Film / RegényBen Affleck: Az éjszaka törvényeA sztárok bűneiVarró Attila
Affleck filmje
fejlődéstörténet a gengszterfilm bukástörténete mellett.
Nem különösebben
meglepő, hogy a délceg amerikai filmcsillagok rendezői debütálásukhoz
előszeretettel választanak individualista westernhősöket (Wayne, Brando,
Eastwood), miközben igen kevesen – főként kicsik és köpcösök – próbálkoznak a
bűnzsánerek sötét antihőseivel (A vadász
éjszakája, Dobjuk ki anyut a vonatból) – sokkal érdekesebb, hogy jóformán senki
nem nyúl gengszterfilmhez. Hiába a sorozatlövő gépfegyverek, elegáns öltönyök
imázs-erősítő külsőségei, valahogy mintha nem szívesen csillogtatnák vélt vagy
valós rendezői érdemeiket olyan főhősök alakjában, akik szinte bármire képesek
a pénzért és hatalomért, puszta profizmussal és elszántsággal egy szigorúan
kontrollált vadkapitalista világ haszonélvezőivé válva. E tekintetben Ben
Affleck eddigi rendezői pályafutása többszörösen is kivételesnek mondható (lásd
még: Delon): négy filmjéből három nem csupán kegyetlen alvilági közegben
játszódó bűndráma, de főhősei a bűn és törvény homályzónájában járnak, legyen
szó alvilági stiklikbe keveredő magándetektívről (Hideg nyomon) vagy saját erkölcsi kódjukkal társaik és üldözőik
fölé emelkedő gengszterekről (Tolvajok
városa). Affleck vonzalma az alvilághoz és antihősökhöz ráadásul szorosan
kötődik bostoni hazájához, annak sajátos bűnözőközegéhez, valamint a róluk
mesélő regényírókhoz (Denis Lehane és Chuck Hogan): ám az alapregények érzelmi
krízisekkel mélyített, aprólékos krónikái a bostoni maffiavilág kegyetlen
működéséről Affleck számára elsősorban nem önreflektív stúdiómetaforák, inkább
a szülői bűnök és az áldozatgyermekek ambivalens kapcsolatának drámái egyfajta
bűnzsáner-nagyítólencse alá helyezve.
Amennyiben Affleck
Bostonjában minden szülő valamiképpen bűnöző és minden fiú valamiképpen áldozat
(még bűnözőként is), az idei Lehane-adaptáció kosztümös gengszterfilmje, amely
egy kisstílű rablóbanda ifjú vezetőjének felemelkedését és bukását meséli el a
charlestown-i sikátoroktól a floridai szeszcsempész-királyságig, minden eddigi
főhősnél komplexebb feladat elé állítja (át)író-rendező-sztárját. Joe Coughlin
története az alapregényben nem annyira gengszter-karriersztori, inkább
megkésett coming-of-age dráma,
amelynek fejlődésútja az öntörvényű, felelőtlen (sőt romantikusan naiv)
rablófiútól a nagyfőnök-apáig vezet három nőfigurán keresztül: a menekülő
szerelmes noirokból szalajtott rebellis Emma kamaszkori „nagy szerelmétől” a
kubai idealista, Graciela feleség- és anyaszerepre teremtett élettársán át a
megrontott ártatlanságú csodagyerekből vallási fanatikus prédikátorrá vált
Lorettáig, akiből egyszerre lesz legyőzhetetlen antagonista és jelképes
leányutód. Lehane erre a három erős, független és csodásan megírt nőalakra
építi Joe élettörténetét, aki számára Emma az „örök outlaw” illúziójának múltbéli csábítását jelenti, Graciela a
társadalomba (vissza)illeszkedett tisztes házasember alternatív jelenét kínálja,
Loretta pedig azt a jövendőbeli bűnözőapát vetíti elé, akinek saját gyermeke is
ellenségévé és áldozatává válik. Affleck ezt a modellt követi, hogy visszatérő
szerzői hősét, az apa-fiú határvonal pengeélén táncoló bűnfigurát szintézisben
is megmutassa a Hideg nyomon morális
döntéshozatalába belebukó detektívfiúja (öccse, Casey megformálásában) és a Tolvajok városa apaárnyékból szabadulni
képtelen bankrablója (saját alakításában) tézis/antitézis párosa után – ezt az
izgalmas kihívást azonban teljesen agyonnyomja a felvállalt feladat mérete.
Az éjszaka törvénye vaskos
alapregénye két érdemmel emelkedik műfajtársai fölé: Lehane precíz tárgyismerete
a 20-as évek alvilágáról elképesztő hitelességgel és sokatmondó epizódokkal
ruházza fel az ezerszer felmondott bukástörténetet, egész életművén végigvonuló
fogékonysága a bűnvilág peremére szorult nőalakok iránt pedig képes
egyenrangúvá tenni a drámai konfliktusokat a bűnügyiekkel. Affleck az első
erényt nem csupán a szűk filmes terjedelem miatt áldozta be (lásd a remek
börtönfejezet vagy a yacht-finálé teljes hiányát), de elhullott pár dolog a
piaci kockázatkerülés folytán (ahogy a Tolvajok
városában a multiplex-kirablás, itt az amerikai hadihajó elsüllyesztése
maradt ki) és a bandaháborúk komplexitása és brutalitása is elmaradt a
történetből. A legnagyobb bűn azonban, amit a sztárrendező (immár harmadik
adaptációjában) elkövet, a női figurák passzívabbá és laposabbá tétele – filmje
így saját főhős-képmásának finomításán túl teljesen érzéketlen marad az
alapsztori valódi drámái, az emberi kapcsolatokban megjelenő bűnök iránt. A
végeredmény egy közepesen látványos one-man-show,
ahol a színész nagyhatalmú gengszteralakja maga alá temeti az író és rendező
rebelliseit, akik egyéni törvényeikkel némi pluszárnyalatot adhattak volna
ennek az éjben élő zsánervilágnak.
AZ ÉJSZAKA TÖRVÉNYE
(Live by Night) – amerikai, 2016. Rendezte: Ben Affleck. Írta: Dennis Lehane
regényéből Ben Affleck. Kép: Robert Richardson. Zene: Harry Gregson-Williams.
Szereplők: Ben Affleck (Joe), Sienna Miller (Emma), Zoe Saldana (Graciela),
Chris Messina (Dion), Elle Fanning (Loretta). Gyártó: Warner Bros. / Appian
Way. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált.
128 perc.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 2 átlag: 5.5 |
 |
|