KritikaStefan Zweig: Búcsú EurópátólA száműzött művészetForgács Nóra Kinga
Hogyan
tette tönkre magát Európa? Zweig kritikája ma is érvényes.
„Sosem éreztem csábítást,
hogy az életem történetével traktáljak bárkit: korántsem tartottam oly
fontosnak a személyemet” – paradox mód ezzel a mondattal nyitja egyik
legjelentősebb, önéletrajzi munkáját, A
tegnap világát Stefan Zweig. A monarchia szülötte, aki az első világháborús
összeomlás miatt sokadmagával Ausztria polgára lett, majd 1934-ben, még az
Anschluss és a második világégés előtt, elhagyta hazáját. Művei és ő is
száműzötté váltak. A saját magát memoárja elején „osztrák, zsidó, író,
humanista és pacifista” jelzőkkel definiáló Zweig természetesen feloldotta az
ellentmondást, könyvének története egy nemzedék sorsát és Európa történelmét
meséli személyes nézőpontból 1939-ig, addig, mikor Anglia hadat üzent
Németországnak. Az otthonának vallott és hűen szeretett Európa ekkor végképp
elveszett Zweig számára. Maria Schrader rendezőnőt és forgatókönyvíró társát, a
szintén német Jan Schomburgot – bár 1936-ban veszik fel a fonalat – főként az
ezt követő időszak érdekli, hogy megrajzolhassák egy nyughatatlanul úton lévő,
hazátlan ember portréját.
A Stefan Zweig: Búcsú Európától nem
klasszikus értelemben vett életrajzi film. Egy egészen rövid szakaszra, az író
utolsó éveire, az 1936 és 1942 közé eső időtartamra, de leginkább az 1941-es,
lélektanilag kritikus év eseményeire koncentrál. Sok kihagyással és néhány,
koncepciózusan kiragadott jelenetsorral dolgozik: a prológus egy rövid
látogatás Brazíliában, az első egység helyszíne Buenos Aires és a PEN Club („Poets,
Essayists, Novelists”) 1936 őszén megrendezett nemzetközi kongresszusa. A
második rész már 1941 januárjában játszódik, és ismét Brazíliába, Bahiába
kalauzol. A harmadik szín 1941 januárja, New York City. A negyedik helyszín
újra Brazília, Petropolis, 1941 novemberében. Az utolsó, az epilógus 1942
februárjában, ugyanitt.
A
Schrader és Schomburg által felépített szerkezet precíz. Nem történelmet
mondanak, hanem az emberről mesélnek, de minden jelenetükben tudatosan járnak
körül néhány problémakört: az elismertség, az írói felelősség, az áldozatlét és
kiszolgáltatottság, a büszkeség és megalázottság, a szolidaritás és düh, a
személyes felelősség és a személyes szabadság, végül a hazátlanság, a reményvesztés
kérdéseit. Nem próbálják Zweiget idealizálni, vagy hősként feltüntetni, ahogy a
PEN kongresszusán az újságírók, úgy ők is neki szegezik a kínos kérdéseket.
Ebben az értelemben nem is portrét festenek, inkább értelmezik Zweig személyét
és szerepét.
A Búcsú Európától mégsem száraz
publicisztika, hanem egy intim közelségből láttatott, csendes tragédia lassú
kibontása. Schrader és Schomburg tökéletes hangulatteremtők, minden jelenet
életre kel, minden helyszín lélegzik, ennek a filmnek egészen különleges
légköre van, a forró brazil cukornád ültetvénynek éppen úgy, mint egy jéghideg
New York-i lakásnak. Emellett tökéletes hangulatkeverők is, helyzeteik éppen
azáltal válnak árnyalttá és érzelmileg összetetté, hogy képesek összehozni a
cseh új hullámot idéző humort a belső feszültséggel, a drámát a börleszkes
rendetlenséggel, a boldogságot a pótolhatatlan veszteség érzésével. Az epizodikus
szerkezet és a kritikus szemlélet ellenére képesek közvetlenül megmutatni
Zweiget, akivel így lassanként elkezd együtt érezni a néző. Az írót alakító
osztrák komikus, Joseph Hader minden porcikája a karaktert szolgálja. Színész
és rendező mozzanatról mozzanatra építi fel a búcsúpillantás, a lemondás drámáját.
A belátás fájdalmát, hogy az a gyönyörű brazil pálmaerdő sosem lesz a Semmering
fenyőerdeje, Európa pedig sosem lesz már a régi Európa. El fog kezdődni valami
új, ahogy az eredeti cím (Vor der
Morgenröte), és Zweig búcsúlevele is mondja, eljön majd a hajnalpír a
hosszú éj után, de ezt ő, a türelmetlenebb már nem várja meg.
Stefan Zweig – Búcsú Európától (Vor der Morgenröte) – német-osztrák-francia,
2016. Rendezte: Maria Schrader. Írta: Maria Schrader és Jan Schomburg. Kép:
Wolfgang Thaler. Zene: Cornelius Renz, Tobias Wagner. Szereplők: Josef Hader
(Stefan Zweig), Barbara Sukowa (Friderike Zweig), Tómas Lemarquis (Lefèvre),
Aenne Schwarz (Lotte Zweig). Gyártó: X-Filme / Maha Productions / Idéale
Audience. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos.106
perc.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 1 átlag: 7 |
 |
|