KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/március
KRÓNIKA
• N. N.: A 40. Magyar Filmszemle díjai
FEKETE AMERIKA
• Boros Gábor: Egy slukk New York Spike Lee rebellisei
• Géczi Zoltán: Lent, a Mississippi szívében Blues és film
• Schreiber András: A bőrszín prófétája Oscar Micheaux
• Orosdy Dániel: Virgil Tibbs Amerikája Forró éjszakában
TINIFILMEK
• Hirsch Tibor: A megszelídített dúvad Tinivámpírok
• Sepsi László: Dzsihád-generáció Kamaszhorror
• Varró Attila: A kéreg alatt Coraline és a titkos ajtó
• Alföldi Nóra: Az ártatlanság kórja High School Musical
SZKRIPT-HORROR
• Kolozsi László: Hollywoodi elsősegély Lidércnyomás forgatókönyvre
• Hamar Péter: „Az isten homloka” Móricz, a forgatókönyvíró
MOZITREND
• Deák Dániel: A mozi térben él tovább
KÖNYV
• Pápai Zsolt: Zsenik a ponyván
• Harmat György: A sztár ezeregy arca
KRITIKA
• Stőhr Lóránt: A mások pokla
• Schubert Gusztáv: Totálkár Koccanás
• Barotányi Zoltán: Ez az a sótörés? Fonyó Gergely: Made in Hungaria
• Wostry Ferenc: Szép remények Gettómilliomos
MOZI
• Nevelős Zoltán: A felolvasó
• Kolozsi László: Kilencedik mennyország
• Pápai Zsolt: Akaratlanul
• Baski Sándor: A világ nagy, és a megváltás a sarkon ólálkodik
• Schreiber András: A Baader–Menhof csoport
• Tüske Zsuzsanna: Kétely
• Margitházi Beja: Marcela
• Varró Attila: Largo Winch
• Vajda Judit: Hét élet
• Forgács Nóra Kinga: Téli utazás
• Ádám Péter: Tintaszív
DVD
• Hungler Tímea: Nosferatu/A vámpír árnyéka
• Teszár Dávid: Meghallgatás
• Pápai Zsolt: Az igazság malmai
• Alföldi Nóra: A hiba nem az ön készülékében van

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A világ nagy, és a megváltás a sarkon ólálkodik

Baski Sándor

Svetat e golyam i spasenie debne otvsyakade – bolgár-német-szlovén-magyar, 2008. Rendezte: Stephan Komandarev. Írta: Ilija Trojanow. Kép: Emil Hristow. Zene: Stephan Valdobrev. Szereplők: Carlo Ljubek (Alex), Miki Manojlovic (Bai Dan), Hristo Mutafchiev (Vasko), Ana Papadopulu (Yana). Gyártó: RFF International / Pallas Vertigo/Emotionfilm / Inforg Stúdió. Forgalmazó: Magyar Filmklubok és Filmbarátok Szövetsége. Feliratos. 105 perc.

 

Stefan Komandarev hangzatos című filmjéhez igazán könnyű frappáns katalógusszöveget szerkeszteni. A szocialista félmúlt feldolgozása, a hagyományok felélesztése, illetve átörökítése, a generációk egymásra találása – ezek lennének a kulcsszavak. A téma nagyon európai és nagyon aktuális, nem csoda, hogy elkészítésében a bolgár gyártó mellett német, szlovén és magyar partnerek is segédkeztek. A nemzetközi koprodukciós összefogások mindig dicséretesek, de többnyire középszerű, a demonstrálni hivatott tételeket iskolás módon felmondó kirakatfilmeket fialnak. Nincs ez másképp A világ nagy…esetében sem, noha nincs okunk kételkedni benne, hogy a bolgár közönség – vagy legalább egy része – sajátjaként éli meg ezt a történetet.

A főhős Alex egy a sok Németországban élő emigránsból. Még gyerekként került oda a nyolcvanas évek barátságtalan Bulgáriájából, hogy azután – ne csak képletesen, de ténylegesen is, egy autóbalesetben – elveszítse emlékezetét. Az amnézia, mint csontig koptatott klisé nem vall túlzott írói fantáziára, mégis alkalmat kínál rá, hogy a néző a fiúval együtt ismerhesse meg a családi disszidálás történetét, illetve az okokat, amelyek odáig vezettek. A kórházi ágyhoz siető nagyapa csalódottan szembesül vele, hogy unokája már a baleset előtt elfelejtette mindazt, amit gyerekkorában tanított neki az önbecsülés fontosságáról. Az elmagányosodott fiút kirángatja világfájdalmából, és elindulnak közösen az óhazába, s hogy az utazás spirituális és szimbolikus jellege még a leghátsó sorban ülő néző számára is egyértelmű legyen, mindezt egy tandem biciklin teszik meg. A mentális re-boot természetesen sikerrel jár, sőt az Identitás 2.0 is telepítésre kerül – az utazás közben megismert magyar lány személyében (Gryllus Dorka) még a szerelem is megtalálja hősünket –, így a tanmese teljes happy enddel zárul. Nem kétséges, hogy az elidegenedett másodgenerációs emigránsok számára a „vissza a gyökerekhez” programja fontos üzenet, de közvetítésére talán nem a másodlagos frissességű filmnyelvi és dramaturgiai eszközök a legalkalmasabbak.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/03 55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9705