KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

          
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/május
MOZI
• Parádi Orsolya: Nathalie második élete
• Vajda Judit: Tegnap éjjel
• Huber Zoltán: 21 Jump Street – A kopasz osztag
• Barkóczi Janka: Asszonyok kútja
• Ádám Péter: Együtt élhetnénk
• Kolozsi László: Oslo, augusztus
• Kovács Bálint: Hasta la Vista!
• Varró Attila: Kalózok – Kétballábas banda
TARR APOKALIPSZISE
• Schubert Gusztáv: Ítéletidő Tarr apokalipszise
TARR
• Sipos Balázs: Világvégi zene A torinói ló nyitójelenete
• Tornai Szabolcs: A ló kérdez Tarr és az Apokalipszis
HILLBILLY-HORROR
• Kovács Marcell: Zöld pokol Hillbilly-horror
• Géczi Zoltán: A lét elviselhető könnyűsége Hilbilly-Amerika
• Varró Attila: Isten háta mögött A pogány Anglia
• Hubai Gergely: Borzasztó bendzsók bajnokai A hillbilly horrorzene
MESETERÁPIA
• Sepsi László: Mesekönyv és bestiárium Tömegfilmes tündérmesék
• Varga Zoltán: A kiskakas és a pegazus Macskássy Gyula filmjei
FILMMÚLT
• Varró Attila: Művész és nyelvújító Rouben Mamoulian – 1. rész
• Lénárt András: Spanyol Hollywood Samuel Bronston tündöklése és bukása
FILM ÉS EROTIKA
• Kelecsényi László: A test szavai Utazás az érzékek birodalmába – 3. rész
• Varga Zoltán: A test ördöge Polanski és Zulawski
SITCOM
• Nánay Bence: Narratív trükkök Amerikai sitcom
• Baski Sándor: Székely szerint a világ Lucky Louie / Louie
• Kolozsi László: Jelentés a légkondicionált pokolból Office – Hivatali tévéfilmregények
• Huber Zoltán: Sóhivatal Munkaügyek
KÖNYV
• Zalán Vince: Kész a leltár? Sárközy Réka: Elbeszélt múltjaink
FILM / REGÉNY
• Pálos Máté: Tékozló apák Nick Flynn: Mocsokváros utcáin
• Nagy V. Gergő: Korhadt sorsok Paul Weitz: Mocsokváros utcáin
• Orosz Anna Ida: Térhatású kerület-felújítás Nyócker! 3D
KRITIKA
• Varró Attila: Holt mesékből új bazár A holló
DVD
• Bocsor Péter: Nyugaton a helyzet változatlan
• Pápai Zsolt: Magánbeszélgetés
• Sepsi László: Diploma előtt/Testi kapcsolatok
• Huber Zoltán: Anonymus
• Varga Zoltán: Scooby Doo! Vámpírmusical
• Tosoki Gyula: A cinkos
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Tegnap éjjel

Vajda Judit

Last Night – amerikai, 2010. Rendezte és írta: Massy Tadjedin. Kép: Peter Deming. Zene: Clint Mansell. Szereplők: Keira Knightley (Joanna Reed), Eva Mendes (Laura), Sam Worthington (Michael Reed), Guillaume Canet (Alex). Gyártó: Gaumont. Forgalmazó: PARLUX Entertainment. Szinkronizált. 93 perc.

Fiatal pár készülődik, majd indul el egy partira, ahol mind a férj, Michael, mind a feleség, Joanna elvegyül az ismerős vendégek között. A szokásos értelmiségi összeröffenés után hazatérve azonban az asszony a férfi szemére veti, hogy szinte az egész estét ugyanazzal a nővel, Laurával, a kolléganőjével beszélgette végig, és egyértelmű, hogy van köztük valami. Michael persze tiltakozik, ám Joannát nem lehet meggyőzni, így klasszikus féltékenységi jelenet bontakozik ki kettejük között.

A nézőnek még csak nem is kell kapcsolatban élnie ahhoz, hogy felismerje, mennyire mindennapos és életszerű, ugyanakkor – a film világában – sematikus, sőt elhasznált a fenti képsor. A Tegnap éjjel pedig ezt követően ugyanebben a mederben folytatódik: figuráiban és helyzeteiben nincs semmi speciális, bármikor felcserélhetők lennének bárki és bármi mással. A teheráni születésű író-rendezőnek, Massy Tadjedinnek, a trükkös cselekményű A fiók forgatókönyvírójának, ezúttal semmiféle eredetiséget nem sikerült alkotásába csepegtetnie, így az hajszálra ugyanolyan, mint bármely másik csendes-szomorkás párkapcsolati dráma.

A nyitányt követően az alkotó és színészei végigveszik a féltékenységi adok-kapok játszmák kényszerpályán mozgó, sőt kényszeres mechanizmusát (miközben a buli másnapján a férj többek közt épp az említett kolléganővel indul munkaügyben egy másik városba, addig a feleség összefut és újabb találkozót beszél meg rég látott szerelmével, szemmel láthatóan még mindig szikrázik köztük a levegő). Az egymásra halmozódó kliséhegyeket megmenthetnék a színészek (Knightley, Worthington, Mendes, Canet), akik mindent meg is tesznek az ügy érdekében, ám mivel a mindenféle egyediséget nélkülöző műnek nem alakul ki saját világa, a játszók próbálkozása előbb-utóbb elkerülhetetlenül szituációs gyakorlatokba fullad.

Mindezek miatt a Tegnap éjjel hatásában akár steril is lehetne, ám a gyakran felcsendülő (és olyankor szinte folyamatosan szóló) melankolikus zene, az időnkénti (és egyébként teljesen funkciótlan) időbontás és a hitelesen ábrázolt, mégis távolinak tűnő közeg hatására inkább cseppfolyóssá, képlékennyé és megfoghatatlanná válik: kisiklik a kezünk közül. Aprócska diadalként viszont elkönyvelheti, hogy cselekménye fordulataival relativizálja a megcsalás egyértelműnek gondolt határait.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/05 . old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11260