KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
   1994/július
KRÓNIKA
• Keresztury Dezső: Egy költő-filmes – Gyöngyössy Imre emlékére –
• N. N.: Lohr Ferenc
MÉDIA
• Szilágyi Ákos: Orosz médiatáj, magyar ecsettel
• Várkonyi Tibor: A látványosság-állam Politikusok a képernyőn
CYBERVILÁG
• Almási Miklós: A néző belép a képbe Digitalizált tévémozi
ANIMÁCIÓ
• Reisenbüchler Sándor: Norsteinről jut eszembe A rajzfilm Mozartja
• Antal István: Változatok sötét húrra ©vankmajer csodaországa

• Dániel Ferenc: Ki alkalmas a megváltásra? Viridiana
• Bikácsy Gergely: El Rey
FESZTIVÁL
• Hegyi Gyula: A kivonulás szomorúsága Portugál filmhét
• Báron György: Fényírók Mediawave

• Hirsch Tibor: Másmozi A Másképp Alapítvány a Cirko-Gejzírről
• Kovács András Bálint: Megnyitó-töredékek egy kisebbségi mozihoz
• Hirsch Tibor: Megnyitó-töredékek egy kisebbségi mozihoz
• Bakács Tibor Settenkedő: A nyúl nem is létezik Amatőrfilm
• Lányi András: Megnyitó-töredékek egy kisebbségi mozihoz
MÉDIA
• Kozma Gy. Uri: A reklám helye Reklám

• Bárdos Judit: Az olasz kapcsolat Római beszélgetés Giacomo Gambettivel
KRITIKA
• Turcsányi Sándor: Adios, companiero! Távol és mégis közel
• Turcsányi Sándor: Sissy Guitar Néha a csajok is úgy vannak vele
LÁTTUK MÉG
• Hirsch Tibor: A hajsza
• Kovács András Bálint: Végzet
• Mockler János: Ments meg, mert ölnöm kell!
• Tamás Amaryllis: A szomszéd nője mindig zöldebb
• Ardai Zoltán: Lángoló jég
• Kuczogi Szilvia: Tőrbe csalva
• Fáber András: Angie
• Tamás Amaryllis: Ruby Cairo

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Megnyitó-töredékek egy kisebbségi mozihoz

Kovács András Bálint

: Film és kisebbség kapcsolatáról két dolog jut eszembe. Először is: minden film kisebbségi, Hollywood mellett. Egyetlen többségi filmművészet létezik, ez a hollywoodi, és mindaz, ami ettől különbözik, kisebbségi. Másodszor: a különbözőség mint esztétikai program a filmtörténetnek olyan sajátos korszakában alakult ki, amikor az egész filmművészetet elárasztotta egy nagyon is homogén ábrázolásvilág, a modernizmus az ötvenes évek közepétől a hetvenes évek közepéig. Ez az időszak, amikor kialakultak a nemzeti filmművészetek, amikor programként fogalmazták meg, hogy egy adott nemzetnek saját kultúráját, saját gondolkodásmódját, látványvilágát kell megjeleníteni a filmben is, és erre, érdekes módon, olyan filmnyelv adódott, amely éppen univerzalitásával vált jelentőssé. Érdekes ellentmondás, és kapcsolatba hozható az egész kisebbségi problematikával is. Vajon milyen módon függ össze a különbözőség és az egyetemesség. Például eszembe jut az a manapság divatos mondat, hogy „az idegen szép”. Ugyanakkor eszembe jut egy másik mondat is, amit ennél sokkal régebben mondtak, hogy „semmi sem idegen tőlem, ami emberi”. Ezt a két mondatot nem tudom összeegyeztetni egymással. Mert ha csak formálisan akarom ezt a két dolgot összevetni, akkor azt kell mondanom, hogy „az idegen, ami nem emberi, szép”. Ha nem kíséreljük meg összeegyeztetni a másságnak, a kisebbségnek az értékeit, jogait, saját világát, illetve az emberiség egyetemes értékeibe vetett hitünket, akkor baj lesz. A filmművészetben ezt a furcsa kis ellentmondást elég jól illusztrálja az, amit az imént fölvetettem, tudniillik, akkor jöttek létre a nemzeti filmművészetek, amikor létezett egyetemes filmnyelv, létezett egyetemesség a filmformában. A mai filmművészetben a kisebbségi tematika, mint politikai tematika igen erős befolyást gyakorol, és sok olyan film készül, amelynek az a politikai programja, hogy csak egy meghatározott kisebbséghez szól, kvázi annak a nyelvén. Amikor ezeket a filmeket nézem, mindig az jut eszembe, hogy ha a politikai azonosuláson túl nincs meg bennem az esztétikai önazonosság, akkor a művészet olyan dimenziókba kerül, amelyek nem oda tartoznak. Egy példa erre: Spike Lee első filmje igazi néger film volt. Olyan kulturális formákat próbált áttenni filmre – szerintem sikerrel –, amelyek az amerikai néger kultúra szórakoztató világához tartoznak, abból nőttek ki. És ezt a programot hagyta el Spike Lee, úgy, hogy a filmformát egyetemesítette, közelítette a hollywoodi formához, és ugyanakkor a kisebbségi érzést, a speciális közösséghez való szólást meghagyta politikai programnak. Ettől kezdve nem tudom igazán értelmezni ezeket a filmeket.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1994/07 39. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=680