Magyar MűhelyBeszélgetés Rózsa Jánossal„Hitelesség terén nem lehet belekötni”Soós Tamás Dénes
Rózsa János Kossuth- és
Balázs Béla-díjas filmrendező idén 80 éves. Félszázados életművében főleg a
fiatalok életét és a családok széthullását dokumentálta.
Nincs még egy magyar filmrendező, aki ennyire kitartó
érdeklődéssel fordult volna a fiatalok világa felé.
Filmjeinkben nagyrészt azzal
szerettünk volna foglalkozni, hogyan lehetne talpra állítani az országot, amely
tragédiák sorát élte át: a II. világháború előtt és után a szörnyű éveket, és az
56-os forradalmat követő megtorlásokat. Az előttünk élő generációkat annyira meggyötörte
a történelem, hogy azt se tudták, merről kapják a pofonokat. Elköteleződtek
ideológiailag is, és az ötvenes-hatvanas évekre eluralkodott a felnőtt világban
a túlélésre törekvés, a helyezkedés igyekezete, így reménytelennek láttuk
megváltoztatni azt a generációt. Ezért fordultunk inkább a fiatalok felé. Ők
relatíve tiszta lappal indulnak, talán még ki lehet nyitni a szemüket. A
legtöbb filmem végén egy szomorú, tanácstalan gyerekarc látható. A társadalom
legkisebb egysége a család, és ha valami nincs rendben a családban, akkor a
társadalom mélyén is problémák rejlenek. Már akkor is úgy gondoltam, hogy
támasz nélkül engedjük ki a gyerekeket a világba. Nem lehetett direkt
kimondani, milyen politikai okai vannak mindennek, de ha egy film jó, az úgyis kiderül
az ábrázolt világból.
1937-ben született. Milyen volt a gyerekkora?
Amilyen azoké a
gyerekeké, akik a világháború alatt egy üldözőkre és üldözöttekre osztott
világban nőttek fel. A II. világháború és a Rákosi-korszak terrorja után
viszont teljesen átlagos volt a gyerekkorom. A mai Fazekas Mihály gimnázium
elődjébe jártam a Horváth Mihály térre, majd a Vörösmarty gimnáziumba. Elsősorban
a vívás töltötte ki az életemet. Jól ment: bekerültem az ifjúsági válogatottba,
és ‘56-ban a magyar tőrvívó bajnokcsapat tagja voltam. De már korán felmerült
bennem, hogy lehetnék-e színházrendező, és mivel a színházat és a filmet is
szerettem, végül jelentkeztem a Színművészeti Főiskolára. Fájdalmas döntés volt
a főiskola miatt abbahagyni a vívást, de már nem értem rá napi négy-öt órát
edzésre járni.
A legendás Máriássy-osztályba járt, Szabó Istvánnal, Huszárik
Zoltánnal, Gábor Pállal, Gyöngyössy Imrével, Elek Judittal, Kézdi-Kovács
Zsolttal, Kardos Ferenccel, Singer Évával és Zahariev Eduárddal.
Sokszínű osztály volt a
miénk. Sokat számított a nálunk öt-hat évvel idősebb társaink, Gábor Pál, Huszárik
Zoltán és Gyöngyössy Imre élettapasztalata, akik igyekeztek eligazítani minket
a világ dolgaiban. Jó tanárokat kaptunk, de közülük is kiemelkedik Szőllősy
Andrásné, aki művészettörténetet oktatott. Szerencsénkre, mivel az ‘56-os
generációval szemben bizalmatlan volt a pártvezetés, nem kellett bevonulnunk
katonának és a pártba se léptettek be. A KISZ-be igen, de nem fizettem a
tagdíjat és hamarosan kizártak.
‘56 szeptemberében kezdték az iskolát, októberben kitört
forradalom.
A főiskolán honvédelmi
ismereteket is tanultunk, és a tanár épp október 23-án mutatta meg, hogyan kell
kezelni egy puskát. Elsütötte a fegyvert, a vaktöltény pedig befúródott a
plafonba, így az első lövés a mi osztályunkban dördült el. (mosolyog) Délután a nagyteremben gyűlt össze a diákság, és arról
vitatkoztak, kivonuljunk-e a műegyetemisták mellé. Gyöngyössy, aki a saját
bőrén tapasztalta meg, meddig lehet elmenni a hatalommal szemben (a konstruált
perek idején megjárta a börtönt és a kényszermunkatábort is), óvatosságra
intette a többieket, de a felsősök lehurrogták, hogy egy elsőéves ne beszéljen
bele „a nagyok dolgába”. Persze kivonultunk a Petőfi-, majd a Bem-szoborhoz.
Később volt, aki puskát vett a kezébe, mint Gábor Pali, én viszont úgy
gondoltam, egy filmrendezőnek nem géppisztollyal kell az utcára vonulnia, hanem
kamerával. Sokat fényképeztünk a forradalom alatt és után. Én producerként
2002-ben készíttettem egy filmet Kézdi-Kovács Zsolttal, amelyben Törőcsik
Maritól Garas Dezsőn át Csurka Istvánig a főiskola akkori hallgatói mesélik el,
mit csináltak október 23-án. Mert Az a
nap a miénk volt.
A tanítás ‘57
februárjában indult újra. Épp fotóetűdökön dolgoztunk, amikor a nap végén Szabó
István, Kardos Ferenc és Kézdi-Kovács Zsolt elment a Petőfi Színházba. Én
inkább hazamentem, és talán csak ezen múlt, hogy megúsztam a beszervezést. A
szünetben mögéjük állt egy-egy ember, pisztolyt nyomott a hátukhoz, és mondta,
hogy feltűnés nélkül hagyják el a színházat. Ezt követően íratták alá velük a
papírt, hogy jelenteniük kell. Ez ma már közismert ügy, de nekünk, többieknek
fogalmunk sem volt arról, hogy valaki bármit is jelent rólunk a főiskolán. Különösen,
hogy számunkra ennek nem volt semmi következménye, közülünk mindenki építgette
a maga pályáját, majd meg is csinálhatta a saját filmjét. Megtanultuk, tudtuk,
amit mindenki tudott, hogy két dolgot nem lehet kimondani: hogy az oroszok
menjenek haza és hogy ‘56 forradalom volt. Ezt be kellett tartanunk, de ellenforradalomnak
sem neveztük ‘56-ot. Egyetlen vállalhatatlan, megalkuvó mondat sincs azokban a
filmekben, amelyeket a mi osztályunk készített. Amikor az Álmodozások korában azt kérdezi a lány a fiútól, hogy „Te
kommunista vagy?”, és ő azt válaszolja, „Én mérnök vagyok”, az tisztán jelezte,
hogyan gondolkozunk.
Mit szóltak, amikor Szabó úgy ábrázolta az eredetileg összetartó
közösséget az Álmodozások korában, hogy az iskola után szétfutnak a
szálak...
...és ő nem fogja húzni
más szekerét? Megjegyeztük. Noch dazu: az Álmodozások
korát én vágtam volna, de nem engedték. Azt mondták, kezdő rendező ne
dolgozzon kezdő vágóval, noha én vágtam előtte a Te című Szabó-kisfilmet is. Miután mindketten bizonyítottuk, hogy
össze tudunk hozni egy játékfilmet, engedték, hogy én vágjam a filmjeit, például
az Apát vagy a Tűzoltó utca 25-öt. Szabóval és Kardos Ferivel összedolgoztunk,
átbeszéltük a forgatókönyveket, dramaturgként segítettük egymás munkáját.
Kardos vágta az én filmjeimet, én pedig az övékét. Az osztályfőnökünk, Máriássy
Félix vágó is volt, ő vágta például a Valahol
Európában-t, és a főiskolán mi is magunk vágtuk az etűdjeinket.
Meglehetősen primitív módon: akkoriban még vágógép sem volt, így aztán le
kellett kaparnunk a filmről az emulziót, és körömlakk-lemosóval összeragasztani
a szalagot, ami persze néha eleresztett, és a film szétvált... De a szakmát
legalább megtanultuk.
A hatvanas évek elején a Máriássy-osztály számára hozták létre
(másodjára) a BBS-t. Forgatott ott?
Talán két filmet (Igaz-e?, Botütés saját kérésre). A hetvenes évek elején forgattam dokumentumfilmeket,
részben a Balázs Béla Stúdióban, részben a Dokumentumfilmgyárban. Így például a
Tanítókisasszonyokat. Három frissen
érettségizett lányról szólt, akik egy vidéki iskolába mentek tanítani, de a
tíztagú iskolában heten az igazgató családjába tartoztak. Ott tettek nekik
keresztbe, ahol csak tudtak; a párttitkár fia ráadásul ráakaszkodott a
lányokra, amiből nagy balhé kerekedett. Mi az összes érdekelttel elmondattuk,
mi történt, de a párttitkár szövegéből szinte semmit nem lehetett érteni. Volt
alany és állítmány a mondataiban, de az egyes részek gondolatilag nem
kapcsolódtak egymáshoz. Olyan volt, mintha halandzsázna. Persze minket vontak
kérdőre, miért ilyen hülye a párttitkár a filmben. Mondtam, én ártatlan vagyok,
nem én választottam meg párttitkárnak... Persze nem engedték bemutatni a
filmet, de szerencsére Dárday Hugóék a maguk által készített Nevelésügyi sorozattal bejárták az
országot és magukkal vitték ezt a filmet is. Így több emberhez jutott el,
mintha egyszer elsütötték volna valami moziban. A hetvenes évek elején
forgattam egy másik dokumentumfilmet, az volt a címe, Botütés saját kérésre. Vidéki fiúkollégiumban egy fiatal tanár
kitalálta, hogy ha valaki rossz fát tesz a tűzre, azt a havi egyszeri
hazautazás megvonása helyett pálcával bünteti. De nem ő ütött, hanem a
társaival verette meg a gyereket. Ők még így is inkább ezt a brutális megoldást
választották, mint hogy ne mehessenek haza a szüleikhez. A fiatal tanár rendkívül
büszke volt a „remek” ötletére.(Egy kicsit ő inspirálta a Pókfociban a tornatanár figuráját.)
Korai filmjeiket áthatotta a francia újhullám játékossága. Azokat
is, amiket Szabónak vágott (Te,
Apa), és azokat is, amiket rendezett (Gyerekbetegségek,
Bűbájosok).
Nem véletlen, hogy a Gyerekbetegségekben Zizinek hívják a
kislányt, a Zazie a metróban után.
Imádtam Truffaut-t, és a 400 csapást,
a Vasárnapi szülők végére be is
vágtam egy részletet a filmből. A Gyerekbetegségekkel
(1965) egyébként olyan filmet szerettünk volna csinálni, amely az európai piac
számára is érdekes lehet. Nekünk például nem voltak olyan színészsztárjaink,
akik miatt külföldön megnézték volna a filmet, ezért gyerekekről írtunk, hiszen
a gyerekszínész Franciaországban is ugyanolyan ismeretlen, mint nálunk.
Rendkívüli alapossággal
készültünk a filmre, mert akkor még volt erre időnk. Sára Sándornak ez volt az
első színes filmje, és hónapokon keresztül fotózta a színmintákat, hogy melyik
színek passzolnak egymáshoz. A jelenetet, amikor a lakásban körbe-körbe
szaladgálnak a szobafestők, a húszas években épült díszletekhez hasonlóban
forgattuk le. Nem négy-, hanem egy nyolcszögletes szobában, amelyben úgy néztek
ki a falak, hogy egy színes után fehér jött, majd ismét színes, majd megint
fehér. Ha valaki elment a négy fal előtt, a filmen úgy tűnt, mintha körbeért
volna egy négyfalú szobában. Ez adott lehetőséget a filmbeli játékokra,
trükkökre. Így tudtuk nagylátószögű objektívvel felvenni pédául azt, amikor a
szobafestő átugrik a falon, hiszen a nagylátószögű objektív összehúzza a teret,
és csak egy nagy, nyolcszögletes szobában volt annyi hely hely, hogy azzal
dolgozhassunk. Voltak más trükkök is, de nekünk „szegény ember vízzel főz”
alapon leleménnyel kellett pótolnunk a technikai hiányosságokat. Hozzá kell
tennem, hogy a főszereplő gyerekek kiválasztása is hosszú hónapokat vett
igénybe. De megérte.
A filmből nagy balhé
lett, mert leforgattunk egy olyan jelenetet is, ami nem szerepelt a
forgatókönyvben. Amikor az egyik rab átugrik a börtön falán, a levegőben hezitál,
hogy visszamenjen-e, mert kint sem jobb. Ezt kihagytuk a könyvből, mert
féltünk, ilyen gondolattal nem engedélyeznék a filmet. Jól sejtettük: a
filmfőigazgató-helyettes azt mondta, ő nem ezt a könyvet fogadta el, és kiment
az elfogadási ceremóniáról. Ez megadta az alaphangot: ahol csak lehetett,
megpróbáltak belénk kötni. A filmfőigazgató kijelentette, „ez a gyerek nem a mi
gyerekünk”, ami azt jelentette, a főhős nem a szocializmus szülötte. Dósai
Istvánnak, a Hungarofilm igazgatójának tetszett a film, azért úsztuk meg a
betiltást, mert ő kiállt mellette. Szerencsénk volt az is, hogy B. Nagy László szerette,
pozitív kritikát írt róla az ÉS-ben, valamint a francia újságíróknak is
tetszett, így meghívták Cannes-ba, a Kritikusok Hetére.
A
következő filmünket is közösen akartuk rendezni Kardos Ferivel, de nem
engedték. Ő megcsinálta az Ünnepnapokat,
majd az Egy őrült éjszakát, ami nagy
politikai ellenszélbe került. ÁVO-sokról szólt, mégis magára vette az akkori
vezetés – és bizonyára igazuk volt... Feri testvére, Kardos István írta a
következő filmem forgatókönyvét, a Bűbájosokat
(1969). Mi utólag sikertelennek ítéltük a filmet. Pontosabban elszúrtam a
szereposztást, mert fontosnak tartottam, hogy a főszereplő természetesen
viselkedjen a foglalkozása gyakorlása közben, ezért egy cseh manökent hívtam a
filmbe, aki bár szép volt, de nem rendelkezett azzal kisugárzással, amivel kellett
volna.
Az ezt követő Álmodó ifjúság (1974) az egyetlen filmjük, ami egy
regényből készült.
Balázs Béla regényét én
akartam megfilmesíteni, feleségem inspirálására. Nagyon szerettem ezt a könyvet,
persze csupán egy részét dolgoztuk fel, amihez Kardos István hozzátett egy
fontos szálat, egy intézetből szökött lány történetét. Ezzel a filmmel is
voltunk raporton. Az volt a bajuk a filmmel, hogy az egyik gyerek azt mondja a
barátjának, „te büdös zsidó kölyök” – és ez nem hangozhat el a magyar mozikban.
A film két barátról szól, akiknek van egy foglyuk, az említett lány, akit az
egyik fiú – anélkül, hogy megbeszélné a társával – szabadon enged. Erre a
barátja lezsidózza. Fontos pillanat, mert a fiú jogosan háborodik fel, csak
miután zsidózni kezd, félrecsúszik az igazsága. Nemeskürty István, akinek a
Stúdiójában készült a film, erre azt mondta, ha a moziban akár csak egy ember
azt mondja, végre „büdöszsidóznak”, akkor ki kell vágni. A főhelyettes-igazgató
pedig azt, hogy ha tíz ember gondolja úgy. Ezen ment a vita: hány ember miatt
kell kivágni a mondatot. Abszurd volt. Végül az lett a „mentő ötlet”, hogy a
fiú azt mondja, „te büdös júdásfajzat”. Eltettem a kivágott hangszalagot, mert
gondoltam, ha egyszer jobbra fordulnak itt a dolgok, visszarakom, de sajnos nem
találom. Szeretem a filmet, de ez az egy mondat máig bosszant.
A Gyerekbetegségek és Bűbájosok játékos filmek, tobzódik bennük a gyermeki fantázia. A hetvenes
években viszont már nem az újhullámnak, hanem a társadalmi paraboláknak volt
presztízse. Dolgozott önben késztetés, hogy a Pókfoci (1976) parabolájával egy „komoly” filmet tegyen le az asztalra?
Nem. Mi mindig úgy
gondoltuk, hogy a filmjeink a máról szólnak, de nem írtuk ki nagy betűkkel,
hogy „Figyelem, parabola!”. Ráadásul szerintem a Pókfocin sokat lehet nevetni, ami segít abban, hogy a néző
megszeresse a filmet, és nem azon töpreng, most egy parabolát lát-e.
A Pókfoci volt az Objektív Stúdió első filmje. Nem
ütötték meg rögtön a bokájukat?
Amikor megszűnt a 3-as
Stúdió, úgy gondoltuk, létrehozunk egy újat azokkal, akik időközben kikoptak
(inkább úgy mondanám: kiöregedtek) a Balázs Béla Stúdióból, és már
játékfilmeket készítenek. Összeállt egy jó csapat, többek közt Huszárik
Zoltánnal, Sára Sándorral, Szabó Istvánnal, Kardos Ferenccel, és ‘76-ban megszületett
az Objektív Filmstúdió. Úgy döntöttünk, a Pókfoci
lesz a stúdió első filmje, de a forgatókönyvet nem akarták elfogadni. Nem
mondtak sem igent, sem nemet, csak azt hajtogatták, hogy rossz színben
tüntetjük fel a tanárokat. Mondtuk persze mi is a közhelyeket, hogy „értük
haragszunk, nem ellenük”. Végül az oktatási miniszter helyetteséhez küldtek,
beszéljem meg vele, hogyan lehetne ideológiailag rendbe rakni a filmet. Ő
jóindulatú volt, tudta, hogy pontosan ilyen a helyzet az iskolákban, és
léteznek ilyen képmutató igazgatók, ezért rábólintott a filmre. De még ezután
is húzták a döntést egy hónapig, mi pedig nem mertük sürgetni, mert egy nemet
könnyű kierőszakolni, de azt reméltük, ha nem mondatjuk ki velük, talán egyszer
majd jobb lábbal kel fel valaki… Végül nagy nehezen elfogadták anélkül, hogy
bármit is kivágattak volna. A mozik műsoráról sajnos hamar levették a filmet.
Kétszázezren ha látták, ami akkoriban nem számított nagy számnak. A külföld
felé persze azt kellett mutatni, hogy nálunk nyitott kulturális közegben
dolgoznak a művészek, ezért fesztiválokra kiküldték, és Locarnóban az igazgatót
alakító Madaras József megkapta a Legjobb színészi alakítás díját.
A trombitás (1978) új hangot hozott a pályáján, és
naturalista, kézi kamerás stílusával szembement a korabeli történelmi filmek stilizációjával.
Manapság Várkonyi Zoltán
történelmi filmjei a legnézhetőbb alkotások közé tartoznak, amiket a televízió
sugároz, de akkor, bevallom, lekezelően tekintettünk rájuk. Minket nem a
régmúlt álmai érdekeltek, hanem az, ami körülöttünk zajlik. Erről szólt A trombitás is, noha jó haromszáz évvel
ezelőtti időben játszódik: a Thököly-felkelés után rablókká züllenek az egykori
forradalmárok. Fontos volt, hogy a kor neves történészei, Szűcs Jenő, Benczédi
László és Berend T. Iván, valamint jelentős történelmi filmek rendezői, mint
például Jancsó Miklós, mellénk álltak, és tanúsították, hogy hitelesen
ábrázoltuk a felkelés utáni időszakot. Így nehezebb volt fogást találni a
filmen. A politikusok egy része mintha magára vette volna az elzüllött
forradalmár szerepét, ugyancsak jogosan. Ha betiltani nem is tudták, azt
elérték, hogy ne legyen sikeres a mozikban. Nehéz időszak volt ez számomra,
mert válaszút elé kerültem: folytatom A
trombitással megkezdett utat, vagy visszatérek a korábbi filmjeim
hangvételéhez. Szerettem volna ezen a vonalon továbbhaladni, de olyan
ellenállást tapasztaltam A trombitás
kapcsán, hogy nem lehetett. Utána a Szekértábor
című filmtervünket akartuk megcsinálni Kardos Istvánnal, amely a százéves
háború „101. évében” játszódott volna, amikor már vége a háborúnak, de a távoli
fronton harcoló csapatok erről nem értesültek, és folytatják a háborút.
Mindeközben a szemben álló táborok vezetői – csupa lebénult egykori háborús „hős”
– együtt múlatják az időt a színfalak mögött. A béketábor és a kapitalizmus
vezetői együtt üldögélnek egy meleg vízű forrásnál és ápolják sebeiket… Naivitás
volt azt hinnünk, hogy elfogadják ezt a forgatókönyvet, de az ember mindig
próbálja tágítani a lehetőségeit. Aztán persze előfordul, hogy sikertelenül.
Végül a Vasárnapi szülőket (1979) forgatták le. Kulcsfilmnek tartja
a pályáján?
Fontos filmnek tartom. Kardos
Istvánnal fél éven keresztül jártunk intézetről intézetre, és készítettünk
interjúkat a lányokkal. Hitelesség terén nem lehet belekötni. Szívszorítónak és
elkeserítőnek tartom ma is ezeket a magukra hagyott, reménytelen helyzetbe
hozott fiatalokat, majdnem gyerekeket, akiknek esélyük sincs és nem is volt
talpra állni, normális emberi életet élni.
A Csók, Anyu! (1986) azért lehetett az egyik
legsikeresebb filmje, mert ráérzett a családok elhidegülésének jelenségére a
nyolcvanas évek közepén?
Igen. Különösen azért,
mert legalább tíz évvel megelőzte a korát. A családok széthullása, a
megélhetés, a pénz utáni hajsza általános jelenséggé vált. Pedig akkor ez még épp
csak kezdett elterjedni a társadalomban. A Csók,
Anyu! előtt a Boszorkányszombatot
(1983) forgattam, de az „ráment” a technikai nehézségekre. Nem a filmet
csináltam meg, hanem a trükköket. Utána elhatároztam, hogy a következő
történetem egy szobában fog játszódni, négy szereplővel. Miután hazajöttem
Amerikából, ahol egy évet tanítottam a washingtoni egyetemen, elővettem Vámos
Miklós pároldalas novelláját, ami kizárólag a konyhában cetlikre írt üzenetekből
állt. A család így kommunikált egymással. Vámos úgy gondolta, ebből nem lehet
filmet forgatni, de végül mégis megcsináltuk. Összejött minden, jól jött Kardos
István tehetsége, segítsége, Ragályi Elemér remek formában dolgozott, a
színészek is nagyon szerették, mindannyian élveztük a munkát. A politikának nem
fájt a film, a nézőknek pedig tetszett, több díjat is nyert itthon a
Filmszemlén és külföldön egyaránt.
Különleges mű a Boszorkányszombat: amerikai támogatással és Roy Field (Superman,
Sárkányölő, James Bond-filmek)
látványterveivel készült posztmodern mesefilm, amelyben nemcsak az összes
ismert mesehős, de maguk a szerzők, a Grimm testvérek is felvonulnak.
Arra gondoltunk: miért
kell mindig a jóknak győzni a mesékben, ha egyszer a rosszak a tehetségesebbek?
Ha ez így megy, a rosszak egy idő után fel fognak lázadni. Kitaláltunk egy
történetet, hogy Csipkerózsika ébredésének időpontjára a gyönyörű, de gonosz
boszorka összehívja a mesehősöket Hamupipőkétől Piroskáig, Hófehérkétől Jancsi
és Juliskáig, hogy csapdába ejtse őket. De ehhez a filmhez rengeteg
trükkfelvétel kellett. Halmi Róbert, az amerikai producer épp Magyarországon
forgatta Gábor Palival a Hosszú vágtát,
és az Objektív Stúdió vezetője, Marx József rábeszélte, hogy szálljon be a
filmbe. Amit mi nem tudtunk megoldani technikailag, azt ő fedezte. A trükköket
Londonban tették rá a filmre. Például az angolok javasolták azt is, hogy ne
mellényt adjanak a reptetett emberekre, hanem egy speciális nadrágot, amit csípőnél
függesztettek fel, így a színész könnyen tud mozogni, forogni benne. Ez a
pofonegyszerű megoldás például újdonság volt a magyar trükkosztály számára. A
trükkök jól sikerültek, de úgy érzem, két korosztály közé lőttünk ezzel a
filmmel. A gyerekek élvezték, hogy felismerik a mesehősöket, de a fordulatok
talán túl komplikáltak voltak a számukra. Noha klasszikus mesehősöket látni,
mégis kicsit többről szól, de ma már azt hiszem, túlságosan rákoncentráltunk a
trükkökre, ahelyett, hogy leegyszerűsítettük volna a történetet.
Két filmet is készített arról, hogyan éltek a rendszerváltás után
a fiatalok, de a Félálom (1990) és a Jó éjt, királyfi (1993) óta nem rendezett játékfilmet.
A fő ok az volt, hogy
eldöntöttem: addig foglalkozom gyerekekkel, amíg értem a problémáikat. A
kilencvenes évek második felében úgy éreztem, már nem értem a fiatalokat. Hogy
nem csináltam több játékfilmet, ahhoz hozzájárult az is, hogy 2002-ben meghalt
Kardos István, aki a forgatókönyveimet írta. Valamint az Objektív Filmstúdió...
Sokáig művészeti vezetőként dolgoztam ott. Amikor elkezdődött a privatizáció,
és elment az előző igazgató, meggyőztek, hogy néhány hónapra vegyem át a
stúdiót, amíg lebonyolítják a privatizációt. A pár hónapból aztán öt év lett. A
végére már nagyon elegem volt belőle. Több mint húsz filmet készítettem
producerként, de kevésben volt örömöm. Azt élveztem, amikor rég nem dolgozó
rendezőknek találtam történetet. Első játékfilmjéhez juttattam Kern Andrást (Sztracsatella), összehoztam Tímár Pétert
Márton Gyula íróval és elkészítettük a Csinibabát,
és javasoltam Hajdu Szabolcsnak, hogy rendezze meg a színdarabnak írt Tamarát. 2009-ben aztán rendeztem egy
koncertfilmet, a Csiribirit, nemrég
pedig belevágtam egy II. világháborús filmbe. Pontosabban belevágnék... ‘44-ben
játszódna, de nem nagyköltségvetésű mozi, inkább a 12 dühös emberhez hasonló kamaradráma. Már készültünk a forgatókönyv
írására, amikor tragédia történt: meghalt Angelusz Iván producer. Angelusz
rendkívül művelt és kedves ember volt, aki mindenben támogatta a rendezőket. A
halála azt jelzi számomra: már nemcsak a családunkra, de a barátainkra sem
figyelünk eléggé.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 5 átlag: 3 |
 |
orbus | #1 dátum: 2018-02-28 12:33 | Válasz | Zizinek nevezni a Gyerekbetegségek kislány szereplőjét, Zazie után, a francia közönségre kacsintva – micsoda nagyszerű kreatív telitalálat! Bár valaki szólhatott volna, hogy ez Franciországban a férfi nemiszerv közkeletű beceneve. |
|