KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2013/március
TERRORMOZI
• Géczi Zoltán: Az amazon háborúi Kathryn Bigelow
• Baski Sándor: Az elnök sorozata Homeland – A belső ellenség
FRIEDKIN
• Csiger Ádám: Portyán Hollywoodban William Friedkin
• Orosdy Dániel: Az elveszett cirkálás Kultmozi: Portyán
GÖRÖG ÚJ HULLÁM
• Pálos Máté: Idomított kutyák A görög újfilm
CHYTILOVÁ
• Zalán Vince: Chytilová „százszorszép” filmjei – 2. rész A harmadik jelentés
G-MAN FILMEK
• Pápai Zsolt: Szolgáló és védő gengszterek Klasszikus G-Man-filmek
• Varró Attila: Kész mozi Paul Lieberman: Gengszterosztag
• Sepsi László: Felnőni a feladathoz Gengszterosztag
TELEVÍZÓ
• Huber Zoltán: Önismereti tréningek Tévéhősök identitásválságban – 2. rész
KÖNYV
• Kelecsényi László: Godard – mindörökké JLG – Jean-Luc Godard dicsérete…
MOZIPEST
• Kolozsi László: Nekünk legyen mondva Nekem Budapest
HATÁRSÁV
• Nagy V. Gergő: Jeremy Deller – Mike Figgis: Az orgreave-i csata Gyógyhatás
KRITIKA
• Margitházi Beja: Az Ördög háta mögött Dombokon túl
• Horváth Eszter: A lét kerekén Horváth Eszter
• Margitházi Beja: Közel, Európában Agnieszka Holland: Olthatatlan; A város alatt
• Varró Attila: De, leányálom Spring Breakers – Csajok szabadon
• Huber Zoltán: Szép remények Tollbamondás
MOZI
• Baski Sándor: Az ígéret földje
• Forgács Nóra Kinga: Megtalált emlékek
• Tüske Zsuzsanna: Megtört város
• Árva Márton: Felhők felett
• Kovács Kata: Lenyűgöző teremtmények
• Huber Zoltán: Boszorkányvadászok
• Csiger Ádám: Erőnek erejével
• Vincze Teréz: A házban
• Roboz Gábor: Parker
• Géczi Zoltán: Született gengszterek
• Sepsi László: Die Hard – Drágább, mint az életed
• Vajda Judit: Személyiségtolvaj
• Varró Attila: Croodék
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI
DVD
• Sepsi László: Batman: A sötét lovag visszatér 1–2.
• Pápai Zsolt: A robot és Frank
• Benke Attila: Hétköznapi emberek
• Géczi Zoltán: Az utolsó csavar
TERRORMOZI
• Barotányi Zoltán: Sötét helyek Amerika háborúban a terror ellen

             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Erőnek erejével

Csiger Ádám

The Last Stand – amerikai, 2013. Rendezte: Kim Jee-won. írta: Andrew Knauer. Kép: Kim Ji-yong. Zene: Mowg. Szereplők: Arnold Schwarzenegger (Owens), Eduardo Noriega (Gabriel), Forest Whitaker (Bannister), Johnny Knoxville (Lewis). Gyártó: Di Bonaventura Pictures. Forgalmazó: ProVideo. Szinkronizált. 107 perc.

Arnold Schwarzeneggert legutóbb 2003-ban láthattuk főszerepben (Terminátor 3. A gépek lázadása), kormányzói mandátuma alatt be kellett érnünk egy-két hakniszereppel (A feláldozhatók 1-2.). Az Erőnek erejével nem csak a filmezéshez visszatérő akciósztár válasza Stallone legújabb munkáira: e filmmel debütál Hollywoodban Kim Ji-woon. A zsánerfilmekben a világ élvonalába tartozó Dél-Korea egyik legkiválóbb rendezője vérfrissítést ígért a dinoszaurusz Schwarzenegger mellé: számos műfajban kipróbálta már magát, akciófilmtől thrillerig (Keserédes élet, Láttam az ördögöt). És hogy a fiatalabb nézők se menjenek haza üres kézzel, Johnny Knoxville is feltűnik komikus másodhegedűsként.

A nyitány rögtön visszarepít minket a nyolcvanas-kilencvenes évekbe: egy fánkot majszoló trafipaxos zsaru mellett olyan sebességgel húz el egy sportkocsi, hogy az légi támadásra gyanakszik. Szovjet invázió helyett azonban egy szökött drogbáró száguld a mexikói határ felé magánhadserege élén, pusztán egy álmos kisváros áll az útjában, azon belül egy veterán seriff és maroknyi szedett-vedett beosztottja. Az ízig-vérig republikánus mozi nem is az akciófilm, hanem a western aranykorát idézi fel, a történet a Délidő és a Rio Bravo összegyúrva, jelenkori környezetben. Maga az alaphelyzet Kurosawa szamurájfilmjéig, A testőrig megy vissza, Sergio Leone westernkörnyezetben (Egy maréknyi dollárért, 1964), Walter Hill gengszterközegben (Az utolsó emberig, 1996) játszotta újra.

Bár Kim filmográfiájában találunk posztmodern westernt (A jó, a rossz és a furcsa), az Erőnek erejével első számú szerzője nem a rendező, hanem a sztár. A poénok java az Osztrák Tölgy korára, származására, életútjára van kihegyezve, egysorosai fénykorát idézik, miközben a nagy előd, John Wayne előtt is tiszteleg. Már a húsz éve bemutatott Az utolsó akcióhősben is ironizált önmagán, ezúttal viszont jobban eltalálta az arányokat akciófilm és vígjáték között, köszönhetően Kim vérmes rendezésének. A bevételi eredmények tanúsága szerint az Erőnek erejével egyszerre hattyúdala műfajainak és sztár-szerzőjének.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/03 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11381