Magyar MűhelyFilmszínpad: Rába Roland„Az oroszlán: asszimilált bárány”Kővári Orsolya
A pszichotikus szerepek specialistája. Aduja az állatias
ösztönösség és kisemberi puhányság különös elegye.
Bodzsár Márk Levegőt venni című filmjében vállalati
fejest játszik. „A” kategóriás autó és ismeretségi kör, méregdrága karóra,
manikűrözött kezek, első osztályú gyapjúszövet öltöny, emeleti, tágas
minimáliroda, oda rendelt szusi. Pontosság. Kipipált és kihűlt házasság (már ha
volt minek kihűlnie), szőke zsáner, látens homoerotikus vonzalmak. Napirend,
ami a rövid távú fejlesztési tervek jegyében hajnali úszással kezdődik „a
legdrágább” klubban – no nem a test által a szellem, inkább a versenyszellem
edzettségéért, amúgy fogyási célzattal. Felszín és infantilizmus. Pénz, pénz,
pénz, pénsz, pénsz, pénisz, pénisz (hogy megidézzük Halász Péter Önbizalom című darabját egy vonatkozó
gondolat erejéig).
A Rába Roland alakította férfi pontosan leírható,
egyszerűsített szerep. Konvencionális alak, olyan morális, pszichikai,
magatartásbeli jellemvonásokkal, melyek azonnal felismerhetők és a film során
nem változnak. Az ilyen alak nem individualizálható, az egyediség a mondandó
maradéktalan érvényesülése érdekében feláldozandó az általános oltárán. Világos
a rendezői szándék, nem véletlen, hogy a főszereplő a többiekkel ellentétben
narrálja magát, és végig többes szám első személyben beszél. A mindent uraló
ego nyomatékosabb érzékeltetésének eszköze is ez.
Rábának ahány szerepe, annyi arca, alakításainak kuriózuma
mégsem az egyediség, az eredetiség, inkább az általánosban való elmélyülés. A
különböző karakterek külsődleges ábrázolása helyett az univerzális hajlamok
foglalkoztatják. A kollektív félelmek. Az elfojtott tudatalatti elemek tudati
szintre emelése.
Egyszerre merít nagy kanállal magából és másokból. „Nincs eredetibb dolog, nincs, ami inkább mimagunk
volna, mint másokból táplálkozni. De meg kell emészteni őket. Az oroszlán:
asszimilált bárány.” (Paul Valéry)
Bodzsár kisfilmjében például pontos meglátásokkal hozza az
újgazdag-figura tipikusságait, de ez csupán kiindulópont. Valójában nem emberi
karaktert formál, hanem állati vonásokat erősít. Magányos, falánk, hidegvérű. Plasztikusan
ábrázolja a dominancia szüntelen érzékeltetését, terület és tekintély
létfenntartó ösztöntől hajtott védelmét (megfigyeléssel, az erőviszonyok
feltérképezésével), magának a vadászatnak a rítusát (nesztelen, settenkedő
megközelítéssel, víz alá merüléssel, az áldozat lerántásával), és a marcangoló,
húsevő virtusú, inkább táplálkozási, mintsem étkezési formát.
*
Fentiekből adódó sajátság, hogy kiszámíthatatlan a soron
következő pillanata. Hogy öl vagy ölel. Ezt egyébként Mundruczó Kornélnál
gyakorolta ki, csiszolta a tökélyig, főleg színházi munkákban, A jég
élvetegen kegyetlen stricijén, a Nibelung-lakópark bosszúszomjas
manipulátorán, a Frankenstein-terv visszataszító akarnokán. A szabadság
feneketlenségét vagy épp fenekét az emberi gyötrelemben vájkálva diagnosztizálgató
Caligulán. A Nehéz Istennek lenni teremtőt játszó elvakultján, a Szégyen
„tatabányai korcsán”, a Demencia elmegyógyintézetében betegek közt
legbetegebb orvosán. De ott van már mindezeket megelőzve Mundruczó első és máig
legütősebb filmjében, a Nincsen nekem vágyam semmiben, melynél
erőteljesebben magyar mozi nem ragadta még meg a nemi identitáskeresés érzelmi
és szexuális kiszolgáltatottságának poklát. Úgy is mondhatnánk, alkotók ilyen
felszabadultan ritkán (jellemzően a pálya elején) vagdossák saját ereiket. A
film expresszív jelenete Rába életét életvitelszerűen tékozló, nem kissé
kattant pitiánerének transzvesztita műsorszáma, az először itt megjelenő nyers
perverzitás pedig mára a színész védjegyévé vált. Van hogy csak egyetlen
mozdulat, gesztus, pillantás erejéig, de minden szerepében ott lapul.
Mundruczónak szinte „múzsája”, a pszichotikus szerepek specialistája.
Rába színészi lényének esszenciája egy különös
diszkrepancia. Aduja a valamennyi filmes és színpadi alakjában hol így-hol úgy,
de tudatosan előhívott, voltaképp állatias ösztönösség, és az ezzel bizarr
módon párosuló kifejezetten emberi, méghozzá kisemberi puhányság különös
elegye. Mindez külső jegyeiben, mokány termetében, kopaszodásában külön
tükröződik. E puhányság és szívósság, eszesség és primitívség, ügyesség és
esetlenség, tétovaság és vadság, formátum és kisszerűség egyszerre határozzák
meg a figurákat. Bodzsár kisfilmjében épp ez a cégvezetőbe oltott
csinovnyik-fazon adja az atmoszférikus iróniát. De volt már Rábának hasonló technokratája,
a Hatemelet tiszta üvegben mint vérnyomáscsökkentőkön élő,
gyerekével alig-alig találkozó cégvezető monologizál izzadtságszagúan egy
anyagi egymásrautaltsággá degradálódott, valaha volt barátság hantjánál.
Fontos továbbá, hogy Rába tisztában van a nézőben keltett
emóciókkal, ismeri, uralja és hibátlanul használja alkatát, miáltal a
testbeszéd minőséget jelent az egyes szerepformálásokban.
*
Vegyük csak a másik Bodzsár-film, az Isteni műszak
Fék doktorát. Éjszakai rohammentős, az orvosi tápláléklánc aljáról, aki a
természetes kiválasztódás mesterséges megsegítésével és az eutanázia-dilemma
némi pénzért és kínai kajáért történő, ideológiai szintre emelt egyénítésével
száguldozik a főváros utcáin, együgyű, ölési vágyaktól feszülő sofőrje
társaságában. Tarantinói szuggesztivitás. Kisfőnök. Nem velejéig romlott
rosszfiú. Legkevésbé lúzer a lúzerek közt, de még ez sem elég a túléléshez.
Önmaga karikatúrájaként dögös, szolidan dilinyós, olykor rokonszenves agresszor
abszurd humorral. Rába mindig karaktert ad, és ezzel együtt alapvonása
jelenlétének a természetesség. Természetességen nem a színészi képesség
megítélésének kontextusában gyakorta használatos, homályos, ködrakéta-szerű
„valamit” értve, hanem éppen színészi képességet, művi produktumot,
megszabadítva a fogalmat metafizikai értelmezési tartományától. Jó színész
magabiztosan bánik vele. Tudja, hogy mást és hogy mit jelent a természetesség
nagyszínpadon, kamaraszínházban, stúdióban, mit nagytotálban, közeli vagy szuperközeli
beállításban. A színház, mint életművészet, és a film, mint mechanikus művészet
terepén. Természetesnek látszani nem adottság, nem zsenialitás, hanem figyelem,
önfegyelem és technika kérdése. Ízlés dolga.
Az Isteni műszak egyik
legnagyobb erénye, de talán legkomolyabb fogyatékossága is a kiosztásban és /
vagy a színészvezetésben rejlik. Rába – abszurd karakterben is működő
természetessége folytán – elviszi vállán a filmet, de ezzel együtt átveszi a
főszerepet, a néző vele megy, és ami még fontosabb, vele azonosul az irónián
keresztül (azonosuláson értve itt a néző illúziójának folyamatát). Csakhogy nem
ő a mi hősünk, legalábbis a forgatókönyv végső változata alapján. Milánnal,
Ötvös Andrással kellene mennünk és azonosulnunk, mondjuk rokonszenv, együttérzés
nyomán, ami azonban sokféle súlytalanság összejátszása okán nem tud
megtörténni. Ez piros nyíllal mutat rá a forgatókönyv hibáira. Rába jó érzékkel
tapintot rá arra a majd mindenből gúnyt űző, véres, cinikus, mégis lírai
hangulatra, amiben az Isteni műszak
igazán erős lehetett volna.
Ezt elkényeztetettségünk okán tulajdonképp már el is várjuk
tőle. Emancipált színész. Nem ideológiák vagy rendezői víziók szolgálatában
áll, nem pusztán végrehajtja az adott koncepciót, hanem átlátja és elképesztő
intelligenciával kiteljesíti azt, nem véletlen, hogy az évek során lassan
evidenssé vált az alkotói folyamatban való partner-szintű részvétele. Úgy
tűnik, működik közte és rendezői között a párbeszéd, tud forgatókönyvet
olvasni, az egészben gondolkodni. Felismeri a színészi autonómia határait.
Okos, de nem agyas vagy bölcselkedő. Amellett, hogy figurái intenzitása szinte
mindig túlzó, komoly arányérzékkel rendelkező, higgadt színészeink egyike. Akár
egy jó idegsebész.
Dyga Zsombornál (Köntörfalak) is ő találja fel magát
leginkább, a fiatalabb generációk körében ritka képesség a gyengébb
szövegrészek átlényegítése. Holott a magyar filmen és kivált a színházban nagy
múltja van ennek a készségnek, a szovjet-érában létezni sem lehetett nélküle, a
nagy öregek mind tudták. Rábánál is valószínűleg színházi frontról hozott
rátermettségről van szó, csak épp fordított előjellel: részint a
Krétakör-időszakkal, Schilling Árpád fejlődésben megrekedést nem tűrő, mindent
meghaladni vágyó, fanatizáló szellemével, részint a Mundruczóval közös munkák
eredményeképp álmából felkeltve abszolvált improvizációs kapacitással függ
össze. És ugyanezekből a forrásokból ered egyenrangúsítására való alkalmassága.
A Köntörfalak
nagyképű mesterszakácsának szerepe sincs jobban aládúcolva a többinél, ráadásul
hazatérése, váratlan belecsöppenése a „nem randevúba” nyilvánvaló dramaturgiai
fordulópont. Nagypofájú, arrogáns, örök nyertesét Rába konstans
türelmetlenséggel, kényszerű indulatossággal, váratlan és indokolatlan
dühkitörésekkel árulja el – szisztematikusan megágyazva ezzel a férfi igazi
drámájának. A trendi élet maga sem tudja mitől olyan sivár magányának.
Rába nem homogenizálható. Nem működött rosszul sem Zsámbéki,
sem Alföldi színházában. Jól sem működött. Nem működött, ami azt illeti. A
Katona József Színházban tisztességesre csiszolt munkaerő, a Nemzetiben
főszereplőként is kartáncos maradt. Megjegyzendő azonban, bár nem a Nemzetiben
rendez először, gyakorlatilag innen, ezen belül is a Mein Kampftól
(Tábori György) jegyzik rendezőként.
*
Egyik
legmegkapóbb figurája pályája elejéről való, a Török Sándor Valaki kopog
című regényéből készült vizsgafilm-füzér főszerepe (rendezők: Erdélyi Dániel,
Fazekas Csaba, Fischer Gábor, Groó Diana, Hajdu Szabolcs, Miklauzic Bence,
Pálfi György, Török Ferenc). Magát az írót játssza, egy vidékről származó
fiatalembert, aki a húszas évek Budapestjén albérletről albérletre vándorol a
korhadó (kis)polgári egzisztenciák, hétköznapin fura, bájosan elrajzolt,
bogaras alakok gyűrűjében. Igazi kaméleon-alakítás. Csipetnyi különcség. Finom
humor, könnyed, kesernyés irónia. És már itt kitűnik a remek stílusérzék.
Rába Roland ütőereje színészi intelligenciájában keresendő.
Ötvözve hozza az amerikai filmipar tűpontos lazaságát, a
karizmát, a határozott, össze nem téveszthető jelentést, a védjegyek
fontosságát és az európai mozi érzékenységét, szerzőiségét, ambiguitását.
Klubtag és outsider. Rendszerető anarchista. Nemzetközi összevetésben is
megállja helyét. És két lépéssel mindig elöl jár.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 694 átlag: 5.57 |
|
|