PapírmoziPAPÍRMOZIEurópa visszatérBayer Antal
Míg a tonnaszám gyártott
comics és manga legnépszerűbb címeiből eljut Magyarországra, egy nem is olyan
szűk választék, a földrajzilag és kulturális hagyományait tekintve is hozzánk
jóval közelebb álló európai képregényekből nem igazán lehetünk naprakészek.
Igaz, nem is könnyű nyomon követni a mai napig hihetetlenül termelékeny
francia-belga iskolát, és ha nem kizárólag a sikercímek iránt érdeklődünk,
hamar kiderül, hogy Európa szinte minden országában él és virul a képregény. A 10. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztivál
kapcsán talán sikerült erre felhívni a figyelmet, hiszen francia, svájci, olasz
és lengyel vendégalkotókkal találkozhatott a látogató, mind személyesen, mind a
munkáikkal.
Kezdjük Boulet-val. Ennek
a roppant termelékeny francia rajzolónak a példája élő bizonyíték arra, hogy
egy ingyenes bloggal nem csak hatalmas népszerűséget lehet elérni, hanem nagyon
is megéri gyűjteményes kötetben közreadni a legjobb epizódokat, Notes címen már nyolc vastag kötetnél
tart a sorozat. A többnyire önéletrajzi témájú, illetve saját megfigyelésekre
és fantáziálásra alapuló, csattanós sztorik legújabb évadjából jelent meg
magyarul is egy válogatás. Boulet ideális fesztiválvendégként végigrajzolta a
fesztivált, órákon át dedikált, és két óriásrajzot is készített, miközben a
közönséggel beszélgetett.
Jegyzetfüzet. Fekete-fehér,
puhafedeles, 44 oldal. Kiadó: Nero Blanco Comix.
Szintén blogként indult
a svájci Hélène Becquelin sorozata, amelyben egy negyvenes, szabadúszóként
dolgozó anyuka reflektál a világra, különös tekintettel kortársai sorsának az
alakulására. A humoros, gyakran önironikus pároldalasok sokaknak keltették fel
a figyelmét a fesztiválon, és remélhetőleg – Boulet kötetével együtt – több
magyar alkotót bátorítanak fel arra, hogy bizonytalan lábakon álló
fantáziavilágokkal való kísérletezgetés helyett az önéletrajzi vagy
dokumentarista műfajban keressenek maguknak képregényes utat.
Angry Mum felkapja a vizet.
Fekete-fehér, puhafedeles, 44 oldal. Kiadó: Nero Blanco Comix.
A márciusi duplakötetes
kezdés után egy szerényebb terjedelmű különszámmal folytatódott a legnépszerűbb
olasz képregény, méghozzá abból az apropóból, hogy a fesztivál vendége volt a
sorozat egyik írója, Claudio Chiaverotti. A füzet fogadtatása alapján egyre
inkább úgy tűnik, hogy ha egy szűkebb réteg számára is, de van helye a
fumettinek a hazai képregénypiacon, és a hangulatos, riadalmakban bővelkedő
történet egyben tananyag is lehet azoknak, akik nem tudják elképzelni, hogyan
sűríthetnék be a sztorijukat 300 oldalnál kevesebbe.
Dylan Dog: A lélek sötétsége.
Fekete-fehér, irkafűzött, 32 oldal. Kiadó: Fumax.
Keletről is jöttek
érdekességek. Bár sajnálatos módon Puiu Manunak, a román képregény 86 éves élő
legendájának a budapesti látogatása az utolsó pillanatban meghiúsult, a
fesztiválra megjelent egy gyűjteményes kötet egykor Kolozsváron magyarul is publikált
történelmi témájú kalandképregényekből, amelyeknek a rajzolói között Manun
kívül Rusz Lívia emelhető ki.
Dan Buzdugan kalandjai. Színes,
puhafedeles, 66 oldal. Kiadó: Linea Comics.
Lengyelországból immár
sorozatban harmadszor jöttek vendégek, és néhány antológiabeli és online
megjelenés után az ideieknek végre sikerült egy önálló füzettel bemutatkozniuk.
Bartosz Sztybor író és Piotr Nowacki rajzoló különös vonzalmat éreznek a szöveg
nélküli képregények iránt, amelyek egy kicsit más olvasási módot és néha
nagyobb elmélyülést igényelnek a megrajzolt és elképzelt elágazások között.
Options. Fekete-fehér,
irkafűzött, 32 oldal. Kiadó: Nero Blanco Comix.
A kifejezetten a
képregényfesztiválra készült kiadványokból megmaradt példányok beszerezhetők
kiadóiknál, illetve további képregényes rendezvényeken, amíg a készlet tart.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 352 átlag: 5.3 |
|
|