KritikaPappa PiaÁtkattan valami az agybanVarga Dénes
A musical ugyan
reneszánszát éli, de megújításához minőségi munka kell.
A western
mellett a musicalt is szokás temetni, avíttnak és kínosnak mondva a
zenés-táncos műfajt. Aztán persze mindig jön egy jól sikerült darab, amely
rácáfol a vádakra: a Kaliforniai álom fülbemászó dalokkal, fantáziadús
és szívhez szóló módon mesélt a hollywoodi karrier hajszolásáról, magyar
részről pedig legutóbb a Made in Hungaria (2009) bizonyította, hogy van
még erő a zsánerben. Fenyő Miklós szerzeményei remekül illettek a lázadó
ifjúság időtlen témájához. A Pappa Pia megálmodói a közönségsikert úgy
próbálták bebiztosítani, hogy hazahívták Amerikából a Hollywoodban nagy
karriert befutott Csupó Gábort, főszereplőnek pedig a Made in Hungáriában
remeklő Szabó Kimmel Tamást tették meg. Nagy kár, hogy értékelhető
forgatókönyvre már nem futotta, és azt a komoly hibát is elkövették, hogy az
elmúlt évtizedek magyar slágereit világos koncepció nélkül dobálták egymás
után. Egy vidám musicalnél elengedhetetlen a lazaság, a Pappa Pia azonban
megdöbbentően hanyag munka: mintha arrogáns módon úgy gondolkoztak volna, hogy
a slágerek megvételével és újrahangszerelésével el is végezték a feladatot, a
táncosokkal felpimpelt Induljon a banzájra meg a még erotikusabbá tett Miu-Miújságra
úgyis tódulni fog a nép. A koreográfia néhol valóban tetszetős, a számok
átírásával viszont csak azt érték el, hogy beleszürkítették őket a kereskedelmi
rádiók jellegtelen, masszaszerű zenefolyamába.
Szabó
Kimmel (aki a rémes körítés ellenére természetes és megnyerő tudott maradni, és
arcvesztés nélkül úszta meg a filmet) egy nyughatatlan és vagány zenészt
játszik, aki öt év távollét után az öregek otthonában élő nagyapja hívó szavára
tér vissza Magyarországra. Tomi a Papi roskatag Duna-parti csónakházából próbál
romkocsmát csinálni, így akarja megakadályozni, hogy a családi tulajdon a
szomszéd diszkót üzemeltető nagymenő gengszter-vállalkozó, Wizy kezére
kerüljön. Ez a későbbiekben egyre logikátlanabb és idiótább fordulatokat
tartalmazó történet utalhatott volna a Római-part árterének tönkretételére, az
élénk fantáziájú nézők akár még az Auróra bezárását is beleláthatják. Ám sajnos
az egész nem több másfél órányi, jobbára az X-Faktor színpadáról ellesett
műanyag bohóckodásnál. Stohl András eltúlzott gesztusokkal, magából ördögi
kacagásokat kipréselve játssza el szórakoztatóan az éjszakai életet uraló
maffiózót, Reviczky Gábor a színpadra újból és újból felkéredzkedő, ügyefogyott
vécés bácsiként csinál magából hülyét, a korlátozott énektudással bíró Nagy
Feró pedig talán a világ végét is előidézte volna, ha nemcsak pár sort énekel
el a Mizuból, hanem az egészet. A 2012-es X-Faktorból ismert Kováts
Veráról kiderült, hogy színészként is elbűvölő jelenség, de a borzasztó
forgatókönyv vele is elbánt: kénytelen volt egy bugyuta fruskát eljátszani, aki
azért örül, mert végre szóba állt vele egy pesti srác. A legrosszabbul a női
főszereplőt megformáló Ostorházi Bernadett járt: előnytelen ruhákba öltöztették
és karót nyelt, karrierista nőként, csöpögős slágerek eléneklésével küzdött a
nézők szimpátiájáért.
A
színészeket mégsem érdemes bántani, mindannyian otromba karikatúrákat voltak
kénytelenek eljátszani, az pedig tovább rontotta a helyzetüket, hogy az egész
filmet bántó szexizmus lengi be. Az még érthető, hogy Stohl András olyanokat
mond, hogy a pulthoz nem referencia, hanem csöcs kell, ez a stílus passzol a
bunkó karakteréhez, de arra például már nincs mentség, hogy az egyik női
mellékszereplőnek arra korlátozódik a szerepe, hogy minden alkalommal, amikor
meglátja Szabó Kimmelt, megcsókolja őt. Akár nézhetetlennek is lehetne nevezni
a Pappa Piát, de olyan töménységben követik egymást benne a kínos és
hüledezést kiváltó részletek, hogy bizarr módon mégiscsak élvezhető filmélmény
kerekedik ki belőle. Ez a musical van olyan rossz, hogy átkattan tőle valami az
agyban, és utána már mulatni lehet azon, hogy mennyire elfuserálták az egészet.
PAPPA PIA – magyar, 2017. Rendezte: Csupó Gábor. Írta: Divinyi
Réka. Kép: Tóth Zsolt. Zene: Rakonczai Viktor és Kozma Katalin. Vágó: Csillag
Manó. Producer: Tőzsér Attila és Kálomista Gábor. Szereplők: Szabó Kimmel Tamás
(Tomi), Nagy Feró (Papi), Ostorházi Bernadett (Mara), Stohl András (Wizy),
Mózes András (Tibó), Kováts Vera (Zita). Forgalmazó: InterCom. 105 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 6.5 |
|
|