KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/január
MAGYAR MŰHELY
• Soós Tamás Dénes: „Én nem lázadtam, én filmeket csináltam” Beszélgetés Sándor Pállal – 1. rész
• Darida Veronika: Toll és maszk Gábor Miklós
• Morsányi Bernadett: „Szabad embereket fényképezünk” Beszélgetés Szomjas Györggyel
• M. Tóth Éva: A nyár embere Jankovics Marcell-monográfia
• Kelecsényi László: Elmenni! Visszajönni? Alex és Andy
A DÍSZLET MESTEREI
• Bereczki Zoltán: A dekonstruált építész Rajk László filmdíszletei
• Benke Attila: A tér művészei Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál – Szolnok
LÁNGOLÓ LÁNYOK
• Vajda Judit: A lányok angyalok Céline Sciamma
• Beck András: Érettségi után, a senkiföldjén Daniel Clowes: Ghost World
• Kránicz Bence: Műtéti beavatkozás Női remake
• Roboz Gábor: Öngyilkos játék Jason Micallef: Gyilkos játékok
VIRTUÁLIS VALÓSÁG
• Barkóczi Janka: Bazin álma Virtuális valóság és dokumentumfilm
• Herpai Gergely: James Dean digitális szelleme Virtuális színészek
A ZSÁNER MESTEREI
• Varga Zoltán: Szörnyfészek a felhőkarcolóban Larry Cohen démonai
FESZTIVÁL
• Pauló-Varga Ákos: Éles képek Verzió
A MESEÍRÓ MESÉJE
• Adorf Mario: próba szöveg
FESZTIVÁL
• Bartai Dóra: Eldobható társadalmak Jihlava
• Beretvás Gábor: Csillaghullás Nagyszeben – Astra Filmfesztivál
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: A változás dogmája A két pápa
• Pethő Réka: Útkereséstől életközepi válságig Házassági történet
• Fekete Tamás: Német história X Jojo Nyuszi
• Vajda Judit: Terhes társaság Seveled
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Jövőpánik Évek alatt
MOZI
• Pazár Sarolta: Különleges életek
• Vajda Judit: Boldog idők
• Kovács Patrik: Amanda
• Baski Sándor: A hegyek szigete
• Kovács Gellért: Bőrömben
• Kovács Kata: Judy
• Benke Attila: Családból is megárt a sok
• Alföldi Nóra: Lola és a fiúk
• Huber Zoltán: Tőrbe ejtve
• Rudolf Dániel: Hivatali eltávozás
• Herpai Gergely: Charlie angyalai
• Varga Zoltán: Sarkvidéki akció
DVD
• Pápai Zsolt: Hahó, Öcsi!
• Kovács Patrik: Annabelle gyűjtemény
• Benke Attila: Keménykalap és krumpliorr
• Varga Zoltán: Menekülés Los Angelesből
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Különleges életek

Pazár Sarolta

Hors norms – francia, 2019. Rendezte és írta: Olivier Nakache és Éric Toledano. Kép: Antoine Sanier. Zene: Grandbothers. Szereplők: Vincent Cassel (Bruno), Reda Kateb (Malik), Hélène Vincent (Hélène), Alban Ivanov (Menahem). Gyártó: Quad Productions / Ten Cinema. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 114 perc.

 

Az idei Cannes-i Filmfesztivál zárófilmjeként debütáló Különleges életek szerzőpárosa, Olivier Nakache és Éric Toledano (Életrevalók, Eszeveszett esküvő, Samba) nem sokat változtattak sikerreceptjükön. Ismét a kiszolgáltatottságban és embertársaikra utaltságban különösen érintettekről készítettek filmet, ezúttal az autizmussal élőket állítva a középpontba. Az igaz történetet feldolgozó munka Stéphane Benhamou párizsi szervezetét mutatja be, ahol tizenöt éve olyan súlyos autizmussal rendelkezőknek nyújtanak menedéket, akiknek foglalkoztatásuk és fejlesztésük elvész a bürokratikus labirintusban és minden más francia egészségügyi intézet igyekszik kivetni őket magából. Benhamou alteregója, Bruno, munkatársával, Malikkal közösen igyekszik meggyőzni – a fellépő problémák és lehetetlen szabályozások betartásának képtelensége ellenére – a szociális ügyekért felelős állami ügynökség két ellenőrét szervezetük működésének nélkülözhetetlenségéről. S ugyan érthető ennek drámai mélysége és küzdelmessége, a film mégsem képes ezzel a konfliktussal elég mélyre rántani nézőjét ebben a jogi, erkölcsi és szociális összevisszaságban.

A rendezőpáros túl sok felesleges drámai és vígjátéki elemet pakol központi témája köré: Bruno félresikló vakrandijaitól, a szervezet segítőiként dolgozó képesítés nélküli fiatalok társadalmi árnyalásán át, a rögeszmés-kényszeres személyiségzavarral élő Joseph munkaerőpiaci ellehetetlenüléséig. Noha Cassel energikus alakításával igyekszik vállára venni a filmet és összefonni annak széttartó szálait, így is aránytévesztett marad a Különleges életek. A rendezők pont a film kulcsszereplőiül választott autizmussal élőkre nem merik kameráikat fókuszálni. Sem a gondozottak, sem pedig a gondozóik nem válnak igazi szereplőkké, alakjuk csupán erősebben felskiccelt vázlat marad.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/01 55-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14406