KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
   2011/május
SÖTÉT VADNYUGAT
• Benke Attila: Kamerába lőni Western és önreflexió
• Varró Attila: Balladák a B-oldalról Western és revizionizmus
• Nevelős Zoltán: Deadwood A káosz urai
PSZICHO-FILMEK
• Pintér Judit Nóra: Az őrület mítoszai Pszicho-mozi
• Kovács Kata: Az eszképizmus lobotómiája Álomháború
• Iványi Zsófia: Horrorba hasadt lelkek Többszörös személyiségek
LATIN MOZI: KUBA
• Lénárt András: A Comandante mozija Új kubai filmek
• Bácsvári Kornélia: Titón szigete Tomás Gutiérrez Alea
• Bilsiczky Balázs: Kuba színei Beszélgetés Gödrös Frigyessel
• Gödrös Frigyes: A dolgok kezdete
MAGYAR MŰHELY
• Bikácsy Gergely: Melegítő fények Sós Ágnes portréjához
• Santa Dan: Egy meg sem született szerelem temetése Visszatérés – Retrace
• Harmat Eszter: Itt vagyunk YouTube-generáció?
INTERNET
• Kömlődi Ferenc: Webkameránk a világ szeme Online videókommunikáció
FILMEMLÉKEZET
• Harmat György: A realizmus csele Politika és művészet
TELEVÍZÓ
• Sepsi László: A rossz út Totál szívás
FILM / REGÉNY
• Lovas Anna: Törékeny életek Haruki Murakami: Norvég erdő
• Varró Attila: Ösvény vagy tisztás Norvég erdő
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Átjáróház Ki/Be Tawaret
• Báron György: Hunnia, a Paradicsom Két világ közt
MOZI
• Schubert Gusztáv: Férfit látok álmaidban
• Forgács Nóra Kinga: Egyszer fenn egyszer lenn
• Alföldi Nóra: Seraphine
• Szabó Noémi: A lány és a farkas
• Vajda Judit: Instant dohány
• Nevelős Zoltán: Winter’s Bone
• Roboz Gábor: Élve eltemetve
• Kovács Marcell: Csúcshatás
DVD
• Varga Balázs: Nosztalgia
• Kovács Marcell: 8 millió halál
• Gorácz Anikó: A varázsló álma
• Nagy V. Gergő: Bronson
• Varga Zoltán: Magasfrász
• Benke Attila: Yentl
• Tosoki Gyula: TRON, avagy a számítógép lázadása
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Élve eltemetve

Roboz Gábor

Buried – amerikai-spanyol, 2010. Rendezte: Rodrigo Cortés. Írta: Chris Sparling. Kép: Eduard Grau. Zene: Víctor Reyes. Szereplők: Ryan Reynolds (Paul Conroy), José Luis García Pérez (Jabir), Robert Paterson (Brenner), Stephen Tobolowsky (Alan). Gyártó: Versus Entertainment / Dark Trick Films. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 95 perc.

A klausztrofób thrillerek hõseinek kelepcéi bizonyos értelemben a filmkészítõk mozgásterét is leképezik, ami egy koporsó esetében értelemszerûen paralízis-közeli állapottal jár. Az alkotók számára valamelyest enyhíti a szorítást a szereplõk számának növelése, illetve az adott tér idõleges elhagyása (flashbackek vagy párhuzamos cselekményszálak segítségével), a vágó-rendezõ Rodrigo Cortés azonban becsülendõ vakmerõséggel egyik lehetõségbõl sem kér, és egyedülálló módon a teljes másfél órás cselekményidõt a filmje helyszínéül szolgáló faládában tölti. Az (egy iraki város alatt) élve eltemetett amerikai szállítmányozó túlélõpróbájának bemutatása így egyszerre a fõszereplõ Ryan Reynolds egyszemélyes showja, radikális zsánerkísérlet és szerelmi vallomás Balázs Béla legkedvesebb plánjához.

A spanyol rendezõ második nagyjátékfilmje, a Chris Sparling szkriptjébõl forgatott Élve eltemetve – ami Poe, Lovecraft és Hitchcock nevét egyaránt elõhívhatja – még egy ilyen szûk helyszínen is képes felhasználni a mûfaj jellegzetes mellékszereplõit és fogásait. A külvilággal mobiltelefonon keresztül kommunikáló fõhõs (lényegében valós idõben játszódó) hányattatásai során legalább az éterben megjelenik az antagonista, a segítõtárs és két szeretett személy, ahogy a feszültséget tovább fokozó dramaturgiai húzásokra is látunk néhány példát, ráadásul az iraki helyszín és a hadifoglyokról készített videófelvétel közismert fogalmának beemelésével Cortés minõségi thrillere aktuálpolitikai áthallással is gazdagodik. Az egyéni vonásoktól megfosztott fõhõs és a zsánerben ritkán alkalmazott intenzív szubjektivitás elbeszélõi stratégiája zsigeri azonosulás-élménnyel kecsegtet, a kidekázott forgatókönyv, a bravúros világítás és a közelképek szinte kizárólagos használata pedig megvalósítja a „kevésbõl a lehetõ legtöbbet” (indie-)filmkészítõi eszményét.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/05 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10637