KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
   1994/július
KRÓNIKA
• Keresztury Dezső: Egy költő-filmes – Gyöngyössy Imre emlékére –
• N. N.: Lohr Ferenc
MÉDIA
• Szilágyi Ákos: Orosz médiatáj, magyar ecsettel
• Várkonyi Tibor: A látványosság-állam Politikusok a képernyőn
CYBERVILÁG
• Almási Miklós: A néző belép a képbe Digitalizált tévémozi
ANIMÁCIÓ
• Reisenbüchler Sándor: Norsteinről jut eszembe A rajzfilm Mozartja
• Antal István: Változatok sötét húrra ©vankmajer csodaországa

• Dániel Ferenc: Ki alkalmas a megváltásra? Viridiana
• Bikácsy Gergely: El Rey
FESZTIVÁL
• Hegyi Gyula: A kivonulás szomorúsága Portugál filmhét
• Báron György: Fényírók Mediawave

• Hirsch Tibor: Másmozi A Másképp Alapítvány a Cirko-Gejzírről
• Kovács András Bálint: Megnyitó-töredékek egy kisebbségi mozihoz
• Hirsch Tibor: Megnyitó-töredékek egy kisebbségi mozihoz
• Bakács Tibor Settenkedő: A nyúl nem is létezik Amatőrfilm
• Lányi András: Megnyitó-töredékek egy kisebbségi mozihoz
MÉDIA
• Kozma Gy. Uri: A reklám helye Reklám

• Bárdos Judit: Az olasz kapcsolat Római beszélgetés Giacomo Gambettivel
KRITIKA
• Turcsányi Sándor: Adios, companiero! Távol és mégis közel
• Turcsányi Sándor: Sissy Guitar Néha a csajok is úgy vannak vele
LÁTTUK MÉG
• Hirsch Tibor: A hajsza
• Kovács András Bálint: Végzet
• Mockler János: Ments meg, mert ölnöm kell!
• Tamás Amaryllis: A szomszéd nője mindig zöldebb
• Ardai Zoltán: Lángoló jég
• Kuczogi Szilvia: Tőrbe csalva
• Fáber András: Angie
• Tamás Amaryllis: Ruby Cairo

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Lángoló jég

Ardai Zoltán

Alaszka őslakosságának mai utódai, mint e film tanúsítja, rondácska, nyavalyás, csipás figurák, akik azonban, lírai békében élvén a természettel, rászolgáltak arra, hogy az apollói megjelenésű Steven Seagal a védelmükre keljen. Seagal magához szipkázza a legkikupálódottabb, legeurópiasabb eszkimó nőt, aki aztán szerelmi szál címén mindenüvé utánabotorkál, némán tűrve a titán időnkénti kioktatásait. Bár Seagal, új Nathaniel Bumppo módjára, már ruházatát illetőest is közösségét nyilvánítja a sátoros néppel, azért figyelmeztet a nézetkülönbségekre is. Szembeszáll az eszkimók természetfogalmával, melybe az ember-ember viszony is beletartozik. Hiszen akkor az ember elfajzása a természettől (lásd a tájon megtelepült olajcégeket) bölcsességet próbáratevő, nehéz kérdés volna. Az új Bőrharisnya számára ebben az ügyben nincs semmiféle kérdés. Szerinte rá lehet és keményen rá is kell mutatni bizonyos embertípusokra, amelyek diszkréten magukban hordozzák a világ bajainak okát. Ezek likvidálásával földanyácska fényrederül. Csak egyetlen példa és kételyeink máris eloszlanak: a legtörekvőbb Alaszka-fojtogató olajbossra (Michael Caine) elég csupán rápillantani. Arca hüllőszerűvé deformálódott a fúrótorony- és finomítóüzem-építkezések gonosz lendületében. Ez az ember akarattal rossz kitörésgátlókat szereltet monstrumaiba, valamint szelíd rénszarvasokat rugdos, amikor a sajtó éppen nem néz oda. És merjen szólni valaki egy szót mindezek ellen, nem éri meg a másnapot, mert az olajmaffiózónak egész bérgyilkos-osztag áll rendelkezésére. Úgyhogy a törvényt jobb elfelejtened, barátom, és nem segít az sem, ha a medveistenhez fohászkodol. Ide civil dinamit kell, Seagal térül-fordul, tízesével metsz át, tör ki nyakakat, robbantásaival lángtengerré változtat egy városméretű ipartelepet, miközben mozgása mit sem veszt kecsességéből. Caine, a „repedt szar” végül fejjel lefelé csüng egy nyitott olajtartály fölött, valami huzalon. Abajoghat, sikoltozhat, Vadölő fegyvere nem hibázza el a huzalt. Seagal, pazar szórakozásait követően okosan stílust vált, gyorsan beszerez valahonnét egy környezetvédelmi propagandafilmet, amit cselekedetei magyarázatául levetíttet az állam házában, érces hangján maga kommentálva a nyomasztó képeket. Statisztikai adatokat halmoz, alternatív műszaki megoldásokra is rámutat a vakmerő pernahajder. Szájtátva hallgatják, istenszülöttként ünneplik, a kutyák is táncot ropnak, Hencidától Boncidáig folyik a lé.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1994/07 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=692