Lucky
McKee horrorjaiban nem a rém véres ámokfutása, hanem monstrum genezise az
igazán félelmetes.
Mary
Shelley műfajteremtő klasszikusa azért is válhatott a horror alapszövegévé,
mert felteszi a zsáner legfontosabb kérdését: hogyan készül egy szörny?
Frankenstein monstruma nem csupán azért lesz monstrum, mert az istenkísértő
tudós tisztátalan módon, az emberi reprodukció törvényeit megkerülve hozta
létre a „teremtés mocskos műhelyében”, hanem mert az őt körülvevő társadalom
szörnyként tekint rá. Megalkotója, sokkot kapva a kreatúra rútságától, annak születése
pillanatában eltaszítja magától; a család, aminek mindennapjait rejtőzködő
jótevőként segíti, az első szemtől szembeni találkozásukkor megrettent tőle; a
folyamat végpontján pedig a rém kezd rémként gondolni önmagára, beteljesítve
ezzel környezetének előítéleteit. A Frankensteinben
és számtalan örökösében a monstruozitás párhuzamos diskurzusokból összeálló jelenség
– mint a kreatúra összefércelt teste –, és mindenekelőtt a társadalom terméke:
az válik szörnnyé, amit szörnyként nevezünk meg.
A
hétvégéken összedobott All Cheerleaders
Die (2001) után egy évvel az író-rendező Lucky McKee Shelley történetének
indie stílben fogant parafrázisával jelentkezett: a Frankenstein játékaiban – az eredeti szerénységével szemben a
magyar címadás lecsapja a nyilvánvaló labdát – a Tétova tinédzserek kisvárosi poshadása találkozik az Iszonyat klausztrofób pszichológiai
horrorjával, miközben sérült lelkű hősnője megannyi csalódás után úgy dönt, a
lehető legszebb testrészekből fércel magának új barátot. A monstrum
előállításához szükséges végtagok lenyesegetése csak a Frankenstein játékainak utolsó harmadában kap kiemelt szerepet,
McKee ehelyett arra a folyamatra koncentrál, ahogyan az introvertált főhős
elméjén eluralkodik a téboly, traumák, csalódások és megaláztatások sorozata
után eljutva arra a pontra, hogy szikével a markában kezd rendet vágni
ismerősei közt. Lucky McKee visszatérő munkatársakkal (mint az író Jack Ketchum
és a színésznő Angela Bettis) forgatott későbbi munkásságában sem a szörny
ámokfutására helyezi a hangsúlyt – mint a rémfilmek igen nagy hányada –, hanem
arra a folyamatra, ahogyan a tágan értelmezett monstrumot megteremti az őt
körülvevő közeg. Így lesz zavarodott állatkórházi nővérből vérszomjas fúria (Frankenstein játékai), magántragédiákkal
terhelt veteránból bosszúszomjas fanatikus (Red),
és boldog leszbikus párból petéktől puffadó rovarlányok (A horror mesterei: Sick Girl).
A
szörny funkciója egy kultúrában, hogy kijelölje annak határait, ezért
valamilyen módon minden monstrum egymást kizáró kategóriák metszéspontjában
álló keveréklény, átmenet emberi és nem-emberi, élő és holt között. Lucky McKee
filmjeiben a viszonyítási alapot a szereplői mellé rendelt háziállatok
biztosítják: a szörnyeteggé válás kezdetét vagy a kabalaállat pusztulása, és
ezzel a szimbolikus referenciapont elveszítése jelzi – mint a Frankenstein játékainak agyoncsapott
macskája vagy a Red vadászpuskával
kivégzett hűséges ebe –, vagy az összeolvadás vele, mint a Sick Girl bogárcsípéstől mutálódó párocskájának esetében. Az
állatias, az anyatermészet képviselte ösztönvilág McKeenél ott rejtőzködik a
civilizáció felszíne alatt, az erdőmélyi lányiskolát valójában életre kelt fák
irányítják (Az erdő), a látszólag jól
szituált családapa pedig egy torzszülöttet rejteget a kutyaólban (The Woman) – de az sem véletlen, hogy az
eseményeket mozgásba hozó fordulópontok rendre a természet lágy ölén következnek
be, mint a Red és az All Cheerleaders Die tóparti tragédiái.
A borzalom mintha a közeli vadonból költözne be a takaros kertvárosi házak
közé, fokozatosan megfertőzve annak lakóik. Nyomában a civilizáltság
illúziójának utolsó cafatja is felfeslik, a korábban decens öregúr zavart
tekintetű páriaként terít rothadozó kutyatetemet ellenlábasának tornácára (Red), az önmagára alfahímként tekintő
apa hajánál fogva cibálja lányának matektanárát pincebeli kéjbarlangjába (The Woman) és a halálból visszatért pompomlányok
emberhúsra éhesen tépik szét hajdani szeretőiket (All Cheerleaders Die).
A
feminista és pszichoanalitikus filmelmélet egyik központi megállapítása szerint
a horror előszeretettel kapcsolja össze az iszonyatot a nőiség fogalmával, a
filmvászonról borzalmas anyák, harapós vagina dentaták és destruktív
szexdémonok rémisztgetik a rettegéstől megmerevedett közönséget. Lucky McKee
filmjei látszólag mintha tankönyvi illusztrációi lennének ennek a
gondolatmenetnek, leharapott ujjak (The
Woman) és lenyiszált kézfejek (Frankenstein
játékai) jelzik a beteljesített kasztrációs félelmeket, ám a hősnők és
áldozataik viszonya jóval összetettebb a régimódi hímszorongások egyszerű
megtestesülésénél. A Frankenstein
játékainak főszereplője még egy elnyomó anyafigura áldatlan hatása miatt
lesz képtelen emberi kapcsolatokat kialakítani, a lány éppúgy szeretetéhsége
miatt válik gyilkossá, mint Frankenstein szörnyetege – és ugyancsak
társtalansága miatt kezd maga is rémépítésbe, ahogy a kreatúra Shelleynél is
partnerre vágyott –, az életmű későbbi filmjeiben viszont a nőnemű monstrumok
rémtettei mindinkább isteni igazságszolgáltatásként funkcionálnak egy
jellemzően patriarchális berendezkedésű és korrupt közösségben. Az All Cheerleaders Die 2013-as
önremake-jének zombifikált bakfisai nem csupán saját halálukat torolják meg a
focicsapat kanjain, de mészárlásuk egy randierőszak büntetése is. A The Women címszereplője pincébe láncolt
nemes vadasszonyként veszélyezteti a kertvárosra saját privát tyúkóljaként
tekintő pszichotikus ügyvéd hatalmát, előbb afféle katalizátorként hozva ki a
férfiból az addig úgy-ahogy rejtett perverz megalomániát, majd a zárlat mind a
megalkuvó nőtársait, mind a rangfosztott alfahímet elpusztító kataklizmája után
egy törzsi jellegű matriarchális mikrotársadalom ígéretével kecsegteti a
túlélőket. A Red bosszútörténetének
elfajult hatalmi harcában a hozzá csapódott riporternő kínál visszautat az
özvegy veterán számára az egyre barbárabb konfliktusból: a férfi nem csupán a
nő szeme előtt omlik össze és bánja meg túlkapásait, de az ajándékba kapott
kutyakölykökkel a humánus továbblépés lehetősége is megnyílik számára. A
bilincseiben mintegy keresztre feszített vadasszony átható tekintete előtt
felfeslik a kertváros látszatvalósága és feltárul az élethazugság, amire az
ideális család illúziója épült – a szubjektív beállításoknak és rögzített
pozíciójának köszönhetően pillantása egyben a nézőé is.
A
horror tragikus szörnyetegeinek történetei arra kérdeznek rá, vajon a monstrum
az iszonyatos vagy az a társadalom, amely kitermelte őket. Lucky McKee
filmjeiben már a rémek eredete is a látszólag a társadalmi normát megtestesítő
karakterek felelősségét firtatja – az All
Cheerleaders Die diáklányait a focicsapat tagjai lökik a szakadékba,
ahonnét majd élőhalottként térnek vissza, a Sick
Girl egzotikus rovarát a háttérben áskálódó professzor ajándékozza lánya
szeretőjének –, hogy végül teljesen meg is bontsa monstrum és normalitás
ellentétpárját. Ahogy Shelley Frankensteinjében is mindinkább kétségessé válik,
a doktor vagy a kreatúra az igazi szörnyeteg, McKee szembenálló karakterei is
egymást kölcsönösen feltételező – és ezáltal kölcsönösen megteremtő – figurák.
Ami a Redben először egy
tisztességben megőszült öregúr jogos követelésének tetszik a helyi kiskirállyal
szemben, a konfliktus mélyülésével együtt válik két makacs férfi önpusztító
bosszúhadjáratává, de ugyanígy tarolnak le mindent maguk körül az All Cheerleaders Die nemi határvonalak
mentén szerveződött középiskolai klikkjei és a The Woman férfi-nő párosának dominanciaharca. Lucky McKee filmjeiben
a normalitás felszíne alatt archetipikus férfi- és nőszerepek torzképei
dolgoznak, hogy a civilizáltság látszatán áttörve fejtsék ki pusztító
hatásukat. Mint azt a The Woman, a Red vagy az All Cheerleaders Die mutatja, monstrum bárkiből és bármiből lehet,
és ahogy a legjobb horrorszerzők, Lucky McKee azokat a fordulópontokat mutatja
be, ahol a normalitás véget ér és elkezdődik az őrület – legyen ennek helyszíne
akár egy erdei boszorkánynevelde, a helyi gimnázium focipályája vagy egy tóparti
álmos kisváros.