KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

         
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/május
MOZI
• Parádi Orsolya: Nathalie második élete
• Vajda Judit: Tegnap éjjel
• Huber Zoltán: 21 Jump Street – A kopasz osztag
• Barkóczi Janka: Asszonyok kútja
• Ádám Péter: Együtt élhetnénk
• Kolozsi László: Oslo, augusztus
• Kovács Bálint: Hasta la Vista!
• Varró Attila: Kalózok – Kétballábas banda
TARR APOKALIPSZISE
• Schubert Gusztáv: Ítéletidő Tarr apokalipszise
TARR
• Sipos Balázs: Világvégi zene A torinói ló nyitójelenete
• Tornai Szabolcs: A ló kérdez Tarr és az Apokalipszis
HILLBILLY-HORROR
• Kovács Marcell: Zöld pokol Hillbilly-horror
• Géczi Zoltán: A lét elviselhető könnyűsége Hilbilly-Amerika
• Varró Attila: Isten háta mögött A pogány Anglia
• Hubai Gergely: Borzasztó bendzsók bajnokai A hillbilly horrorzene
MESETERÁPIA
• Sepsi László: Mesekönyv és bestiárium Tömegfilmes tündérmesék
• Varga Zoltán: A kiskakas és a pegazus Macskássy Gyula filmjei
FILMMÚLT
• Varró Attila: Művész és nyelvújító Rouben Mamoulian – 1. rész
• Lénárt András: Spanyol Hollywood Samuel Bronston tündöklése és bukása
FILM ÉS EROTIKA
• Kelecsényi László: A test szavai Utazás az érzékek birodalmába – 3. rész
• Varga Zoltán: A test ördöge Polanski és Zulawski
SITCOM
• Nánay Bence: Narratív trükkök Amerikai sitcom
• Baski Sándor: Székely szerint a világ Lucky Louie / Louie
• Kolozsi László: Jelentés a légkondicionált pokolból Office – Hivatali tévéfilmregények
• Huber Zoltán: Sóhivatal Munkaügyek
KÖNYV
• Zalán Vince: Kész a leltár? Sárközy Réka: Elbeszélt múltjaink
FILM / REGÉNY
• Pálos Máté: Tékozló apák Nick Flynn: Mocsokváros utcáin
• Nagy V. Gergő: Korhadt sorsok Paul Weitz: Mocsokváros utcáin
• Orosz Anna Ida: Térhatású kerület-felújítás Nyócker! 3D
KRITIKA
• Varró Attila: Holt mesékből új bazár A holló
DVD
• Bocsor Péter: Nyugaton a helyzet változatlan
• Pápai Zsolt: Magánbeszélgetés
• Sepsi László: Diploma előtt/Testi kapcsolatok
• Huber Zoltán: Anonymus
• Varga Zoltán: Scooby Doo! Vámpírmusical
• Tosoki Gyula: A cinkos
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Diploma előtt/Testi kapcsolatok

Sepsi László

The Graduate – amerikai, 1967. Rendezte: Mike Nichols. Szereplők: Dustin Hoffman, Anne Bancroft, Katharine Ross. Forgalmazó: Mirax. 106 perc.Carnal Knowledge – amerikai, 1971. Rendezte: Mike Nichols. Szereplők: Jack Nicholson, Ann-Margret, Art Garfunkel. Forgalmazó: Mirax. 98 perc.

A hatvanas évek közepe óta Mike Nichols szisztematikusan térképezi fel az amerikai álom fonákját, különös tekintettel a kusza érzelmi viszonyok és a társadalmi normák nemlétező összhangjára (a Diploma előtt-től a Közelebbig), és némi kitérővel az államapparátus sumákságai felé (A 22-es csapdája, A nemzet színe-java). Korai drámáiban szokatlan hévvel kapargatta a házasság intézményének fájdalmas ellentmondásait: a Nem félünk a farkastól után bő egy évvel bemutatott Diploma előtt az ördöglakat bezárulása előtti rövid időszakról szól, legendás és jócskán ambivalens zárlatában mintha még csillogna némi reménykedés, ami bőven elegendő volt ahhoz, hogy provokatív témája ellenére az Akadémia is azonnal a kánonba emelje. A négy évvel később, 1971-ben készült Testi kapcsolatok már nem született ennyire szerencsés csillagzat alatt, kegyetlenebb és szikárabb film fentiek bármelyikénél, csak egy hajszál választja el a korai Neil LaBute (Férfitársaságban) mizantróp cinizmusától, sikamlós témája pedig elsősorban a pornográfia vádját vonta maga után, és nem széleskörű elismerést váltott ki.

Nichols ezúttal is adaptált: a Testi kapcsolatok forgatókönyvét – saját színdarabja alapján – az ekkor már befutott képregényszerző, Jules Feiffer (Tantrum) jegyzi, akinek közreműködése a film formanyelvét is nagyban meghatározta. Két férfihőse, a megállapodásra képtelen, szoknyavadász Jonathan (Jack Nicholson) és a tutyimutyi, biztonsági játékra utazó Sandy (Art Garfunkel) többnyire homogén hátterek előtt, statikus szekondokban számolnak be nőügyeikről, így a minimális kameramozgásokkal operáló Testi kapcsolatok minden kockája egy-egy megelevenedett képregény-panel, ahol a kompozíciók is Feiffer és az egyik legfiatalabb művészet megoldásait idézik. Mivel az egyébként kifejezetten szemérmesen ábrázolt aktusok is ebben a stílusban kerülnek bemutatásra, a szerzőpáros filmnyelvi játéka nagyban felelőssé tehető azért is, hogy a Testi kapcsolatok (szemben a Diploma előtt-tel) soha nem imponált a szélesebb közönségnek. Keretbe feszített, fuldokló monológjai és az érzelmi kiégés párhuzamos formáinak (házasságon belül, illetve azon kívül) szenvtelen bemutatása éppoly kényelmetlen néznivaló, mint a nőcsábász skalpjait bemutató bizarr diavetítés a fináléban – és legalább annyira hatásos is.

Extrák: semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/05 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11061