KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/március
TERRORMOZI
• Géczi Zoltán: Az amazon háborúi Kathryn Bigelow
• Baski Sándor: Az elnök sorozata Homeland – A belső ellenség
FRIEDKIN
• Csiger Ádám: Portyán Hollywoodban William Friedkin
• Orosdy Dániel: Az elveszett cirkálás Kultmozi: Portyán
GÖRÖG ÚJ HULLÁM
• Pálos Máté: Idomított kutyák A görög újfilm
CHYTILOVÁ
• Zalán Vince: Chytilová „százszorszép” filmjei – 2. rész A harmadik jelentés
G-MAN FILMEK
• Pápai Zsolt: Szolgáló és védő gengszterek Klasszikus G-Man-filmek
• Varró Attila: Kész mozi Paul Lieberman: Gengszterosztag
• Sepsi László: Felnőni a feladathoz Gengszterosztag
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Önismereti tréningek Tévéhősök identitásválságban – 2. rész
KÖNYV
• Kelecsényi László: Godard – mindörökké JLG – Jean-Luc Godard dicsérete…
MOZIPEST
• Kolozsi László: Nekünk legyen mondva Nekem Budapest
HATÁRSÁV
• Nagy V. Gergő: Jeremy Deller – Mike Figgis: Az orgreave-i csata Gyógyhatás
KRITIKA
• Margitházi Beja: Az Ördög háta mögött Dombokon túl
• Horváth Eszter: A lét kerekén Horváth Eszter
• Margitházi Beja: Közel, Európában Agnieszka Holland: Olthatatlan; A város alatt
• Varró Attila: De, leányálom Spring Breakers – Csajok szabadon
• Huber Zoltán: Szép remények Tollbamondás
MOZI
• Baski Sándor: Az ígéret földje
• Forgács Nóra Kinga: Megtalált emlékek
• Tüske Zsuzsanna: Megtört város
• Árva Márton: Felhők felett
• Kovács Kata: Lenyűgöző teremtmények
• Huber Zoltán: Boszorkányvadászok
• Csiger Ádám: Erőnek erejével
• Vincze Teréz: A házban
• Roboz Gábor: Parker
• Géczi Zoltán: Született gengszterek
• Sepsi László: Die Hard – Drágább, mint az életed
• Vajda Judit: Személyiségtolvaj
• Varró Attila: Croodék
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
DVD
• Sepsi László: Batman: A sötét lovag visszatér 1–2.
• Pápai Zsolt: A robot és Frank
• Benke Attila: Hétköznapi emberek
• Géczi Zoltán: Az utolsó csavar
TERRORMOZI
• Barotányi Zoltán: Sötét helyek Amerika háborúban a terror ellen

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A házban

Vincze Teréz

Dans la maison – francia, 2012. Rendezte és írta: Juan Majorga darabjából Francois Ozon. Kép: Jérome Alméras. Zene: Philippe Rombi. Szereplők: Fabrice Luchini (Germain), Ernst Umhauer (Garcia), Kristin Scott Thomas (Jeanne), Emmanuelle Seigner (Esther), Bastien Ughetto (Rapha). Gyártó: Mandarin Films. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 105 perc.

A Gustave Flaubert Gimnázium éppen induló tanévének forradalmi újítása: a tradicionális iskolai egyenruha újrabevezetése. Hősünk, az irodalomtanár nincs különösebben lenyűgözve a revolúciónak efféle megnyilvánulásától, azonban hamarosan kárpótlást nyer: az egyformán öltözött és egyformán borzalmasan fogalmazó diákok között felbukkan egy tehetséges fiú: zavarba ejtő házidolgozatában, egy délutánról mesél, melyet egyik jómódú osztálytársának otthonában töltött. Miközben a tehetséges diák pártfogolása újra felébreszti a fásult tanárban a hivatása iránti lelkesedést, a fiú által továbbírt történet keltette leküzdhetetlen kíváncsisága komoly bajba sodorja.

Bizonyos értelemben Ozon 2003-as Uszoda című filmjének párdarabja a friss mű. Ott egy idősebb irodalmár (egy írónő) életét és képzeletét forgatja fel egy fiatal lány, majd válik a film irodalom és élet, fikció és valóság sajátos keverékévé. A valóságos, az elmesélt vagy elképzelt, a leírt és a felolvasott különös összegabalyodásával van dolgunk a mostani történetben is, ezúttal egy idősebb férfi életét egy fiatal fiú forgatja fel. Jelen van most is Ozon sajátos védjegye: a kóbor szexuális feszültség, ami általában nem a legszokványosabb helyeken bukkan fel a történeteiben. A tanárát írásművén keresztül démoni magabiztossággal behálózó és őt a kíváncsiság örvényébe belerántó fiú pedig Pault idézi Haneke Funny Games című filmjéből, aki rideg kíméletlenséggel csapott le gyanútlan burzsoá áldozataira.

Írás és újraírás, a felolvasás és az azzal párhuzamosan megelevenedő képek izgalmasan játszadoznak irodalom és film viszonyának kérdésével. Néha mintha kifejezetten az irodalom és az olvasás mágiáját reklámozná Ozon, ugyanakkor a tanár feleségéhez, aki egy művészeti galéria vezetője, kapcsolódó történetszálban élvezettel gúnyolódik a kortárs képzőművészeten. Egy film a képzőművészet impotenciájáról és történetmesélés hatalmáról.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/03 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11380