KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/július
LUIS BUÑUEL
• Bikácsy Gergely: Öldöklő angyalok? Buñuel nőalakjai
• Carrière Jean-Claude: Kelj fel, Buñuel!
• Palotai János: Buñuel újraforgatva Föld kenyér nélkül / Buñuel a teknősök labirintusában
MAGYAR MŰHELY
• Dárday István: A naplóíró könyörtelen megsemmisülése – 2. rész
• Pentelényi László: Utak Mozaikok a Szürkület történetéből
• Sipos Júlia: Videórégészet, avagy az utolsó pillanat Beszélgetés Czabán Györggyel
• Varga Zoltán: Bajnokok ébredése Beszélgetés B. Nagy Ervinnel
A HARAG NAPJA
• Szíjártó Imre: „Düh, országos vakremény” Andrej Koncsalovszkij: Kedves elvtársak!
• Huber Zoltán: A forradalmak túlnőnek rajtunk Michel Franco: Új világrend
• Árva Márton: „Egyszerűen elegük van” Beszélgetés Michel Francóval
• Benke Attila: Rasszizmus az ígéret földjén Barry Jenkins: A föld alatti vasút
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Alföldi Nóra: A válság metszetei Lynd Ward: Vertigo
ÚJ RAJ
• Baski Sándor: Francia extrémistából hollywoodi éltanuló Alexandre Aja
A ZSÁNER MESTEREI
• Orosdy Dániel: A zseniális mindenes Monte Hellman (1929-2021)
FESZTIVÁL
• Gerevich András: Magyar queer álmok Friss Hús
TELEVÍZÓ
• Kovács Patrik: Anyai szív Easttowni rejtélyek
FILM / REGÉNY
• Kovács Kata: Egy amerikai nő Párizsban Patrick DeWitt / Azazel Jacobs: Francia kiút
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: Zappa-figura Alex Winter: Zappa
KRITIKA
• Vajda Judit: Vér, veríték, könnyek Magnus von Horn: Sweat
• Földényi F. László: Berlin 2020 Burhan Qurbani: Berlin, Alexanderplatz
• Kovács Kata: Ne legyetek színvakok Becsúszó szerelem
• Fekete Tamás: Kimaradt összetevők Űrpiknik
MOZI
• Vajda Judit: Ketten
• Pethő Réka: Előzmények törlése
• Kovács Kata: Nagy visszatérők
• Roboz Gábor: Egy igazán dühös ember
• Kovács Gellért: Senki
• Benke Attila: Spirál: Fűrész hagyatéka
• Varró Attila: Démonok között 3: Az ördög kényszerített
• Tüske Zsuzsanna: Szörnyella
STREAMLINE MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Minden lány nevében
• Margitházi Beja: Miatyánk
• Pazár Sarolta: Nő az ablakban
• Nevelős Zoltán: Gyújtsátok meg kanócot itt jön Sartana
• Teszár Dávid: Relikvia
• Andorka György: Szállodai nyomozó
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Zenészek a rajzlapon

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Szállodai nyomozó

Andorka György


Godard, elmondások szerint az Üdvözlégy, Máriá!-t kompenzáló, kommerciálisabb kitérője hasonlóképpen indít, ahogyan később Haneke teszi azt a Rejtélyben: miután egy visszacsévélt videófelvétellel kapásból elbizonytalanít befogadói pozíciónkban, önjelölt nyomozók társaságában találjuk magunkat. Egy két évvel korábbi, rejtélyes gyilkossági ügy megszállottjai foglalják keretbe a fényűző szállodában játszódó, nyomokban film noirt tartalmazó mozaiknarratívát, amelyben egy bokszmenedzser, egy pilóta és felesége viszonyai kuszálódnak össze, miközben egy jussát követelő maffiafőnök kering fáradhatatlanul, vészt hozó égitestként hőseink körül.

A szállodai nyomozó a rendező harmadik korszakának a szokottnál csábosabb külsejű, ám csöppet sem felszínes darabja, amelybe a 60-as évek játékossága tér vissza kísérteni: az intertextusok és a médiumra reflektáló meta-gegek özöne a legkevésbé meglepő, és ahogyan az megszokott, dialógus, zene és kép hármasa jóval összetettebb módokon kapcsolódik egymáshoz, mint fapados társainál. A sokszínű, izgalmasan összeválogatott színészgárda (Jean-Pierre Léaud-tól a Házibuli-papa Claude Brasseur és Nathalie Baye párosán át az énekes Johnny Hallyday-ig) eközben véghez viszi azt a bravúrt, hogy a szándékoltan banális, vagy épp irodalmias, a cselekmény szövetéből kilógó mondatok elidegenítő szőnyegbombázása közepette igaz érzelmek és igaz pillanatok kristályosodnak ki, egy alapvetően kérdőjelekkel teli labirintusban.

Az egyszerre mulatságos, szövevényes és rétegzett elbeszélésnek vérmérsékletünk szerint áshatunk a mélyére, és ha ódzkodunk a nagy kérdéseket feltenni, akkor sem távozunk üres kézzel – nem csupán különös meglátások ragadhatnak meg a pénisz és a kézmosási szokások összefüggéséről, hanem olyan emlékezetes momentumok is, mint egy borospohár szegélyén ujjakkal és kézfejekkel lejátszott érzelmi balett – finom, filmszerű aprócsemegék, ha tetszik, kapudrogok az attrakciók mozijától az absztrakciók mozija felé.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/07 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14991