KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/július
MAGYAR PANTHEON
• Pintér Judit: Havasokon innen, búzamezőkön túl Szőts István centenáriuma
• Kelecsényi László: Hamis játékosok Ottlik-mozi
SPANYOLCSIZMA
• Sepsi László: Minden eladó Álex de la Iglesia
• Szabó Ádám: Valóságmágia Víctor Erice
• Huber Zoltán: Receptek előítéletek ellen Spanyolcsizma a Titanicon
WES ANDERSON
• Kovács Kata: Ahol a madár se jár Wes Anderson királysága
YOUTUBE-GENERÁCIÓ
• Farkas Gábor: Digitális delírium YouTube vs. Hollywood
WUXIA
• Géczi Zoltán: A háború művészete Stratégia és wuxia
STAND-UP KOMÉDIA
• Teszár Dávid: Dumaszínpad Kortárs amerikai stand-up comedy
• Baski Sándor: Hofi után szabadon Magyar stand-up
MOZIPEST
• Sípos Júlia: Loft kilátással Beszélgetés Kovács Dániellel
SPORTMOZI
• Hubai Gergely: Gyorsabban, magasabban, kamerával Az olimpia-filmek aranykora
MAMOULIAN
• Varró Attila: Művész és nyelvújító Rouben Mamoulian – 3. rész
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Fiatal film nézőt keres Linz – Crossing Europe
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A fenséges valutaárfolyam Don DeLillo: Cosmopolis
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Párizsi esernyők Szerelem nélkül soha
MOZI
• Bata Norbert: Sleeping Beauty
• Vajda Judit: Bel Ami – A szépfiú
• Huber Zoltán: Kínai, elvitelre
• Barkóczi Janka: Szauna Párizsban
• Forgács Nóra Kinga: LOL
• Kovács Marcell: Piranha 3DD
• Alföldi Nóra: Én, a séf
• Roboz Gábor: Pride
• Zalán Márk: Harmadnaposok
• Tüske Zsuzsanna: Hófehér és a vadász
• Baski Sándor: Felültetve
• Varró Attila: Az orvvadász
• Sepsi László: Bikanyak
DVD
• Pápai Zsolt: Ragyogó napfény
• Kovács Marcell: Az embervadász
• Tosoki Gyula: Sunset Limited
• Géczi Zoltán: Akira Kurosawa: Álmok
• Huber Zoltán: Cinéma vérité
• Varga Zoltán: A párizsi mumus
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi Kálvin Kázmér és Hobbes Huba

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

LOL

Forgács Nóra Kinga

LOL – amerikai, 2012. Rendezte: Lisa Azuelos. Írta: Kamir Ainouz és Lisa Azuelos. Kép: Kieran McGuigan. Zene: Rob Simonsen. Szereplők: Miley Cyrus (Lola), Ashley Greene (Ashley), Demi Moore (Anne), Douglas Booth (Kyle). Gyártó: Mandate Pictures / Double Feature Films / Lol Productions / PIC Agency. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 97 perc.

Az 1980-as Házibuli sokak ikonikus coming of age-mozijává vált az évek során, a tinilány Sophie Marceau-val a főszerepben. Lisa Azuelos huszonnyolc évvel később készítette el szintén Párizsban a LOL – Zűrös kamaszok című tini dramedy-t, melyben jó érzékkel Marceau-ra osztotta az anya szerepét, a hétköznapi lázadók kócos glóriájában tündöklő kamaszleányzót, Lolát pedig a szinte teljesen ismeretlen Christa Theret alakította. A francia kisremek nem lett generációs mérföldkő, ám Azuelos ízlésesen párolta tapasztalattá az eltelt három évtized változásait, és ügyesen tette a filmnyelv részévé az sms-ek és chat-ablakok által megbonyolított kommunikációt. A megszületésének pillanatában lefülelt nosztalgia bemutatásán túl a francia LOL erejét éppen az elrajzolt karakterek ellenére is megnyilvánuló realitásérzék adta.

Újabb négy évvel később itt a LOL amerikai remake-je. Lola szerepében Miley Cirus látható, aki generációs idolként önkéntelenül korlátozza az azonosulásra hajlandó nézők körét, miközben az anyát Demi Moore, egy másik generáció szexikonja játssza el, zavarba ejtő módon. Bár az amerikai LOL-t maga Azuelos jegyzi, és a film szinte jelenetről jelenetre hűséges a francia verzióhoz – az érzésből csak az erőlködés marad. A másik kultúra nyelvezetére való fordítás közben Azuelos a tinédzserkor kínkeserves szépségét visszapöccinti a „motoron csókolózós” levélpapírok giccsesztétikájába: az érzések radikális egyszerűsítésével és a komikum fokozásával kívánja elérni a jogosan hiányolható hatást.

A film még nem lenne ettől rossz tinivígjáték, akár még szórakoztató is lehetne. Ám míg a francia „eredeti” végén kissé ironikusan ez állt: „megtörtént események alapján, LOL”, addig az új LOL-ban Azuelos végül irreális szeretetáradatba fojtja mind a komédia, mind pedig a coming of age sztori kibontakozásának lehetőségét.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/07 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11142