KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/szeptember
ÁLOMFILMEK
• Pintér Judit: Fellini – Oniricon Az álmok könyve
• Pápai Zsolt: Fellini az Álomgyárban Kétszer Nyolc és fél
• Bácsvári Kornélia: Se te, se én, se szél, se lombok Lorca: egy enigmatikus év
BATMAN-LEGENDÁRIUM
• Varró Attila: Ketten az elme vidámparkjában Arkham elmegyógyintézet
• Varga Zoltán: Batman: változatok a sötét lovagra Az érme két oldala
• Géczi Zoltán: Pokolbéli víg perceink Hellboy II
MARS-MISSZIÓ
• Hirsch Tibor: Sóhajok bolygója Földi Mars-utazás – 2. rész
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: …de övéi nem fogadták be Delta
• Schreiber András: Poperett, városklip Friss hangok
• Örkény István: Nyertesként hagytam el a hadszínteret Groteszk forgatókönyvre
LENGYEL '68
• Pályi András: Démoni idők Lengyel ’68
DASSIN / RUSSELL
• Tüske Zsuzsanna: Idegenből idegenbe Jules Dassin
FESZTIVÁL
• Wostry Ferenc: Arrivederci amore, ohajó Udine
TELEVÍZÓ
• Kolozsi László: Lakk az arcán Sztárok fakanállal
KRITIKA
• Schreiber András: Faltól falig A zóna
• Vajda Judit: A hatás alatt álló nő Szerelem magyarázat nélkül
• Kolozsi László: Tanár úr a cracken Fél Nelson
MOZI
• Csillag Márton: Dan és a szerelem
• Vajda Judit: Szerzők
• Forgács Nóra Kinga: Miss Pettigrew nagy napja
• Tüske Zsuzsanna: Jelenetek két házasságból
• Nevelős Zoltán: Szex telefonhívásra
• Kárpáti György: Trópusi vihar
• Sepsi László: Üresfejű
• Baski Sándor: ZseniKém – Az ügynök haláli
• Varró Attila: Utazás a Föld középpontja felé
• Klág Dávid: Múmia 3.
DVD
• Varga Zoltán: Luis Buñuel Trilógiája
• Pápai Zsolt: Apu vad napjai
• Klág Dávid: A Káosz birodalma
• Géczi Zoltán: Ninja Scroll

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Batman-legendárium

Hellboy II

Pokolbéli víg perceink

Géczi Zoltán

Guillermo del Toro oly sok év után végre előnyös alkut kötött az álomgyárral, és megrendezte az első hollywoodi Del Toro-filmet.

 

A mexikói származású Guillermo del Torót hazai munkáinak (Cronos, Ördöggerinc) köszönhetően az egzotikus horror kismestereként tartotta számon a filmbarátok nemzetközi közössége. Hollywoodi kitérői azonban csalódást keltettek; bár jóval több bérmunkát utasított el, mint amennyire aláírt, sem a Mimic, sem a Penge 2 nem bizonyult többnek, mint biztos ízléssel elkészített, a középútról csak elvétve letévedő zsánerfilmnek. A hollywoodi flört felemás eredményeket szült, Del Toro mélyen csalódott a stúdiórendszerben, a Mike Mignola által jegyzett bizarr szuperhős-képregény, a Hellboy adaptációját azonban szerelemből vállalta: a rendező alkatánál fogva vonzódott a különös fantázialényekkel teli világhoz, ráadásul kedvenc színésze, Ron Perlman eszményinek ígérkezett a vörös ördögfióka szerepére. A 2004-ben bemutatott Hellboy mégsem vált masszív sikerré, ezért Del Toro – igazodva a tízéves rutinhoz – ismét hazatért, hogy elkészítse magnum opusát. A faun labirintusa (2006) döntő jelentőségű munkának bizonyult. A briliáns mese rendkívüli módon megerősítette az alkotó szakmai reputációját, hallatlan mértékben javult Del Toro alkupozíciója, így a producerek – akik mind a Mimic, mind a Penge 2 esetében domináns jogkörrel rendelkeztek – kénytelenek voltak visszavonulót fújni. A Hellboy első része inkább volt stúdió-, mint szerzői film, a folytatás azonban fordított erőviszonyok mellett készült el, vagyis Del Toro mind a forgatókönyv, mind a látvány, mind a direktori munka terén szabad kezet kapott.

A mexikói filmes a képregény alapján maga vetette papírra Az Aranyhadsereg történetét, részletek sokaságával gazdagította a figurák jellemeit, finomra hangolta kapcsolatrendszerüket, lenyűgöző fantáziateremtményeket alkotott, és megváltoztatta a film súlypontjait is. A Hellboy II elődjéhez hasonlóan rendhagyó szuperhős-történet, de stilisztikai szempontból sokkalta extravagánsabb és karakánabb munka, ami pedig a leginkább szembeszökő, hogy hatalmas, érző szív lakik benne. Végre szerephez juthatott a direktor védjegyének számító humanista látásmód, amelyet rengeteg humor színesít. A Ron Perlman által oly nagyszerűen színre vitt főszereplő ördögi külleme és gigászi ereje ellenére is kajla óriáscsecsemő; önelégült vigyorral nyugtázza csínytevéseit, kajánul kötekedik elöljárójával, szíve bánatát hatos karton sörökkel enyhíti, majd cimborájával, Abe Sapiennel részegen danászik egy szentimentális Barry Manilow-slágerre. A horrorisztikus elemeket csibészes játékosság könnyíti, a nem túlzottan komplikált cselekmény természetesen fejlődik, miközben a szenzációs kreatúrák és az ötletgazdag díszletek valóságos stílusbravúrrá nemesítik a mozit.

A Hellboy II bizarrsága mellett is tündérien bájos mese, amely sokkalta közelebb áll A faun labirintusához, mint a kompromisszumok által határolt első részhez: finom humorának és szofisztikált karakterábrázolásának köszönhetően az év legszerethetőbb szuperhős-filmje. Rendkívül sajnálatos, hogy az amerikai forgalmazási stratégiát némiképpen elszúrták: a film közvetlenül A sötét lovag bemutatása előtt került mozikba, s dacára az első héten elért decens bevételeknek, Christopher Nolan kompromisszummentes Batman-víziója, más vetélytársakkal egyetemben, Del Toro alkotását is könyörtelenül lemészárolta a pénztáraknál. Kvalitásainál fogva mégis garantált, hogy a Hellboy II nem fog elsikkadni, és pénzügyi síkon is becsületes eredményeket fog elérni – így reménykedhetünk egy harmadik epizódban.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/09 23. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9469