|
|
Láttuk mégMelinda és MelindaTakács Ferenc
Vacsora után, egy New York-i francia étterem asztala körül cseveg néhány színházi ember, természetesen a színházról és a drámaírásról. Vajon egy történet lényegénél fogva tragédia, illetve komédia, vagy ellenkezőleg, a drámaírói alkatok és érzékenységek különbözősége fordítja ugyanazt a históriát tragédiába vagy komédiába – erről forog a szó. Egyikük belekezd egy történetbe, felvázol egy kiinduló helyzetet, s megkérdezi: ez most tragédia vagy komédia. Két drámaíró ül az asztalnál, az egyikük vígjátékairól híres, a másikat az élet komoly és tragikus kérdései foglalkoztatják. Rögtön nekilátnak, hogy ott helyben színdarabot írjanak – persze élőszóban – a történetből; az egyikük vidám darabot rittyent belőle, a másik komoly és szomorú végkicsengésű drámát.
A filmvásznon természetesen mindez azon nyomban meg is elevenedik: két filmet látunk, váltakozva követhetjük a két történetet, pontosabban ugyanannak a történetnek vígjátéki és drámai feldolgozását, közben képileg is vissza-visszatérünk az étterembe, ahol a beszélgetőtársak folyamatosan kommentálják a két változatban készülő színdarabot. A néző pedig intelligensen nyugtázza a szeme láttára kibontakozó két változat hasonlóságait és különbségeit, s élvezettel figyeli, ahogy a két változat folyvást tükrözi és visszatükrözi egymást, részben pontról-pontra, részben elvarázsolt kastély-beli tükrök torzított képében, részben pedig a két egymással szembe állított tükör végtelenített képszériájában (a mise-en-abîme-fogás révén). Reflexió és refrakció tehát – mint ahogy a beszélgetés is ugyanezt teszi – folyvást reflektálja és refraktálja a mindjárt két változatban kibomló virtuális drámát.
Woody Allen ezúttal egy nagymúltú színházi patentet filmesített meg. A „színházról szóló színház” képlete ez, a metadráma hagyománya, Moliere versailles-i rögtönzésétől Pirandello Hat szereplő szerzőt kereséig. És persze Molnár Ferenc; a patent modern társalgási drámába oltott változata – a Melinda és Melinda, ha jól megnézzük, valamiféle Játék a kastélyban-változat. Szellemes és helyenként nagyon mulatságos film, tele Woody Allen-es viccekkel, s még egy kis filmesztétikai tanulsága is akad a dolognak: a rendező úgy alakítja át a (kamara)színházi jelleget filmje stilizációs elvévé, hogy evvel érzékeltetni tud valami lényegeset színháznak és filmnek, a két médium viszonyának izgalmas problémagubancából is.
Cikk értékelése: | ![](buttons/szomoru.gif) | ![](buttons/number1.gif) | ![](buttons/number2.gif) | ![](buttons/number3.gif) | ![](buttons/number4.gif) | ![](buttons/number5.gif) | ![](buttons/number6.gif) | ![](buttons/number7.gif) | ![](buttons/number8.gif) | ![](buttons/number9.gif) | ![](buttons/number10.gif) | ![](buttons/vidam.gif) | szavazat: 1012 átlag: 5.43 |
![](buttons/bontas.gif) |
|
|
|