprózni tehetségét, miközben bármikor leiskolázná a bűnügyi szekció teljes impotens férfi garnitúráját. Miután saját kutatásai nyomán mintázatot fedez fel néhány hátborzongató gyilkosság esete közt, zsebre vágva ezzel az ugyancsak cselekvésképtelen rendőri gárdát is, a „bostoni fojtogató” nevet adva az elkövetőnek, örökre beírja a nevét a kriminalisztika történelmébe. Mivel főnöke továbbra is zöldfülűnek ítéli Lorettát, beosztja mellé az oknyomozásban tapasztalt Jane Cole-t, egyébként nyerő párosukat marketing eszközként felhasználva a lapeladáshoz.

A film értelmezési tartományait tekintve keletkezik némi párhuzam a meggyilkolt nőáldozatok és az elnyomó férfiuralomnak kitett, magukat megvalósítani kívánó nők helyzete között, a karakterek finom árnyalásának köszönhetően A bostoni fojtogató mégsem válik feminista kiáltvánnyá. Ruskin alkotása nem nélkülözi teljesen a dermesztő részleteket, de nem is él igazán látványos thriller-mutatványokkal: csupán a tényeket tárja fel visszafogott eszköztár, izgalmas korrajz, jóleső képi világ és remek alakítások kíséretében.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/05 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15802