KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/március
• Schubert Gusztáv: Az őrület angyala Pszichomozi
• Stark András: Persona, fehér köpenyben Pszichiáterek tükre
• N. N.: Pszichomozi
• Turcsányi Sándor: Valami menthető Újabb cseh filmek
• Bori Erzsébet: Merülési mélység Doc’Est ’97
MAGYAR MŰHELY
• Kövesdy Gábor: Szűk terekben Beszélgetés Sas Tamással

• Forgách András: A véres clown Mifune Toshiro
• N. N.: Kuroszava és Mifune közös filmjei
• Fáy Miklós: Kilencvenhárom zene Takemitsu Toru
MULTIMÉDIA
• Hirsch Tibor: Életünk ROM-jai Nirvána

• Földényi F. László: Egy „sikertelen ember” mozija Musil és a film
• Ardai Zoltán: Törless ’66 K. u. K. állomás
KÖNYV
• Reményi József Tamás: Öntőműhely Tarkovszkij-monográfia
FESZTIVÁL
• Csejdy András: Példáért szomszédba Thesszaloniki
TELEVÍZÓ
• Lipp Tamás: Vasárnapi nép Márciusi cselekedetek
• Muhi Klára: Háziverseny Filmkínálat a képernyőn
KRITIKA
• Fáber András: Szent Kristóf angolul tanul A Rémkirály
• Tóth András György: Mózes és az indiánok Beszélgetés Michel Tournier-val
LÁTTUK MÉG
• Csejdy András: Comic Strip – Képtelen képregény
• Hirsch Tibor: Csillagot az égből
• Takács Ferenc: Amistad
• Schubert Gusztáv: Játsz/ma
• Hungler Tímea: Fogadatlan prókátor
• Barotányi Zoltán: Robinson Crusoe
• Schubert Gusztáv: Szerelemben, háborúban
• Kis Anna: Szép remények
• Békés Pál: Lesz ez még így se!
• Harmat György: A boldogító nem
• Takács Ferenc: Hőhullám
• Tamás Amaryllis: Mint a királyok!

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Comic Strip – Képtelen képregény

Csejdy András

 

Az MTV szatellitre száműzött kettes csatornáján egyik hajnalban egy német agykutató a jobb és bal féltekék működésének szemléltetésekor példaként említette a zenekritikus és a zeneműélvező agytevékenysége közötti különbséget. Én éppen a vetítőhomályban egymásra kapirgált soraimat igyekeztem kisilabizálni, „a szex gönyű”, „a szerelem nekem”, olvastam, éreztem, a professzor iróniájának éle ellenem is irányul, láttam magam kívülről, láttam magam nevetségesnek, ahogy a derített fényben bénázva slágvortokat firkantgatok egy negyedbe hajtott A/4-es lapra... – összegyűrtem és a papírkosárba hajítottam a „jegyzeteimet”, és egycsapásra eszembe jutott, hogy a szex könnyű, a szerelem meg nehéz, noná, és hirtelen emlékezni kezdtem a filmre, amelyen munkából ültem, hogy tetszett, és sokat röhögtem, aztán sorra mind a képek, a mese, az alakítások... Kevin Smith-ről a Shop Stop óta lehet tudni nálunk, annak a jó ízlésű forgalmazónak köszönhetően, aki idejekorán rábukkant és bevezette ezt a nevetségesen kis költségvetésű, a maga karcos, karikaturisztikus módján zseniális elsőfilmet. Lehet rá hivatkozni, lehet vele példálózni, sőt, lehet vele érvelni akkor, amikor hazai filmeseinkből árad a panasz, hogy nincsen pénz, jaj, nincsen miből. A második ráfutás már – kell-e mondani? – a Sundance fesztiválon fejvadászó Miramax berkeiben készült – hozzáférhető a jobb tékákban Shop Show (Mall Rats) fantázianéven – színesben és minek. Most pedig a hirtelen jött, váratlanul hangos fogadtatás, valamint az azt követő megingás után ennek az amerikai fiatalembernek sikerült az újrázás. Akkorát persze csak egyszer lehet szólni, a meglepetés erejét, a felfedezés örömét, a leges-legjobb értelemben vett kócos függetlenséget nem pótolhatja semmi, de, a Képtelen képregény óta, megkockáztatom, bizonyos, hogy Smith rendező kiszámíthatóan szállít majd jó és jobb filmeket. Kismester lesz, egy egyéni stílus és sajátos hangfekvés képviselője. Hartley, nem Tarantino. Jarmusch, nem Lynch. Ebben a munkájában trilógiává kerekítette a Manhattan tőszomszédságában található Jersey City-beli sagát, amelyben visszatérő motívumok, korabban feldolgozott történetek (a halott férfival kúró lány, vagy a YMCA medencéjébe fulladt fiú) és felbukkant karakterek (Kuka Bob) árnyalják tovább a vákuumüres X-nemzedék korképét. A történet olyan banális, hogy simán beleférne a moziműsorok zanzásított ismertetőibe, ettől tekintsünk el, a verbális arzenál és nyelvi csimbumcirkusz pedig nem illusztrálható ekkora felületen, ezért legyen elég annyi, hogy az eredetivel vetekedő magyar fordítás fordulatai egy az egyben működnek itthon is: nem csodálkoznék, ha a tárgyalt korosztály, a netszörfer, comics-faló, stílradikális fiatalok honi variánsai így beszélnének a műjégpályán, a játékteremben,; az on-line duma-paneleken, így és erről, hömpölyögve, zabolálatlanul poénkodnának, szerelemről, szexről, fűről, fáról, virágról... Az én ízlésemnek és a Shop Stop által megalapozott elvárásomnak kicsit sok ebben a filmben a melodráma, néha túlságosan klisészerűen hat egy-egy karakter, de hát istenem. A fehérmájú kamaszcsajból leszbikussá lett, majd kitért lány tantörténetét – Joey Lauren Adamst Arany Glóbuszra jelölték az alakításért – szemléltető anyagként vetíteném osztályfőnöki órán érettségi előtt.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1998/03 57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3639