Retro-bandákFrank Sinatra 100A java még csak most következikGéczi Zoltán
A 20. század amerikai
ikonja csak elvétve vette komolyan színészi karrierjét, legendákkal tarkított
életében mégis kulcsszerepet játszott a mozi.
A legkevésbé sem
zavarta, ha együgyű vígjátékokban kell komédiáznia, feltéve, ha kifizették
egymillió dolláros gázsiját; ezzel szemben a komoly szerepekért ádáz módon
küzdött, alkalmasint akár ingyen vállalva őket. A legtöbb rendező annyival is
beérte, ha eljátszotta a Frank Sinatra nevű all-american playboyt, holott a
sötét oldalon ragyogtatta meg valódi színészi talentumát.
That’s Life
Frank Sinatra nevét nem
kevesebb, mint három csillag viseli a hollywoodi Walk of Fame-en (Vine Street
1600 és 1637, Hollywood Blvd 6538), melyeket zenei, filmes és televíziós
területen felhalmozott érdemeire hivatkozva ítéltek meg számára. Figyelemre
méltó teljesítmény egy olyan embertől, aki életmódjából adódóan sosem törte
magát az ilyesféle elismerésekért („Nem tartozok a komplikált, variálós fickók
közé. Nem kutatom az élet titkait. Egyik napról a másikra élek, aztán meg lesz,
ami lesz.”), valamint a szórványos kivételektől eltekintve eme három területből
mindössze a zenét vette igazán komolyan.
1941 és 1987 között Frank
Sinatra 64 filmben játszott, produceri kreditet kilenc moziban kapott,
rendezőként két ízben tette próbára képességeit, valódi otthona mégis a színpad
volt; előtte egy krómozott Shure 55 mikrofon, háta mögött valami félelmetes
színvonalú nagyzenekar (amelyet rendszerint Duke Ellington, Nelson Riddle, Count
Basie, Quincy Jones, illetve hasonló képességű vezető dirigált), oldalán
lojális cimborái, a Rat Pack sármos és stílusos, vidám kópéi (Sammy Davis Jr.,
Dean Martin, Peter Lawford, Joey Bishop). 1945-ben különleges Oscart kapott a The House I Live In című kampányfilmért,
amelyben a rasszizmussal és a gyűlölködéssel szemben emelt szót, hét évre rá a
legjobb mellékszereplőnek járó szobrot vehette át (Most és mindörökké), 1955-ben pedig legjobb főszereplőként jelölték
(Az aranykezű férfi), mégis nagyobb
öröm volt számára, hogy a jazzágazat legnagyobb tekintéllyel bíró magazinjai, a
Down Beat és a Metronome több ízben is megválasztották az Év Legjobb Énekesének.
Sokan tartották példaképnek, ő azonban következetesen visszautasította ezt (John
Wayne-t tartotta igazi amerikai ikonnak), legelkötelezettebb rajongója mégis J.
Edgar Hoover volt: az FBI közel öt évtizeden át tartotta megfigyelés alatt,
esetenként aktív eszközökkel is zaklatva őt vélelmezett maffiakapcsolataira,
polgárjogi mozgalmakban vállalt szerepére, állítólagos kommunista nézeteire és
demokrata párti kötődésére hivatkozva. Maga volt a stílus: kizárólag tökéletesen
szabott öltönyökben járt, autogramot csak vonakodva adott, a limuzinsofőröknek
rendre „mézecskékkel” (friss, ropogós százdollárosok) jattolt, ugyanakkor megvetette
a rasszizmust, a modortalanságot és a tiszteletlen viselkedést pedig oly
nehezen viselte, hogy gyakorta erőszakos módon fejezte ki felháborodását.
Felettébb tevékeny, színes
és mozgalmas életet tudhatott maga mögött, amikor 1997-ben, számos nagy
visszatérést követően immáron végleg és megmásíthatatlanul visszavonult.
Nice ‘n’ Easy
Amint az a
zenésztársadalom vitathatatlan tehetségű tagjai között oly gyakran megesik, Frank
Sinatra sem küszködött sokáig az amerikai oktatási rendszer elvárásainak való
megfelelés kényszerével: 20 éves sem volt, amikor otthagyta az iskolát, és énekesként
keresett munkát. A klasszikus jazz aranykorában járunk, az amerikai lemezipar
számolatlanul ontotta a 78-as fordulatszámú lemezekbe préselt slágereket, a
rádió élőben közvetítette az elegáns báltermekben fellépő nagyzenekarok
koncertjeit, harsány életigenlés és végtelen derűlátás jellemezte az amerikai
társadalmat, így a jó kiállású, kivételes tehetséget mutató ifjú gyorsan
megtalálta az utat a színpadra. Országos népszerűséget azt követően szerzett,
hogy 1939-ben csatlakozott Tommy Dorsey zenekarához, nem sokkal később pedig a
hollywoodi stúdiófőnökök is felfigyeltek rá.
„A zene lényege a
stílus. Ha például Frank Sinatrával játszanék, akkor úgy játszanék, ahogyan ő
énekel. Világszám abban, ahogyan a hangjával megformál egy-egy dallamot, zenei
mondatot vagy frázist.” – méltatta érdemeit Miles Davis, a modern jazz
atyamestere, aki sosem volt híres róla, hogy bő kézzel osztogatná a zseni
jelzőt. Sinatra színészi karrierjének valódi kibontakozását különös módon éppen
kivételes zenei tehetsége hátráltatta, amely eleinte kényelmes megélhetést és
széles popularitást biztosított számára, utóbb mégis szakmai kényszerzubbonynak
bizonyult. Első főszerepét a Step Lively
című zenés filmben (Tim Whelan, 1944) kapta, számottevő sikert pedig a Horgonyt fel!-ben (Anchors Aweight – George Sidney, 1945), Gene Kelly és Kathryn
Grayson partnereként ért el. Az öt Oscar-díjra jelölt zenés komédiát hasonszőrű
darabok követték, köztük a Take Me Out to
the Ball Game (Busby Berkeley, 1949) és az Egy nap New Yorkban (On the
Town – Stanley Donen és Gene Kelly, 1949), s mire feleszmélt, máris az
örökkön mosolygó, lankadhatatlan kedélyű revüsztár papírmasé szerepében találta
magát, holott ez a legkevésbé sem tette elégedetté. Öt év leforgása alatt
megcsömörlött a Gene Kellyvel közös táncos-zenés filmektől, aggasztották a
lemezkiadókkal és a stúdiófőnökökkel folytatott, fokozatosan elmérgesedő vitái,
mindemellett népszerűsége is gyorsan kopott, és az új évtized küszöbén már türelmetlenül
toporgott mögötte egy fiatal generáció, saját sztárokat követelve magának.
No One Cares
„Akkoriban úgy néztek
rá, mint egy bukott emberre.” – emlékezett vissza az 1953-as évre Abe
Lastfogel, a William Morris Agency ügynöke, Sinatra hivatalos képviselője.
Valóban nehéz évek voltak mögötte, hiszen 1949 és 1953 között mindössze két
filmet forgatott, a hanyatló lemezeladások miatt a Columbia és az MCA egyaránt
szerződést bontott vele, a CBS Television által gyártott The Frank Sinatra Show pedig korántsem hozta az elvárt nézettségi
adatokat, így a tévétársaság két év után levette a képernyőről. A súlyosbodó
szakmai problémákat magánéleti gondok tetézték: heves viharok által tépázott
kapcsolata második feleségével, Ava Gardnerrel, ekkorra menthetetlenül
megromlott, a kölcsönös indulatokat pedig tovább tüzelte, hogy Sinatra
népszerűségének zuhanásával egy időben Gardner csillaga sosem várt magasságba
emelkedett. Úgy tűnhetett, hogy az amerikai show business urai már nem tartanak
igényt a negyven felé közeledő sztárra, a büszkeségében sértett Sinatra pedig
többé-kevésbé visszavonult Las Vegasba, fél szemét folytonosan Hollywoodon
tartva, állhatatosan keresve az esélyt a visszatérésre.
1953 elején értesült
róla, hogy a Columbia lekötötte James Jones Nemzeti Könyvdíjjal kitüntetett, Most és mindörökké című regényének
filmjogait. Ismerte és szerette a fiatal író debütáló munkáját, így rögvest
telefont ragadott és felhívta Harry Cohnt, a Columbia Pictures elnökét, vacsorára
invitálva őt.
– Harry, van neked valamid,
amit nagyon akarok.
– El akarod játszani
Istent?
– Nem, azt nem. Maggiót
akarom eljátszani.
– Figyelj, Frank, ez egy
színésznek való szerep, rendes színházi színész kell hozzá. Te meg egy
revüpatkány vagy.
– Harry, kérlek, ne
hülyéskedj már velem. Akár fizetek is neked, ha odaadod a szerepet.
Sinatra már az asztal
mellett felajánlotta, hogy korábbi, filmenkénti 150 ezer dolláros gázsijával szemben
heti egy ezresért, vagy akár 50 dollárért, sőt, ingyen is elvállalja a munkát.
Harry Cohn először megdöbbent ezen a bizarr alkudozáson, majd felhívta a
rendezőt, ám Fred Zinnemann (Délidő, A sakál napja) sokáig ellenállt; úgy
vélte, hogy Sinatra jelenléte bárgyú musicallé züllesztené a veretes drámát. A direktor
és a színész konfliktusa, amely erősen dramatizált változatban Coppola
klasszikusában (A keresztapa, 1972)
is feldolgozásra került, állítólag Ava Gardner közbenjárására oldódott meg; bár
ekkorra már ugyancsak elhidegültek egymástól, leendő ex-felesége személyesen
járt közre az érdekében. Fred Zinnemann szintén cáfolta a véres pletykát: „Semmiféle
lófej nem játszott szerepet abban a történetben. Frank egyszerűen csak keményen
hajtott, azért kapta meg a szerepet.”. Sinatra végül komikusan alacsony
összegért, 8000 dollárért írt alá, majd rögvest felkereste Montgomery Cliftet,
hogy barátja szakmai vezetésével készüljön fel a forgatásra.
Annak ellenére, hogy
Angelo Maggio szekundáns szerepet tölt be Burt Lancaster, Montgomery Clift és
Deborah Kerr figurája mellett, Sinatra mindenki meglepetésére az elismert
színészek egyenrangú partnereként formálta meg az olasz-amerikai származású,
kiábrándult és megkeseredett, ám elvhű katona tragikus sorsú karakterét. A felkavaróan
durva és feszült, tabukat döntő film végül nyolc Oscar-díjat kapott (Sinatra a
legjobb férfi mellékszereplő szobrával gazdagodott), és őrületes bevételt, 19
millió dollárt termelt a stúdiónak (ez ma közel 170 milliós kasszát jelentene).
Sinatra hatalmas kockázatot vállalt és ragyogó sikert aratott: a Most és mindörökké teljes körű
rehabilitációval ért fel számára, beemelve őt a hollywoodi filmsztárok
elitjébe.
Fly Me to the Moon
A Most és mindörökké sikerét követően Sinatra visszatért Las Vegasba
(notórius hazárdőrként távollétében sem hagyott fel a szerencsejátékkal:
telefonon rulettezett, a téteket pedig egy cimborája tette meg), és nekilátott
karrierje újjáélesztésének. Előnyös lemezszerződést írt alá a Capitol Records
kiadóval, önálló műsort vállalt az NBC rádión, nem utolsó sorban fogadta a
filmstúdiók által küldött forgatókönyveket. Mániákusként vetette magát a
munkába: a következő hét évben nem kevesebb, mint 20 moziban játszott többnyire
főszerepet, ugyanakkor klasszikussá vált lemezfelvételek sokaságát készítette.
Az 1954-ben bemutatott Örökifjú szívek (Young at Heart – Gordon Douglas) forgatókönyvét gondos úriszabóként
igazították az írók Sinatra színpadi perszónájához. Lezser és elegáns pasas,
tehetsége vitathatatlan, a szerencse azonban rendre elkerüli; jócskán
megtépázta az élet, ő azonban a nehézségek közepette sem veszíti el karizmáját.
„A nevem Laurie. Itt lakom.” – mutatkozik be a tündöklő szépségű Doris Day az
ismeretlen zongoristának, aki a család nappalijában improvizál egy még
kiforratlan dallamra. Sinatra éppen csak felemeli a tekintetét, majd visszatér
a fekete-fehér billentyűkhöz, játszik tovább, s csak rövid szünet után feleli: „Van
cigarettája?”. A szőke szex-szimbólumra látványosan fittyet hányó macsó karaktere
bővelkedik az életrajzi motívumokban – a méltóságát karrierje mélypontján is
megőrző, soha meg nem alkuvó Barney Sloan alakjával nem lehetett nehéz azonosulnia.
A Váratlan (Suddenly – Lewis
Allen, 1954) pszichopata gyilkosa már megelőlegezte a könnyed romantikától való
végleges elfordulás szándékát, de a valódi megújulást Az aranykezű férfi (The Man
with the Golden Arm – Otto Preminger, 1955) főszerepe hozta meg számára,
amelyet Nelson Algren ugyanezen címet viselő, 1949-ben publikált, sokak által kritizált,
ám a hozzáértő irodalmárok által egyöntetűen méltatott („Teljesen új módon
mutatta be az olyan karaktereket, akiket elembertelenített a nyomor, a
tudatlanság és az elszenvedett igazságtalanságok” – írta Kurt Vonnegut) regényéből
forgattak. Sinatra rendkívülinek tartotta a forgatókönyvet, kiváltképpen
Frankie Machine zűrös figurájához vonzódott, így – akár csak a Most és mindörökké esetében – egy kiéhezett
ragadozó gátlástalan agresszivitásával rontott rá a prédára, elégtételt véve
Marlon Brandón, aki egy évvel korábban happolta el előle a Rakparton (On the Waterfront – Elia Kazan, 1954) főszerepét.
Az aranykezű férfi
William S. Burroughs (A narkós) sötét
és vigasztalan világában játszódik, nem fényes szalonok és elegáns báltermek,
hanem olcsó motelszobák és házi főzésű whiskytől szagló, koszos italmérések szolgálnak
dramaturgiai háttérként. Főszereplője, Frankie Machine zaklatott és ellentmondásos
jellem, tapasztalt dealer és rutinos hamiskártyás, profi morfinista és amatőr
jazzdobos, egy kétségbeesetten reménykedő, ugyanakkor masszív bűntudattól
sújtott férfi. A rehabról tér vissza mozgássérült asszonyához, ki nyomorúságos
körülmények között, mások fogyatkozó jóindulatára hagyatkozva tengeti
hétköznapjait egy roskatag bérház ócska kis manzárdszobájában. Hisztérikus
hitvese különösen komisz horgonyként köti őt, régi atyafisága a függőség és a bűn
mocsarába csábítaná vissza, Frankie azonban szabadulni akar mindezen
béklyóktól, és zenészként szeretne új, immáron tiszta életet kezdeni.
Az aranykezű férfi illúzióktól
mentes, korát meghazudtolóan kemény és radikális mozi, keresetlen nyíltsággal
mesél azokról a szerencsejátékosokról és prostituáltakról, pitiáner bűnözőkről és
közönséges nincstelenekről, akik valamely oknál fogva kimaradtak az Amerikai
Álom gazdasági és társadalmi jótéteményeiből. Az MPAA eleinte nem volt hajlandó
forgalmazásra engedni a filmet, mert az 1930-ban életbe léptetett Production
Code rendelkezéseivel szembeszegülve nyíltan ábrázolta a kábítószer-függőséget,
s csak a hivatalos cenzori kódex enyhülésének köszönhetően juthatott el a
nézőkhöz. Sinatrát ekkor terjesztették fel első és utolsó ízben a legjobb főszereplőnek
járó Oscar-díjra, ám a szobrot végül Ernest Borgnine kapta meg – legfeljebb az
vigasztalhatta, hogy az Akadémia döntése nyomán James Dean, James Cagney és
Spencer Tracy is hoppon maradt.
Fontos adalék Sinatra
jellemrajzához, hogy sikerei csúcsán sem feledkezett meg nehézségekkel küszködő
barátairól és kollégáiról, előzékenyen és nagyvonalúan nyújtott segítő kezet
balszerencse által sújtott cimboráinak. Charlie Morrison 1957-ben bekövetkezett
halálakor érte el a hír, hogy régi haverja terjedelmes adósságon kívül lyukas
garast sem hagyott özvegyére, és a hitelezők le akarják foglalni egyetlen
vagyonát, a Mocambo nevű hollywoodi mulatót. „Mary, a következő két hétben
nincs semmi dolgom. Mit szólnál hozzá, ha beköltöznék a Mocamboba Nelson Riddle
zenekarával?” – kérdezte telefonon a meglepett özvegytől. Sinatra saját
forrásból fedezte a zenészek bérét, és két hét leforgása alatt több mint
100 000 dollár bevételt tett a mulató kasszájába, ami bőséggel állta a gyászszertartás
költségeit, egyszersmind financiális mentőövet jelentett a behajtók által
fenyegetett nő számára.
My Way
Az 1950-es években
aratott sikereknek köszönhetően Sinatra Amerika egyes számú playboyaként
vidáman csapongott az élet napos oldalán, válogatott a filmstúdiók kecsegtető
ajánlatai között, valamint – miután eredménytelenül tárgyalt a Norman Granz
által tulajdonolt, legendás jazz-felvételek sokaságát gondozó Verve Records
tulajdonjogára – saját lemezkiadót alapított Reprise Records néven. Ekkor már filmenként
egymillió dolláros gázsit kért és kapott, holott a csillagászati tiszteletdíj
ellenére sem volt hajlandó kétszer eljátszani ugyanazt a jelenetet (ezért
ragadt rá a One Take Charlie név), mondván, hogy egy filmre szerződött, a
dobozban lévő felvétel pedig minden szempontból kielégíti a rendező igényeit.
Az új évtized első
fontos filmje az 1960-ban bemutatott A
dicső tizenegy (Ocean’s Eleven,
rend.: Lewis Milestone, 1960), amely a Frank Sinatra által elnökölt, Humphrey
Bogart által kedélyesen Rat Pack (Patkányfalka) névre keresztelt kompánia
szélesvásznú debütálása volt. A varietésztárokból verbuvált csapat kivételes
tehetségű előadóművészek - Dean Martin, Sammy Davis Jr, Peter Lawford, Joey
Bishop – laza szövetségeként működött; akadtak köztük, kik ekkor már
rendelkeztek filmes tapasztalattal, mások pedig Sinatra felkérésére álltak
kamera elé. (Érdemes beszerezni a Rat
Pack: Live & Swingin koncert
DVD-t; elképesztő, hogy az 1960-as években milyen színvonalat képviselt a
mainstream szórakoztatóipar.) A Las Vegas-i kaszinórablás történetében csekély
jelentőséggel bír maga a narratíva, a hangsúly a Rat Pack tagjai közötti
bajtársiasságon, a kifogástalanul öltözött, jóképű svindlerek közös
bohóckodására tevődik át, amelyet színpadi komédiába illő gesztusok élénkítenek
(az egyik jelenetben Dean Martin bűbájos előzékenységgel segíti le a
szőke szépség kabátját, majd miután a nő elfordul, hanyagul dobja le egy
fotelbe).
A filmes karrier újabb
fontos állomása a nyilvánvaló kvalitásai mellett is viharvert sorsú Mandzsúriai jelölt (The Manchurian Candidate, 1962), amelyben Sinatra ismét egy
nagyformátumú rendezővel, John Frankenheimerrel dolgozhatott együtt. A modern politikai
thrillerek előfutárának tekinthető moziban az amerikai hadsereg altisztjét
alakítja, aki szakaszával egyetemben egy tragédiába torkolló harctéri misszió
során nyom nélkül tűnik el, majd traumatizált állapotban kerül elő. A veteránok
rendben hazatérnek, de az immáron a katonai hírszerzés tisztjeként dolgozó
férfit visszatérő rémálmok gyötrik, amelyekre nem talál ésszerű választ, így
felkeresi volt bajtársait. A retrospektív mozaikokból és jelen időben zajló
eseményekből nyugtalanító kép áll össze: a szovjet katonai hírszerzés agymosást
hajtott végre a hadifoglyokon, hogy a hátországba hazatérve kiemelt politikai
célpontok ellen hajtsanak végre merényletet. (A Szovjetunióban valóban
folytattak hasonló kísérleteket; rejtélyes, honnan lehetett erre vonatkozó
információja a szerzőnek, de a filmben még a titkos programnak helyt adó Pavlov
Intézet neve is elhangzik.)
A Mandzsúriai jelölt rendkívül nyugtalanító, hideg és gondosan
megkonstruált mozi, a Hitchcock-iskola méltó követője. Frankenheimer fekete-fehér
nyersanyagra forgatott, így teremtve meg a klasszikus film noirokra jellemző, rejtélyes
árnyjátékokat, ugyanakkor a merész kamerabeállításoknak és a tempós vágásoknak
köszönhetően friss elemekkel fokozta a képek erejét – mindemellett a film
fatalista hangvétele, a konfliktus tragikus lezárása, Frank Sinatra vigasztalan
zárómonológja a legkevésbé sem csitította a kedvezőtlen világpolitikai
események által amúgy is megtépázott idegzetű nézők aggodalmait.
Sinatra rendkívül büszke
volt erre a mozira - a DVD újrakiadásban kiadott archív interjúban színészi
karrierje csúcsaként hivatkozott a filmre -, de a John F. Kennedy ellen
végrehajtott merénylet felett érzett gyászában (Kennedy nem csupán személyes
barátja volt, de politikai törekvéseit is támogatta, kampányolt a demokraták
mellett) olyan lépésre szánta el magát, amelyre kevés példa akad Hollywood
történelmében: miután a kommunista nagyhatalom által átprogramozott, politikai
merényletre kiképzett fiktív karakter kísérteties hasonlóságot mutatott a Warren-jelentés
által a Kremlin magányos orvgyilkosaként leírt Lee Harvey Oswald személyével, a
film azonnali visszavonását követelte. Gyilkos vitákat és kölcsönös fenyegetőzéseket
követően, saját zsebből vásárolta ki a forgalmazási jogot, majd trezorba zárta a
kópiákat, mindemellett ünnepélyes esküt tett, hogy soha többé nem fog dolgozni
az United Artists stúdiónak, amely vélelmezése szerint a lehető
legszemérmetlenebb módon kívánt profitálni az Amerikai Egyesült Államok
elnökének tragikus halálából. (Egy másik magyarázat szerint nem kegyeleti okok,
hanem anyagi természetű vita vezetett a látványos szakításhoz, mivelhogy
Sinatra összeveszett a stúdióval a filmbevételek elosztása miatt.) Tartotta a
szavát: a Mandzsúriai jelölt 24 éven
át szerepelt a hozzáférhetetlen mesterművek listáján, s csak 1988-ban került
újra bemutatásra.
A következő években
Sinatra halmozta a felkéréseket, egyaránt vállalt szerepet háborús drámában (Az elrabolt expresszvonat – Mark
Robinson, 1965; Az óriás árnyéka – Melville
Shavelson, 1966) és hagyományos kalandfilmben (Assault on a Queen – Jack Donohue, 1966), ugyanakkor a zenés
vígjáték műfajához is visszatért (Come
Blow Your Horn – Bud Yorkin, 1963), és ha úgy hozta a kedve, a Rat Pack
tagjaival is szívesen forgatott. A Robin
és a 7 gengszter (Robin and the 7
Hoods – Gordon Douglas, 1964) ismételten egy, a musical, a krimi és a
komédia között csapongó, színes és lendületes varieté, magabiztos sztárok laza
és vagány bohóckodása, mégis a rivális gengszterfőnököt játszó, üdítően fiatal
Peter Falk nyúlja le a filmet szemtelen módon.
1965-ben Sinatra rendezőként
tette próbára képességeit, mindazonáltal a Csupán
a bátrak (None but the Brave) nem
képes rá, hogy megrajzolja, vagy akár csak felskiccelje egy karakteres vízióval
rendelkező direktor portréját, jelentőségét inkább a film antimilitarista
üzenete adja ki. A háborús dráma a hatalmas Csendes-óceán valamely névtelen
szegletében, egy hadászati szempontból tökéletesen jelentéktelen szigeten
játszódik. A talpalatnyi atoll katonai szerepét remekül mutatja, hogy a japán
császári haderő mindössze maroknyi katonából álló, csupán kézifegyverekkel
felszerelt helyőrséget telepít ide; nincs se légierő, se tüzérség, se
páncélosok, se deszantcsónak, se comfort woman, csak tucatnyi honvágy által
gyötört, a tényleges háborús eseményektől elszigetelt katona. Erre a szigetre
pottyan le egy légiharcban megrongálódott DC-3 szállítógép, fedélzetén egy
osztagnyi tengerészgyalogos, akik az első konfrontációt követően
kényszerkoalíciót kötnek a japánokkal, kölcsönösen javítva egymás túlélési
esélyeit. A furcsa szövetségnek egy amerikai cirkáló feltűnése vet véget: a
helyőrség az érvényben lévő katonai protokoll miatt nem teheti le a fegyvert,
így a férfiak barátokként vesznek búcsút egymástól, mielőtt katonai esküjükhöz
méltó módon mészárolják le egymást a végső összecsapásban, ha már így követeli
meg a haza. Nobody ever wins, azaz a
háborúban nincsenek győztesek – hirdeti az end
credit előtt megjelenő felirat, ami didaktikus mivolta ellenére is tiszteletre
méltó állásfoglalás.
Strangers in the Night
Sinatra annak ellenére,
hogy színészi képességeit csakis a hozzá hasonlóan keménykezű és keményfejű
direktorok mellett volt képes ténylegesen kibontakoztatni, különös módon nem köteleződött
el a bevált munkakapcsolatok mellett. Ezt a szokását meghazudtolva az 1960-as
évek végén ismét társult Gordon Douglas rendezővel, és három új filmet (Tony Rome, 1967; A detektív, 1968; Lady in Cement,
1968) forgattak le az Arcola Pictures produkciós vállalat számára, amelyek kortárs
kontextusba helyezve keltették új életre a jól ismert Sinatra-identitást.
Gordon Douglas
rendezései szikár és sallangmentes, realista szemléletű, modern nagyvárosi krimik,
amelyek a műfaj természetes igényei szerint vállalják a tabutémák bemutatását,
a korszellemhez igazodva fogalmazzák újra a főszerepet játszó veterán színész
karakterét. A csodálatosan nihilista A
detektív nem csupán a trilógia legjobbja, de Sinatra pályafutásának egyik
legkiválóbb filmje, a kései korszak vitathatatlan csúcspontja. Joe Leland
nyomozó figurája Frank Sinatra időskori alteregója: a veterán detektív idegenül
és értetlenül, ugyanakkor mindennemű harag vagy indulat nélkül szemléli a
modern nagyváros lakóit és erkölcseit. „Helyes kölyök” – mondja nyomozótársa,
miután szót vált egy fiatal lánnyal, mire a detektív így válaszol: „Ja, tényleg
helyes. Emellett kurva, drogárus, anyagos, és 19 éves. És tele van velük a
város. Ugyanaz az életkor, ugyanaz az életpálya. Mindannyian részei a mi
csodálatos társadalmunknak.” Joe Leland egy, a felső tízezer titkos
homoszexuális körében elkövetett, különösen obszcén és véres gyilkossági ügyben
jár el, amelyet szakmai reputációjához és tapasztalatához méltó módon old meg.
Minden adott a formailag tökéletes eljáráshoz: a nagyvárosi meleg körökben
közismert, büntetett előéletű, mentálisan zavart hímringyó eszményi gyanúsított,
így közvetett bizonyítékok alapján, különösebb aggályok nélkül küldi
villamosszékbe a bíró. „Case closed”. Leland azonban úgy érzi, hogy valami nem
stimmel, ezért a film noirok elátkozott detektívjeihez hasonlóan kutakodni kezd.
A kiegészítő nyomozati munka eredményeképpen sorra hullnak ki a csontvázak a
köztiszteletben álló, tehetős polgárok szekrényeiből, mígnem kiderül: ártatlan
embert küldött a halálba.
Gordon Douglas filmjében
John Wayne-i karakterré emelkedik a high
society legsötétebb titkait konokul firtató nyomozó: morális szempontból
megkérdőjelezhetetlen ember egy álnok világban, hithű szamuráj az elvtelen
roninok között, aki mindig vállalja tettei következményeit. Dramaturgiai
szempontból figyelemre méltó megoldás, hogy a jelen idejű narratívát tagoló, a
rendőrnyomozó házasságának fontos epizódjait bemutató, egyébiránt nagyszerűen
megírt flashback jelenetek a játékidő utolsó harmadáig nyitva hagyják a
kapcsolat végkifejletének kérdését, ezáltal is spekulációra kényszerítve a
nézőt, holott a nyomozó személyes motivációjának megértése szempontjából döntő
jelentőségű eme információ ismerete (Woody Allen ugyanezen szerkesztési
technikát alkalmazta az Annie Hallban).
A happy endet nélkülöző, szimbolikus befejezés újfent a klasszikus westernek és
a tradicionális film noirok ötvözete: a rendőrtiszt esküjének és saját erkölcsi
kódexének megfelelve, a következményeket figyelmen kívül hagyva tesz igazságot,
majd veszi a kalapját, és a fényárban úszó sugárutat maga mögött hagyva hajt el
a vaksötét éjszakába.
Sinatra utoljára a Dirty Dingus Magee (Burt Kennedy, 1970)
című, említésre legfeljebb lábjegyzet szintjén érdemes westernkomédiában
vállalt szerepet, s bár a rákövetkező években adódtak még jelentős felkérések
(1971-ben aláírt a Piszkos Harry
címszerepére, de egy sérülés miatt a szerep Clint Eastwoodhoz került, majd a Bosszúvágy forgatókönyvét utasította el,
esélyt adva Charles Bronson számára), 1971-ben bejelentette visszavonulását. Ekkor
már betöltötte az 55. életévét, 36 éve dolgozott megszakítás nélkül a show
businessben, s régi vágású gentlemanként akkor akart levonulni a színpadról,
amikor még nem halt el a taps.
A mítoszát azonban nem
tudta nyugdíjba kényszeríteni.
Ol’ Blue Eyes is Back
„A szólistáknak az a
gondjuk, hogy nem tudják feloszlatni önmagukat.” – szól David Bowie örökérvényű
intelme. Sinatra visszavonult, de figurája ekkorra már oly mélyen beágyazódott
az amerikai popkultúrába, hogy távollétével nem dönthette le önnön mítoszát. „Vállamra
vetettem a zakómat, mint Frank Sinatra.” – írja Patti Smith életrajzi könyvében
(Kölykök) a Robert Mapplethorpe által
készített fényképről, amely az 1975-ben megjelent Horses borítójaként vált híressé. Nem csupán a New York-i
proto-punk költődívája, de még a mindennemű artisztikus jegyet elvető, az
1950-es és 1960-as évek kultúrájával szemben totális háborút hirdető angol
punkmozgalom legmegátalkodottabb alakja, Sid Vicious is kifejezte a maga
sajátos módján nagyrabecsülését Sinatra iránt, midőn Julien Temple
félresikerült (ál)dokumentumfilmjében (The
Great Rock ‘n’ Roll Swindle, 1980) a My
Way előadását követően nyitott tüzet a párizsi Olimpia közönségére.
Sinatra 1974-ben ismét visszatért
a színpadra, mozis felkérést pedig még két ízben vállalt. Különösebb
nagyvonalúság nélkül feltételezhető, hogy az Ágyúgolyófutam 2-re (Cannonball
Run II – Hal Needham, 1984) csakis azért írt alá, hogy még egyszer
összehozza régi cimboráit, a Rat Pack tagjait (Dean Martin, Sammy Davis Jr.), ennélfogva
színészi karrierje utolsó állomásának inkább az 1980-as Az első halálos bűn (The
First Deadly Sin – Brian G. Hutton) tekinthető. Sajnálatos módon Brian G.
Hutton (Kémek a sasfészekben, 1968; Kelly hősei, 1970) rendezése érdemei
ellenére sem méltó a klasszikusokhoz, mert A
detektívhez nagymértékben hasonló, ám a cselekmény helyett inkább a
karakterekre fókuszáló film összességében fáradt és enervált hatást kelt.
The Best is Yet to Come
„A java még csak most
következik” – hirdeti a kaliforniai Desert Memorial Parkban végső nyugalomra
helyezett sztár sírkövének profetikus felirata. Frank Sinatra király volt a
férfiak között, mindenki ismerte az ő nevét, ahogy ma, születésének 100.
évfordulóján is ismerik. Szerteágazó hagyatéka nem porlepte archívum az
egyetemes popkultúra hatalmas múzeumában, hanem a velünk élő jelen
elidegeníthetetlen része, örök inspiráció, megunhatatlan példakép, utolérhetetlen
etalon. Filmjeit ma is vetítik, dalait hallgatják és játsszák, stílusa ott van James
Bondban és Tom Waits-ben, David Lettermanben és David Bowie-ban, George
Clooneyban és Bryan Ferryben, Al Pacinóban és Brian Setzerben, a mozgókép
mesterei közül rendszeresen kölcsönöz tőle Woody Allen és Martin Scorsese,
Steven Soderbergh és Francis Ford Coppola.
Aki felvesz egy
szmokingot és kilép a színpadra, az nem tud nem gondolni rá.
„Vesztésre állok” –
mondta halálos ágyán, holott az idő nem győzhette le őt. Frank Sinatra az örök
nyertesek panteonjában kapott méltó helyet, mint a 20. század egyik legnagyobb
hatású amerikai ikonja.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 68 átlag: 4.93 |
|
|