|
|
DVDBuffalo Bill és az indiánokNagy V. Gergő
Buffalo Bill and the
Indians, or Sitting Bull’s History Lesson – amerikai, 1976. Rendezte: Robert Altman. Szereplők:
Paul Newman, Joel Grey, Harvey Keitel. Forgalmazó: Mirax Hungarofilm
Kft. 118 perc.
Robert Altman a hetvenes
évek közepén a zenitre ért: az egyöntetű kritikai lelkesedéssel fogadott és az
egyetemes filmművészetben is alapvető Nashville-ben
éppúgy csúcsra vitte a cselekmény fellazítását célzó törekvéseit, mint ahogyan
kiteljesítette a hangsávon folytatott kísérleteket és az amerikai társadalom
kritikáját. Nem volt oka rá és kedve sem ahhoz, hogy a siker után
konvencionálisabb filmet csináljon, ezért inkább a végletek felé indult tovább:
a Dino de Laurentiis produceri segédletével világra vajúdott Buffalo Bill és az indiánok alighanem az
egyik legradikálisabb munka az amerikai auteur pályájának klasszikus
korszakában.
A Buffalo Bill már alapkoncepciójában is erőteljesen szubverzív:
olyan vadnyugati filmről van szó, amely utazó cirkuszként, vásári mutatványként
gondolja újra a westernt. A cselekmény ugyanis Buffalo Bill egykor valóban
létező vadnyugati show-járól mesél, ugyanakkor az elbeszélés (a korabeli ceremóniamestereket
idéző narráció és a nézőnek címzett feliratok révén) már a nyitányban jelzi,
hogy a film maga is egy történeti rekonstrukció, nevezetes események
újrajátszása, tehát: afféle vadnyugati cirkusz. Miként a Nashville esetében a country-főváros, úgy a Buffalo Bill-ben ez a mítoszgyártó társulat jelenti a központi
metaforát, amely nem csupán az amerikai társadalom reflexeiről (az indiánokat
néha feketék alakítják) vagy a szórakoztatóipar és a hollywoodi filmkészítés
természetéről beszél, de egyúttal lejárt szavatosságú hamisítványként, önámító
konstrukcióként leplezi le a pionírmítoszt (Bill színházát Mayflowernek hívják
a puritán telepeseket az Újvilágba szállító híres hajó után) és az amerikai
történeti tudatot. Az önnön legendájába habarodott Buffalo Bill (Paul Newman
magisztrális alakításában) az elnyomott bűntudat ágenseként feltűnő Ülő Bikával
keveredik konfliktusba, mert az apró indián a fehérek hősiességét hirdető
műsorszámok helyett inkább az őslakosok kiirtására vonná a nézői figyelmet – s
miközben ez a két narratíva perlekedik egymással, a hangsávon is folyton
összeütköznek a párhuzamosan szónokló szereplők és az átfedő dialógok. Altman a McCabe és Mrs. Millerben egy magában
dünnyögő balfék révén demitizálta a vadnyugati hőst, de végül röhejes kudarcát
keserű pátosszal ruházta föl – Buffalo Billnek azonban mindebből már semmi sem
jutott. Ez a kegyetlen, néhol nagyon vicces és rendkívül komplex anti-western
már tökéletesen leépíti a zsánert: a nagy múltú vadnyugat királyáról kiderül,
hogy alkoholista, impotens, parókás paprikajancsi, aki jeges vigyorral adja elő
újra és újra ugyanazt a hazugságot.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 255 átlag: 5.24 |
|
|
|
|