KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
   2008/november
MAGYAR '68
• Schubert Gusztáv: A ’68-as csapdája Prága árnyékában
• Muhi Klára: Nem követeltük a lehetetlent Magyar ’68
NÉMETORSZÁG: ÓLOMÉVEK
• Schreiber András: Merénylet porszívóval Németország: 1968–77
• Vincze Teréz: Anyák, lányok, nővérek Ólomidő
ULRICH SEIDL
• Simonyi Balázs: Az osztrák beteg Ulrich Seidl, a provokátor
• Simonyi Balázs: „Nincsenek morális problémáim” Beszélgetés Ulrich Seidllel
PUPI AVATI
• Pintér Judit: Emlék-művek Pupi Avati
• Nevelős Zoltán: Baljós házak Pupi Avati horrorfilmjei
TÁVOL-KELET
• Géczi Zoltán: A háború filmművészete Kínai pantheon
• Baski Sándor: A Vörös Sárkány álma Egy másik Kína
• Teszár Dávid: Sziámi szintézis Apichatpong Weerasethakul
TRUFFAUT
• Ádám Péter: A férfi, aki szerette a mozit François Truffaut – 2. rész
TELEVÍZÓ
• Nánay Bence: Obama és a Youtube Amerikai elnökválasztás
• Kemenes Tamás: Hofi háta mögött Kabaré a képernyőn
FILMEMLÉKEZET
• Molnár Gál Péter: A kamillás hölgy Ralph Barton
KRITIKA
• Muhi Klára: Jobb későn…? Márió, a varázsló
• Pápai Zsolt: A Lajos, a Feri és sok füstölgő puskacső Para
• Csillag Márton: A kilátástalanság diszkrét bája Mázli
• Tüske Zsuzsanna: Csontváz az asztalfőn Gengszterek fogadója
MOZI
• Vajda Judit: Anna bekattanva
• Klág Dávid: Az árvaház
• Varró Attila: Elégia
• Parádi Orsolya: A szerelem határai
• Forgács Nóra Kinga: A zuhanás
• Schreiber András: A hazugság szabályai
• Baski Sándor: Csak egy szerelmesfilm
• Tüske Zsuzsanna: Tükrök
• Nevelős Zoltán: Sasszem
• Vízer Balázs: Ananász expressz
• Kovács Marcell: Törvénytelen
DVD
• Varga Zoltán: Egy amerikai farkasember Londonban
• Géczi Zoltán: CJ7 – A kis zöld látogató
• Alföldi Nóra: Öngyilkos szüzek
• Kovács Marcell: Két nővér

             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Sasszem

Nevelős Zoltán

Eagle Eye – amerikai, 2008. Rendezte: D.J. Caruso. Írta: Dan McDermott történetéből John Glenn, Travis Wright, Hillary Seitz és Dan McDermott. Kép: Dariusz Wolski. Zene: Brian Tyler. Szereplők: Shia LaBeouf (Jerry), Michelle Monaghan (Rachel), Billy Bob Thorton (Morgan), Rosario Dawson (Zoe Perez), Michael Chiklis (Callister). Gyártó: DreamWorks SKG. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 118 perc.

 

Egy szüntelen pörgő akciófilmben találkozik a paranoiafilmek kilencvenes évekbeli, hepiendes változata (A közellenség) néhány jóval korábbi mintával - aktualizálva a kortárs Amerika antiterrorista őrületére. Főszereplője Jerry Shaw (Shia LaBeouf), egy nagyvárosi lúzer, élete egyhangúságának érthetetlen dolgok sora vet véget, terrorizmus vádjával letartóztatják, aztán éppoly váratlanul és nyaktörő körülmények között ki is szabadul. Szökését egy legkülönbözőbb telefonokon jelentkező női hang irányítja, ellentmondást nem tűrve – és ugyanez történik egy kisfia épségével megzsarolt fiatal anyával (Michelle Monaghan) is, aki Jerry társa lesz a hatóságok előli menekülésben. Ahogy D. J. Caruso tavalyi filmje, a szintén LaBeouf főszereplésével készült Disturbia cselekménye az 1954-es Hátsó ablakéval mutat hasonlóságot (szerzői jogi per is lett a dologból), a Sasszem esetében, különösen a hangversenytermi finálét látva, Alfred Hichcock másik klasszikusa, Az ember, aki túl sokat tudott juthat a filmeket ismerő nézők eszébe. Ráadásként a Sasszem a már említett A közellenség mellett (amiben szintén a csúcstechnológia által megfigyelt ember csapdahelyzete volt a téma), Stanley Kubrick 2001 – Űrodüsszeiáját is megidézi egészen konkrétan.

A plágiumkérdéstől eltekintve Caruso elsőrangú akciófilmet készített, ami azzal, ahogy a rejtélyt sci-fibe hajló módon megoldja a filmidő felénél, megvalósítja azt, amit a hasonló, szüntelen fordulatokra épülő filmek nemigen szoktak: legyőzi a késztetést, hogy életszerűnek tüntesse fel azt a forgatókönyvírói szupertákolmányt, ami a néző folyamatos izgalomban tartásához szükséges.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/11 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9556