Magyar MűhelyA szocializmus reform-filmjei – 2. részNehéz ébredésPólik József
A 60-as évek magyar új hulláma egyértelműen a reformerek oldalán állt a keményvonalas kommunistákkal szemben. A reform folyamatának azonban az 1968-as prágai tavasz elfojtása véget vetett.
Az átépítés programja
A Falak főhősének, Benkőnek végső választása – fejlődéstörténete –
szimbolikusan értelmezhető. Azt demonstrálja, hogy vannak olyan történelmi
pillanatok, amikor a kisember erkölcsi bátorsága, áldozatvállalása nélkül nem lehet sikeres semmilyen
felülről kezdeményezett politikai vagy gazdasági reform.
Egy
politikai rendszer kaotikus széthullásának vagy békés, rendezett átalakulásának
történetét – az emberi sorsok szintjén – két módon lehet elmesélni. Az első
lehetőséget a kor meghatározó személyiségeinek ábrázolása jelenti, akik
döntéseikkel a történelmi folyamatokat irányítják, vagy azt hiszik, hogy
irányítják. Ez a politikai dráma műfaja. Kovács ezt a műfajt is
választhatta volna elméletileg, hiszen a hatvanas években az uralkodó csoport
felvilágosult, az addigi rezsimmel elégedetlen tagjai kezdeményezték a
reformot. A politikai vezetés alkalmasságának vagy alkalmatlanságnak kényes kérdését
azonban nem lehetett felvetni 1968-ban: ez tabu volt a rendszerváltásig. Kovács
a másik lehetséges megoldást választotta: közéleti
drámát rendezett, amelyben kisemberek
játsszák a főszerepet. Sodródnak a történelmi eseményekkel, néha azonban,
kivételes pillanatokban, olyan utat választanak, amely hatással van az egész
társadalomra.
A
Falak hősei mérnökök, igazgatók,
osztályvezetők, de mivel politikai hatalommal nem rendelkeznek, kisembereknek
tekinthetők. Ezeket a kisembereket – a rendező látásmódja szerint – erkölcsi
felelősség terheli a szocializmus adott állapotáért. A film hősei, de a rendező
és a kritikusok is azon az állásponton vannak a hatvanas években, hogy a
munkásosztály, a parasztság és a haladó értelmiség, tehát a magyar társadalom
többsége 1945 után szabadon választotta – szovjet minta alapján ugyan, de maga
építette fel – a falakat: a szocialista rendszer most éppen áttervezésre és
átépítésre szoruló konstrukcióját. Ez az álláspont Heller Ágnes 1968-as Falak-kritikájában fogalmazódik meg a
legvilágosabb módon: „…nyilvánvaló, hogy a film hősei csak azok lehetnek, akik
számára ennek a társadalomnak a »konstrukciója« életkérdés, azok, akik maguk
építették fel ezt a világot, akiknek a vére éppúgy beleépült ezekbe a falakba,
mint hajdan a balladai Kőműves Kelemennéé.” Figyelemre méltó, hogy Heller nem
tesz különbséget az építő és az áldozat között, pedig Kőműves Kelemenné testét
az asszony akarata ellenére keverte bele a tizenkét kőműves a mészbe. A
szocializmus „balladájának” a hatvanas években még nincsenek ártatlan
áldozatai, jobb sorsra érdemes, tragikus vesztesei: a konstrukció léte még
minden tisztességes magyar állampolgár számára „életkérdés”.
Heller
logikusan gondolkodik, amikor levonja a következtetést: ha igaz, amit a
politikai vezetés állít, hogy a szocializmust a magyar társadalom választotta,
sőt építette, akkor ez a választó-építő többség okkal gondolja úgy, hogy joga
van az átépítéshez, a konstrukció átalakításához, feltéve, hogy
bebizonyosodott: az, ami most van, nem működésképes, nem jól megalapozott. „Azokat
a falakat ugyanis – írja Heller –, amelyeket mi építettünk, nem kell tőlünk
független és megváltoztathatatlan hatalmaknak tekintenünk. Éppen mert mi
építettük őket, éppen, mert már bennük van a mi vérünk, mert bennük vannak a
kompromisszumaink, a tévedéseink – éppen ezért van lehetőségünk és jogunk rá,
hogy átépítsük őket, akkor és úgy, ahogy szükségesnek és igazságosnak tartjuk.”
A film hősei is így gondolkodnak. A legbátrabbak azonban már azzal is
elégedettek lennének, ha a „szemérmes hallgatás” helyett végre tényleg ki
lehetne mondani: a szocializmus falakat is
jelent, „amelyek néha távolabb vannak, mint gondoljuk, de néha közelebb, mint
lehetnének.” (Kovács András)
A
változás útjában álló politikai-társadalmi és erkölcsi-pszichológiai akadályok
– a külső és belső falak – elemzése célt szolgál: Kovács a reformtörekvéseket
akarja támogatni az analízissel. Mi a reform lényege? Ezt a film címét
értelmező utcai pantomim jelenetben definiálja a rendező. Eszerint a rendszer
reformja nem a falak lerombolását – nem a szocializmus elutasítását – jelenti,
hanem egy-egy „falszakasz” óvatos „átépítését”. A film története, konfliktusrendszere arra a gondolatra épül,
hogy „nincs értelme a bennünket körülzáró falak ledöntéséről beszélni addig,
amíg ki nem használtuk a falakon belüli mozgásteret.” (Vitányi Iván: A hitelesség kettős mértéke. Filmkultúra,
1969/2.) Más szóval: nem ésszerű és erkölcsileg sem helyes addig elutasítani a
szocializmust, amíg nem tapasztaltuk meg, hogy még milyen gazdasági, politikai,
ideológiai lehetőségeket rejt magában. Lehetséges ugyanis – és a film éppen
ezzel a következtetéssel zárul –, hogy „ha mind kitöltenénk a számunkra adott
mozgásteret, mérhetetlenül ki tudnánk tágítani egész társadalmunk lehetőségeit.”
(Vitányi Iván) „Mérhetetlenül” – ebben a kifejezésben összpontosul a korszak
minden illúziója, vágyálma, reménye, mindaz, amit röviden a kádárizáció
politikai utópiájának nevezhetünk.
A „féllábú sofőr”
története
Ha
összehasonlítsuk a Falak
identitásszerkezetét a két évvel később készült Kitörésével, hasonlóságokat és különbségeket egyaránt
megfigyelhetünk. Mindenekelőtt megállapítható: Bacsó Péter ugyanolyan közéleti
vitafilmet („kérdező filmet”) rendezett, mint Kovács András. Bár a Kitörésben nagyobb hangsúlyt kap a
történet, sőt a kaland, a narratívát olyan jelenetek tagolják, amelyek
esszéisztikus jellegűek, s így nem viszik előre a cselekményt. Ezek a jelenetek
ideológiai, erkölcsi vagy éppen gazdásági problémákkal foglalkoznak – például
azzal a kérdéssel, hogy ha „a szocializmus építésének idején a munkásosztály
gyakorolja a hatalmat a proletárdiktatúrában”, akkor miért akar egy munkás, aki
„a hatalmat gyakorolja”, disszidálni? „Valóban a munkásosztály gyakorolja a
hatalmat?” A kérdés akkor vetődik fel, amikor a filozófiai tanulmányokat folytató
Anna (Lendvai Katalin) riportot készít későbbi szeretőjével, a disszidálási
kísérlet miatt börtönre ítélt Lacival. Laci (Oszter Sándor) szemléletes választ
ad a kérdésre. Eszerint azért akarta elhagyni az országot, mert 167 cm magas
ember létére eddig mindig olyan „szobákban” kellett járnia, „ahol a plafon a
földtől 160 centire van”. „Én – mondja Laci – nem vágyom különösebben
hatalomra, de van néhány dolog, ami miatt mindig görbén járok. Egy: nem hagytak
dolgozni. Pedig munka nélkül nyolc órán át a gyárban lötyögni: szar dolog.
Kettő: egy olyan gyárban, ahol a munka nem igazán munka, a bér sem igazán bér.
Harmadszor: a lakás. Tudja mit, erről ne is beszéljünk. Egy lányt el akarok
vinni. Hova vihetem? Az erdőbe? A pofámba világítanak. Közszeméremsértés.
Tudja, az agyamra ment ez a sok közszemérem.” Laci indulatos, szociális
elégedetlenséget jelző kifakadása – két évvel a Falak után – ijesztő képet fest az „ésszerűen korlátozott szabadság”
rendszerében uralkodó állapotokról. A pazarló állami vállalat racionális
átszervezésén dolgozó Pray, Laci okos, melegszívű, iróniára hajlamos főnöke
(Liska Tibor, a reformközgazdász játssza) is elkeserítőnek látja a helyzetet.
Amikor Pray és az akadozó anyagellátás miatt a gyár udvarán tétlenül lődörgő
Laci megismerkedik egymással, a közgazdász ezt mondja: „Tudja, én mit
szeretnék? Robbantani. Tudja, valahogy úgy, ahogy az atomtudósok csinálták az
első atommáglyákat. Ha ezt a társadalomban lévő sok, mozdulatlanságra
kényszerített energiát föl lehetne szabadítani, az jelentősebb lenne egy
atomrobbantásnál.”
Bacsó
Péter filmje a két „robbantó” barátságának történetén keresztül az ötvenes
években kialakult gazdasági, politikai, pszichológiai mechanizmusokkal való
szakítás emberi feltételeit és lehetséges társadalmi következményeit vizsgálja.
Ugyanúgy, mint a Falak. Mindkét film
azt mondja, hogy gazdasági reformokra van szükség, ezek viszont csak akkor
lehetnek sikeresek, ha megváltozik az emberek mentalitása, főleg
munkakultúrája. Az ötvenes évek termelési filmjeiben a munka kapcsolta össze az
embert a társadalommal, az élvezte társai megbecsülését, bizalmát, aki helyt
állt a munka „frontján”. A munkás hős volt, a munka pedig teremtő, szakrális
tevékenység. Bacsó nyugtalanító változást regisztrál: a munkás már nem akar
dolgozni. Legfeljebb „maszekolni”, mint a Fenntartó Vállalat ügyeskedő
szakemberei az Én vagyok Jeromosban (Tímár István, 1970). Erre a
problémára akkor reflektál a film, amikor a befolyásos Dragonits Pray ádáz
ellenfele, megkaparintja a Laci íróasztalában elrejtett szociológiai térképet,
amely a cégnél „dolgozó” (munkát-kerülő) emberek szövevényes kapcsolat- és
tevékenységrendszerét ábrázolja: ki-kinek a szeretője, ivócimborája,
kártyapartnere, ki-kivel jár vadászni – azaz: ki hogyan nem dolgozik. Amikor a
térkép miatt összehívott értekezleten Dragonits (Kállai Ferenc), rátámad az
izgatással vádolt Lacira, aki véleménye szerint „a vezetés tekintélyének módszerese
lejáratására” törekszik, Pray megvédi munkatársát: „Te, nem olyan rossz ez a
térkép. Csak persze három fontos átfedő kör legalábbis hiányzik. Hát először is
vannak, akik nem csak vadásznak, szeretkeznek, isznak meg a zűrök eltusolásában
nagyok, hanem dolgozni is tudnak, értenek is valamihez, eredményeket is érnek
el. Az igaz, hogy ez egy viszonylag kicsi kör. De van egy sokkal nagyobb, akik
ma is képesek lennének mindenre, ha legalább valamennyire értelmes, szervezett
körülményeket biztosítanánk nekik, és hasznos feladatokat kapnának. Végül az
összes körökön belül és kívül is emberek, értelmes lények vannak, akik azért
valami hasznos dologra megtaníthatók, és ráfoghatók a szervezettebb munkára,
még ha ma félnek is kicsit ettől.” Dragonits válasza rövid és sokatmondó: „Ti
is csak azt hiszitek, hogy erről van szó?” – kérdezi.
Bacsó
itt ugyanazt mondja, mint az MSZMP-n belüli „ellenzéki párt” létrehozásának,
vagyis a hatalom megosztásának lehetőségét felvető Kovács: a reform nem
gazdasági, hanem politikai kérdés. Politikai reform nélkül a gazdasági reform
nem lehet sikeres, nem változhat meg a munkakultúra sem. „Ahhoz, hogy minden
megmaradjon, mindennek meg kell változnia” – mondja Benkő a Falakban, rámutatva arra a politikai
dilemmára, paradoxonra, amely a Kádár-rendszer keretei között végül
megoldhatatlannak bizonyult. Drámai mondat ez, mert ott bujkál benne a
felismerés: ahhoz, hogy a rendszer által kitűzött célok és ígéretek realitássá
váljanak, s általuk a rendszer igazolja létezését, lehetséges, hogy olyan mély
reformokra van szükség, amelyek felérnek egy forradalommal, a rendszer megkülönböztető
tulajdonságainak feladásával. Például annak az alapvető elvnek a feladásával,
amely a hatalom koncentrációja és a társadalmi autonómia korlátozása érdekében
bürokratikus (állami vagy szövetkezeti) köztulajdonként határozza meg a
szocialista rendszer domináns tulajdonformáját.
Mindkét
film a jóléti szocializmus megvalósításának lehetőségét mérlegeli, s ezért
mindkettő nyugatra tekint: a prosperáló nyugati demokráciák eredményeinek
tükrében értékelik a magyar gazdaság és szociális ellátórendszer teljesítményét.
Itt azonban már a különbség is kirajzolódik a két mű között. A Falak még elég bátor ahhoz, hogy
empirikusan is összehasonlítsa egymással a két világot: Benkő és Lendvai
(illetve Marie) találkozása a szocialista Kelet és a kapitalista Nyugat
találkozásaként is értelmezhető, ahol mindenki elmondja: mit jelent a
vasfüggöny egyik, illetve másik oldalán élni. A Kitörés is eljátszik az összehasonlítás lehetőségével, hiszen Laci
disszidálni akar. A történet azonban nem lépi át a vasfüggönyt: rejtély marad, hogy
milyen tapasztalatokat szerzett volna a határon elfogott Laci Nyugat-Európában.
Levonhatjuk
a következtetést: amíg Kovács 1968-ban még egy kinyíló, addig Bacsó 1970-ben már egy bezáruló Magyarországot lát. Egy olyan Magyarországot, amely nem
állja ki a nyugati államokkal való összehasonlítás próbáját. Bacsónak már
nincsenek illúziói a reformok sikerével s így a jóléti szocializmus gyors megvalósításának lehetőségével
kapcsolatban. Ez derül ki abból a jelenetből, ahol az elkeseredett Laci azzal
vádolja Tóth elvtársat – a vállalat igazgatóját s egyben Anna apját –, hogy
tönkre akarja tenni Prayt. A jelenet végén Laci kijelenti: „Olyanok vagyunk,
mint a féllábú sofőr, aki mindig a féken tartja a lábát, a gázpedálra meg nem
lép senki se.”
Bacsó
pesszimista: megpróbálja ugyan a film utolsó jelenetében legyőzni a reformok
jövőjével kapcsolatos kétségeit, a megoldás azonban nem megnyugtató. Ha egységes,
átgondolt filmnek tekintjük a Kitörést,
akkor ott ér véget, amikor a vállalattól elüldözött, Anna által is elhagyott
Laci megvásárolja és visszadobja a Dunába azokat a vergődő halakat, amelyeket
egy étterem akváriumában látott fuldokolni, néhány méterre a folyótól. A
haldobálás kétségbeesett gesztusa Laci helyzetének összefoglalása. Laci azért
adja vissza a halak szabadságát, mert önmaga reménytelenül abszurd helyzetének szimbólumára ismer rá az akváriumba-zártságban
és levegőtlenségben. Megteszi, mert örülne annak, ha vele is megtenné valaki.
Ekkor találkozik véletlenül megint Prayjal, a szabadítóval, aki új munkát ígér
neki a hídon. A találkozás megerősíti a két férfi barátságát, viszont nem
jelent garanciát arra, hogy jóra fordulnak a dolgok. Könnyen elképzelhető, hogy
Laci és Pray új összefogása csak egy még nagyobb kudarc előjátéka a film végén.
Ha
a két film konfliktusrendszerét is összehasonlítjuk egymással, megállapítható:
a Kitörésben ugyanazok a „morális
típusok” – a konzervatív, a lázadó és a reformer – küzdenek egymással, mint a Falakban. A lázadó típusát Laci (továbbá
Pray és látszólag Anna), a konzervatív típusát Dragonits, a reformer típusát
Tóth képviseli. Különbség, hogy a Kitörésben
találkozik egymással a három ember. Egy heves vita-jelenetben futnak össze a
szálak, ahol eldől, hogy a reformerként bemutatott Tóth végül is kit támogat:
az őszinte, indulatos, tenni akaró Lacit, vagy a cinikus, semmirekellő
Dragonitsot, aki elutasít bármilyen változást. Ezen a ponton figyelhető meg a
döntő különbség a két film között: a
Kitörésben a reformer nem a lázadó, hanem a konzervatív mellé áll az értékek közti választás pillanatában.
Laci kudarcát tovább fokozza Pray elbocsátása, később pedig a látszólag hűséges
és a fiú érdekében az apjával is szembeszálló Anna árulása: amikor Anna
megtudja, hogy gyerekek vár, megszakítja a terhességet, majd rövidesen Laci
életéből is eltűnik. A film végén Laci élete romokban hever. Kudarcot vall
munkásból lett számítástechnikusként, családot tervező szeretőként, megbízható
testvérként, még maszek sertéstenyésztőként is. Amikor már semmi jóval nem
kecsegtet a jövő, akkor lép színre – deus ex machinaként – Pray, hogy kiutat
mutasson a reménytelen helyzetből.
Még
egy dologra érdemes felhívni a figyelmet a Kitörés
konfliktusrendszerével kapcsolatban: Bacsó filmjében a reformer már nem
kulcsfigura, hanem mellékszereplő. A
történet hőse Laci, vagyis a lázadó típusát reprezentáló karakter. Laci
fejlődése hosszú és drámai, s ami a legfontosabb: ellenkező irányba mutat, mint
Benkőé a Falakban. A Falakban Benkő útja a kompromisszumtól
az erkölcsi lázadásig vezet, a mérlegelő hezitálástól az elkötelezett
cselekvésig. Laci fordított módon „fejlődik”: a lázadástól jut el a
beletörődésig. Éppen ezért a Bacsó-film címe ironikusan is értelmezhető. A néző
happy endre számít, helyette azonban végig kell néznie egy kitörési kísérlet
kudarcát.
Összefoglalva
megállapítható: a Kitörés a „választott”
politikai rendszer lehetséges csődje miatt érzett aggodalom filmje. Benne
fogalmazódik meg először az a gondolat, hogy egyre nagyobb távolság van a
valóság és a hivatalos ideológia hangzatos ígéretei között. Bár a történet vége
nyitott, ebből a nyitottságból hiányzik a Falak
merész optimizmusa, választásra és cselekvésre buzdító magabiztossága. A
Bacsó-film a lassan érő csalódás filmje. Hangvétele miatt a hatvanas évek
kérdező, és a hetvenes-nyolcvanas évek „állapotfilmjei” között helyezhető el.
Előrevetíti a későbbi filmek rezignációját, ideológiai tanácstalanságát,
másrészt még ragaszkodik a reformkorszak optimizmusához. Ez a ragaszkodás
azonban görcsös és elkeseredett: fogcsikorgatva őrzi egy olyan politikai
rendszer illúzióját, ahol a „vezető” mindkét lába ép, s ezért a „gázpedált” is
képes elérni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 260 átlag: 5.44 |
|
|