Balkán expresszBosnyák filmekBéketeremtő filmes háborúForgács Iván
A Kusturica utáni
nemzedék a háborúban szerzett tapasztalatai nyomán szakított a színes,
indulatos, archaikus Balkán ősmítoszával.
Nehéz megszokni, hogy az egykori jugoszláv
térségben zajló eseményeket, az ottani termékeket ma már szigorúan
nemzetállamokhoz kell kapcsolni. A Gorenje márkáról meg kell tanulni, hogy
szlovén, a horvát tengerpartra utazunk nyaralni, és ha egy játékos neve „ics”-re
végződik a nagy európai focicsapatokban, még nem tudni pontosan, melyik
délszláv válogatottat erősíti.
Ez a tagolás olykor
meglepő dolgokat mutat. A focinál maradva: kicsit furcsán hangzik, hogy
Bosznia-Hercegovina kijutott a világbajnokságra. De a film területén is
váratlan eredményre vezethet a sok tehetséges „ics” területi szelektálása. Arra
enged következtetni, hogy a térség kortárs filmművészetének látványos
föllendüléséhez Bosznia adta a legnagyobb lökést. Egy olyan ország, amelynek
filmgyártása a kilencvenes években teljesen összeomlott, s az újjáélesztés óta
is csak évi 3-5 játékfilm előállítására képes.
A világ persze arra volt
a legkevésbé felkészülve, hogy a múlt század utolsó nagy fegyveres
konfliktusára Boszniában kerül sor. Évekig néztük értetlenül a megrázó
tudósításokat, képtelenek voltunk felfogni, miért lövik szét Szarajevót, kik és
miért irtanak ki falvakat, vágják le egymás fejét. Lassan fel kellett
ismernünk, hogy mennyire felszínes, hamis képünk volt a jugoszláv térségről.
A titói Jugoszlávia
nagyon sajátos szerephez juttatta magát a második világháború utáni Európában.
Tekintélyt vívott ki partizánmozgalmával, a szovjet blokktól való
elszakadásával, egy föderatív, a nemzetiségeket egyenlő jogok alapján
integráló, önigazgatási szocialista társadalom kialakításának alternatívájával.
Igazi harmadik világot jelentett a kettészakadt Európában, amivel világpolitikai
súlyát is növelni tudta. Ugyanakkor azonban gazdasági és kulturális téren
perifériának tekintették az országot. Olyan régiónak, amely önálló fejlődési
modellt próbál kialakítani magának, de annak célja alapvetően a felzárkózás, az
európai szintű civilizálódás.
A filmgyártás komplex,
társadalmi-gazdasági szerkezeteket is modelláló jellege miatt általában
érzékletes képet ad a történelmi folyamatokról. Nem véletlen, hogy a titói
Jugoszlávia a hetvenes évek közepéig európai, modernista arcával tudott elismertséget
szerezni a filmművészetben. Provokatívan radikális társadalomkritikai hangütése
teljes összhangban volt a fogyasztói társadalommal és a diktatórikus
szocializmussal szembeni baloldali, egzisztencialista szkepszissel, az
emberibb, a szabadságot és az egyenlőséget valóban összehangolni képes
társadalmi alternatívák keresésének lázával. Igazi új hullám volt ez, a
belgrádi védjegyű centrum progresszív kiáltozása, akárhol készültek is a
filmek.
Ha mégis külön számba
vesszük a boszniai hozzájárulást, két rendező filmjeit emelhetjük ki. Boro
Draąković Horoszkópja (Horoskop, 1969) igazi jugoszláv fekete
hullámos látlelet a jövőjüket vesztett fiatalok kallódásáról. Eredetibb hangot
ütött meg Bata Čengić, aki Makavejevhez hasonlóan a politikai pamflet irányába
mozdult, két filmje, a Családom szerepe a
világforradalomban (Uloga moje
porodice u svetskoj revoluciji, 1971) és a Képek egy élmunkás életéből (Slike
iz ľivota udarnika, 1972) betiltásokhoz vezető groteszk képet festett az
ideologikusan szervezett társadalmi létről.
A radikális progresszió 1968-as lefojtása, a pragmatista
konzervativizmus egyetemes térnyerése identitászavart okozott a jugoszláv
politikai életben, ami hosszú
válságba sodorta az ország filmművészetét is. Egyre megfoghatatlanabbá vált a
szocialista perspektíva, azaz lényegében az első jelentős jugoszláv program,
amely egységet tudott kovácsolni a délszláv nemzetiségekből. Szövetségi szinten
hiányoztak a mélyebb hagyományok. Nem volt mihez visszanyúlni egy józan
irányváltáshoz a megváltozott helyzetben. Egyedül a partizánháború pátosza
őrzött igazi kohéziós erőt. A filmgyártás ki is facsart belőle mindent.
Elkészült két nagy sikerű, nemzetépítő háborús szuperprodukció, A neretvai csata (Bitka na Neretvi, 1969), és a Titót Richard Burton bőrébe bújtató Sutjeska (1973). A boszniai stúdió
mindkettőben fontos szerepet kap. És itt gyártják a korszak kultikus partizán
westernjeit is. Nálunk is sokak emlékezetében él Hajrudin Krvavac két
mestermunkája, a Célpont: a híd (Most, 1969) és a Valter Szarajevót védi (Valter
brani Sarajevo, 1972).
Kétségtelen, hogy a Prágában
végzett legendás rendezőgeneráció a hetvenes évek végétől ismét életet lehel a
jugoszláv filmbe. De elsősorban professzionális szinten. Goran Paskaljević,
Rajko Grlić, Srdjan Karanović és Goran Marković a folyamatos szinkronitást
tudja biztosítani a divatban lévő szociografikus, múlttal szembesítő,
posztmodern áramlatokkal, de már nincs se politikai, se szellemi hátterük
ahhoz, hogy újrafogalmazzák Jugoszlávia európaiságát, társadalmi
alternatíváját. Az ország a nemzeti ideológiák felé fordul, a szerb
nacionalizmus abban reménykedik, elég erős az egész föderatív állam
összetartására. Az európai Jugoszlávia jövőképét felváltja a balkáni
Jugoszlávia ősképe, amihez Bosznia kínálja a legjobb terepet. És a véletlennek
köszönhetően éppen ekkor akad egy zseniális boszniai filmművész, aki mitizáló
erővel képes jelen idejűvé varázsolni ezt az ősképet.
Emir Kusturica
természetesen nem tudatosan ment végig ezen az úton. Világszemlélete aligha különbözött
„prágai” társaiétól. Nem hitt már a nagy eszmékben, a hétköznapok élete
foglalkoztatta, és hatásos filmeket akart csinálni. De ő volt az, aki
következetesen kitartott pozíciója mellett, és kikerülte a kötelező
társadalomkritika csapdáit. Elfogadta az életet olyannak, amilyen,
szépségeivel, gonoszságaival együtt, és saját élményeiből, megfigyeléseiből
expresszív, állandó mozgásban lévő, emberközeli költői képet teremtett a tarka,
multikulturális boszniai életből. A szélsebesen színes egy helyben forgás
állapotrajzát vitte filmre, és kiderült, hogy ez Jugoszlávia tradicionális
balkáni világa. Hegyek közé szorítottság sokféle néppel, vallással, egy nyüzsgő
nagyvárossal, és reménytelenül szegény falvakkal, patriarchális
felvilágosultsággal, az ügyeskedés ingatag jólétével, a cselekvés indulatos
esetlegességével. És utólag már könnyű észrevenni, hogy ebben a közegben benne
van az erőszak, a vérengző önpusztítás lehetősége is.
Kusturica művészi
eredetisége, humanista érzékenysége abban csúcsosodott ki, hogy szélsőségeivel
együtt szerethetővé tudta varázsolni ezt a világot. Ám mikor valóban háború
tört ki a vidéken, a rendező szemléletmódja elvesztette korábbi hitelességét.
Kusturica azonban már nem tudott váltani, következő munkáiban hiába stilizálta
szürreálissá balkáni ősképét, hozzá való érzelmi kötődésével mitikus
egzotikumot teremtett belőle, ami retrográd színezetet kapott az országban
zajló tragikus események kontextusában.
A fiatal boszniai
filmesek nem művészi ambícióikkal foglalkoztak a háború idején. Megrázó
tudósításokat készítettek a pusztításról, a szétesésről. Danis Tanović boszniai
egységeket kísért kamerájával, Srdjan Vuletić, Pjer ®alica és mások pedig az
Ademir Kenović vezette Szarajevói Alkotócsoportban (SaGa) készítettek
dokumentumfilmeket. Felvételeik Szarajevó ostromáról bejárták a világot. Mindez
megelőgezte, hogy ha játékfilmhez jutnak, új hangon, új összefüggéseket és
célokat keresve fogják feldolgozni élményeiket.
Elsőnek Danis Tanović
kapott lehetőséget, igaz, külföldön. A Senki
földje (No Man’s Land, 2001)
páratlan betörés volt, cannes-i díjak után az Oscart is elnyerte, bár a
sikerben érződött némi politikai gesztus. A film érdekessége, hogy miközben
túllép Kusturica látásmódján, alapvetően mégis az ő művészi világából
építkezik. Közegábrázolásában erősek a groteszk elemek, hőseit szélsőséges, „balkáni”
temperamentum jellemzi. Ám végül mégis a szituáció drámai oldalát emeli ki, és
feloldhatatlanul tragikus szimbólumot teremt belőle. Egy boszniai frontvonalon
egymás mellé sodródik két bosnyák és egy szerb katona. Mindhárman sebesültek,
egyikük egy aknán fekszik, amely felrobbanna, ha felkel róla. A feszült
tehetetlenség békéjében időnként közeledés történik a harcosok között, ám
egy-egy felcsapó indulat rendre közéjük áll. A külföldi békefenntartók, a
nemzetközi sajtó semmit sem ért a történtekből, suta jószándékkal serénykednek
a senki földjén. A német tűzszerész sem tud segíteni. A kilátástalanságban
ismét megszólalnak a fegyverek. A két szabadon vergődő sebesült elpusztul, a
békefenntartók elvonulnak, a harmadik katona pedig ottmarad az aknán fekve, az
abszurd reménytelenség szimbólumaként.
A film ennek ellenére a
kiút keresésére szólított fel. Sikere nyomban talpra állította a boszniai
filmgyártást, és jól követhető irányt jelölt ki számára. Megnőtt a helyi
Filmalapba kerülő állami támogatás, és bár ez is csak évi három alkotás
elkészítésére volt elegendő, ezek egymás után hívták fel magukra a figyelmet. A
SaGa két tagja már 2003-ban elkezdte a nemzetközi fesztiváldíjak gyűjtését. A Tűz van (Gori vatra, 2003 – Pjer ®alica) sem tud szabadulni Kusturica
motívumkészletétől és egyes stíluselemeitől, de a balkáni világ groteszk
szürrealizmusát már kritikusan szemléli, és szatirikus történetet épít köré.
Egy boszniai városka Bill Clinton látogatására készül a békefenntartók szigorú
felügyelete mellett. Mindenki összeszedi magát, hogy egy civilizált, a
megbékélés és a demokrácia felé tartó hely képét mutassák az amerikai elnöknek,
de a végén minden a feje tetejére áll. Nem gyógyultak még be a háborús sebek, a
változásoknak nincs semmilyen anyagi, társadalmi háttere. Srdjan Vuletić
filmje, a Nyár az aranyvölgyben (Ljeto u zlatnoj dolini) inkább a szerb
Srdjan Dragojević Sebek (Rane, 1998) című alkotásával mutat
párhuzamokat, ahogy a szétlőtt Szarajevóban kriminalizált világában kallódó
fiatalokat ábrázolja, bár hangütése jóval lágyabb, segélykérőbb.
Szarajevó tragédiája
természetesen emblematikus motívuma a boszniai filmeknek. A Nyár az aranyvölgyben visszatérő eleme a
város felett elhúzó repülőgép, amelynek légikísérője rendre figyelmezteti
utasait, ne nézzenek le. Sorsa nem csak Bosznia, hanem az egész posztjugoszláv
térség helyzetét jelképezi. Törvényszerű hát, hogy falai között játszódik a
megbékélés vágyának talán legmegindítóbb filmje, a Szerelmem, Szarajevó (Grbavica,
2006). Fiatal rendezője, Jasmila Zbanić határozottan szakít a „balkanista”
látásmóddal, eszköztárral, s a kortárs európai film letisztult hangján meséli
el egy középkorú nő történetét, akit megerőszakoltak a háborúban, terhes lett,
s az igazságot titkolva neveli lányát. Valahogy pénzt kell szereznie, hogy a
gyerek elmehessen egy iskolai kirándulásra. Sokféle közegben fordul meg, végül
volt munkahelyi közössége segíti ki, s a kamaszlány elindulhat a szebb jövő
reményét jelképező utazásra.
A film nagy nemzetközi
sikerével háttérbe szorította Pjer ®alica korábban született alkotását, amely
hasonló mélységgel, de talán túl csendes, minimalista eszközökkel bontja ki a
megbékélés témáját. Az Idriza
nagybácsinál (Kod amidľe Idriza,
2004) alapszituációja nem több keretnél: egy férfi meglátogatja nagyapját, hogy
megjavítsa bojlerét, s nála tölt egy napot. Közben kiderül, kit milyen traumák
értek a háború alatt. Idriza fiát megölték, és azóta nem akar találkozni
menyével és unokájával. Az unokaöcs békítő jelenléte segít feloldani a
görcsöket.
A két film eltérő utakat
vázol fel a megbékélés számára. Zbanić a továbblépésben, új gondolkodásmód, új
értékek kialakulásában bízik, ®alica az együttélés hagyományain esett sebek
begyógyítását tartja fontosnak. A későbbiekben születő alkotásokban a két
szemszög gyakran polémiába kerül egymással. Az Éjjeliőrök (Čuvari noći,
2008 – Namik Kabil) a megújulás folyamatának összetett fájdalmasságát
hangsúlyozza. Aida Begić remeke, a szintén sok nemzetközi elismerében részesült
Hó (Snijeg, 2008) pedig arra figyelmeztet egy férfiait a háborúban
elvesztett helyiség asszonyainak sorsán keresztül, hogy a tradíciókat nem lehet
erőszakosan felülírni, az embereknek joguk van ahhoz, hogy időt kapjanak a
traumák feldolgozásához.
A fő áramlatokba nehezen
beilleszthető, érdekes színfoltja volt az erőre kapó boszniai filmművészetnek
Ahmed Imamović 2005-ben készült munkája, a Go
West, amely egy homoszexuális kapcsolatban lévő szerb és bosnyák férfi menekülési
drámáját meséli el a háború színterén. Pesszimista végkicsengése azt sugallta,
hogy a kirekesztés minden szinten eluralkodó szelleme lehetetlenné teszi a
békét, az együttélést, amivel sok vitát váltott ki.
Idő közben Danis Tanović
visszatért Szarajevóba, és 2010-ben megcsinálta a Cirkusz Kolumbiát (Cirkus
Columbia), amely alighanem lezárt egy szakaszt a megbékélés filmjeiben.
Határozottan elutasította benne a balkáni Jugoszlávia egzotikus mítoszát, annak
tartópilléreiből vezetve le a háború kirobbanását. Ezzel egyben közvetve hitet
tett egy – nem feltétlenül föderatív államban elképzelt – neojugoszláv megújulás
mellett, amely visszavezet a civilizálódás európai útjára. Új filmje, a
Berlinben díjat nyert Epizód egy
vasgyűjtő életéből (Epizoda u ľivotu
berača ľeljeza, 2013) már a kemény társadalomkritika hangján ábrázolja a
kibontakozás akadályait. Ezzel a mai boszniai filmművészet immár teljes skálán
kapcsolódik a közép-kelet-európai útkeresés filmes áramlataihoz, melyek közül
többet ő termékenyített meg a délszláv térségben.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 511 átlag: 5.26 |
|
|