KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

           
             
             
             
             
             
             
   2014/október
MAGYAR HOLOCAUST
• Gelencsér Gábor: Láthatatlan történet Magyar film és a holokauszt
• Báron György: Egyszer volt... Magyar dokumentumfilmek a holocaustról
MAGYAR MŰHELY
• Harmat György: Ha a szellem szabad Első és utolsó filmek
• Varga Balázs: Hét az egyben Szabadesés
• Erdélyi Z. Ágnes: Az új hullám édes könnyűsége Beszélgetés Török Ferenccel
• Sipos Júlia: Riksaláz Beszélgetés Somogyvári Gergővel
EASTPLOITATION
• Sághy Miklós: Eastploitation Kelet-európai leánykereskedelem
• Margitházi Beja: Lassú gyors Viktória – A zürichi expressz
SÖTÉT BŰNÖK
• Baski Sándor: A lazaság romantikája Elmore Leonard bűnregényei
• Varró Attila: A negatív tér Klasszikus noir képregények
• Kovács Marcell: Az örök város Sin City: Ölni tudnál érte
• Roboz Gábor: Orvos a műtőasztalon Ray Donovan
• Sepsi László: Elveszve Európában Kétarcú január
SZÉP ÚJ VILÁGOK
• Sándor Anna: Szép új világ – ősi hagyomány Tini-disztópiák
• Jankovics Márton: Sokadik nekifutás Az útvesztő
• Andorka György: Belső űr A zéró elmélet
BACALL
• Horeczky Krisztina: A szövetséges Lauren Bacall (1924-2014)
TÖRÖK FILM 100
• Barkóczi Janka: A Zöld Fenyő örökösei 100 éves a török film – II. rész
• Kránicz Bence: Játszd újra, Semih! Török remake
FESZTIVÁL
• Simor Eszter: Brit szkript Edinburgh
• Kovács Bálint: A kísérlet száma Wroclaw
FILM / REGÉNY
• Vajda Judit: Lemenni a térképről Reif Larsen: T. S. Spivet különös utazása
• Alföldi Nóra: Szelíd teremtés Jean-Pierre Jeunet: T. S. Spivet különös utazása
KRITIKA
• Báron György: A jólét peremén Két nap, egy éjszaka
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

PAPÍRMOZI

Bayer Antal

Marvel Fenegyerek

Lelkesen üdvözöltük tavaly év végén az utóbbi évek egyik legjobb Marvel-képregényének, a Fenegyereknek az induló magyar nyelvű kiadását, és reméltük, hogy szép sorjában jönnek majd a folytatások. Nos, elérkezett a Kingpin kiadó által beígért következő rész megjelentetésének az ideje, és… Hát, a kiadó állta a szavát, mégis szomorúak lehetünk egy kicsit.
Csalódottságunknak külső oka van, nevezetesen az, hogy a könyvpiaci fejlemények komoly fejtörést okoznak a kisebb kiadóknak, főként azoknak, amelyeknek a kiadványait az Alexandra-hálózat értékesíti a legnagyobb példányszámban. Márpedig a populáris, szuperhősös képregények ezek közé tartoznak. A terjesztő egyre növekvő adósságai miatt a Kingpin tavasszal már megpróbálkozott azzal, hogy új köteteit más könyves csatornákon keresztül juttassa el az olvasókhoz, de ennek a hatékonysága elmaradt reményeitől. Így hát nem volt más hátra, gyorsan lépni kellett – a második Fenegyerek-kötet az újságosoknál lesz kapható, a Marvel + kéthavi lap különszámaként.
Fenegyerek-kötetről beszéltünk, pedig a középpontban nem a különleges érzékeléssel rendelkező szuperhős áll, hanem alteregója, a vak ügyvéd. Nem a Fenegyerek, hanem Matt Murdock. Olyannyira, hogy már közelítünk a történet feléhez, amikor hősünk magára ölti jelmezét, de csak azért, hogy a sztárvendég Pókember segítségével ellássa egy szupergonosz baját, majd ismét visszatér civil énjéhez. A dramaturgia szándékos, az egész történet Murdock kettős identitásának a fenntarthatóságáról szól, hiszen egy lebukott bűnöző Fenegyerek kilétének a felfedésével próbál vádalkut kötni.
A Marvel-szuperhősös történetek alapvető dilemmája a kontinuitás és a következetesség látszatának a fenntartása. Immár ötven éve létező karakterekről beszélünk, akiknek a kalandjait közös megalkotójuk, Stan Lee óta több tucatnyi szerző írta. Bérmunkában ugyan, de azért mégis valamennyire a saját szájízének, valamint az ugyancsak változó szerkesztői előírásoknak és persze a korszellem fejlődésének is megfelelően. Különösen igaz ez Fenegyerek figurájára, akit csak keveseknek sikerült igazán jól meghatározniuk. Szerencsére Brian Michael Bendis ezek közé tartozik. Bár bevallottan a klasszikus Frank Miller-féle értelmezésből indul ki, Bendis Fenegyereke egyedi. Gondolkodásában hosszasan tépelődő, cselekedeteiben pillanatig sem habozó figurája kiválóan adja magát az olyan elaprózott, a legkisebb részletekig megtervezett történetmesélésre, amely Bendis védjegye.
Nem az akció megszállottainak való elsősorban ez a képregény, amelyben a hosszú, de fontos párbeszédek egész sora viszi előre a cselekményt – hol Murdock és társa, Foggy Nelson, hol Jonah Jameson kiadóvezető és Ben Urich riporter, hol Fenegyerek és Pókember, hol pár szövetségi nyomozó dialogizál, aztán az elhatározásához egyre közelebb kerülő Murdockot három egymást váltó női szereplő (a Fekete Özvegy, Vanessa és Elektra) is felkeresi. A történet mégis hihetetlenül izgalmas, bővelkedik a meglepő fordulatokban.

Marvel + különszám: Fenegyerek. Színes, puhafedeles, 136 oldal. Kiadó: Kingpin.

Lucky Luke

Bár a már említett könyvpiaci válság mindenkit sújt, a Pesti Könyv helyzete talán annyiban kedvezőbb, hogy Lucky Luke-sorozatát az első pillanattól kezdve újságosoknál (is) lehet kapni. A megfontolt kiadói stratégiának is köszönhető, hogy immár a huszadik rész jelenik meg, amely megint egy klasszikus epizód, és ismét a gonosz, de buta Dalton-testvéreket vonultatja fel. A Daltonok szerepeltetése mindig hálás téma, és ezúttal sem csalódunk Goscinny és Morris humorában, még ha ez a rész nem is tartozik a legbriliánsabban sziporkázók közé. A banditák szokás szerint megszöknek a fegyházból, de szokatlan módon Kanada felé veszik az irányt, ami lehetőséget ad az USA északi szomszédjával kapcsolatos poénok elsütésére. Megbízhatóan szórakoztató.

Lucky Luke 20: A Daltonok a hóviharban. Színes, puhafedeles, 44 oldal. Kiadó: Pesti Könyv.

Teddy Ted

Szintén egy alliteráló cowboy, de a komolyabb fajtából. Ennek a klasszikus francia sorozatnak nem kell tartania a könyvpiac válságától, hiszen a gyűjtői körre szabott példányszámból fakadóan nem is kerül széles forgalmazásba. Roger Lécureux író és Gérald Forton rajzoló vadnyugati történetei az 1970-as években jelentek meg eredetileg, a Pif egyik legkedveltebb sorozataként. A négy sztoriból álló válogatás először a 28. Képregénybörzén lesz kapható, majd további rendezvényeken és közvetlenül a kiadótól.

Teddy Ted 2: Coltok és lányok. Fekete-fehér, puhafedeles, 56 oldal. Kiadó: Nero Blanco Comix.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/10 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11924