KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
   2009/november
ANGER APOKALIPSZISE
• Kecskés Péter: Haragos Apokalipszis Kenneth Anger
PÓKERMOZI
• Schreiber András: A nagy beetetés Tévépóker
AMERIKAI ÁLMOK
• Jankovics Márton: Kertvárosi titkok Született feleségek
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró
• Pintér Judit: Tullio Kezich (1928–2009)
• Schreiber András: Bujtor István (1942-2009)
AMERIKAI ÁLMOK
• Vörös Adél: Álommunkák A kertvárosi Amerika
• Barotányi Zoltán: Henyék, lúzerek, Szuburbia Amerika hátsóudvara
PÓKERMOZI
• Deák Dániel: Flush back Pókerfilmek
AZ ISMERETLEN BERGMAN
• Pápai Zsolt: Nők, lelki tájban Robert Altman Bergman-trilógiája
• Gelencsér Gábor: Ördög és pokol Korai Bergmanok
• Tüske Zsuzsanna: Stockholmi randevú Ingmar Bergman: Ez itt nem történhet meg
FORMAN
• Zalán Vince: Sem hazugság, sem utópia Miloš Forman cseh tetralógiája – 3. rész
FRANCIA ÚJHULLÁM
• Dargay Marcell: Lőj a zongoristákra! Az újhullám zenéje
• Jancsó Miklós: Ó, a Nouvelle Vague!
MAGYAR MŰHELY
• Palotai János: Szerencsés ember a felvevőgéppel Beszélgetés Pados Gyulával
FESZTIVÁL
• Wostry Ferenc: Holdonjárók Cinefest 2009
KRITIKA
• Báron György: Történelem félárnyékban Mészáros Márta: Utolsó jelentés Annáról
• Reményi József Tamás: Érintő Mátyássy Áron: Utolsó idők
KÖNYV
• Baski Sándor: Pánik helyett Stachó László – Molnár Bálint: A médiaerőszak
MOZI
• Nevelős Zoltán: The Brothers Bloom – Szélhámos fivérek
• Schreiber András: Egy kurtizán szerelmei
• Parádi Orsolya: Páros mellékhatás
• Forgács Nóra Kinga: Welcome
• Sepsi László: Gamer – Játék a végsőkig
• Vajda Judit: Rémségek cirkusza
• Tüske Zsuzsanna: Julie & Julia – Két nő egy recept
• Varró Attila: Vakító fehérség
• Kovács Marcell: Sorority Row
• Baski Sándor: Ördög bújt beléd
E-MOZI
• Alföldi Nóra: A grófnő
MOZI
• Szabó Noémi: A Holdhercegnő
DVD
• Géczi Zoltán: Chang Cheh mesterhármasa
• Pápai Zsolt: Kis-nagy világ
• Gelencsér Gábor: Próba után
• Varga Zoltán: Leszbikus vámpírok gyilkosai

             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

E-mozi

A grófnő

Alföldi Nóra

The Countess – francia-német, 2009. Rendezte és írta: Julie Delpy. Kép: Martin Ruhe. Zene: Julie Delpy. Szereplők: Julie Delpy (Báthory Erzsébet), Anamaria Marinca (Darvolya Anna), William Hurt (Thurzó György), Daniel Brühl (Thurzó István), Andy Gatjen (Miklós). Gyártó: Social Capital / Tempête Sous un Crâne. Forgalmazó: Best Hollywood. Szinkronizált. 98 perc.

A globalizáció korában, amikor a határok épp megszűnő félben vannak, és a jó öreg Túró Rudi csomagolásán is hat nyelven szerepelnek az összetevők, minden nemzet igyekszik kialakítani a maga kulturális exportcikkét, melyet turisztikai csecsebecsék, vagy éppen a szórakoztatóipar sztrádáján a világ minden tájára eljuttathat. A lengyeleknek ott van a megboldogult II. János Pál pápa, az osztrákoknak Mozart és Freud, a cseheknek a Kisvakond és Svejk, valamint többé kevésbé hungarikumnak számít két goth-kult figura: Vlad Tepes, azaz Drakula, és női megfelelője Báthory Erzsébet.

Ez utóbbi nagyasszony – ki a legendák szerint fiatalságát megőrizendő, szűzlányok vérében fürdött, pár száz áldozata miatt minden idők legnagyobb női tömeggyilkosaként, kegyetlenkedéseiért pedig dobogós szado-mazo ikonként van számon tarva – hosszú ideje hivatkozási pont a tömegkultúrában. Létezik például Bathory névre hallgató svéd metálbanda, pár népszerű számítógépes játék, néhány trash horror, de alakja megérintette többek közt Jancsó Miklóst és Walerian Borowczykot is. A direktori székben harmadik alkalommal trónoló Julie Delpy a vérnősző asszony életét jól láthatóan történelemkönyvek gondos tanulmányozása mentén, a legenda mélységeit tárgyilagosan kutatva dolgozta fel. Fogalmazásában Báthory Erzsébet egy szerelembeteg, az öregedéstől mániákusan rettegő, hatalomtól bódult nőszemély, kinek indítékait, és pszichózisait a színésznő- rendezőnő igyekszik ugyan emberközelivé tenni, ám láttatni képtelen, sőt még azt sem tudja eldönteni, hogy állást foglaljon-e vagy sem. Melodrámai ambíciókban ugyan nincs hiány, szegényes eszközei és a cselekmény monotonitása miatt munkáját azonban nem sok választja el a Viasat History Channel által rekonstruált történelmi illusztrációktól – nem Delpy filmje lesz tehát, amelyik kristályosítja a mesét, hogy sikere után Nyírbátor, Ecsed, vagy Csejk belevághasson a hűtőmágnes bizniszbe.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/11 59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9971