KritikaViharsarokVissza a természethezMargitházi Beja
Intimitás és brutalitás keveredik Császi Ádám vidéki
Magyarországon játszódó, kamaszok fiúszerelméről szóló érzelmes-érzéki
filmjében.
Azzal
nyilván a kisfilmjei révén többszörös Szemle-díjas Császi Ádám is tisztában
lehetett, hogy vannak témák, amelyek sebesen beelőzik, kellően előkészítik, ugyanakkor
teljes súlyukkal rátelepedve határozzák meg a készülő filmek fogadtatását. Így
történhetett, hogy miközben Berlinalét megjárt elsőfilmjét – Thomas Hitzelsperger
válogatott focista friss coming-outjától nem teljesen függetlenül – a fesztivál
történetének „első meleg focistafilmjeként” üdvözölték odakint, itthon már bemutatóját
megelőzve beindult a netes buzizás, míg a magyar kritikusok a közelmúltbeli „félresikerült
melegfilm” (Coming out) melléfogásaival
összevetve beszélnek róla. Van tehát mit lehámozni a Viharsarokról, míg eljutunk finom hangolású lényegéig, a provokatív
téma belsejében húzódó emberi meghasonlás és szenvedés megértéséig.
Nem problémamentes a szereplők nemi irányultságát expliciten
megragadó ̶:;melegfilm” kategóriája sem, mely egyelőre nem annyira (magyar) műfaji,
mint tematikus megjelölés, amivel – Császi filmje mellett – ugyanúgy illetjük Orosz
Dénes legutóbbi komédiáját is, mindössze azért, mert történetesen vannak meleg
(fő)szereplői, miközben Orosznak érezhetően nem elsődleges szándéka valami
lényegeset, valóságosat állítani az azonos neműek szerelméről. Egészen más
indíttatású a Viharsarok, amely abba
a Berlinalén is nagyra értékelt vonulatba illeszkedik, mely talált történetek
rekonstruálásával hoz átélhető közelségbe egy-egy társadalmi visszásságot,
igazságtalanságot (ilyen volt Fliegauf Benedek tavalyelőtt díjazott,
cigánygyilkosságok nyomába eredő Csak a
szélje, illetve Danis Tanović tavalyi nyertes filmje, a szintén újsághír
alapján született Epizód egy vasgyűjtő
életéből). A peremléten élőkre koncentráló korábbi kisfilmjei után (Egy hét, Undorgrund, Gyengébb napok)
nem meglepő Császi témaválasztása, aki egy kelet-magyarországi szerelemféltésből
elkövetett kettős gyilkosság újsághíre nyomán döntött a homoszexuális
háromszög-történet feldolgozása mellett. Forgatókönyvíró társával, Szabó
Ivánnal az eredeti, jóval drasztikusabb megtörtént eseményből csak a szerelmi
alaphelyzetet tartotta meg, amit tipikus felnőtté válási sztoriba ágyazott: a
Németországban focizó Szabolcs különféle konfliktusokba keveredik edzőjével, és
egyik közeli barátjával, Bernarddal, ezért hazajön, de nem egyedül élő, szintén
focista apjához, hanem az egykori méhész nagyapjától örökölt elhagyatott
tanyára megy, hogy ott kezdjen új életet. A ház romokban hever, de akad egy segítője:
a motorját sikertelenül ellopni próbáló falubeli Áron beáll tetőt javítani
mellé. Kialakuló, testi-lelki közeledésektől és távolodásoktól ellentmondásos
kapcsolatuk egyik stációjában Szabolcs sms-ben magányosságáról panaszkodik
Bernardnak, aki ezt felhívásként értelmezi, sebtében odalátogat a tanyára, hogy
coming-outolva szerelmet valljon Szabolcsnak – és szembesüljön a barátnőjét is
elhagyó, új szerelméhez egyre jobban kötődő Áronnal.
Császi filmje egyfelől folytatja azt a magyar filmes
hagyományt, amely a homoszexualitást rendszerint heteró vonatkozásokkal vegyíti,
valamilyen identitásbizonytalansághoz társítja, és gyakran tragédiába torkolló létmódként
ábrázolja (Nincsen nekem vágyam semmi,
Férfiakt, Kaméleon, Köntörfalak, Coming out); másfelől tovább is lép ennél
a központba állított, tisztán fiúszerelmi háromszöggel (melyben a focista
srácoknak egyáltalán nincs is heteró kapcsolata), őszinte, érzéki szexualitás-ábrázolása
pedig magyar filmes viszonylatban is úttörő. Rövidfilmjeivel Császi már
eljutott egy markáns rendezői stílushoz és látásmódhoz, melyet a szociografikus
érdeklődés mellett a kihívóan naturalista ábrázolás és a groteszk, keserű humor
sajátos keveréke jellemzett, és amelyet a kurváival élő, nyolcadik kerületi
strici (Gyengébb napok) sztorijában
járatott csúcsra. A Horváth Kristóf által megformált nagydumás lúzer-figurát
hátrahagyva, a komikumot teljességgel nélkülöző, drámai Viharsarokban azonban egy letisztultabb, továbbgondolt rendezői
koncepció testesül meg, amely éppen az intimitás jeleneteiben érhető tetten:
valós idejű szeretkezések, kielégítések, orgazmusok kendőzetlen, mégis
szemérmes, a szereplők méltóságát megőrző jelenetein keresztül értjük meg Szabolcs
és Áron először részeg-ösztönös, majd egyre inkább tudatos, vágyott és akart szexuális
közeledésének mozgatórugóit. Ezek a fiúk lehetnének szimplán barátok is, de a
néző számára éppen az a bonyolult folyamat bomlik ki itt lépésről lépésre,
amelynek során hiába próbálnak meg először mindketten távolodni és tagadni,
mégis ragaszkodás, sőt felelősségvállalás alakul ki közöttük, miközben a testi
együttlétek gyöngéd szeretkezésekké fejlődnek, amelyeken keresztül két érzékeny,
sebzett ember lép párbeszédbe egymással, és él meg valami sohasem tapasztalt
felszabadulást, gyönyört és pillanatnyi békét. Császi határozott ecsetvonásokkal,
kevés, de erős szimbólummal dolgozik – javításra váró ház; szabadságot,
függetlenséget adó motor (illetve annak ellopása); vetélkedést, erőt,
férfiasságot, de (férfi)testi közelséget is játékba hozó foci; Húsvét; város és
tradicionális, katolikus vidéki közösség ellentéte – melyeket Rév Marcell mindvégig
letisztult komponálása, erőteljes atmoszférájú képei erősítenek fel. A jellegzetes
félhomályok, folyamatosan kék–szürke–zöld árnyalatokban tartott tanyai jelenetek
a természetközeli kontextust olyan idilli, mégis fenyegető környezetként
mutatják meg, melyben a méhészkedés, fűben alvás, tóban fürdés, világból való
kivonulás, a „vissza a természethez” paradicsomi állapota csak ideig-óráig
valósulhat meg.
A dráma kibontakozásához asszisztáló kezdetben befogadó
falusi környezetet Császi hasonlóan minimalista eszközökkel vázolja, Áron rokkant
anyján kívül (Börcsök Enikő) alig egy-két falubeli kap arcot, a barátnő alakja is
távoli, elmosódott. A kételyek nélküli, arctalan homofóbia gyökereinek, indítékainak,
sőt megnyilvánulásának is szűkszavú kezelésével egyértelműen a főszereplők
érzelmi alakulására fókuszál a film, amelynek így címe sem a Féja Géza által
hagyományosan rögzített, lázadó békési, kemény, ellenálló mentalitást nevesíti,
bár földrajzilag egy szintén délalföldi tanyán forgattak, és a verekedés,
agresszió itt is az önkifejezés, véleménykifejtés egyik természetes formájaként
jelenik meg. Érzelmi viharsarok ez inkább, sodró erejű, megállíthatatlan folyamat,
intimitás és brutalitás tomboló keveredése, amelyben a külső és a belső
homofóbia feszül feloldhatatlan ellentmondásba. Ezzel a magyar fiúknak először
önmagukban kell szembesülniük: Szabi először agresszíven reagál Bernard
bámulására a fiúzuhanyzóban, Áronnak pedig végig kell járnia a saját
homofóbiája mögötti új identitás felfedezését és elfogadását. Ami azonban többé-kevésbé
sikerül a családját, munkáját maga mögött hagyó, magányos Szabinak, az a szűkebb
környezete szorításában élő Áronnak nem megy – így mutatja fel Császi a
főszereplőkön keresztül a saját új nemi mássághoz való viszonyulás három
verzióját: a problémamentes (Bernard), illetve a megküzdött elfogadást (Szabi)
és a tragikus meghasonlást (Áron). Lehetetlen lett volna ez a színészi
tapasztalattal nem rendelkező, mégis elsőrangú alakítást nyújtó Sütő András
(Szabi), Varga Ádám (Áron) és az egészen más karakterű Bernard (Sebastian
Urzendowsky) jelenléte nélkül, akik nem csak az egyéni drámákat, de a fiúk között
kialakuló kapcsolat kémiáját is élethűen felszikráztatják. Sok, nagyon sok apró
részlet, építőelem, produkciós és koncepcionális vállalás van együtt tehát a Viharsarokban, ami fontos és sikerült,
de mégsem hibátlan filmmé teszi: a szereplők szótlansága, a párbeszédek
radikális redukciója, egyszerűsége üresjáratokat eredményez, a minimalizmus
néha kiürül, semmitmondásba vált, és ez a hiány azért válik zavaróvá, mert a
helyén érezhetően lennie kellene valaminek. Mindazzal együtt, hogy Császinak a
film második felében végig sikerül fenntartania a tragédia előszelének nyomasztó
feszültségét, amelyben szinte eldönthetetlen, hogy a vészjóslóan induló
éjszakai fürdőzés, vagy a falusi fiúk agresszivitása fogja-e betetőzni a drámát,
a befejezésben egyértelműen megbicsaklik az addig egységes stílus, és az
ügyetlenné váló kivitelezésben elkenődik a csúcspont, ami a katarzist
kockáztatja, és ezt a teljességgel váratlan Agnus Dei sem tudja megmenteni.
Nem mellékesek ezek döccenések, de a német-magyar
koprodukcióban készült, valós társadalmi problémára reflektáló, társadalomtudatos
művészi hozzáállást felvállaló Viharsarok
teljesítményéből nem von le lényegeset. Egy olyan Magyarországon, ahol az egyenlő
bánásmód, a bármiféle másság elfogadása messze nem magától értetődő, és ahol a
felmérések szerint a kibeszélt, hangos homofóbia mögött a tolerancia bíztatóan
ugyan, de csak csendesen nő, épp megfelelő pillanatban sarkítja a kérdést
valószínűleg éppen azon huszonéves generáció számára, akik eldönthetik a téma
közeljövőbeli sorsát.
„Végre egy jó magyar mozi napjaink égető kérdéséről.” – kommentálta
valaki még a magyar bemutató előtt, tömény iróniával a berlini beválogatás hírét
valamelyik portálon. Fogalma sem volt, mennyire beletrafált.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 330 átlag: 5.78 |
|
|