KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/június
ANGELOPULOSZ
• Zalán Vince: Meddig tart a holnap? Theo Angelopulosz
AMERIKAI GÓTIKA
• Sepsi László: Edgar Allan utolsó csapdája Poe-mozi
• Varga Zoltán: A szörnymaszk mögött Tim Burton monstrumai
• Pápai Zsolt: Régi csibészek Tim Burton: Éjsötét árnyék
HOOVER-DOSSZIÉ
• Hahner Péter: Rend a lelke Hoover-dosszié
• Géczi Zoltán: A Hoover-Hollywood paktum FBI-filmek
• Huber Zoltán: Az ellentmondások embere J. Edgar
MAMOULIAN
• Varró Attila: Művész és nyelvújító Rouben Mamoulian – 2. rész
MAGYAR MŰHELY
• Kelecsényi László: Mozivarázs Final Cut – Hölgyeim és Uraim!
• Kovács Kata: Nem marad dobozban Beszélgetés Pálfi Györggyel
• Kornis Anna: Hozott anyagból A Final Cut-montázs
• Durst György: Kockára tett jövő Magyar rövidfilmek
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Lélekmetszetek Graz – Diagonale
• Baski Sándor: Csellengők Titanic
TELEVÍZÓ
• Pintér Judit Nóra: Harc a sötétséggel Fehér kard
MOZIPEST
• Sipos Júlia: Régi villák, modern háztartási gépek Beszélgetés Saly Noémivel
FILM / REGÉNY
• Kolozsi László: Benne vagyunk Jo Nesbø: Fejvadászok
• Tüske Zsuzsanna: Véresen nagyszerű Morten Tyldum: Fejvadászok
KRITIKA
• Géczi Zoltán: Nem élhetek Franco tábornok nélkül Joss Whedon: Egy őrült szerelem balladája

• Kovács Marcell: Szolgál és véd Bosszúállók
DVD
• Bocsor Péter: Zorba, a görög
• Pápai Zsolt: A tél foglyai
• Dombai Dóra: Ondine
• Tosoki Gyula: Mata Hari
• Géczi Zoltán: A hetedik mennyország
• Varga Zoltán: Bankcsapda
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

Papírmozi

Bayer Antal

 

Bosszúállók, Bosszú Angyalai

 

Bár 2012-ben is bőségesen kijut nekünk „képregényfilmekből”, vagyis ismert képregények történeteit, szereplőit, ötleteit felhasználó mozifilmekből, már most nagyon úgy tűnik, hogy az április végén bemutatott Bosszúállók (The Avengers) fogja elvinni a pálmát. Szerencsére ezúttal olyan sorozatról van szó, amelynek szép számban jelentek meg részei magyarul, az 1990-es években a Semicnek, 2007 óta pedig a Kingpin kiadónak köszönhetően.

Az első Marvel-képregények a Csodálatos Pókemberben jelentek meg, ahol a „világ leghatalmasabb szuperhőseit” többször is megemlítik, és már ekkor rájuk ragadt a Bosszú Angyalai elnevezés – amelyre leginkább az Avengers kezdőbetűjének megőrzése miatt volt szükség, hiszen a csapat rendszeresen egy hatalmas A betűvel díszített asztal körül tartotta összejöveteleit. Önálló történethez az 1993 februárjában indult Marvel Extra kéthavilapban jutottak, és mivel a kiadó már akkor is gondolt a marketingszempontokra, a sztoriban Pókember volt a vendégszereplő. A következő három évben többször is visszatértek, hol saját történetben, hol a Titkos Háború résztvevőiként, és itt volt alkalmunk megismerni a kiváló John Buscema klasszikus rajzait.

A rajzok kiemelése nem véletlen, hiszen a legutóbbi, egyébiránt a Kingpin által az első pillanattól fogva következesen képviselt vonalba tökéletesen illeszkedő kötetben ez némileg gondot jelent. Noha Francis Leinil Yu is nagy névnek számít már manapság, a hazai olvasók számára szokatlanul hatnak a hagyományos szuperhős-ábrázolástól kissé eltérő, szálkásabb, vázlatszerűbb rajzai. De mivel ez a történet is szervesen kapcsolódik a Polgárháború befejezéséhez és felvezeti az új ciklust, a Titkos Inváziót, nyilván kihagyhatatlan valamennyi rajongó számára. Azoknak azonban, akik a Bosszúállók-film hatására kezdik keresni a Bosszú Angyalai- képregényeket, talán inkább lehet ajánlani a korábbi kötetek (Káosz, Kitörés, Őrszem, Ezüst Szamuráj, Ellenállás) egyikét, netán a más hősöket is felsorakoztató Polgárháborút.

Az új Bosszú Angyalai: Forradalom. Írta Brian Michael Bendis, rajzolta Francis Leinil Yu. 136 oldal, színes, puhafedeles. Kiadó: Kingpin.

 

 

Mangahullás

 

Évek óta a hazai képregénykiadás húzóágazatának számított a manga, vagyis a távol-keleti, főleg japán képregény. Mára gyökeresen megváltozott a helyzet. Míg korábban előfordult, hogy az évi ötvenet is meghaladta az új kötetek száma (a csúcsot 2008-ban, 65 kötettel állították fel a magyar mangakiadók), tavalyra már csak 24 jutott, és félő, hogy idén még ennél is kevesebb lesz.

Az okok számosak, és természetesen összefüggenek sok mindennel, aminek nincs közvetlen köze a képregények helyzetéhez, de a tény akkor is tény: 2011-re a korábban is piacvezető MangaFan kiadó úgyszólván magára maradt a piacon, rajta kívül kettőnél több kötetet csak a Vad Virágok Könyvműhely jelentetett meg. További ok az aggodalomra, hogy a lezáródott sorozatok (Árnybíró, Chrono Crusade, Death Note, Hellsing) helyére nem lépnek újak, csak a 2010 végén indult Vampire Knight számít viszonylag frissnek. Lassult a kiadási tempó is, immár legfeljebb 2-3 kötetre számíthatnak kedvenceikből a rajongók.

Persze, örüljünk annak, ami van, és hogy ami van, még jó ideig eltart, hisz a talpon maradt sorozatok többnyire jó hosszúak, és következetesen hozzák a megszokott minőséget. A Ruróni Kensinből ráadásul épp mostanában készült mozifilm, ki tudja, hátha eljut hozzánk is, és újabb olvasókat szerez ennek a jó kis szamurájsorozatnak.

Love.Com 6, Nana 9, Naruto 15, Ruróni Kensin 12, Vampire Knight 4. Átlagban 200 oldalas, fekete-fehér, puhafedeles kötetek. Kiadó: MangaFan.

 

 

A megbízható szamuráj

 

És ha más szamuráj, ne feledkezzünk meg a folyamatosan remekül teljesítő Stan Sakai sorozatáról, az Usagi Yojimbóról. Zanzásítva ugyan pofonegyszerűnek tűnnek a kardforgató nyúl kalandjai, ám a látszólag csak néhány kaptafát használó Sakai minden egyes epizódban képes meglepetésekre, váratlan gondolatok ébresztésére, és teszi mindezt az izgalom állandó fenntartásával – hiába tudjuk, hogy Usagi „úgyis túlél mindent”, hisz ő a főszereplő, mégis azon kapjuk magunkat, hogy aggódunk a bátor harcosért – és a szükséges dráma-humor egyensúly hihetetlenül pontos eltalálásával. A legújabb kötet sem kivétel, és noha az egyes részek között van laza összefüggés, nyugodtan kezdhetjük akár ezzel is. Aztán majd úgyis muszáj lesz beszerezni a korábbiakat.

Usagi Yojimbo 11: Évszakok. Írta és rajzolta Stan Sakai. 208 oldal, fekete-fehér, puhafedeles. Kiadó: Vad Virágok Könyvműhely.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/06 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11081