KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
   1999/június
KRÓNIKA
• N. N.: A 46. Országos Film És Video Fesztivál díjai
• N. N.: Meghalt Oliver Reed
• N. N.: Közlemény
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története

• Mihancsik Zsófia: A pusztulás ködképei Beszélgetés háborúról, médiáról
• Schubert Gusztáv: Egy tiszta háború NATO-show
• Hirsch Tibor: Rambo a Balkánon Hollywood háborúi
DOKUMENTUMFILM
• Tar Sándor: Egy más világ boldogsága Pipacsok
• Dér András: Meghalt a doksi, éljen a doksi! Dokumentum-válság
AMERIKAI FÜGGETLENEK
• Bikácsy Gergely: Hideg barokk, hontalan pompázat Kubrick labirintusa
• Varró Attila: Pedofilm Stúdiók és függetlenek
• Nádori Péter: Billy hatalmas mákja Buffalo ’66
• Csejdy András: Budoár rock Velvet Goldmine
FESZTIVÁL
• Erhardt Miklós: Túlélő főzet Közép-európai filmavantgárd
• Antal István: Fekete leves Osztrák kísérleti filmek
• Déri Zsolt: Ahol a rendezők a sztárok Rotterdam
KRITIKA
• Somogyi Marcell: Elvonó Cukorkékség
• Bérczes László: Nem pont úgy Gadjo dilo
LÁTTUK MÉG
• Ardai Zoltán: A ravasz, az agy és két füstölgő puskacső
• Bori Erzsébet: Agyament Harry
• Kis Anna: Marvin szobája
• Vidovszky György: Carla új élete
• Turcsányi Sándor: A csaj nem jár egyedül
• Pápai Zsolt: Mint a hurrikán
• Korcsog Balázs: Kísértethajó
• Tamás Amaryllis: Pleasantville
• Zsidai Péter: Üzenet a palackban
• Harmat György: Telitalálat a szívbe
KÖNYV
• Vasák Benedek Balázs: A tápászkodó oroszlán Szergej Mihajlovics Eizenstein: Válogatott tanulmányok
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Sivatag

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A ravasz, az agy és két füstölgő puskacső

Ardai Zoltán

 

 

Ha a jelen évtizedben globális Új Kezdetet élünk, úgy az újrakezdődött humán világ Iliásza és Odüsszeiája a Kutyaszorítóban és a Ponyvaregény. Nyomukban a tarantinoizmus – értelemszerűen – nem ezeket a műveket, hanem a következmény-tenyészetet jelenti, amelynek sarjadékai külön-külön nem képeznek szembeötlő értéket. Maga a tenyészet viszont nyilván fontos, netán azért is, mert megérlelheti a második Aeneist.

Ilyen megközelítésben A ravasz, az agy és két füstölgő puskacső című brit akciómozi (pontosabban: akciódús szövegelő-mozi) eléggé meglepő művészeti alakzat. Legalábbis hely és idő adott összefüggésében az. Senki sem gondolta, hogy máris előállhat a tarantinoizmusból ilyesmi: egyetlen nagy ugrással az új Nibelungenlied, mégpedig londoni gengszter-komédiaként. Bár a szimpla tarantinoizmusból való kiválás igényét A ravasz... barnás-szürkészöldes koloritja már rögtön jelzi, a cifrálkodó címadás arról árulkodik, hogy maguk a komédia készítői sem vártak ekkora eredményt. Csupán „valami jobbat” akarhattak, de aztán szörnyen hatalmába kerítette őket a filmes kedv és már nem állhattak ellent. Tehetetlenségükben amolyan igazán jó film telt ki tőlük, egészen hagyományos értelemben. A ravasz... ugyanis (szemben az egyénenként egyszer-használatos típusú kéjfilmekkel) olyanféle darab, amelyet időnként újra- meg újranézni is intenzív örömöt nyújt. Éspedig nem utolsósorban a naturális mozzanatok sohasem eléggé átlátható nagy összjátéka révén. Annak érdekessége, ami ezúttal a celluloidra, illetve a hangcsíkra került, nem kopik el egyhamar.

Minthogy a bűnöző-népség itt a jellemek balzaci arzenáljaként vonul fel, ez az egyszerre stílrealista és parodikus építkezésű gengszterfilm korántsem éppen „alvilági” tárgyú; a „felvilág” képével is játszik. Az alapfolyamat: három bandafőnök – néhány utcányira egymástól, háromféle habitust kihordva, de azonos fokú akarnoksággal – a kölcsönös kiirtódásig hajszolja egymás társaságát. Mindhárman „a leghatékonyabb profizmusba” vetett hittel fejtik ki energiáikat. A balekok és a kreatív amatőrök földi súlya és szerepe ismeretlen előttük, következésképp az események középpontjába egy negyedik (amatőr-természetű) banda működése kerül. A legeszesebb profi igazgatóval viszont nem ez a csoport végez, hanem egy vérbeli balek. Az illetővel maga a nagy ember közölte igen nyomatékosan – telefonon, fantomszerűen -, hogy őt nem érdekli, hogyan szerzi meg a Holmit a nyomorult, de meglegyen, különben... Fájdalom, a Holmit valaki épp beszállította a nagy emberhez, amikor az üldöző balek odaért (hogy ugye mindenáron...), így következett be a tragédia.

Mindez azonban csupán a forgatókönyv vázlata, a kész film arculata mindebből még kitalálhatatlan. Mint a régi világban.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1999/06 56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4491