KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/július
MAGYAR PANTHEON
• Pintér Judit: Havasokon innen, búzamezőkön túl Szőts István centenáriuma
• Kelecsényi László: Hamis játékosok Ottlik-mozi
SPANYOLCSIZMA
• Sepsi László: Minden eladó Álex de la Iglesia
• Szabó Ádám: Valóságmágia Víctor Erice
• Huber Zoltán: Receptek előítéletek ellen Spanyolcsizma a Titanicon
WES ANDERSON
• Kovács Kata: Ahol a madár se jár Wes Anderson királysága
YOUTUBE-GENERÁCIÓ
• Farkas Gábor: Digitális delírium YouTube vs. Hollywood
WUXIA
• Géczi Zoltán: A háború művészete Stratégia és wuxia
STAND-UP KOMÉDIA
• Teszár Dávid: Dumaszínpad Kortárs amerikai stand-up comedy
• Baski Sándor: Hofi után szabadon Magyar stand-up
MOZIPEST
• Sípos Júlia: Loft kilátással Beszélgetés Kovács Dániellel
SPORTMOZI
• Hubai Gergely: Gyorsabban, magasabban, kamerával Az olimpia-filmek aranykora
MAMOULIAN
• Varró Attila: Művész és nyelvújító Rouben Mamoulian – 3. rész
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Fiatal film nézőt keres Linz – Crossing Europe
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A fenséges valutaárfolyam Don DeLillo: Cosmopolis
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Párizsi esernyők Szerelem nélkül soha
MOZI
• Bata Norbert: Sleeping Beauty
• Vajda Judit: Bel Ami – A szépfiú
• Huber Zoltán: Kínai, elvitelre
• Barkóczi Janka: Szauna Párizsban
• Forgács Nóra Kinga: LOL
• Kovács Marcell: Piranha 3DD
• Alföldi Nóra: Én, a séf
• Roboz Gábor: Pride
• Zalán Márk: Harmadnaposok
• Tüske Zsuzsanna: Hófehér és a vadász
• Baski Sándor: Felültetve
• Varró Attila: Az orvvadász
• Sepsi László: Bikanyak
DVD
• Pápai Zsolt: Ragyogó napfény
• Kovács Marcell: Az embervadász
• Tosoki Gyula: Sunset Limited
• Géczi Zoltán: Akira Kurosawa: Álmok
• Huber Zoltán: Cinéma vérité
• Varga Zoltán: A párizsi mumus
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi Kálvin Kázmér és Hobbes Huba

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Bel Ami – A szépfiú

Vajda Judit

Bel Ami – brit-amerikai, 2012. Rendezte: Declan Donnellan és Nick Ormerod. Írta: Guy de Maupassant regényéből Rachel Bennette. Kép: Stefano Falivene. Zene: Lakshman Joseph de Saram és Rachel Portman. Szereplők: Robert Pattinson (Duroy), Uma Thurman (Madeleine), Christina Ricci (Clotilde), Kristin Scott Thomas (Virginie), Colm Meaney (Rousset). Gyártó: Redwave Films / 19 Entertainment / Protagonist Pictures. Forgalmazó: Ristretto Distribution. Feliratos. 102 perc.

A XIX. századi francia realista próza egyik kiemelkedő darabja, Guy de Maupassant 1885-ös A szépfiúja alapján 1939 és 2005 között összesen kilenc mozgóképes adaptáció született – köztük egy 1947-es mexikói filmdrámával (a középpontban Georges helyett Jorge Duroy-val) és egy 1976-os svéd pornókomédiával. S ahogy nem tudta például a szintén 1947-es hollywoodi feldolgozás (melodramatikus módosítással lezárt, könnyed társasági darabot faragva a keserűen cinikus és kiábrándult vissza-fejlődésregényből), úgy nem tudja a legújabb, éppen tizedik, Robert Pattinson nevével fémjelzett mű sem visszaadni az eredeti értékeit.

A Declan Donnellan-Nick Ormerod rendezőpáros hazánkban forgatott Bel Amija néhány finomabb cselekményváltoztatással és a hangsúlyok áthelyezésével némiképp felmenti vagy legalábbis a körülmények, illetve saját sorsa áldozataként tünteti fel a központi figurát. Az eredeti Georges Duroy teljesen gátlástalan és lelkiismeretlen, tehetségénél pedig sokkal nagyobb az érvényesülési vágya, és nem a nyomortól való menekülés, hanem kielégíthetetlen kapzsisága és irigysége motiválja – ám a filmalkotók nem merték ennyire ellenszenvessé tenni (anti)hősüket, aki a vége felé egy szónoklatban még meg is magyarázhatja a bizonyítványát. A szépfiúval azonban nem is az a baj, hogy adaptációnak gyenge, és alkotói félreértették a regényt (ehhez minden joguk megvan), hanem hogy önmagában sem sokat ér, mivel elkapkodott, összecsapott munka, tele kibontatlan jelenetekkel, kidolgozatlan figurákkal és viszonyokkal, valamint a könyv ismerete nélkül nem pontosan érthető, így súlytalanná vált mozzanatokkal.

Aki mindezek ellenére jól teljesít ebben a sikerületlen kísérletben, az nem más, mint a címszerepet hozó Robert Pattinson. A vámpírbőrből fokozatosan (és igen ügyesen) kibújó fiatal színész szinte ugyanazzal az egy ádáz arckifejezéssel játssza végig a játékidőt – ezzel pedig a film helyett is rendkívül pontosan ragadja meg a karakter brutális elszántságát, nem is annyira megformálva, mint inkább megjelenítve a figurát. Pattinson ezzel megismétli a Cosmopolisban látott bravúrját, azaz talán az egyedüli értékelhető elemmé válik egy alkotásban. A szépfiú csicsás (mozgó)képeskönyv verziója így Georges Duroy karriertörténetének maradandó megfogalmazása helyett valószínűleg egyedül a sztár karrierje szempontjából számít említésre méltónak.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/07 54-54. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11137